Exteriörhjälp.
Jag är jättedålig på hur en häst "ska" se ut och vad som är bra och dåligt.. Så vore kul med en bedömning av hur min halvfodervärdshäst ser ut.
Är en ridtravare på 16 år som blivit riden sedan han var 10 tror jag.
Under ryttare, inte mig dock utan ägaren.
Kan inte hjälpa dig ang exteriören
det överlämnar jag till experterna.
Men… Det var en av de snyggaste varmblod, jag sett…
Riktigt fin.
Säger som #2, ser riktigt fin ut. :)
Ja, han är väldigt snygg, men sedan är jag partisk också.. :)
Jag är ingen höjdare på just ridtravare.. men tycker hon är mer propotionerlig än dom ridtravare jag har träffat. Bra överlinje, lagom lång i ryggen, rund och fin över rumpan. Sen är det svårt att säga hur hans ben är.

Hmm är inte särsklit btra på hur ridtravare ska se ut , men du har en otroligt snygg häst :D ser inte alls ut som en travare !
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
En varmblodstravare kan ju faktisk se ut lite hur som helst och jag är inte duktig på just deras exteriör, men kan ge lite allmänna intryck om honom.
Väl propotionelig. Fint huvud, välansatt hals, välliggande bog, markerad manke, stark rygg och länd, fint kors. bra djup i bålen.
Fint hull. Välbenad och korrekt i sina ben från sidan.
En trevlig häst som från sidan ser ut att vara en hållbar och allsidig häst. Jag har ingen större koll på hur man önskar att ex hopp eller dressyr hästar ska vara byggda i bog och kors osv. men han ser bra ut tycker jag.
Tack för kommenarerna.
Första bilden luras nog lite, han är lite mer överbyggd än vad som syns där dock.
Men jag tycker han har lite liten nacke, kan man träna upp den mer, isf hur?
Ser fin ut, men känns som om han lärt sig dra in nosen istället för att slappna av i överlinjenn (på bilden ser han muskelfattig ut vid nedre delen av halsen, fast ändå finare än många andra hästar). Går han med nosen bakom lod när ni rider? Litegrann? (Han går rätt fint på ridbilden, med huvudet lite, lite bakom lod (hellre en cm framför).. kunde kanske haft lite mer rundning på halsen..och.. går han i passtaktig tölt eller ser jag konstigt? :P Om det är dina normala läder, prova att länga dem lite)
Ser lite tunn ut vid manken, ligger sadeln helt bra?
I övrigt tycker jag att han ser fin ut, bra hull och relativt jämt musklad efter vad jag kan se. Fina ben, lagom bog, lite lång manke och lång rygg, men välproportionerlig.
Grann häst :)
(nu är jag ingen expert..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo, han har en förmåga att gå bakom lod, men han har tandfel som vi ska göra nåt åt, rider med bettlöst just nu. Han går bättre på det.
Nej, han går bra på bilden där. Kanske bilden som ä tagen i fel ögonblick.
Sadeln ligger bra, men han har gått länge med en dålig sadel innan, kan vara det som gjort att han tappat muskler där.
Men nåt jag funderat på länge är varför han måste gå ned i spagat med frambenen för att kunna äta något på marken. Har han kort hals eller långa framben? Tycker lite synd om honom när han betar gräs. Står typ /\ med frambenen om man ser ifrån sidan.
Han ser inte ut att behöva göra det..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Fast han gör alltid det, annars någ han inte ner, konstigt nog.
#10 Så gör vår stora häst lite oxå, men ibland står hon rakt oxå så det verkar inte vara något problem för oss iaf.
Okay, kanske han har det till vana bara då. Tack.

Han är riktigt snygg :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Hästen är välproportionerlig. Halsen ser lite kort ut, men den ser ut att vara lite brett ansatt och därför luras kanske ögat? Det ser ut att vara en lite kraftigare typ av travare, vi har en sådan i stallet. Det är mer ridhäst över dem än travare.
På ridbilden ser hästen "knipt", spänd och pressad ut, men det kanske beror på ruskvädret?