Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3868 ggr
Hermelina
0

Skaffa häst?

Jag skulle så gärna vilja ha en egen häst men undrar hur mycket ni tycker man bör kunna? Många av mina kompisar har skaffat häst och de är 13 år och har okunniga föräldrar och för dom har det gått jätte bra. Jag själv är 13 och har ridit i 8 år. Jag har ridit mest western och ponnygalopp och inte så jätte mycket dressyr. Men om jag skulle skaffa häst skulle jag ha tränare kanske 2 dagar i veckan som gav mig tips och råd. Jag kan ju en del om hästar, sjukdomar och sådant..Mina föräldrar är okunniga + att ingen av dom vill ha häst, men ändå!. Men vad anser ni?

denisesalomonsson
0

Mina föreldrar är väldigt okunniga inom hästvärlden XD

Men jag kan väl mycket, och har massa andra nära och kära som gärna hjälper till,  jag har haft min egna ponny sedan mars 08 och det går super! :)

Hermelina
0

Okej :D Men min mamma är svårövertalad…hon vill inte ha häst :(

Marrsson
0

De jag tycker att du ska tänka på är att de är ett stooort ansvar. De kostar både pengar och tid så du måste ha någon vuxen bakom dig som kan finnas till hands om det skulle hända något.

De kan låta tråkigt men allt för många skaffar häst och klarar inte av varken ansvaret eller hästen.

Du kan ju alltid bli medryttare eller skaffa en häst på foder till att börja med så även dina föräldrar förstår vad det innebär att ha en häst!

Lycka till! kram Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

[MartinaPettersson]
0

Håller med #9, börja med att skaffa dig en foder eller medryttarhäst, det är ett jättebra sätt att testa sig själv på. Då ser du om du klarar av att ha egen häst, du får se vad som krävs osv! :) Vuxet hästfolk är också viktigt att ha i sin närhet, särskilt då dina föräldrar inte är intresserade. Lycka till! :)

exitingsvillemo
0

Jag håller också med övriga. Det är ett större ansvar än man tror och även om dina föräldrar inte är intresserade så måste dom också lära sig ett och annat.

Stallhyra ska betalas, hovslagare ska kontaktas och btalas, veterinär, vaccinationer mm mm.

Eftersom du är omyndig kommer ansvaret av hästen ligga på dina föräldrar ur juridisk synpunkt, om något skulle hända.

Om många av dina kompisar skaffat häst, varför inte fråga om du kan få sköta hästen 1-2 dgr i veckan, med allt vad detinnebär? Mockning, ridning, fodring mm

Maliiin
0

Precis som övriga sagt så tycker jag att du bör ha dina föräldrar bakom dig! För det kostar en hel del och om du bara är 13 år så antar jag att du kanske inte kan betala pållen själv?

Jag köpte min första pålle (shettis) lite innan jag fyllde 19 år. Men då hade jag ju jobb, flyttat hemifrån och ja allt sånt där. Så då kunde jag ju betala min häst själv.

Men fram tills dess så har jag haft en hel del hästar som jag ridit å kört! Å det är så jag har lärt mig allt. Har aldrig gått på ridskola utan har haft privata hästar som jag tränat och tävlat lite med. Mkt lärorikt! Så som sagt kolla om det finns någon i närheten av dig som behöver hjälp eller kanske hittar du dig en foderhäst!

Lycka till!

olina95
0

jag tycker så här, jag är också 13 år, gick på ridskola i ca 8 år, och har nu en ponny uppstallad en bit bort.

du behöver vara medveten om hur du ska träna på egen hand, om mat, sjukdommar, skötsel osv. och hur du ska hantera olika situationer, men jag tycker även att su ska rida för en tränare minst en gång i veckan som du kan fråga vad du vill om. Och då utvecklas du och din häst till sammans jätte mycket!

där min häst står uppstallad finns det ju hon som äger gården, som jag kan ringa eller prata med om jag behöver hjälp med någonting:)

noblesse
0

Jag tycker att du ska vänta lite med att skaffa en egen häst,  det är ett enormt ansvar, tar tid, kostar pengar osv. Om du är 13 år nu har inte de ev tyngsta skolåren kommit ännu och i sådana här beslut tycker jag att dina föräldrar ska vara lite mer insatta i det hela.

Du kan ju kanske bli medryttare åt någon? Skaffa foderhäst?

olina95
0

#8 har nästan rätt, jag har nyss fått mina betyg, och jag har också kommit på att jag är less på skolan, och att det är väldigt mycket just nu, och jag tränar även innebandy! så jag har knappt tid för skolan, men nu ska det bli andra bullar, och då får hästen komma i andra hand, och då är det välldigt tur att jag är fodervärd, eller ja, hon är som min häst men hon ägs av en annan, om ni förstår? så att jag inte har hela ansvaret, men jag har dock ansvar för att hon får röra på sig osv. så man tar ju ett ansvar även som fodervärd, jag tycker abslout att du ska tänka igenom det noga. Och om du verkligen vill ha en häst, så se till att du också får tid över åt skolan, eftersom det ändå är det viktigaste, och om du bestämmer dig för att inte ha en häst, så bli medryttare eller fodervärd, du har inte ansvar för in pch utsläpp, och du behöver oftast inte vara där varje dag, så du har tid för annat också!:)

Hermelina
0

3-9#: Jag är redan medryttare och har varit det i många år. Har nästan bara ridit privat hästar , har bara gått på ridkola i 2 år.

Jag har tänkt igenom allt noga, kostnade varje månad och ev skada mm. Men jag tycker också ni har rätt, jag skulle vilja ha en häst på foder i kanske 1 år innan jag bestämmer mig helt. Men jag kommer att ha medryttare MINST 2 dagar , kanske tom. 3 dagar isånntfall.

Hermelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ps: kommer inte få få häst (sommarhäst och sedan ev foder) förräns sommaren..  :( då hinner jag ioch försig få lite mer erfarenhet :D (då är jag lite mer än 14 x)

sen är jag grymt intresserad av ponnygalopp, så det vill jag också kunna tävla med "min" pålle..

Marrsson
0

#10 Jag förstår att du har funderat mycket fram och tillbaka. MEN återigen, de kostar mycket pengar. Vem ska betala för de? Du måste ha dina föräldrar bakom dig.

Jag är vuxen och har ett heltidsarbete men de kommer tuffa månader ändå när man har häst. De är inte alltid utgifterna kommer jämnt fördelat. Nu innan jul ex så va de dax att hämta mer hösilage, 2 800 kr (då räcker de i två månader). Sen kom halmleveransen de kostade 800kr + att hovslagaren var på besök, 1000kr. Sen har man som vanligt stallhyra och kraftfoder att tänka på 1500kr.

Man måste tänka på sånt.

De är lika dyrt att ha foderhäst som att ha egen häst.

Hur mycket har du räknat att din häst kommer kosta i månaden?

Jag skriver inte detta inlägget för att trycka ner dig men när man är så ung så har man mycket annat som man vill göra. Prata med dina föräldrar igen, det är ändå dem som får betala.

Mvh Marielle

// Marielle

Hermelina
0

#12 : mamma betalar såklart ;D (hihi) Det är inte kostnaderna hon oroar sig över, det är inga problem med det. 

Jag har tänkt mig en max avgift på ca 4000 kr i månaden, jag vill ha uppstallad på privatstall där dom sköter in/utsläpp  fodring osv. (då ingår foder,strö) men sedan har jag också såklart tänkt på allt utver stallplats. Alla tillbehör kanske 1000 i månaden, men allt sånt varierar väll?

ibland måste man även köpa till grundfoder, förutom hö också.

rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar ^^

Marrsson
0

Givetvis :) Du kan ju alltid ge mamma en bra hästbok i julklapp :) De är ju alltid bra att båda kan :) Lycka till!

// Marielle

denisesalomonsson
0

Och de viktigaste, känner du själv att du är redo för det? jag har alltid velat ha häst, men inte förrens nu kände jag att jag var redo och ta hand om ett sånt underbart djur helt själv, det är verkligen ett stort ansvar! :)

Kristall
0

En som skaffade sin första häst, ett dräktigt sto t.om., för 2 år sen… Hon har redan tröttnat, låter sin bästis rida och sköta hästen ett par (?) gånger i veckan och tar inte hand om sina andra andra djur. Och hon var VERKLIGEN intresserad av hästar förut, nu har hon två stycken (varav en är unghäst) och är inte lika intresserad längre. Vill du ha det så?

Annars tycker jag att det bara är att hyra häst, för att pröva på alltså, så länge du verkligen vill och har intresset som krävs för en egen häst, och ekonomin. Ha en häst på foder i nåt år, och se om du fortfarande vill. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fluum
0

jag förstår vad du menar, men du måste även tänka på alla dessa kostnade som tilkommer.
och inte nog med det, du måste även få ihop all tid som behövs till att var istallet, det tar då mins 2 timmar per dag, och sen så ska du väll hinna med skolan också..

ta dig en riktig funderare, och tänk på att inte ge dig in i något du inte kommer att hinna med. . :)

olina95
0

#16, du skrev "vill du ha det så"? Det kommer ju inte bli samma som för henne som för din kompis, för den hästen var ju dråktig, det krävs mer arbete, och du skrev att hon hade 2 hästar, och den här tjeejen skulle bara skaffa en häst, vilket inte alls är lika krävande som två hästar!

Jag tycker att om du känner dej redo att ta hand om en häst, har tid, och intresse så är det klart att du ska skaffa egen häst!:) ett tips, att om du vill utvecklas medans du har hästen så gå på ridlektioner en gång i veckan, privat eller med andra, med din häst, för mig kostar det 900kr för 10 ggr, och det tycker jag är ett bra pris, då vi rider i ett ridhus på vintern och har varannan dressyr och varannan hoppning, för jätte duktiga instuktörer. :) men det beror ju lite på hur du har det med pengae och så, och se till att om den ska vara uppstallad någonstans så är det jätte bra om den personen kan hjälpa dig ifall du behöver fråga, ha hjälp med ridning eller så, det kan vara jätte bra, för små saker kan bli jätte svåra om man rider själv och inte har tillgång att fråga någon:) Lycka till!

Kristall
0

#18: Vad jag menade är att trots mkt intresse och så, så kan man tröttna ganska fort. oavsett om man har en eller fler hästar..

Därför kan det löna sig att just ta en häst på foder nåt år, innan man skaffar en helt egen. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

olina95
0

ja visst, men hon skulle ju ha det, skrev hon ju, från sommaren:)

Marrsson
0

På sommaren är de en baggis att ha häst! De är på vintern som intresset tryter när de är mörkt och kallt!

// Marielle

olina95
0

ja, men hon måste väll ändå få bestämma själv, om hon tycker att hon klarar det, så är det klart att hon ska ha häst, vi vet ju inget om vad hon gör annars i vanlgia fall, hon kanske sitter hemma och har tråkigt? då är det ju perfekt med häst, om hon tycker atrt hon har tiden för det så är det klart att hon gör som hon vill:)

Hermelina
0

Allihopa: jag har varit intresserad av hästar i hela itt liv och vet att jag inte kommer att sluta. alla i min familj säger: äh du tröttnar snart , men jag är envis och vill verkligen ha en vän för livet. jag har räknat med att vara i stallet minst 4 tim varje dag, så jag har tid kan jag säga :O

Men tack så mycket för er vishet!

Godjul  =D

Thorsson
0

Jag kämpade med för att få egen häst, gissa vad jag önskade mig i födelsedags present, julklapp osv. Egen häst, jag har ridit sedan 4-5års åldern, privat hästar, ridskola, kompisars hästar. Jag har varit skötare, medryttare, fodervärd och nu tillslut dölycklig hästägare.

Att vara hästägare är ett enormt stort ansvar och även viktigt att ha kunniga människor omkring sig. Sedan måste man ju tänka på kostnader, stallhyra, foder, hovslagare, osv. kanske några oväntade kostnader som veterinär osv. tid, men måste kunna ha tid, kompletera med andra saker, planera sin tid. Skolan tar upp mycket av tiden när man kommer upp i högstadiet, och läxor får man ju en hel del ibland.

Änså länge så har jag varit med om mest tråkigheter när det gäller min häst, vilket har fått båda 2 ur balans, men nu är vi på G igen, ett tag ville jag sälja honom, då jag inte fick något att gå ihop, senare ville jag slänga ut honom på foder, då jag inte ville skiljas helt från min kompis, hittade t.om en som ville ha honom. För då skulle jag ju kunna ta tillbaka honom.

Men bara en tanke på att lämna bort honom gjorde ont i hjärtat. Nu försöker jag göra allt för honom, ta reda på det han behöver osv.

Han var halt, ömmade eller var sjuk en stor del av våren, sommaren och hösten. Man har fått börja om från början många gånger, och just det var det som gjorde att jag ville ge upp. och det bör man tänka på. Det är så att ha häst, den är kanske inte alltid frisk, den kan skada sig, den kanske måste vila en längre tid osv.

Men så blir det ju kanske inte för dig, men något man bör fundera närmre på osv. :)

Lycka till och God Jul

olina95
0

självklart kan ens häst bli halt, eller sjuk en liten tid, men då kan man fortfarande ta promenader som stärker hästen och även kan få hästen att hålla formen, motionen osv, och även tillfriskna fortare!:) Du kan ju fortfarande vara med hästen, men visst blir man less efter ett tag om dom är sjuk eller så en längre tid! Min förra ponny, ett gotlandsruss, blev halt mitt i tävlingssäongen, jag blev jätte lessen, både för hennes och min skull, men mest för hennes. Det var våran sista tävlingssäsong, och det hade gått perfekt för oss! vi hade precis vunnit KM'et, och vann nästintill alla våra tävlingar, och allt var så himmla underbart men när 2 kompisar tränade med henne då jag inte kunnde, så märkte dom att hon var halt, :/ och det var synd för hennes del, men bra och dåligt för min del, eftersom jag ändå skulle behövt skilja mig ifrån henne efter tävlingssäsongen, och började red en annan häst så länge som ingen annan red, och tyckte mer och mer om henne, och var inte så mycket med den andra ponnyn, och sedan när hon blev bra igen, så skulle vi ut och skritta osv. och då märkte jag hur lång jag var för henne! min kompis hade sagt till mig hur lång jag var egentligen, men vi hade bestämmt att jag skulle rida säsongen ut, och sedan byta upp mig, men så blev det ju inte, och jag kan säga att det är det bästa sättet egentligen att skilja sig från sin häst! Och alla tävlingar blev sedan inställd också, så vi missade ju inget! nu är jag ute och går med henne och så, och rider en ny häst, och snart ska nog en annan tjej börja rida henne!:) Hon betydde så mycket för mig, och gör det änn! men det bästa är att hon får vara kvar i stallet och inte behöver säljas eftersom det är en som ska börja rida henne, och det blev mist smärtfritt från min sida, och jag tror hon mådde bra av att vila lite:)

_hoppas jag inte tråkat ut er! _god jul allesammans!

olina95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild också från Km'et då det var prisutdelning, hon var mycket het när man var på tävling, men hon var jätte underbar<3

Hermelina
0

Tack för alla svar :)

Lite update: Jag har fått ett erbjudande att börja träna och tävla "mer intensivt" på min medryttarhäst Adam ett år framöver, så jag kommer tacka ja till det.. :D  Efter det kanske jag skaffar helt egen häst.. (:

Scrafton Night Owl GBR

Molla
0

Låter ju strålande! Grattis!!

Marrsson
0

GRATTIS!!!

// Marielle

Hermelina
0
Salo
0

Grattis! Jag blev medryttare på en ponny när jag var 13 efter 4 år på ridskola. Och jag ville ha en egen häst, men fick inte. Men sen när jag skulle börja gymnasiet kände jag själv att ridningen tog för mycket tid så jag gjorde ett uppehåll. Sen började jag längta tillbaks och tog upp ridningen igen. Först vid 19 köpte jag en egen häst och han har jag kvar idag (jag är 25).

[Angel88]
0

ja grattis väldigt fin häst måste jag säga.. jo det är inte billigt att ha häst… jag ska eventuellt få en häst av min sambo… så här ser min månad ut minst eller års vis:

stall hyran: 1800, ingår foder, strö, box, häst kompisar, in- ut släpp mm

Hovslagare: runt 900kr varannan månad ungefär

Försäkring: ca 700kr månaden, fullförsäkrad

det blir ca 35400kr om året. sedan tillkommer det ju oförberedda saker så jag räknar på minst 3200kr i månaden

Hermelina
0

stallen där jag bor tar ca 5ooo i  månaden. då tillkommer ju hovslagare mm… ;(

Thorsson
0

#33. Usch, det var dyrt :(  Rider du fortfarande på din medryttarhäst eller har du börjat leta egen igen? =)

Hermelina
0

Nee fortfarande medryttarhäst, jag ska ju tävla honom hela våren nu (:

Thorsson
0

#35. Oh, vad härligt. Du får berätta hur det går med honom :)