Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 303 ggr
Tindra
0

När hästen just kommit

Snart kommer mina hästar. Den ena hämtar vi först och sen får han stå själv en stund medans vi hämtar den andra. Det kommer alltså bara vara dessa två hästar i stallet. Men när vi just hämtat dom, är det då bäst att släppa dom direkt i hagen? Och slänga in lite hö? Med eller utan grimma? Är det bara att släppa dom tillsammans och se hur de beter sig mot varandra, eller ska man gå tillväga på något speciellt sätt?

1111
0

Hästen som väntar skulle jag spära in ordentligt i stallet först. När andra kommer så skulle jag släppa ut dem och sedan när det närmar sig natten ta in dem och ge dem mat inne. Då har de fått börja hälsa och sträcka på benen på sin nya plats direkt. Ger inte mat ute första gången då det riskerar mindre bråk och tar in dem för att de ska få vänja sig lite i taget och få äta i lugn och ro.

jen
0

jag skulle ställa in den i stallet i väntan på den nya hästen. Sedan skulle jag låta båda stå inne ett tag så de får titta på varann ett tag, och så att de känner sig lite hemma stadga först i stallet innan de ska ut. Och ge dom mat inne.   sen släppa ihop dom dagen efter, och ha grimma på ifall att man måste sära på dom vid ev mycket bråk. och som … säger, undvika att ge mat ute direkt, utan ge maten inne den första dagen.

kacka
0

När jag tar hem en häst så brukar jag tänka på att hästen ska lära känna hagen innan det ska bli mörkt. Om det snart är skymning så brukar den nya få stå inne/annan hage och jag släpper ihop dem nästa morgon.

Något som är positivt att ha dem inne är att de kan få lite "stalllukt". Särskilt om det är några som bott där ett tag och det kommer en ny. Nu är ju båda två nya så det spelar nog mindre roll för luktens skull, men jag tycker ändå att det är ett plus om de får hälsa på varandra innan de släpps ihop.

Jag skulle utfodrat både inne och ute men tänkt på att lägga fodret i flera högar och långt ifrån varandra.

gejsa
0

Håller med om att ta in dom över natten så dom får samma lukt först. Ev få lukta lite om dom står bredvid varandra i stallet. Sedan dagen efter släppa ihop dom. Men utan grimma. Jag brukar ha med en långpisk ifall dom börjar slåss. Men oftast går det ju bra. Höet lägger jag efter flera timmar i flera högar så att dom inte behöver slåss om det. Långt ifrån varandra.