Problem...
Jag har lite problem med att hitta stallplats till min häst. Han har stått i på lösdrift nu i sommar, och har flyttat från sitt förra ställe förra söndagen pga att det blev för dyrt. (1 500 kr för foder bara) Nu när det börjar bli riktigt kallt och så, så har jag inget stall jag kan ställa honom i, inte förrens om tre veckor… Och han är ett varmblod, och de kan inte stå ute hur länge som helst om höst/vintern. Nu har han ett isolerat vindskydd som han och hans nordsvenske kompis kan gå in under, sen sätter jag på honom vintertäcket om nätterna. Har ni något mer tips jag kan göra för att hålla honom varm tills dess att jag kan flytta honom? Jag är så rädd att han ska bli förkyld…
// Hon som saknar Sommaren :)

Hej
Jag tror inte att det är någon fara att han direkt fryser om han har vindskydd etc.
Se bara till att han får regelbunden motion.
Lycka till med stallplatsen.
Vänligen/Linda

Håller med linda där, din häst är itne av porslin :) Han kan gå ute ett bra tag till, min gamle häst hade gärna gått ute dygnet runt om hon hade fått för mig och fodervärden :P
Se bara till o ha täcke på honom på natten så löser det sig så slipper du oroa dig för att han fryser….
säger som ovanstående, men tillägger att mat håller dem varma… du kan ju ge fri tillgång på hö så blir dom varma och glada =)

Varmblod är inte känsligare än andra raser ;o)
Jag säger som de andra…lägg på hästen ett täcke (om du är rädd att den ska frysa) och ge riktigt ordentligt med hö som den kan äta för att hålla värmen.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Men om det ösregnar som det gör nu så är det inte så kul med täcke på dygnet runt. Det tar ett par timmar sedan är det dygnsurt. Vi ska ta in våra hästar tidigt i dag. Kl 16 får dom komma in.
Jag vet flertal varmblodiga travhästar som går nakna året om på lösdrift. De klarar kylan klart bättre än vad du tror.
Borde mkt väll räka med ett vintertäcke och att ha grovfoder att tugga på lite grand hela tiden.

Vissst finns det många hästar som går utan täcke året om. Men dom är oftast vana vid det från tidig ålder. Klipper man aldrig hästen och låter den härdas så går det nog. Men en häst som inte är van fryser mer. Och som jag skrev, ösregnar det i flera dygn så rekomenderar inte jag att låta hästen stå ute om den inte är van. Utan tak dessutom. Isf ska den ha tak och obegränsat med hö hela tiden.
Min gubbe "råkade" att gå ute dygnet runt till den 2 november, då vi äntligen fick tag på ny stallplats.
Gå ute dygnet runt i liten lerig hage, med dåligt med mat och skydd - ingen höjdare alls!
När jag var där och tittade på stallet, skulle alla hästar var inne om nätterna, det ingick hö och halm i hyran, visserligen låg, bara 1200 kr för nordsvensk.
Nä det stämde inte alls. Alla gick på "lösdrift", ingen var inne om nätterna.
Lyrik fick ha på sig 2 täcken (regntäcke+thermotäcke) eftersom han frös och gick ner i hull. Höet var dåligt näringsmässigt (löshö) och det fanns inget skydd alls i den hage han skulle gå med en fjording och en bruksnordis. "Skyddet" var en stor lerhög mitt i hagen. Rida var inte att tänka på eftersom allt foder han fick i sig gick åt att hålla sig varm och i hull.
När vi flyttade därifrån till Stall Surmulen, sprang han in in transporten fast det var kolsvart både ute och inne i släpet. Han ville därifrån!

#7 Hon skrev att dom HAR ett isolerat vindskydd att gå in i så helt lämnade till vädrets makter är de inte :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.