Fish-inlägg?
Hej!
Skulle vilja veta om någon har erfarenhet av syntetsadlar med sk. fish-inlägg? Bra? Dåligt och varför?
Mvh Therese
Vad dem gör är att de kan fylla ut lite i sadeln på vissa ställen. Men då gäller det att sadeln från början passar och att hästen tappar hull/muskler på rätt ställen och att den inte blir mer svankig eller rak utan att den behåller samma ryggform - vilket långt ifrån alla hästar för… För att ha dem /lägga in dem rätt krävs alltså lite kunskap om vad man håller på med för att det ska bli rätt…
hmmm… så klurigt!!! men det kan ju inte vara sämre än en syntetsadel utan, eller?
Nejdå. Så länge du inte håller på mixtrar med något du inte kan och sadeln ligger bra naturligt så är det absolut inget fel på att alternativet att lägga in fish inlägg bara finns där ;)
..kanske ska tillägga att jag inte tror att det är någon "mirakelmetod" utan undrar bara om det är en vettig sadel med bra modell - t.ex maxam som då har fishinlägg.
Maxam är en riktig ekonomi sadel. Den är inte dålig, men absolut inte någon bra sadel heller, utan det är en okej sadel för lättare bruk skulle jag nog säga. Men det beror även på vad man tänkt göra i sadeln och hur höga krav man har.
Kommer inte ihåg vilka som säljer Maxam sadlarna nu, är det Hööks (kan gå och speja lite på dem och komentera mer om det är någon särskild model du kikar på…) ?
ja maxam sadeln med fish-inlägg var den jag tänkte på, såg att en beg.annons och tänkte om den kunde vara något att ha till min tös tills jag får råd att köpa en bomlös..

Jag har ju den nyare med fishinlägg från Hööks. Det är bra tycker jag till mina unghästar.
Bara den passar din häst så…
Thorowgood, Maxam & Griffin är det som har Fish-systemet ja… De kommer ifrån samma tillverkare…
Antar att det är denna allround? http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/320095.jpg
Jag har en sådan eller en mkt snarlik som skit-sadel att slänga på inridnings/tillridningshästar.
Min åsikt om den är att det tydligt märks på den att det just är bilighetsalternativet. Den har inget bra säte för ryttaren, är dåligt bygd för ens säte och ger inget speciellt bra stöd, men stör heller inte allt för mkt.
Jag tycker inte om halvkilbossorna, jag tycker inte om kilbossor mkt övht - är lite svåra att hitta ryggar som de faktiskt sitter bra på.
Denna sadel är rätt rak och med halvkilbossorna så krävs en rätt rejält rak rydd på hästen.

Jag har den nyaste Thorwogoodsadeln. Och nog passar den till mina unghästar alltid. Absolut inga problem. Så kalla den för en skitsadel är att ta i väldigt mycket tycker jag.
I början tyckte jag att jag inte satt så bra men efter ett tag känns det bättre.
#9 Tyckte jag formulerat mig bra för en gångs skull, men tydligen inte…
Som sagt det är en varken dåligt eller bra sadel, utan en helt ok sadel enligt mig. Jag säger alltså inte att det är en skitsadel. Utan att jag använder den som en skitsadel, läs meningen en gång till ;) Att använda en sadel som skit-sadel betyder att jag hellre slänger upp den här när jag rider ut och cantrar i ler-pölar än en dyrare sadel om den ändå passar och att det är en andra hands-sadel, jag skulle aldrig ha den som huvud-sadel och enbart rida i den.

Nej, det hade nog inte vi heller tänkt ha utan först som inridningssadel. Sedan blir det nog en vanlig med läder. Men den passade bra till min islänning eftersom han har så kort rygg. Likadant till min 3 åriga halvblodsvalack.
Trodde du menade att den inte ens var värd att köpa. *ler*
Då skulle jag inte köpt den eller behållt den ;)
hmm…. =) kanske bättre att spara slantarna då för att snabbare kunna köpa en bomlös, som ju är det jag vill ha!
Jag tror faktiskt att det är bättre med, då slipper du momentet med att prova ut och hitta sadel som passar.
Vad för bomlös tittar du på?
jo precis… intresserad av Pfiffs bomlösa. Är billigare än de flesta andra bomlösa men har hört väldigt mycket gott om den. Det negativa är väl att en pad kostar nästan lika mycket som sadeln isg.. =)

#12# Vem svarade du nu?
Mig? Skulle jag inte ha köpt min sadel fast dom passade mina hästar?????