vad ska man egentligen göra
min häst är 6 år och har börjat med att sätta imot mig lite när jag kräver något av honom, jag vet att han inte gör det för att vara elak utan han testar och trottsar lite. vissa saker vet jag att han gör för att det är roligt, och jag sitter ju kvar, men nu har busen börjat med att hoppa rakt upp i luften, eller att kasta sig åt sidan. Jag har suttit kvar alla gångerna tills han kombinerade detta han hoppade rakt upp i luften och kastade sig åt sidan, resultatet på hans dumhet slutade med att jag for en meter över sadlen , sen ner på rumpan( och det såg riktigt roligt ut ), vad ska man egentligen göra i dessa lägen, han är så pass känslig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera denna sitrationen.
Jag tror själv att han har väldigt mycket energi nu när han börjat få muskler och det är vår känslor i luften.
Men vad hade ni gjort om ni varit i denna sittsen?
han känns rätt spänd och energi full.

oj. olika människor hanterar förstås detta på olika sätt..
jag har ett vbl-sto som är precis likadan, hon hoppar och flyger och far och hon får göra det. hon orkar inte hålla på hur länge som helst, och jag vägrar att ramla av, så jag sitter kvar i rena tjurda.
jag brukar förstås prata och sjunga med mina hästar under hela turerna, det kan göra att hon tappar lite fokus från allt "farligt" och hon studsar inte runt lika mycket.
ibland får man ju nog också, när hon aldrig vill ge sig, och då tvingar jag in henne i en halt (blir ofta ett par varv på en snäv volt innan halten) och så ger jag henne en avhyvling (skäller på henne med riktigt arg röst). det brukar ge effekt på henne, men så är hon också riden väldigt mycket med röst och vikt..
jag hoppas du hittar något bra sätt som funkar på din..
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag har ett halvblodssto som har samma tendenser. Jag har milt men bestämt tagit henne igenom alla situationer och aldrig gett mig. Pratar också mycket med henne för att få henne att fokusera på mig och inte på annat.