Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1029 ggr
Anna
0

Tömkörningsdebut!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är jag såååå stolt över Wilda! Det var nämligen tömkörningsdebut idag, blev så inspirerad igår av alla tömkörningstrådar jag läste på ett annat forum här inne.

Kom till stallet vid halv 3 och skulle hämta henne. Hon kom i full galopp rakt emot mig med öronen spetsade (för ett halvår sedan hade jag blivit livrädd och flyttat på mig men nu tvärstannar hon mitt framför mig och nosar mig i händerna).

I paddocken knäppte jag på henne gjorden. Fick använda två longeringslinor som tömmar då jag inte kunde hitta några tömmar i stallet, får köpa!

Sedan fick mamma, medhjälpare för dagen, leda runt henne medan jag gick bakom henne och höll i tömmarna. Jag gick och pratade, visslade och rörde lite på tömmarna hela tiden så hon skulle vänja sig vid att ha någon bakom sig.

Sedan när hon fattade hur hon skulle göra kunde mamma släppa henne, men hon fortsatte att gå bredvid någon meter ifrån henne utifall hon skulle bli rädd eller liknande.

Iallafall så gick det sååååå mycket över förväntan! Underbara lilla ponny, vad hon är duktig! Vi lyckades t.o.m trava en långsida i båda varven utan några som helst missöden. Hon fick massa gott när vi var tillbaka i stallet kan jag lova…

Och jag känner att hon borde få ett eget schabrak nu, ett vinröttrosa eller ett olivgrönt kanske… Får kika runt lite :)

Ville hur som helst bara skriva av mig min stolthet! Det var första gången hon blev tömkörd och oj vad hon var lugn och duktig. Trodde hon skulle bli stressad och inte förstå någonting alls.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ahnna
0

Vad duktiga ni är! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

DinJejja
0

Vad roligt att det går så bra! :)

Anna
0

Tack! Glad Det känns toppen…

annaattlid.se

Zadeira
0

Gud vad roligt!

Lindbygarden
0

Ni är superduktiga!!

tezzie
0

Vad duktiga ni är =)

Hur går det för er nu?

*** Kärleken övervinner allt ***

Anna
0

Var där senast den 22 dec (har varit bortrest från den 23 fram tills idag) och den 22var hon seriöst så underbart duktig så det var heeeelt sjukt!!

3e gången hon tömkörs, FÖRSTA gången hon tömkörs i skogen. Hon bjöd kanonfint framåt, skrittade & travade utan några problem med spetsade öron, drog inte överhuvudtaget, svängde när vi bad henne… Åh min duktiga tjej!! Är så stolt!

Vi träffade t.o.m en älg och hon rörde sig inte ur fläcken. Älgen var skitstor, typ 8-10m bort, och Wilda bara tittade lite på den några sekunder innan hon fortsatte gå framåt.

Inte heller prasslande presenningar eller stora traktorer eller faktumet att det blåste orkaaan irriterade henne. Hon traskade på där i skogen i ca 1,5 timme - lika glad hela tiden. Och höll man ett jämnt och försiktigt tryck i bettet på henne så längde hon överlinjen och sökte sig framåt/nedåt helt själv sålänge hon orkade (vilket förvånade mig då jag aldrig sett henne jobba på det sättet förut). Så jag tror hon tyckte det var riktigt kul!

Ska dit imorgon igen o fota + gå kort promenad, hon får vila från tömkörningen nu när det är så halt ute ;)

annaattlid.se

Mille
0

Lite OT men jag har sett många andra som också har schabrak på vid tömkörning, varför har man det?

Ser ju rätt snyggt ut, kan tänka mig att det blir riktigt läckert med ett lite barockinspirerat ;P

Anna
0

#8 Jag har det inte av någon anledning. Hon ska ju ändå vänja sig vid att ha saker på större delen av ryggen och dessutom håller schabraket pälsen på plats så gjorden inte skaver eller liknande ;)

annaattlid.se

exitingsvillemo
0

Jag brukar också ha vojlock eller shabrak under gjorden, av samma anledning som Attlid, förhindra skav. Ska köpa in en smidig pad sen, men just nu duger shabrak utmärkt.

tezzie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Gud vad roligt. Hon verkar vara en klok och samarbetsvillig tjej Wilda. Har hon fått något sällskap än eller står hon ensam?

Jag använder också schabrak under tömkörningsgjorden, för att förhindra skav.

*** Kärleken övervinner allt ***

Anna
0

#11 Nej hon står ensam än, är lika svårt att lämna henne i hagen varje gång… Jag har inte pratat med ägarna på ett tag men ska ta o skicka iväg ett mail snart och höra lite hur dom tänker osv.

annaattlid.se

Chan
0

Jag använder i princip aldrig schabrak under gjorden vid tömkörning, vill att tömmarna ska kunna röra sig fritt utan att haka i något. Har aldrig haft problem med skav från gjorden, men ser ju till att hålla den ren förstås. Däremot använder jag däckelludd om hästen jag tömkör det kräver det, och ibland svanskappa. Jo, schabrak kan det bli om vi ska se snygga ut. Ska skaffa ett litet "däckel/körschabrak", det ligger inte ivägen som ett vanligt.