Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1642 ggr
jumpingqueen
0

Blödande fingrar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch Usch, Jag trodde att jag tappat all känsel i fingrarna för långe sen, efter som jag har blåsor året runt utan att det gör ont längre. Dessutom har jag förhårdnader som man har på fötterna på 5 ställen på mina fingrar, men idag slog det rekordet. Jag va ute å "skrittade" med mitt Psykfall. Blodet RANN nerför händerna… Oj vad det gör ont…

emsems
0

haha tja, man blir härdad av att vara hästmänniska =)

jumpingqueen
0

#1 JA det kan man lugnt säga.. Jag kunde inget annat än att skratta åt eländet, Hur kan man utsätta sej för nåt sånt frivilligt, egentligen?

MiaMaria
0

Kan du inte berätta mer om ditt "psykfall", vad e de för något, ålder, varför är hon psykfall osv? Nyfiken =)

jumpingqueen
0

#3 Jaa du…

Hon är 13 år, självklart ett sto, som jag även kallar prinsessan. Har haft henne i två år snart, har alltid avrit sån. Hennes mamma dog i födseln, hon är uppvuxen och uppfostrad som en människa. Hon har blivit träffad av blixten, Sprungit in i taggtrådsstängesel två gånger utan anledning… Hon KAN INTE skritta, En ryttare piskade upp henne när hon blev trött på sessan min…

I stallgången kan hon inte sitta fast, hon står på bakbenen och galopperar på stället, men om hon står helt fri går det bra. Vissa färger på Schabrak mm VÄGRAR hon ha på sig (hästar är väl färgblinda). Hon är extremt smärttålig, t.ex hoppat hinder på 160 med senska, och tävlat svår (140).

Mer du vill veta?

Midlingur
0

Nej, hästar ser färger :-)

Lorita
0

Det låter som du ska se över din ridning och rida mer med sitsen och hästar ser färger. Hård mun kommer alltid från ryttarens händer och ridstil. Hårt att höra men santFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MiaMaria
0

Ok, nä va bara lite nyfiken på va de va för häst. Men varför kan hon inte skritta?

Varför använder du inte vantar när du rider?

mazze
0

Varför är hon hård i munnen? Sånt går att få bort med rätt träning om hästen inte har andra problem som gör ont. Även om det blivit en vana så är det viktigt att det inte blir en dragkamp. Funkar bettet/bettena du har, ibland kan det vara svårt att hitta något som sitter riktigt bra o som hästen trivs med. Har hon ont i nacken, ryggen mm.?

Oftast är det så att desto mer man tar i dom desto mer kämpar dom emot.

gejsa
0

Nu blev jag förvånad! Ser hästar färger? Jag hade för mig att jag läst att dom såg i grått bara eller svart och vitt.

shirley
0

fattar inte hur man vill ha sådan relation med hästen!!!! min åsikt: hoppa av och träna från marken. var finns förtroendet?

Lorita
0

#9 Dom ser färger men inte som vi ser färger, blå typ IKEA-kasse (sådana som man fyller med hö) den färgen är en av dom som dom ser tydligast, kycklinggult är tydligen också en färg dom ser bra, Svenska hinder gul/blå är det många hästar som stoppar på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Ok så dom starka färgerna ser dom då?

Sehvrin
0

#9 Har för mig att det var en artikel om hästens färgseende i Ridsport för ett tag sedan. Det var en rätt intressant artikel

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

Ok har missat det. Hinner inte läsa allt ju……..Flört

PimTheGreat
0

#10 Kan inget annat än hålla med Shirley. Låter inte som någon förtroendefull relation med hästen. Bara jobbigheter…..

jen
0

jag har för mig att vi pratat om ditt "psykfall" tidigare.  jag har även för mig att vi diskuterade huruvida denna häst egentligen mår. den hade blivit dåligt behandlad har jag för mig.

jag tror att hästen behöver markarbete och  ha förtroendeövningar med dig å har du säkert en tryggare häst sen.

mazze
0

Det är bara nyttigt med markövningar, det är där man vinner massor. Är det en förtroendegrej så tycker jag att du börjar där.

NinaToy
0

Min häst kan heller inte skritta men det handlar inte om förtroende, han tycker allt är så kul så han blir helt till sig, hopp ponnyer i eliten är oftast mycket pigga.

Lina
0

men är det inte så ang färgerna att det ser grön och röd som gul? det har jag för mig att jag läst ngn stans? hästarna ser färger men inte lika bra som vi.

NinaToy
0

Jag hade tyckt att det varit väldigt intressant att veta vilka färger hästarna ser. :P

CBA
0

jag såg på tv nyligen om just hästar och deras syn….vad jag minns så har de svårt att se bl.a. röd färg eller andra färger, det mesta för dom blir en slags grön färg och det är därför som vissa hästar kan reagera på hus som står i någon slags grönska, det smälter ihop i färgerna liksom.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bubbelbubbel
0

men för att få händerna att blöda, måste du ju dra i tyglarna en del, det kan ju inte vara så bra…

MiaMaria
0

Ska se om jag hittar artikeln i ridsport, va bilder med på hur vi såg och på hur hästarna ser. Ska leta, återkommer

jumpingqueen
0

Till alla:

Att hon är hård i munnen beror inte på mej utan alla de gamla ryttarna som hade jätteskarpa bett och slet. När jag fick henne var hennes mun helt söndersliten. Nu rider jag på rakt silikonbett (mjukaste som finns) om ni läser noga så red jag ut för första gången på 3-4 månader, då kan jag ju inte bygga upp ett förtroende just exakt då? Hon kan inte stanna när man rider, eller jo, vid mamma och i stalldörren. Hennes förtroende för mej är av de starkaste slag, flera gånger har hon somnat i min famn i boxen. Men hon är så fruktansvärt het att rida.

Var det nåt mer ni undrade så skriv om för jag kommer inte ihåg allt ni läst.