Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 4981 ggr
MiaMaria
1

10 hästar genom isen

Tio islandshästar gick i tisdags igenom isen vid en presskonferens på Island, som skulle filmas. Alla hästar räddades efter heroiska insatser av de närvarande.

Se bilder här

Och läs mer här

Royalz
1

usch va hemskt.

gejsa
0

Men gud vad otäckt! Och vad många bilder dom tog. Men vilken tur att dom överlevde. Såg ut som dom kunde stå i vaken hade dom inte kunnat det så hade dom nog druknat.

MiaMaria
0

#2 vad jag förstod de som så va de väldigt lerig botten, men lite stod fick dom nog iaf.

Vilket hjältemod (men även rätt dumdristigt)av den fotograf som hoppade ner i vattnet o hjälpte hästarna meddans ryttarna bara stod på kanten o drog i tyglarna

Molla
0

Ruggigt! Hoppas ingen skadade sig! Är livrädd för isar! =S

Anna
0

Wow, vad rörd jag blev av bilderna som visade vilka fantastiska insatser personerna på plats gjorde! Heroiskt, verkligen!

Verkligen otäckt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

#3# Ja, när jag läste i ridsporttidningen så förstod jag att det var grunt. Jag skrev innan jag läste den. Såg på bilderna bara.

Man får nog panik när sånt där händer. Stod ju bara och drog i tränset.

gejsa
0

Måste ju säga att det väldigt konstigt ut. På några bilder så står dom i vattnet bredvid hästen. Och vattnet når upp till deras vad men hästens huvud och lite bog syns bara.

På sidan 7 bl a.

joooossan
0

Att ingen skadade sig och rev sig var ju oerhört skönt! Usch, sådana här saker kan/får helt enkelt inte hända!

Tur att det fanns personer som visste precis vad de skulle göra! Hoppas de repar sig bra!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

gejsa
0

Vad har dom för ljus i transporten? Är det något sorts värmelampor eller? Med rött sken.

joooossan
0

Hm, tror inte det är i transporterna. Ett rum med värmelampor, kan även tänka mig att de rören "sprutar" varmluft.. Kanske?Glad

Alex
0

Usch, sånt är obehagligt. Men fantastiskt att de fick upp alla…

Finns även video att se Här

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

joooossan
0

Usch, tittat igenom filmen och storlipar! Hemskt att se hästen som helt slutat kämpa! Och alla dessa människor som hjälpte till, de är ju guld värda!

gejsa
0

#12# Det går för sakta för mig för att se hela filmen. Men alla överlevde ju så inte behöver du lipa. :) Var det i slutet eller?

Maja
0

Usch så läskigt, men tur att det slutade väl!

lisette
0

jag kan ju bara undra hur dumma man får va som sätter 10 st hästar på en is på samma ställe? det blir ändå minst 3000 kg…

Fridalej
0

#15 Fast, de hade ju ändå kört med tung(a) maskin(er).
Klart att det är otroligt HEMSKT att det hände det som hände, M E N de gjorde ju vad de kunde innan för att kolla så att isen skulle hålla?

Kattapult
0

Ush vilken panik de borde ha fått. Tur att alla klarade sig!

bebbe
0

Jäkla tur att det trots allt var starka tåliga hästar som dessa islänningar, tänk er en flock späda araber!!!

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

#16 kanske det som gjort isen svagare med?

mazze
0

Fy, vad hemskt men härligt att alla klarade sig…

Hagelberg
0

Vilket otäkt äventyr, skönt att det slutade väl!

#9 Jag tror det var UV-lampor, solarium för häst.

Alex
0

#15 Fast på Island är det ju väldigt vanligt med både tävlingar och uppvisningar på is. Och de har väl väldigt sällan några milda vintrar, så isen lär ju bli rätt tjock. Så ren otur skulle jag säga.

Funderar bara lite på en grej, står ju i texten att Þristur frá Feti var med och gick genom isen. Men jag kan inte se honom nånstans..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#22# Hur ser han ut då?

Alex
0

#23 Svartskäck. Dock bara lite vit, men har strumpor i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#22 - Vilken text? :P Antingen är jag blind eller så hittar du på! ;)

Alex
0

#26 Som MiaMaria länkade till i första inlägget. ;)

Skulle tro att det kan vara en missuppfattning från svenskarnas sida dock. Han kanske var med, men vad jag kan se gick han inte igenom isen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#27 - Nä, står ju ingenting om honom på isländska vad jag ser. :P

Sedan vet du ju hur journalister är.. "Flera av hästarna är mycket värdefulla, bland annat Landsmótsvinnaren i B-flokk, Röðull frá Kálfhóli och avelshingsten Þristur frá Feti." kan mycket väl vara att han stod 200 meter bort. ;)

Alex
0

#28 Mjo, fast kändes ju som att det stod på fel ställe i så fall… Men men.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

De gör allt för att det ska låta värre ;)

Marija
0

Fy vad hemskt, skönt att det gick bra till sist!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Johanna
0

huu, va hemskt

jag hade fått panik om jag varit med :(

joooossan
0

#13 Men att se hästarna kämpa för att komma upp och inte komma upp, att isen går sönder med och att de verkligen kämpar! Och sedan är jag vääldigt känslig vad gäller filmer m.m typ Oskyldig

DinJejja
0

Usch vad hemskt. :/ Läskigt att ramla genom isen med häst! Dom fick upp hästarna fort ändå tycker jag.

Skönt för dom med värmelampor när dom kommit upp :)

Anna
0

#33 Jag grät också när jag såg den, så du är inte ensam :P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

kaningodis
0

Usch, vad hemskt! Skönt att alla klarade sig!

Varför ska man rida på is? det är ju bara riskabelt…

Kastanjegårdens Kaniner

joooossan
0

#35 Skönt att höra! ;) Usch, jag kan verkligen inte hålla tillbaka tårarna när jag ser sådant, hemskt!

Repoort
0

Usch, tur att alla klarade sig.
Då jag gick på ridskolan fanns där en kallblodstravre som gick genom isen. Han hade inte lika tur som dessa hästar utan drunknade. Kommer ihåg att han låg i hagen med en filt över sig, iväntan på att bli upphämtad

joooossan
0

#38 Usch va tråkigt att höra! :/

Förra vintern rymmde alla i Stjärnfalls hage, dvs inklusive han ut på sjön. Isen. Som tur väl va höll den, annars vet jag inte vad jag hade gjort. Bara att veta att de varit där gjorde mig iskall!

idaviotti
0

usch va läskigt , skönt för vissa hästar att dom slapp sadeln som jag såg. iaf en hade ingen sadel troligen för ägaren tog av den.

[Rebecka]
0

usch så läskigt..Tur att d gick bra

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att rida på is är ingen ovanlighet. Det är inte bara islandsryttare som gör detta, utan det finns alla möjliga hästar som tas ut på isen! Det är ett väldigt speciellt och trevligt underlag, Många hästar blir mer skärpta och kan röra sig på ett helt annorlunda sätt för att få fram en bättre gång.

Jag har aldrig själv ridit på is, men skulle gärna vilja testa. Har dock jobbat som funktionär under en islandshästtävling som hölls på is (dock en gammal ishockeyplan) och en del hästar var lite nervösa i början, det är ju en helt annan sak än "vanlig" mark men det gick snabbt över och alla hästar sprang glatt fram över isen sedan! =)

gejsa
0

Det finns ju även trav på is med hästar och sulky.

Hannybee
0

Oj! :O Vad skönt att alla klarade sig!

Lindbygarden
0

Lille skimmeln gav ju upp… så läskigt att se hur den bara sjönk längre och längre ner..

som ni säger vilket hjältemod att gå ner i det iskalla vattnet..

Satt här och mumlade sätt på grimma sätt på grimma.. men hur lätt är det att ha sinnesnärvaro i ett sånt läge?

Alex
0

#45 Nån häst satte de ju faktiskt grimma på, såg jag. Och som du säger, det är nog lätt att få panik i ett sånt läge…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Det stod ju att det tog allt som allt 30 minuter innan alla hästar var uppe igen. Det första dom tänkte på och som man såg i filmen var ju bara att hålla upp huvudena med tränset så dom inte kom under isen. Då tänker man nog inte på grimma just då.

Lindbygarden
0

Nej nej jag menar inte att vara kritisk..Glad

skrev ju att det är inte lätt att tänka på det i det läget.. det var fler de satte grimma på lite senare..

lisette
0

hur har det gått med hästarna nu i efterhand?

Maja
0

#49 - De klarade sig utan värre skador. Några blev dock väldigt nedkylda, men ingen allvarligt skadad.

IdaS-A
0

vad hemskt

Alex
0

#48 Jo men precis, jag hade nog inte heller sprungit och hämtat en grimma det första i ett sånt läge… Tungan ute Man tänker nog bara först på att få upp hästen, och hålla huvudet över vattnet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Starkast av alla måste ju ha varit mannen som hoppade ner i vattnet och lät hästarna kliva på hans ben med broddar och allt för att komma upp!

gejsa
0

#53# Ja, det var tydligen fotografen själv så han hade ingen egen häst där i vattnet. Snacka om hjälte. :)

joooossan
0

Det skulle finnas fler människor som honom, riktigt stort gjort av han!

MiaMaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här uppe rider vi ofta på isen, har aldrig hänt att vi mätt eller kollat djupet på något vis men sunt förnuft säger ju när man kan rida och vart. Här uppe blir ju isarna så tjocka så det är sällan någon fara *peppar peppar* så länge man håller sig på kända isar och inte går för nära in och utlopp.

Lite ot men jag hade en häst som ramlade i sjön för snart ett år sen, i april. Han tog sig inte upp själv någonstans så jag och en stalltjej till fick med hjälp av brandkåren upp honom efter mkt om och men, men då hade han gett upp, han la sig på sidan och helt enkelt gav upp. Jag satt med hans huvud i båten meddans två andra rodde närmare och närmare land, tillslut kunde vi koppla en lång lina mellan trakor o båtarna som kunde dra oss in. De va så mkt dy att de ändå va svårt att få honom den sista biten in, jag stod med dy till knäna och sen vatten som mest upp till brösten. 

Otroligt hemsk upplevelse men som tur var klarade sig han med en lättare lugninflamation, mkt tack vara brandkåren va så snabbt på plats och våran fantastiska veterinär som kastade sig i vattnet när han kom och hjälpte oss och sen inkvarterade lilla gubben i sitt privata stall för att kunna ha 100% koll på honom närmaste veckan.

tezzie
0

Det som jag tycker känns olustigt med att rida på isen här uppe (där isen är riktigt tjock) är alla borrhål efter pimplare och angling.

*** Kärleken övervinner allt ***

Otaku
0

Gisses vad hemskt! Tur att ingen kom till skada!
Lite lustigt att isen höll dem tunga maskinerna, men inte tio islandshästar.

Inget negativt att rida på is för min del. Är själv Islandshästryttare och skulle vilja prova rida på is någon gång.

Mvh Vinetta

Trojaa
0

Snacka om tur den hästen och ryttaren som inte gick genom isen hade! Och bra att alla klarade sej!

Det är inte alls ovanligt att rida på is. Jag gjorde ofta det när min häst stod i Jukkasjärvi. Här uppe rider vi ofta på isen då den brukar var väldigt tjock. Vintrarna här är inte milda.

Men jäklar otur dom hade att isen just då skulle bista Rynkar på näsan

Marrsson
0

#56 oj va olustigt med den olyckan du va med om… Hur kom hästen i vattnet från första början? Du får gärna PM:a mig om du vill. /Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..