Fundering...
Har sett flera sånna här trådar nu så tänkte stara en egen. Mest för att jag äntligen fått den första exteriör bilden någon sin på Peewee.
Så vad säger ni om hans exteriör?
Han behöver muskler och få bort tunnan på mitten det vet jag XD Men i övrigt.
(ps. tror vägen lutar lite och så är han ev. lite överbyggd)
Lite mer muskler över baken skulle kanske inte skada, men jag tycker att han ser fin ut. :)
han är fin, ang exteriören vågar jag inte säga ngt, håller med #1 att det saknas muskler lite överallt. Främst över ryggen och korset, men även hals och bog.
Han ser väldigt vänlig ut, din häst :O)

#1-#2 Tack :D
Ja det är en hel del muskler som måste läggas, överlinjen är verkligen otränad.

Detta va ett tag sen, men endå, puttar upp tråden lite vore kul att få fler komentarer. Ska lägga upp en ny när vi lyckats ta en bra ;) men just på denna bild vad tycker ni?

Ja här fick man inte mkt att gå på^^; bara jag eller är det svårt att få fart på disskutioner i detta forum?
jätte fin, mycket trevlig bild med ser ut att vara en coolkille :) lite muskler visst men jätte fin är han
Lite mer muskler på rumpan kanske. Något kort hals men inte så att det ser opropotionerligt ut. Ser lite lågställd ut men det är kanske bara som han står för tillfället. Annars fin :)
reagerar lite på hans bakben…
Antingen är han vek i kotorna eller så beror det på att trakterna är väldigt nerverkade…
Jag skulle personligen vilja ha lite mer trakter och lite mindre tå på dessa hovar
#8 det tänkte jag itne på så jag kicka igen o du har så rätt trakterna bak e väldigt låga, sliter han mycket själv? för iaf bör han skos, vad säger hovis om detta. Jag hade en hovis som gjorde mycket olika beronde på hur hästarna var, hur dom gick osv en del ville han ha rätt höga traker på vissa o låga på andra lika dant med tå osv
ja trakterna är lite väl låga bak, kanske man skulle lägga på honom ett par ringskor så att han har lite lättare att muskla sig över korset tills trakten växt ner lite.
Jag hade även velat muskla upp frampartiet på honom rätt mkt, ut o klättra och ris honom över bommar lite.
Mkt allsidisgt arbete så kommer han bli jätte fin snart.
Lycka till !!
Att uttala sig om hästens exteriör utan att gå efter rasstandad är väl lite off kanske. Visst kan man se om hästen har lång hals, välliggande bog, långt eller kort kors, huvudets storlek osv. Men det är ju olika från ras till ras.
Skulle jag ge mig på ett omdömme på denna häst tror jag att jag skulle säga följande (OBS! Jag är alls inte duktig på detta men har lärt mig lite + att det är jättesvårt att se allt på bara en bild).
Stort huvud, lång med godkänt ansatt hals men mer liggande bogparti önskvärd. Välutvecklad manke, bra rygg med toppigt , kort kors. Veka kotor och dåligt vinklad has.
Ser ut som en typisk travare och är det en varmblodstravare så är det väl ungefär så de ska se ut. Oavsett vad vi säger om din hästs exteriör så utgår jag ifrån att han ändå är världens finaste häst
(enlig dig, hoppas jag)

Oj vad kul med lite svar :D
#6 tack :D Ja muskler behövs överrallt på honom och han är en väldigt coolkille<3
#7 Tack:D ja lågställd är han, det är nog inte bara bilden ^^;
#8-#9 Ja, detta har en förklaring som jag kom på efter att jag lagt in detta. Hans hovar är i uselt skick på denna bild (hovis va ute dagen efter) så de va dagen precis innan hovslagaren kom. Hovarna brukar inte få bli så här fula men vi hade strul med att få tag på någon hovis. Så på nästa extergiör bild ska hovarna va i bättre skick (och förhoppningsvis lite mer muskler)
#10 om hovarna så skrev jag här ovan :) Ja muskler behöver han överrallt ;) mer allsidigt än vad han går nu vet jag inte om jag kan fixa:
longering, NTT, tömkörning, (under inkörning), uteritter, hoppning, dressyr, simmning, klättring, longraining m.m.
Dock har han haft en tuff start som föl och har alltid haft svårt för att hålla hull, i år har han faktiskt gjort det rätt bra:D värre är att det är ännu svårare att lägga muskler på honom^^; men vi jobbar på:D
#11 Ja, det är en amerikansk travare^^; tack så mkt :D jag tycker det är kul att få höra vad folk tycker om hans extergiör, kunniga eller inte så kunniga gör mig inte mkt, och som du sa vad än alla säger är han ju vackrast i världen för mig <3 :D
(lite roligt att du sa stort huvud för det tycker jag också han har endå kan har han Cob-ponny i grimma O.o)
TACK ALLA, fler får gärna uttala sig om dom vill:D
#12 jag vet inte vad du har för hovslagare, men prata med honom/henne ang trakterna och tårna, du skulle nog kunna få ner storleken på dojjor ganska mycket :o)
En annan vinkel på hoven så har du mkt gratis ang hans hållning, tror jag!
Många hovisar är duktig på att kapa trakterna och låta bli tårna, vilket kommer göra att hoven tillslut "flyter ut".
Och jättemkt proteiner så ska du se att överlinjen tar sig också.
Arbete på töm, tror jag skulle göra underverk för denna häst, så han får jobba upp sig "i fred" utan tyngden av ryttaren.
Han är nog lite vek i kotorna ändå, syns i fram där trakterna är högre, lite väl mkt vinkling där… Ser dock bättre ut i bak (om han får högre trakter) du får vara uppmärksam på hans kotor så han inte överanstränger dom.
När du väl har arbetat honom och han lägger över vikten till bakbenen så kan du få till ett väldigt mjukt fjädrande steg.
:o)

#13 Ja hovslagaren vi har brukar ta mkt i tårna på honom men som sagt Peewee har slitit på takterna och hovis va sent ute så tåna har hunnit växa. Hovslagaren tar så mkt han vågar på tåna varje gång just för att Peewee alltid slår undersida framhov i ovansida bakhov när han rör sig ^^; Hans hovar är i mkt bätte skick i normala fall.
Han har tidigare gått på fri tillgång hösilage+bete+minst 3 kg groov 125 m.m. men har endå inte velat hålla vikten, vi har kollat masken och haft vet ute i många omgångar det enda vi får fram är att han är sen i utveckligen pga sin dåliga start.
Dock är det mkt bättre i sommar och han har hållit en jämn vikt :D
Han jobbas redan mkt på töm (rider inte jätte mkt pga att vi inte har någon sadel och för att han varit så svår att få hull på) Så tömkörd är han mkt :D
det låter som att ni snart har läget under kontroll :o) Han kommer bli jättefin :o)
Om ni har problem med hullet kanske lusern skulle vara ngt till din kille.
Jag gav mitt varmblod linfrö, vilket fungerade jättebra på honom, lite smådrygt att hålla på med dock

Höja trakterna? 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ja min första tanke på honom var att han är långlinjerad och sabelbent. stupande kors och lågt svansfäste.
Men som jag läste lite högre upp så han har precis vad ett varmblod skall se ut. Långlinjerad så han har plats för sina bakben, så han kan trava fortare. Han kommer kanske inte ha lätt för sig att jobba in sig med bakbenen då han är vinklad att få bakbenen bak och utåt. men jag har sett hästar som har så men kan jobba "under sig".
Han har långa skenor och veka kotor. Så passa dig för att rida på alldeles för mjukt underlag.
Med hovarna så tar det tid att traktarna växer fram igen. Om en häst får en spricka högt upp emot kronranden så tar det nästan ett år för den sprickan att komma ut till tån. Så på med bakskor och låt han kanske få stå längre än 8 veckor till nästa verkning. Men jag vet inte hur fort hans hovar växer.
Det där med att han är svår att få upp i hull så är det jätte vanligt med varmblod. Men se honom som ett varmblod och då skall de nästan ha lite "vilthundsutseende".
Vart lite långt. Men jag är ingen expert på något vis, med detta är vad jag tycker om det. Så får du ta det med nypa salt om du vill =) Annars en väldigt fin kille. Längtar själv efter ett litet varmblod. =)

#18 Jag vet att hans hovar är riktigt dåliga på första bilden, på andra bilden står han i mjuk sand och hela hoven syns inte.
#19 Ja han har väldigt svårt för att jobba under sig och är otroligt fram tung. Men som sagt han är bygd för fart och den har han verkligen om han vill.
Vi tränar på mkt varierade underlag :)
Hans hovar växer rätt fort och skor får aldrig sitta på så länge (alltså menar för honom han plockar av dom själv). Sen som sagt hovarna på första bilden är jätte dåliga. På andra bilden är dom mkt bättre men han står i sanden så dom syns in helt.
Han har blivit mkt bättre i hullet. Jag vet hur varmblod ofta ser ut och stör mig inte på "vilthundutseenden" men han har inte haft det han var bara mager.
Tack så mkt för svaret :)
Jag skulle önska mer muskler på hela hästens ovansida. Från nacken ända bak till haserna. Grundexteriören tycker jag är ok och saker som "toppigt kors" kan minska med mer muskler där. Kotorna ser lite veka ut, hur mycket sviktar hästen igenom i rörelse?

håller med nummer 1#.. mer muskler över baken .. annars kanonfin :)

Hur ser ni att hästen har veka kotor?
#23 Veka kotor förekommer främst på bakbenen. Jämför höger bak med höger fram. Om du tittar så ser du att hästen "trampar igenom" mer på höger bak. Det genomtrampet ser man när hästen rör sig och ska alltså inte synas så mycket när hästen är uppställd stillastående.