Tips för muskelsättning?
Jaha, Lord hinner aldirg bli färdigmusklad pga en massa problem med hagkompis som inte är snäll i hagen så jag kan ta lord, mörkt tidigt, snö, sjukdommar, skadad Lord.
Men nu är det dags igen då. Nu när jag får in hästen, snön är borta och han är frisk och kry!
Han är inte riden på 1-1½månad pga sjukdom och elak sällskaps ponny, sedan att det mörknar fort när man kommer hem ifrån skolan och jag har ingen belysning.
Jag har börjat gå promenader med honom, och ska börja tömköra lite om jag hittar gjord osv. :)
Ska börja hoppa studs med honom från marken.
Sedan när han är mer musklad börja skritta honom osv.
Bild från sidan hur han ser ut. Väldigt omusklad och magen är lite hängig.

Du har verkligen inte haft turen på din sida.
Sen är han ju ett varmblod och de är tyvärr ofta svårfödda och tappar snabbt hull och muskler, men å andra sidan så tror jag att du får han snygg igen rätt fort =)
Vad har han för foderstat idag?
Hur har det gått med hagkompisen?
*** Kärleken övervinner allt ***
Usch vad han ser ut Linda, verkligen jobbigt att se när han är sååååå snygg när han är i bra hull och med muskler! Hoppas du får igång honom ordentligt nu och slipper med skador och skit.
Paddock med hindermaterial finns att låna, ett telefonsamtal bort… 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Klättring och klättring och åter mer klättring.
Fick det tipset ifrån veterinären då Toni har problem att få muskler på ryggen.
Tömkörning sa du att du tänkte göra, och så är det sadeln. Sitter den bra? har du provat ut den hos någon?
För det visade sig att min dressyrsadel har hämnat tonis uppbyggnad. Så ett litet tips i vinterkylan =)

Min Dodde är också väldigt omusklad, men har fått en massa bra tips här inne ifrån (: Kolla gärna min tråd för tips på muskelbyggande övingar --> Hur bygga muskler?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag fortsätter likt en papegoja som käkat karbonpapper till frukost, att envist tjata om att det är inte träningen det är fel på utan foderstaten.
Den hästen behöver mer mat och då mer proteinrik mat. Proteiner är musklernas byggstenar och utan byggstenar blir det inga muskler hur mycket man än tränar hästen. Däremot fungerar motsatsen väldigt bra - ge tillräckligt mycket proteiner så kommer han fylla ut rygg och rumpa även om han bara går i hagen och dräller!
Helst av allt önskar jag att du har analyserat grovfoder och kan modifiera din foderstatsuträkning, men om du saknar grovfoderanalys så skulle jag be dig börja med att utöka foderstaten med 1 kg lusern om dagen (valfritt pellets eller hackat strå) och ge det några veckor innan du utvärderar det.
#1. Nej, turen är inte på min sida.
Det han får idag är 1kg kornkross morgon/kväll samt 1näve linkaka morgon/kväll.
Sedan får han 3kg ensilage till kvällen, fri tillgång ute. Han har en saltsten med mineraler och sådant i.
Ponnyn har blivit riden i ett par dar, och det gör mig sur. Hon rider henne svettig på en gång när hon stått en jättelång tid. Ingen hänsyn till att skritta ett par veckor, eller promenader eller tömkörning osv. Suck.. Vet inte hur hon är i hagen dock, men det lär jag ju få reda på under de närmsta veckorna, då vi snart har jullov och jag kommer kunna vara i stallet tidigt på dan när det är ljust och arebta med lord :)
#2. Ja, han ser hemsk ut :/ Ja, jag hoppas det med, han är ju så snygg om somrarna med muskler och hull.
#3. Svårt att hitta en backe i närheten, men vi ska börja med klättring så fort jag kan börja gå med honom igen (lerigt och halt ute i skogen) Men lär få gå på grusvägen och sedan i paddocken. Sadeln sitter bra än så länge, och nej inte utprovad.
Han har vintertäcke ute på sig, och sover med fleecetäcke i stallet. Så tror inte att han fryser och typ 3dm spån med en rejäl bädd i boxen =)
#4. tack, ska kika! =)
#5. Han har alltid varit svår att få upp i hull, och muskler hade han bra i somras, men de försvann senare när han hade käkledsinflammation, muskelsättning har varit rätt lätt ändå. Och han svarar possitivt. Och han klarar sig fint på det han har men ska få gå över till hö på kvällen istället för ensilage.
#5 - han klarar sig inte fint på det han får nu om han är tunn över ryggen. Det är DÄR du har problemet, han behöver mer mat och då framförallt mer proteiner. Att han tappade när han inte fick i sig nog med mat är inte så konstigt, så nu behöver du bara återställa det han har tappat och det gör du genom att ge honom mer än han normalt behöver under en period.
#7. Låter ju fint. Jag ökar ju kvälls ensilget, ser ju hur mycket han äter osv, så.. Nu får vi kolla med hööt.
#8 - fast jag tror det är ännu bättre om du ger ett kilo lusern i stället, det är mycket mer proteiner i det än i hö eller hösilage, i de allra flesta fall. Det kommer ge dig ett snabbare resultat.

Tillsätt lucern så ska du se att det blir skillnad (i kombination med träning förståss)
Lycka till :)
*** Kärleken övervinner allt ***
min tanke var också att prova med lucern! en av hästarna på jobb har alltid varit dålig med att sätta hull, och vi ger honom 8 dl på morgonen och 10 på kvällen, samt då höilage, soja, musli och betfor.
Linda, min ponny jag köpte va jättetunn, jag la till massor med proteiner, vilket finns mkt av, (nästan för mkt) i vårat hö.
ger du han ensilage måste han äta så himla mkt, bättre att gå över till ett bra hö om du vill ha upp honom. Min ponny käkar 2 kg hippo med bra protein om dagen just nu, bara för att hon ska gå upp i vikt.
Har haft henne i några veckor nu och man ser inte längre revbenen så det funkar.
Lusern funkar och riktigt bra, då får du en snabb viktökning. Ökar du ensilaget kommer det ta lång tid.
Nyckelordet är proteiner..
Vad är lusern? Han är så himla känslig vid foder dock, vi hade kraft grund, men han får för mycket energi, och jag kan inte göra något vettigt av den, då han bara vill springa och inte arbeta. Vi började ge mustang, men samma där, vi behöll linkakan och sedan något pulver som stank, för att ge extra när han var så mager och det i somras, pulvret hatade han så nu har vi bara linkaka och kornkross/harvekross. Han har lagom energi, och nu klarar jag av honom, och får honom att arbeta.
#12. Vi ska gå över till hö, det kommer nu i helgen. Vad föreslår du då, förutom lusern? :)
#13 - lusern är en sorts grovfoder som man kan ge som pellets eller i hackad form - ser då ut som hackat hö. Lusern använder man för att det har hög halt av bra proteiner. Han borde inte få överskottsenergi av lusern, det är likvärdigt med att ge mer hö.
Sen måste du komma ihåg att du inte kan underutfodra hästen för att den blir pigg, han måste ändå få den näring han behöver.
#12 Alltså, jag hade samma problem med anastasia, gav henne endast lite krafft grund + ca 6 kg hö om dagen, hon va inte tunn men orkade inte jobba, då blev hon springig och drog och höll på hela tiden, så jag sänkte kraften ännu mer, och det blev typ värre, sen kom jag på att jag skulle ha höjt ist för att sänka, när jag sedan höjde funkade det så mycket bättre, säger som #13 man får inte börja underutfodra, det va precis det som jag kom på då :)
Nu ger jag Bjuttan 2 kg hippo basic om dagen + att hon får kraffts miner. Sedan käkar hon 7-8 kg hö om dagen just för tillfället, vi har enormt mkt protein i vårat hö, så jag kommer bli tvungen att sänka hööt sen. funderar på att kompletera med halm så hon får mer tuggtid sen.
Gillar hippot mer än krafft, dock innehåller hippo basic 10% havre, så vi testar det just nu, annars hade jag tänkt testa salsas musli Frida (peppe på ifokus) har den och säger att den är bra, blacky är ju också en het häst så vi har samma problem. ska man köra på krafft grund eller hippo måste man dock ha ett rätt proteinrikt hö, + ev. lägga till lite mineraler. Det ska hon i affären :)
Ska tillägga att jag kasnke inte är världsbäst på foderstater, Frida är dock mkt bättre än mig :)
Jag tillägger också, Jag tror det kommer hända mkt bara av att byta till bra hö, :)
fortsätt att skritta honom, efter ett tag kan du börja trava honom lite, alltså från marken. ta lite längre och längre stäckor för varje gång. när du gjort det ett tag kan ta börja longera lite, och eftersom han nu travat lite, så kan han börja galoppera från början nästan, men ta bara en liten stund först, också ökar du för varje gång! när du longeat några gånger kan du börja löshoppa, men bara lite, och efter det kan du börja sitta upp, skritta först, korta sträckor, gör dom längra och längre, klättr mycket, och gör lite krävande saker allt eftersom, sedan kan du börja trava och senare galoppera, men tänk på att han har nog inte tappat så mycket, men fortfarande tappat endel! så du behöver inte gå för långsamt fram, men du ska ändå inte gå för fort fram, du behöver heller inte löshoppa om du inte vill, du kan ju bara longera och sedan sitta upp, det måste du känna efter själv. Lycka till!
Håller inte riktigt med #17.. Tycker det där med longeringen är lite luddigt, om det ska göra nån nytta så beror det på hur du longerar.
Jag tycker det är bättre att rida ute i skogen än att sitta för mycket och harva på banan i början när du ska bygga upp honom, Börja skritta i 2 veckor och öka sedan succesivt. Skritta gärna uppför backar i lägre form, då får ryggen jobba. Han har trots allt inte stått jättelänge, så lite grundkondis borde han nog ha kvar, sen beror de ju lite på hur mkt han har tappat osv.
Tror trots allt att du vet rätt bra själv hur man bygger upp konditionen, men klättra mycket :)

skogen ger väldigt varierad träning så ut och braka runt i snåren ett par veckor först, lämna gärna stigen och gå bara rakt ut och se vart ni hamnar =) och sen som många andra sagt, proteiner i form av lusern!
eftersom lusern räknas som grovfoder så finns det inga direkta begränsningar. preoteinet tillförs i en snäll form (dom bryts ner senare i tarmen) och det är att föredra framför protein som kommer från kraftfoder som bryts ner fort. lusern är inte heller så jättedyrt. kollade på lantmännen i mörlunda i våras och då kostade en säck på 25 kg 141 kr, dvs knappt 6 kr/kg
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Måste hålla med tidigare inlägg, mer protein till hästen så kommer du se ett snabbare resultat. Vad exakt får hästen för foderstat nu? Det du måste tänka på är att alla hästar har ett underhållsbehov av energi, protein, mineraler mm. sedan kommer tillägget för arbete, så du kan absolut inte sänka maten för att han är för pigg. Ta analys på grovfodret om du inte redan har det, ta hjälp eller om du kan räkna ut en ordentlig foderstat till din häst. Har själv ett fullblod som har alldeles för mycket power i kroppen, men ändå får hon ca 18-19 kg hösilage med en prot/energi kvot på 7,5. hennes behov av tex. prot ligger på runt 750-800 g men hon får dessutom ett överskott på protein av mig. Har bara haft hästen i ca 1,5 månad men hon har blivit så mycket finare tack vare en ordentlig uträknad foderstat. ska se om jag kan slänga in bild på henne före och efter.
Tränings tips kan jag bara säga en sak ut i skogen och trampa runt med hästen, låt den få lyfta på sina ben =D Lycka till!

Kan tillägga att jag ökat lucerngivan till min omsukalde arab och det har redan blvit lite skilland 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Håller med övriga om lusernet. Mata på med lusern, du behöver inte vara orolig att du ger han för mycket.
2 av mina shettisar får 1 liter lusern om dagen och klarar dom av det så klarar din av det ;)
Jag lovar att du kommer få resultat och det betydligt fortare än om du ökar höet. Med den brist på muskler han har på bilden så är jag tveksam att han skulle få i sig tillräckligt med protein av bara hö
#15-16. Tak så mycket, ska höra med mamma. =)
#17. Tack, men tömkör hellre än att longera! =)
#18. Så kommer då jag och mina former. Känner mig verkligen som en nybörjare, men låg form? Huvudet nere och såsa i backen?
#19. Det ska jag göra, ska bara promenera och tömköra först i någon vecka varierat :)
#20. Tack så mycket. Han får 2kg kornkross om dagen, 2nävar linkaka om dagen, och 2.5kg hö inne på kvällen (kommer nytt hö om någon dag, då detta inte är bra, han äter det inte, höet kommer att ökas på) Fri tillgång av ensilage ute,
#22. Läser katter när du skrev shettisar. Ska höra med mamma om lusern. :)
okej!:) det är också jätte bra träning! och få den gärna att trava då också, kankse kan du tömköra ute? inte på någon ridbana? då blir det varierat, och tänk på att jobba i mycket backar, då blir det både uppför och nedför vilket bygger mycket muskler:) lycka till!
Ska ut i naturen när jag lärt mig hantera honom i tömkörning, jag har bara tömkört honom 2-3ggr innan så :) Nu lär det bli först lite på ängen nedanför volten och sedan så ut på grusvägar och sedan ut i skogen :)
#23 Nej ja menar inte huvudet nere i backen, Menar mer remont/unghästform, då kräver du ändå inte så mycket av honom, Har lite svårt att förklara.. Han går med huvudet lite framåt neråt, istället för att bara skritta vanligt uppför. Rider du i en lägre form kommer inte belastningen komma direkt på skelettet i ryggen utan då bär ryggmusklerna upp dig på ett bättre sätt.
#26 - Om man inte ens har kunskapen om att det finns högre resp lägre form så duger det bra att hästen går i rätt form, i den form han hamnar när han själv väljer att gå på tygeln.
#27 Nej, men det visste ju inte jag att hon inte kunde, men tänkte att hon kanske ändå ville ha en förklaring då hon frågade hur jag menade, Frågar man inget får man inget veta..
Sedan förstår jag inte vad du menar med: _"i den form han hamnar när han själv väljer att gå på tygeln."
_En häst väljer ju inte själv att gå på tygeln om man inte rider den till det? Det gör iaf inte mina hästar.
#26. Jag tror jag fattar, :)
#27. Jag vet att det finns högre resp lägre dom, dock inte hur hästen ska gå i den formen, jag har gått 1år på ridskola, lärt mig allt jag kan själv, ridit olika privat hästar. Hur ska jag kunna veta hur hästen går i högre resp lägre form, när jag försökt lära mig annat? Plus att det du skriver låter konstigt, säger som haag, en häst väljr ju inte att gå på tygel, om man inte rider den till det. Skulle lord få bestämma själv, skulle han gärna såsa med huvudet nere mot backen..
#28. Tack för att du svarade iaf, måste ju få veta!
Oj, fel på texten….
#29 - NÄR hästen går på tygeln så placerar den sig själv i en form som fungerar bra. Alltså, när du har ridit den rätt för att gå på tygeln.
En duktig ryttare kan få hästen att arbeta i rätt form, men mer framåt neråt. Med träning och en skicklig ryttare kan man också få hästen mer samlad och det medför att den hamnar högre upp med nacken (titta på dressyrhästarna i svår klass).
Men det viktigaste för dig är att du strävar mot att hästen ska gå på tygeln. Fastna inte i fundering om hög eller låg form om du känner att det är lite överkurs för dig - vilket det låter som att det är. Efter ett år på ridskola bör det vara överkurs att veta hur hästen ser ut i formen.
Det är skillnad mellan att hästen väljer att gå och såsa med huvudet i backen jämfört med att den rids och arbetas i en lägre form.
#29 så bra att du fattade, ja är fasen kass på att förklara xD
Jag tycker att boken Ridlära av Bo Tibblin förklarar ganska bra vad lägre form innebär. Låna den på bibblan och läs :D
Vi har den som lärobok på specialidrotten-ridning på gymnasiet :)

Men Linda du behöver väl inte sitta på hästen för att gå runt bland träden? Du kan väl passa på att få lite allsidig träning du också samtidigt 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#32. Låter bra, ska göra det :)
#33. Haha, nej då ;D Vi ska allt komma ut i skogen och träna som fotgängare båda 2 ^^

rygga uppför en liten backe (ej för brant)
#35. Okey. :)
Har nu haft "ingång" honom ett tag nu, varvat med ridning, promenader, longering och tömkörning. För halt för att komma ut i skogen då jag måste rida på asfaltsväg där det är halt och rätt farligt att rida på vintern. Han får 4kg hö på kvällen, 2.5kg kornkross (grovmalet) om dagen, mineraler och 2dl linkaka. Sedan fri tillgång av ensilage. Han har ett 300g vintertäcke på sig utomhus och sover med pyjamas inne. Får alltid extra hö när de kommer in tidigare, eller har ridits. :) Hullet och muskulationen är sååå mycket bättre, han har redan fått rundare rumpa (av muskler då ;D ) och sedan vid ryggen. Kommer troligtvis ut och klättrar snart med, när isen har försvunnit.
#36 har du provat lusern? Hade varit intressant att höra vad du tycker om det…
Medarbetare på westernridning.ifokus
#37. Nej tyvärr, har inte gjort det. Kommer snart nya bilder på honom.
Jag håller ju på att muskla och få igång min kille efter att han stått ett långt tag. Så pratade jag med förra ägaren om tips och råd och tog upp detta med Lusern, men han sa att min pålle hade ätit det innan han kom dit och då hade han fått proteinöverskott så han avrådde från det.
#40. Okey, Han får rejält med höl nu och det så. :) Han har fått ett fint hull, och musklerna börjar komma lite svagt nu. :)

jag ser att det är många som rekommenderar klättring, vilket iofs är bra. men glöm inte att "klättra" utför också.
många som lägger klättringspass klättrar bara uppför, men att "klättra utför" är precis lika viktigt.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Klättrar uppför och utför, :) Måste göra det, annars kommer jag itne hem igen ;)
#43 Samma här =) + att vår skog går både uppför och nerför hela tiden =)
#44. Ja, det är hur bra som helst. :)