Olater/dumheter
Vad tycker ni är det jobbigaste eller värsta dumheten en häst kan göra?
Tillexempel sparka, bocka, stegra, krubbita, väva etc etc.
Jag tycker att stegra är den värsta dumheten lite beroende på situationen, hästen kan ju ha ont, men om inte och den gör det i rädsla, för att komma undan från något eller dumhet hade jag inte gillat det och tränat mycket hårt med det. Turligt nog har jag inga stegrande hästar, det hade jag aldrig gått med på.
Olater som jag inte tycker om är om hästen krubbiter eller väver. Det finns säkerligen flera som jag inte kommer på just nu.

Jag tycker nog krubbita och väva, för det blir ofta så djupt rotat att de aldrig blir av med det.
De andra olaterna du nämner går ju oftast att träna bort.
Krubbitning och vävning är ju ett sätt för hästen att hantera sin ångest…. vi har en krubbitare i stallet o ju mer ha nfår vara ute och ju mer han tränas dess bättre blir han….
men en ovana jag verkligen ogillar som är baserad på dålig uppfostran är hästar som ska klia sig på en! eller när de inte respekterar ens eget utrymme, och klampar tvärs över en.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
bufflighet och att de springer över en är det som jag blir mest irriterad på.
håller med #3 och #4. Att använda mig som ett kli-redskap accepteras inte i mitt stall, heller inte att tränga sig in i mitt personliga "space", eller knuffas.

vävning får jag lite småpanik av, blir sjukt stressad.
annars är nog värsta olaterna att skrapa med hoven, banka i boxdörrar för att få uppmärksamhet.
Det värsta jag vet är hästar som stegrar när de inte får som de vill. Framföralllt om man leder dem och de inte vill gå fram utan reser sig istället! Jobbigt som tusan att träna bort.
Jag tycker att vissa hästar har fått försig att aldrig vilja bli ridna själva (ut) dom har en gräns sen gör dom allt för att komma hem. Spelar ingen roll om man änds går av dom vägrar gå. Dom är rätt få men som tur är :) men det tycker jag e otroligt jobbig o det har "bara" vart en shettis,en tinker,fjording alla konstigt någ ston med nu när jag tänker efter :P Men som #7 oxå nämner stegra för att få sin vilja fram o dessutom kan dom skada en utan att dom inte menar så illa, man kan få en hov i huvet mm bara träffat även såna få st det har vart halvblod samt en d-ponny.
Jag tycker att en häst som har valt att sparka är en väldigt jobbig olat, då jag varit med om att blivit ursparkad ut vagnen och även sparkad i hagen, hästen är ju ett väldigt smidigt djur och kan vända sig snabbt och slå utan att vi hunnit kommer undan, samtidigt som dem kan slå en så kallad "kospark"
Jag skulle inte fixa att ha en bufflig häst som inte respekterar ens personliga område. Skulle bli galen. Men det är ju änd¨å något som är relativt lätt att träna bort.
Annars så är nog hästar som sparkas otrevligt, gör nog ruskigt ont att bli sparkad. Synd att min foderhäst är sån bara..
Jag är rädd för hästar som bockar när jag rider, har hamnat på akuten med minnesförlust och en höft som som tur var inte var av.
Bufflighet godtar jag inte, men det går ju att träna bort.
Vävning och krubbitning är det ju svårare med. Men det stör jag mig inte på, bara synd om kusen.
Ja, som Ledin skrev, hästar som inte vill bli ridna ute själva och bara håller på att stöka…suck!
#7 en häst som stegrar vid hantering från marken kan man rappa till med änden på grimskaftet (förutsatt att det är längre än 3 m) hårt under magen, för när en häst reser sig så är de väldigt sårbara för attacker och angrepp underifrån. HAR MAN TUR så kommer hästen inte fortsätta resa sig efter att ha fått ett par magrapp, men det finns ju även en risk att hästen slår över, vilket kan antingen göra saken värre eller "bota" beteendet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 o #4 Ja, usch sånt som att klia sig, nafsa, knuffa, gå rakt på en, tigga osv tycker jag är rent slarv från människans sida.
da jeg fikk min hest var hun utrolig stressat og hun trampa over en dum i hue.
men hun har sluttet med stesset nå og ser også ut som jeg har fått slutt på dette med og knuffe og trenge dytte og trampe over meg.
jeg blir ill sint
Min unghäst har haft en lång period då hanhar tuggat och nafsat i saker. Jag skulle nog ha blivit knasig om det hade fortsatt.
hästar som tigger i stallgången o.s.v….. Oerhört irriterande! Att folk lixom lär dem s.k "vacker tass" och tycker att det är gulligt när hästar står och konstant skrapar med hoven i stallgångsgolvet! DET är oerhört jobbigt!
Hästar som vänder hem när man rider ut är oxå jobbiga! Man typ travar på en väg och helt plötsligt får den för sig att "Ja nu ska vi hem" och gör en tvärvändning… Inte kul….
Hästar som sparkas och bits tror jag gör det av en anledning! Antingen så trivs de inte eller något annat…
Stegrande hästar.. Hmm.. Ja gör dom det för att dom blir rädda så är det ju ett flyktbeteende, men hur vet man att de gör det för att vara dumma? Hur vet man att de inte tycker att det är läskigt att gå över t.ex ett dike? Men om det går att träna bort så är det ju bra! Men det är inget som stör mig, det får man ta i hästens takt!
krubbitning och vävning är ju som skrivet ovan jobbigt både för häst och människa…
När jag skev att jag inte gillade stegrande hästar när man leder dem, så menade jag av ren "tjurighet". Självklart inte om de är rädda eller osäkra, utan om viljan att stanna kvar är starkare än att följa med. Har varit med om ett par sådana hästar och de hade fått göra det för sina ägare. Gjort det några gånger och ägarna släppte dem. Blev ju ett inlärt beteende till slut. Inte kul när man leder dem och rätt som det är så blir det tvärstopp och så reser de sig. Inte alltid högt, men irriterande i alla fall. Men går ju att träna bort med envishet och ledarskap som tur är. #12 tack för tipset. Kan vara bra att veta inför kommande utamaningar!
Kom på en sak till: Hästar som inte går lugnt och sansat tillbaka hemåt när man ridit ut! Precis som om radarn träder i kraft när man vänt hemåt, oavsett vilka vägar man tagit för att förvilla lite :)

jag avskyr i princip alla olater, men det första jag arbetar bort med en häst är bufflighet, att hästen går rakt över mig osv. tar bort det först dels för att det är enkelt och går snabbt, dels för att jag då får ett bättre utgångsläge att arbeta vidare från när jag har hävdat mitt utrymme.
jag kan inte säga att nån olat är värre än nån annan, men det är klart att riktiga vrålstegringar är obehagligt och rent livsfarligt så det vore väl inte så trevligt. men sånna riktiga stegringar beror ju ofta på nåt annat
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#17 det var inte så jag menade! Jag undrade bara hur man vet att de inte är rädda! jag har aldrig vart med om en häst som stegrar av dumhet! tror jag iaf! Jag vet ju inte! haha!

Ska bara dementera en sak! En häst som väver kan man visst få bort. Det har ju min Gobban gjort eftersom han vävde som en tok när han kom till mig för 9 år sedan snart.
Jag tycker det är otäckt med hästar som tvärnitar av rädsla och kanske ska vända om på samma gång. Då sitter jag def inte kvar i sadeln.
#19 Det är lugnt. Ville bara förtydliga vad jag menade. Tycker det är svårt att få fram nyanser i det jag skriver, lättare när man talar
.
#21 känner igen det där! ;)
En till sak som är irriterande är hästar som kastar med bettet i munnen!

Tycker att det värsta är hästar som skrapar med hovar i stallgången eller sparkar i boxväggar/galler. Jag blir helt galen, jätteirriterande! Sen är också hästar som knuffas, kliar etc. - är buffliga jobbiga. Inte så kul heller att sitta på en häst som bockar, stegrar sig eller bara fjantar omkring hela tiden. Självklart vill man ju inte ha en häst som lyder blint, lite bus får det gärna vara i dom, men inte så mycket så att det knappt går att trava 2 varv runt ridbanan ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
När hästen helt plötsligt stannar när man tränar och vägrar röra på sej! :S UUUUSH! Me väligt irreterande är också när hästen ska klia sig mot en, skrapa med hoven och ska springa före när man leder hästen.

Min pålle hade en sjukt obehgalig ovana att börja backa så fort han blev rädd eller bara envis och ville vända hem. Det hände att började backa mot stooora diken och stup. Det var riktigt läskigt! Har dock bytt stall samt tränat och han har inte hållt på med detta på över ett år nu, tack och lov :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Stegra, väva, krubbita och puffas m.fl tycker jag är några av de värsta olaterna och dumheterna.
Bocka.. stegra kan jag leva med så länge hästen själv har koll på hur högt denkan gå, men bockande hästar har jag svårt för! x)
Kan inte kalla krubbitning och vävning olater precis.. olat är en dumhet man gör, men krubbitande och vävande är beteendestörningar som kommer av att hästen mår dåligt.
Buffliga hästar är det värsta jag vet, eller mest irriterande.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag måste bara hojta till lite.
Olater och dumheter är två helt vitt skillda saker. De enda olater som tas upp, som faktiskt är de vanligaste är krubbitning och vävning. Olater är en form av beteendestörningar som triggas i gång av att djuren inte får utlopp för sitt naturliga beteende, det är alltså inta bara hästar som drabbas. Oftast är det hästar som är uttråkade som lägger sig till med olater och den bästa hjälpen är att släppa ut hästen. Det få vet är att hästar sover ungerfär 4h/per dag och ofta i korta pauser på 10-20 min. Rest. 20h går de och betar eller rättare sagt de är gorda för att gå och beta. Det är deras stimulans, de behöver beta/röra sig. Dessutom hästar är inte dumma, gillar de inte vissa saker visar de det. Ofta löser man problemen med lite förtroende, och förståelse för att hästar är flyktdjur.
Hästar som kliar sig mot människor ser sig högre i rang, visa klart och tydligt att det inte är Ok men bli inte arg. Hästar blir aldrig arga och förstår inte det!

För mig är en olat något ouppfostrat. Hästar som väver eller krubbiter är inte ouppfostrade utan har utvecklat ett stört beteende. Däremot blir jag illa beröd av hästar som väver, jag blir så stressad och orolig, lider med hästen.
Jag ogillar skarp hästar som skrapar i golvet, hälsar på dig med bakåtstrukna öron, buffliga och de som "går över dig". Accepterar inget av detta från mina hästar.