Sprucken sko!?
Upptäckte igår att Blackys ena framsko har spruckit, den är alltså 2 delad.
sprickan sitter i tån, genom ett av broddhålen. (har antagligen uppkommit av att jag broddade även tån i helgen och skorna är rätt utslitna). Dom 2 bitarna sitter helt fast. Frågan är om jag kan rida med den skon? I ridhuset alltså. Vi ska till hovslagaren på söndag och det är INTE bra om han ska stå tills dess
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Varför klarar inte hästen att stå till söndag?
Hade det varit min häst hade jag avstått ridning och annan påfrestning och avvaktat tills hästen var omskodd. Tycker inte att någonting är värt risken att skon går sönder så att hästen skadar sig eller blir halt.

Det kan du säkert. Skon var ju hel än.

#1 han går endast ute ca 4 h/ dag i en liten rasthage. han kommer gå i taket

Varför inte låta honom vara ute längre?
Jag skulle vara orolig för att skon gick av så att hästen skadade sig av delarna. Om du ska rida i ridhus hade jag dragit av skon om hästen klarar att gå barfota.

Om skon sitter fast och inte glappar så kan den inte vrida sig. Rid du! Va bara noga med att kolla så den inte har vikit sig inåt.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alla sömmar sitter som dom ska, det går inte att rubba delarna en millimeter

Då tycker jag att du kan rida. De handlar ju bara om några dagar för den delen me. Blacky va väl rätt så känslig så de är ju dumt att han är ute längre och går å skadar sig i hagen..
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Brukar inte vara någon fara - min häst är världs mästare på att ha sönder skor på olika sätt(o slänga iväg dem ;)) Av alla de gånger detta har hänt (rätt många..) så har skon aldrig gått sönder/delat på sig helt utan det har bara varit den sär sprickan. Med 12 timmars utevistelse o ridutrer.

Jag tycker inte det låter som någon fara, rid på du :) Men lite extra koll på just den skon kan ju vara bra =)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

blev bara lite skritt i ridhuset eftersom vi var 5 st som trängdes på en 20m volt :/