Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4967 ggr
lisette
0

tvätta sto

hur tvättar ni era ston på de intima delarna?

kände häromdagen att en tvätt hade varit bra, men jag vill inte ta vatten, det blir ju så kallt direkt. men det har kanske ingen betydelse utan bara jag som förmänskligar?

bara vatten, eller kanske grönsåpa med?

Maja
0

Under sommaren brukar jag ta en svamp med bara vatten och "dra" över henne, men under vintern.. Ja, bra fråga!

Cezanne
0

Tvättar henne med lactacyd om jag tvättar över huvud taget.

gejsa
0

Jag tar bort det med handen bara. Har aldrig behövt tvätta ett sto.

tantnett
0

Ett förbisett ställe på stona är väl också juverna? Där samlas också en massa gegg.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

lisette
0

#4 jepp, tyvärr är det ju så. dumt egentligen.

hestellen
0

Jag brukar bara fukta en svamp eller handduk. Alltid ren dock! Inte nån brun gammal kladdig svamp så klart:) Jag brukar inte blöta så himla mycket, utan bara fuktigt, o då gör det nog inget om det är kallvatten..Kankse inte så bra med iskallt vatten:/ Jag har kranvatten från huset nu iof.. Men som sagt om du bara fuktar lite så är det nog ingen fara. O som nån sa, "bara dra över" :P Eller hur man ska säga.-

tezzie
0

En blöt skumgummitvättlapp utan någon tvål använder jag!

*** Kärleken övervinner allt ***

sus-sharon
0

bara rent vatten.

eftersom vi ännu så länge bara har kallvatten i stallet har jag tagit ner en vattenkokare. då kan man värma vatten och blanda ut till lagom temp för att tvätta juver, skap, ev skador osv.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara rent vatten om man måste. Brukar pilla bort det mesta med fingrarna på de som tillåter det. Har dock ett sto som fullkomligt avskyr när man tar henne på juvret. Tillåter inte ens att man tar henne på insidan av låren. På henne låter vi det sitta kvar. Det är inte värt att bråka.

thilda-
0

på luddan så försöker jag pilla så mycket som möjligt för att kunna få bort allt äckel gegg som fastnar på hennes "chickor" (juver Flört)
men oftast 99.9% så blir hon irreterad på mig och tänker kicka.
Men under sommar halvåret då vi tävlar mycket och reser runt så passar jag alltid på och sköljer extra noga där med en vatten slang och kanske lite schampoo om jag har med mig. :)

Hanna-D
0

Bara vatten om det behövs (vid brunst och betäckning, annars brukar de sköta det bra själva). Juvret tvättar jag inför fölning, tar bort gegget med jämna mellanrum.

zettan
0

#11 gör som du =)

Kimpa
0

Vintertid peter jag bara bort det som samlas och sitter fast mellan spenarna.
Sommartid då det kan bli mycket svettiga ridpass drar jag av med en blöt svamp bara.
Vid shamponering av häst kan jag tvätta lite grundligare, men det är bara ett par ggr om året.
Vid fölning är jag noga att göra ordentligt rent.

AusaBausa
0

tar gegget m handen på juvret o vatten o svamp vid brunst..

Mixie
0

Min häst är inte så jätteglad på att man håller på där men nräh on brunstar brukar jag bara ta en svamp och varmt vatten å dra av med..

//Mickan

jsca
0

#8, det var rätt smart tips faktiskt :) så de tackar vi för ;D min häst är väääldigt kittlig, så hon slår med bakbenen när man taffsar henne på magen. juvern har jag aldrig rört. så vet inte hur hon reagerar ;D får la testa..

Hagelberg
0

Brukar aldrig tvätta mina ston. De är rena av sig själva. När det gäller juvret ska man inte tvätta med annat än rent vatten. "Gegget" är deras narturliga skydd mot flugor, mm. Innan fölning tar jag bara bort lite med fingrarna.

Hade jag haft ett sto i träning så hade jag tvättat bort svett och grus som blir efter ett pass med rent vatten.

tantnett
0

#17 Härligt då har man lärt sig något nytt även denna dag.

Hade faktisk ingen aning att gegget var ett skydd.

[chriistina]
0

Geggan "i" juvret tar jag bort med handen. Det gör jag varje gång jag rider. Vid brunst tvättar jag ev med en svamp nu på vinter om det blir riktigt äkligt. Men oftast behövs inget göras fören det blir så varmt att man kan spola av henne.

thilda-
0

en sak kom upp i mitt huvud,.. Vad är det för gegga dom har på juvrena?? Foten i munnen är det bara damm och smuts blandat med svett eller? :P

Invisible
0

Jag pillar bara bort smutset kring juvren med handen, det tycker hon är otroligt skönt! Eftersom min flicka inte visar någon märkbar brunst, slipper jag helt enkelt det bekymret! ;-)

Invisible
0

//nu tänkte jag busa och låna tråden lite. Hur tvättar man en vallack/hingst? Skäms

pippa__
0

#22 Du ska inte tvätta en vallack/hingst. Blir de ommöjligt svullna så brukar jag använda lactacyd och ljummet vatten. Sen är det bara till att köra upp handen med en tvättlapp i skapet och gnugga =)

lisette
0

#20 så är det nog.

tantnett
0

Jag har också alltid sett gegget runt juverna som avlagringar av svett och smuts. Det luktar ju även ööörk! Samt att oftast hm! tycker dom det är skönt att man pillar bort det.

Min valack torkas i baken med enkel trasa vid behov. Sedan "pillar" jag med jämn mellanrum bort sekretavlagringar på snoppen. Samt ser till att det inte sitter något torkat gegg runt urinmynningen.