Fleece eller ull?
Vi ska köpa ett nytt täcke idag och vilket är bäst? fleece eller ull, eller kanske något annat? Vilket är varmast och absorberar fukt bäst? Han är en riktig kylling så det måste vara varmt.

Jag föredrar fleece om hästen är blöt, då jag upplever det att fleece absorberar bättre. Men för värmen så har jag ett tjockare ulltäcke.

Jag håller med mazze. Det är bra att ha båda sorters av täcken, man lär ju använda båda två.
För att snabbt transportera bort fukt rekommenderar jag mera ett riktigt svett-täcke. För att få upp lite värme är ett bra ull-täcke super, fleece ger inte alls lika mkt värme om det inte är väldigt tjockt och de flesta fleece täcken är rejält tunna…

Det blev ett ylletäcke. jag vet inte ifall det är samma som ull?? Det som var bra med detta var att där fanns kryss- gjordar. Varför har de inte de på alla täcken? det täcket vi köpte var det enda med det i affären…

Lina, Ylle och ull är samma sak :)
Jag föredrar ylletäcken framför fleece, mest för att då slipper både ajg och hästen få stötar vintertid :) men det är ett bra snabbtorkstäcke att lägga på fleece p åvåt/svettig häst.
Ull är det bästa som finns!
Det är nämligen så att ull värmer ÄVEN om det är blött! TIll skillnad mot de allra flesta andra material.
När jag blir rik ska jag skaffa tjocka ulltäcken med kryssgjordar till alla mina hästar. Köpte tyvärr bara ett, när jag hittade på utförsäljning på Börjes för många år sen… :/