pris på shettis
Vad tycker ni hästfolk är ett rimligt pris på en shetlandsponny?
Nu pratar jag inte A-ponnyer i det stora hela, utan shetlandsponnyer med full stam, reggade i SSS, osv…
Vad är det som gör att shetlandsponnyn har så låg prisstatus?

Rimligt pris är mycket högre än vad dom kostar idag, det är faktiskt ofta dyrare med en hundvalp än en shetlandsponny med stam 
Varför priset är lågt, det finns förmånga av dom och många köpare förstår inte skillnaden mellan buskavel och seriös avel
så även dom falska drar ner priset
det kallas marknads ekonomi 

priset på något sjunker ju större tillgången är. tror faktiskt det är som lorita säger, det finns för många.
sedan är det väl eg som med travarna. statusen är inte speciellt hög.
jag tycker det är svårt at få sin häst såld överhuvudtaget i dagens läge till högre priser, jag skulle gärna kunna ge en 20000 tusen för en shettis om den var allround passad för en vuxen människa, jag har dock gett 15 tusen för ett sto som var premierad och med fina papper dock var inte denna inkörd utan gjorde detta själv, men jag tycker endå prisklassen har ökat mot vad den låg förrut på shettis, då mna nu kan finna anonser på shettisar på 6 tusen då har den både haft fång och lätt eksem eller dylikt, knske inte gjord nått med
jag tycker det finns hästar i bra prisklass och inte.

Om jag skulle köpa en shettis så hade det nog varit i syfte att ha en sällskapshäst. Och eftersom min stora häst inte kostade många kronor så blir det att jag jämför med det. Så jag skulle inte betala mer än 5000 för en minihäst då min bamsing kostade endast 2000:-
Men hade jag varit intresserad av avel, ponnytrav så stiger summan betydligt och skulle nog kunna ge upp mot 20000:-

#4 man kan ju inte se till kilopriset när man köper djur om man nu inte tänker äta upp dom 
En shetlandsponny kostar ju åtskilliga tusen innan den kan lämna mamma häst. Får man en travare billigt, så är det ju en häst som är slut eller inte duger till det den är avlad för, det ska ju inte sänka priset på en shetlandsponny som är seriöst avlad.

Nä, självklart inte. Det jag manade var bara att har man inte intresse för shetlandsponnyn kvalitetet så är man inte villig att betala åtskilliga tusenlappar.
Hade jag betalat 40 000 för Reddie så hade jag garanterat tyckt att det var billigt med 10 000 för en liten ponny
För mga o då lågt pris plus att mga köpare lika gärna köper ostammade o det sänker priset på våra stammade..
Jag betalde ju mer för min stammade shettissto än för min ridtravare o det var hon värd..om inte mer egentligen o ja travaren är ju oxå värd mer egentligen men han var ju avlad för travet men funkade inte där o då såldes han billigt…
oj svammelvarning..

#6 då köper du häst enligt kilopris, då kanske fråga ska vara hur mycket ska en häst kosta per kilo.
Kiara är minst i mitt stall och dyrast i inköp, har jag blivit lurad då?

Jag tycker det är skandal att shettisarna är så billiga! Jag har själv köpt ett sto väldigt billigt! Å då menar jag billigt! ag köpte henne inte bara för att priset var lågt. Utan för att jag fastnade för henne för att jag tyckte att hon var riktigt fin. Å de e inge fel på henne på nåt sätt! Men när jag fick veta priset så kände jag ännu mer att jag ville ha henne just för att ingen annan skulle kunna köpa henne för att sälja henne vidare dyrt eller något i de stuket. Nu är hon min, å här ska hon stanna livet ut! Förhoppningsvis!
Vallacken gav jag 6000 för. Då var han 4 år, hingst å i princip ohanterad. Det tycker inte jag var farligt pris! Får jag en fin shettis kan jag tänka mig att betala mer än de tusenlapparna.
Man kan ju tycka att köparna ska vara glada över att de kan köpa en shettis med stam för så lite pengar! Men hur fel hamnar inte många shettisar? Jag såg en shettisvallack som annonserades ut för 25 000 kr (tror det var de! Eller 20 000. Nånstans där emellan iaf) för ett tag sen. Det tyckte man lät mkt för en shettis utan utrustning först. Men sen började man tänka efter och bara ah men egentligen. Är ju inte så farligt! För man kan köpa en c-ponny för 100 000, som tävlat massa. Men man kan inte köpa en shettis för 20 000 även att den oxå tävlat massa? Det är ju konstigt! Så ja, helt klart tycker jag att man kan ta ut 20 för en shettis som är inkörd och så.
Skulle jag sälja Sixton så skulle han inte va billig! Å får jag inte sålt honom för det jag vill ha för honom. Näe då har jag hellre kvar honom! För jag tänker inte släppa iväg en bra tävlingsponny som är inkörd, tävlad och ja allt för 10 inkl utrustning!
Så shettisfolk, ta betalt!
Många shettisar säljs alldeles för billigt men jag har lärt mig att aldrig sälja en häst under 10 000 kr. Då är risken för att hästen skickas på slakt utomlands betydligt mindre. Då vi skulle sälja vårt "shettis"-föl gick vi ut med ett pris på 15 000kr redan som föl. Han har en duktig mor (trea på monté-SM två år i rad) och en pappa som varit världsrekord hållare i ponnytrav. Mamman har inte full stam (pga slarv hos en tidigare uppfödare) och klassas därför som korsningsponny (hur mycket shettis hon än är). Detta borde gjort fölet mindre attraktivt men inom ponnytravet ser man mer på prestationer än full stam. Han såldes till en bekants bekant för 10 000 kr som nybliven tvååring. Ingen direkt förtjänst men vi vet var han hamnade. Dock hade vi inte gått under 10 000 kr vid försäljningen.
Men under tiden han var till salu fick vi många oförskämda förlag. 500 kr var det lägsta budet vi fick på honom.
Vad tänker folk med?
Läste i en annons för några år sedan om hur någon sökte en sällskapsponny (shettis), gärna barnvänlig, inkörd och inriden för ….
500 kr !!!!!! 
Hade god lust att ringa och fråga om de var seriösa!!!
Jag tycker oxå det är väldigt tråkigt att shettisarna är så billiga. Men jag tror som andra säger, det finns för många av dom, speciellt för många buskavels shettisar som saknar stam och är därmed inte "värda" något mer än att mestadels bara vara sällskap.
Ni som hellre skulle köpa en "busk" shettis billigt, till sällskap, hur tänker man då? En shettis kostar väl lika mycket i tid och pengar vad gäller motionering, försäkring, hovvård, utrustning osv. Bara för att dom är små så betyder inte det att dom inte behöver motion ohc omsorg. Då kan man ju lika gärna köpa en billig stor häst.
Häst världen tycker jag är helt sjuk vad gäller priser! Kallblodstravare har legat i skapliga prisklasser ett tag, enbart pga av dom ett tag var "mode att ha till akademisk ridning", nu börjar dom sjunka i pris igen. Varmblodstravare hittar man gratis. Ja det är klart att dom är värda en andra chans istället för att slaktas när dom lämnat travbanan. Men att dom sedan ligger kvar på det låga priset trots att dom (vissa) är högutbildade ridhästar, det är för mig ofattbart. Bara för att det är en föredetta travare så accepteras den inte av "ridfolk" och man kan inte ta betalt för hästen.
En stor häst som kostar ex 110 tusen, den kan man visserligen ha länge eftersom man inte växer ur den, men om man kollar på välutbildade B-D ponnyer så kostar dom oxå väldigt mycket (trots att dom är ostammade), så varför skulle man inte kunna ta 30-40 tusen för en shetlandsponny som tävlar trav, körning, hoppning eller vad det nu kan vara och som dessutom har fin stamtavla och kanske premierats med guld!?
Även om dom "bara" skall användas i aveln så borde dom kosta mycket mer, det gör ju dom stora hästarna.
Jag tror att om ALLA såg till att höja priserna på sina shettisar så skulle priserna och kraven bli högre även på dom, men det är tydligt att det är "kilopris" som gäller.

Tyvärr är det kanske så att folk tycker att en liten häst ska vara billig och jämnför med vad det gav för en stor häst.
Själv tycker jag att utbildningsnivå måste få/ska kosta. Det är lika mkt jobb att utbilda en liten häst som en stor. Sen anser jag även att stam ska värderas. Ju fler seriösa uppfödare det finns ju mindre billiga "okända" hästar kommer ut på marknaden. (därmed inte sagt att det behöver vara fel på hästarna!).
Min lillasyster letade shettis i höstas till sin dotter. Det vara faktiskt inte helt lätt! Hennnes krav var: ingen fång/fånghistorik, inriden och gärna körd, snäll mot barn. De flesta kunde inte gå på grönt och hade fångkänningar. Detta beror på att många resonerar lite som #6 Repoort man är inte intresserad av hästen i sig utan vill ha en billig kompis till sin "riktiga" häst vilket, enligt mig, är helt förkassligt.
Bättre priser är önskvärt men det är ju efterfrågan som styr. Så vad ska de få kosta? Färdig häst med utbildning 20 000 kr och uppåt.
de är billiga o man kan fynda en shettis sto med stam o allt för 4-8000kr idag såg jag en på blocket för 4000kr 3 år, nersatt pris. Som du säger #1 de e ofta billigare än en hund otroligt. Tycker mig se även russ som är för mig otroligt billiga, ett exp 7årigt sto med stam regga pass o allt, en riktigt bra barnponny med 6000kr otroligt.

#8 det kan bara du svara på om du blivit lurad eller inte
Men hon är ju ingen shetlandsponny?
Sen är du intresserad av avel och utställning, eller hur? Och som jag skrev i mitt första inlägg så skulle jag ge mer för en shetlandsponny om jag var det
vad som gör dom så billiga, missa ju den själva frågan :D. Ja du jag vet inte kanske e det många som tänker att de är bara söta men envisa o lite smått jäkliga? Om man tar föl på sitt sto så får du inte mycket för fölet heller 3000-5000kr (beroende på kön på fölet) Jag vet inte alls varför men kanske är det så att själva shettis säljare är så dumma o säljer dom lågt men kollar vad tar andra o så sätter man ut sin för samma pris. Kanske dom skulle ändra sig o sätta ut dom för lite mer, men vissa har ju platsbrist o REA UT sina hästar det gör att man kan "fynda". En shettis är ju en sån bra häst, så det e ju trist att de e så billiga. Men som sakt flera raser är för billiga :P

Man kan ju se det så här också, månads kostnad för mamma häst i ett år 500kr*12 =6000kr
Månadskostnad föl minst 6 månader 500kr*6=3000kr
Språng 2000 kr (vilket är för billigt)
föl på 6 månade går jämt upp om man tar 10 000kr sen bör ju uppfödaren få lite för sitt arbete och risker också.
Jag fattar inte varför så många hästköpare är så snåla och varför uppfödare är villiga att gå med förlust år efter år.
det där med boxpris elr foderkostnad? tänkte fölet går ju med mamma o där blir ju priset inte så mycket sen för att få ner priset lite till så föds dom vid vårkanten går på bete o sen säljs på hösten. Men självklart tycker jag det e för billigt med shettisar iaf väldigt många. O detta med språng avg är ju mycket lite, du har så rätt i vad du skriver tyvärr så prutar ju själva ägaren själv utan att en köpare behöver göra det, trist på sån himmla fin ras. Sen kan man inte som säljare ta ut det rätta priset för grannen säljer ut dom billigt kanske är det lite så med?
Ett vettigt pris för föl är minst 8000kr sen stiger priset beroende på vad de kan o sen tävlings meriter. 15 000kr för ett sto/val/hingst (hingst som inte är godkänd) som är hobbyriden o körd är helt OK pris.
Det är inte sant att hästar under 10.000 säljs till slakt. Slaktvärde på en shetlandsponny är ungefär 500-700kr.
Jag tycker att man ska kunna få 6-7000kr för ett hingstföl med god stam och exteriör
Stoföl 8-10.000
Diplomsto 3 år 15000-uppåt
En körd och riden valack ska inte kosta under 10.000
Men efterfrågan styr tyvärr priserna. Och folk betäcker och säljer sen hellre billigare. Är faktiskt de större stuterierna som har rea på hästar ibland, säljer på auktioner osv.

#19 i Sverige ja, det är därför hästar transporteras långt som till Italien där dom blir delikatesskött. Säljer man billigt så kan dom fraktas långt.
#17 du menar att kostnaden för mamman inte ska räknas med i priset, bete kostar också med tråd, verkning, mineraler, träckprov, vaccinering mm som seriös så förutsätter jag att man sköter det. Jag kommer inte under 500 kr månaden för sommaren har andra kostnader än vintern, nu har jag ju B-ponny men skillnaden kan ju inte bli så stor.
#20 såå skyhöga är inte priserna utomlands heller på slakten

#21 det är det dom är, efter galna-ko-sjukan mm så är hästkött fint kött.

jag sålde min shettis som va både mycket körd o riden för 8000 tror jag, Mycket hanterad o mycket visad på utställning.Beror ju på hur mycket man har gjordt med hästen kanske runt 5000? ;)

Det är ju stor skillnad på shettis o shettis. Är det ett föl, ett diplomsto, en tävlingsponny, en avelshingst?
Golda Apache lär ju kosta ganska mycket än en mediokert stammad sällskapsponny.
Jag skulle nog ge en 10 000 för en rätt bra shetland, men det beror ju på vad jag letar efter. Har den talang och är bra stammad med högt avelsvärde blir ju priset högre.

#23 Menar du att du inte skulle ge mer än 5000 för en shettis som är inkörd å inriden?
aha du räkna så :) #20 ja då kan man ju aldrig gå i vinst på shetlands uppfödning vad trist. Men upp med priserna o det gäller ju att alla hänger på så man inte känner att man tar "över" priser. Kanske skulle alla shetland gå ihopp o ha lite minipris allså detta är det minsta man ska sälja sitt shettis för en liten tabel att gå efter. Svårt men ja ni hajjar vad jag manar.
min dyraste shettis kostade mej 18000
#24 Jämför du sedan din hingst med en som har svenskt RS nr så får man lägga på mer på en RS hingst, tycker jag iaf…

#27 Det beror väl på, jag vet de som har åkt till Holland exempelvis för att köpa shetlandshingst. Importerar man är det antagligen för att man inte hittar den hingsten man vill ha här i Sverige, och då spelar ju priset mindre roll.
Att just G A skulle komma till Sverige är nog inte så troligt för det första, men vi har många andra fina här.

25- jo självklart, trodde bara ni menade att hästen skulle ha bra stamm o inte inkörd elr inriden, men annars skulle ja betala mer om ja skulle köpa en ;)
Ett problem är att så många har så låga tankar om shetlandsponnyer. Ett tips, titta på köpeannonser för shettisar en gång så kommer Ni inse vilken verklighet många shettisspekulanter lever i.
Jag går in på några annonssidor NU och här nedan kopierar jag in axplock ur dessa köpesannonser:
- Letar efter en A-ponnie till mina barnbarn. Sto eller vallack, lugn,trygg, inriden så klart. Ålder spelar ingen roll, t-märkt inget hinder. Maxpris 5.000
- vi letar efter någon billig ponny att ha som sällskap till våran lilla prickiga hingst, ponnyn kommer få gå på lösdrift med daglig skötsel, fri tillgång till mat så ingen fång häst går att ha. vid intresse ring kollar sällan mailen: Maxpris 200 kr
- Vi söker efter 2 shettisar till oss och våra 2 barn. Vi har i vårt stall ett engelskt fullblods sto och en c-ponny som rids av oss vuxna. Vi letar nu efter ett shettis sto och en shettis hingst till våra barn och som kan köras av oss vuxna. Dom skall vara snälla att hantera och vana vid barn. ridna och helst körda.
Vi är 2 vuxna som är ridvana/hästvana. Mamman i familjen är utbildad hästskötare och ridit i mer än 25 år. tanken är att man ev. också skall kunna ta föl efter dessa shettisar så dom bör ej vara släkt med varandra. Dom bör även kunna gå på lösdrift.
Maxpris 1000 kr - Shetlandsponny köpes billigt. Skall endast användas som sällskap. Minst 1 år, behöver inte vara riden eller körd. Får stor box och dagligutevistelse. MAX: 2500:-
- Jag letar efter ett shettis sto som gärna får vara inriden och inkörd. Ålder eller färg har ingen större betydelse. pris 3000
- Hej ! Jag söker en trevlig shettis som sällskap men även till ridhäst . Vi bor ute i skogen och har en mysig skogsrunda .. svarar bara på mail . ej över 3000
Detta är några exempel som visar att man inte ens är i nerheten av att vilja betala ens vad ponnyn har kostat från betäckning till avvänjning, när de flesta önskar sig en vuxen ponny som helst är både körd och riden. Man ser inte sällan köpesannonser där man önskar den perfekta barnponnyn, körd och riden och helst inkl utrustning (sadel, träns, sele och vagn) för max 5.000 kr…. En ny vagn kostar minst 4-5.000, sadel, träns och sele får man nog åtminstone lägga 3-4.000 på om man köper nytt. Och VAD blir då värdet på ponnyn?
Jag kan säja att jag är glad för att jag inte någon gång haft så stort behov av att sälja att jag behövt acceptera dessa priser. Jag har fått de pengar jag önskat för de ponnyer jag fått sålt och de ponnyer jag inte fått sålt har jag inga problem att ha kvar här.
blir helt stum!!!!
#30 Det där är ju bara rent tragiskt. :/ Ibland känns det faktiskt som att folk inte ser shettisar som hästar, utan de är bara små roliga sällskapsponnier som små barn kan rida när de känner för det. Annars kan de bara gå i hagen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Oj,jag skulle nog ge fr 6000 kr till 10 000 om jag skulle skaffa shettis.

Rent affärsmässigt så skulle ett föl kosta minst 15 000 skr
jämför man med hund, så är tiken dräktig i 3 månader, valparna levereras vid 12 veckor och varje kull är på ca 6 valpar. Leverans pris ca 10 000-15 000, man är nog lite knäpp som håller på med hästavel 
#30 jag finner inga ord, men tyvärr så ser ju verkligheten ut just så.
Våran första shettis köptes in just till sällskap och som barnponny till sonen, men vi betalade iaf 8000 för henne. Lite riden.
När man ser annonserna på shettisar runt 2000-3000 så funderar man (iaf jag) Vad är det för fel på den hästen…?!?
Det är ju också så att folk inte vet skillnaden mellan A-ponny av shettistyp och en SSS-reggad rasren shetlandsponny.
#35 - för den som är ute efter en sällskapsponny spelar det förmodligen ingen roll om det är en shetlandsponny eller någon annan ponny i samma storlek.
Men man undrar ju - en sällskapshund betalar man stora summor för medan en sällskapshäst inte får kosta något alls.
Min första shettis köptes förvisso som sällskapshäst, jag körde honom en del också när han blev tillräckligt gammal. Den betalade jag 3.000 + moms (3750:-) för, han var då ett år och det är 18 år sedan…
Själv skulle jag inte sälja en ponny till enbart sällskap numera, även om jag har gjort det tidigare (många år sedan), för shettisar behöver också stimulans. Merparten av mina sålda uppfödningar har startat på travet och detta höjer tackochlov deras värde.
#36 jag skulle också vilja börja lite med ponnytrav, det verkar hemskt kul. Har dessvärre ingen erfarenhet och ingen i lagom ålder att köra mina småttingar… 
Jag blir galen på dessa knäppa annonser. Hur KAN folk över huvudtaget skriva så skamliga annonser…och ännu värre…varför sälja så fina ponnysar för dessa priser. Visst kan det hända att man är i akut behov av omplacering av sina shettisar. Men alla kan ju knappast vara det. Tror som någon tidigare skrev att det tyvärr avlas för mycket på shettisar och därför har de fått en sämre ställning än hundar. De är snart i klass med bondkatter (som enligt vissa inte heller bör kosta något)

Det är ju inte heller så att det finns ett överskott på snälla barnponnyer, utan de borde snarare betinga ett högre pris. De som äger såna små pärlor brukar inte vilja släppa dom ifrån sig så lätt.
Ett otyg är alla ostammade a-ponnyer som folk envisas med att kalla shetlandsponnyer.
#30 det är ju helt hemskt! vad tror folk egentligen!
Jag sålde min shettis för 17.000 inkl utrustning, vilken jag själv egentligen tyckte var lite billigt, men eftersom hon inte hade full stam (mamman till #10). Hon har då ändå tävlat hoppning upp till 70 cm med goda resultat, tävlat galopp (en 3 starter 1-1-1, andra platsen var mot SM-shettisarna
) , varit 3:a i monté SM 2 ggr, 5:a en gång, placerad i guldstoet och hyfsat duktig i dressyr, dessutom en grym körhäst, snabb & vändbar. Hon fick med sig sele, sadel, 2 huvudlag & några täcken.
(Foto: teja-bea)
#30 bra skrivet :) om man då vänder på detta o letar efter anonnser på shettisar med stam, bara för att visa hur billigt en säljare kan gå ner i pris.
* hingst f 08 svart Reggad i SSS med Pass, regelbundet avmaskad och verkad pris 4500kr
*Sto f 06 Full stam SSS, pass , Är utställd med 38, 39, 40 p pris 4000kr
*Val 02 stam reggad i SSS med pass, chippad riden (står bara riden) pris 5800kr allt ingår sadel,träns,täcken,borstar mm
*Hingst svart f 02 full stam, snäll riden och körd hanterbar för barn pris 5000kr
*Hingst 2år svart Lugn och fin att hantera, full stam och pass samt försäkrad pris 2000kr
*2 hingstar f 08 o 07 full stam pris 3000kr
Hittade en massa shetland med stam för under 6000kr ston o hingstar dok var det mest hingstar, man alla hade fullstam som jag kollade på. Om alla höger ribban lite så måste ändå köpare anse att dom är värda mer än vad många är idag.
#39 Menar du att en ostammad är mindre värd som individ???
Det tycker inte jag. Är hästen duktig snäll osv. och man ändå inte ska ha den till shettisavel och utställning så ser inte jag att det är en sämre individ än de Irländska importer utan stamtavla alls, som folk envisas med att köpa för dyra pengar.
Det hästen kan, det kan den oavsett om det är en korsning eller renrasig.
#30 Det som är ännu mer tragiskt än själva annonserna är att dom säkert hittar hästar att köpa. Så länge det finns dessa billiga ponnyer kommer ju annonserna att fortsätta!
#42 jag tror inte att det var så hon menade. Alla är ju lika mkt värda som individer.
Men iom att det föds så många ostammade A-ponnyer så är shetlandsuppfödarna tvungen att också sänka priserna på sina, för folk har inte kunskapen. Dom tror att en ostammad shettis är samma sak som en stammad shettis.
Självklart skulle inte jag ta sämre hand om en ostammad än en stammad. Men eftersom mitt intresse är just SSS-reggade shetlandsponnyer så skulle jag aldrig köpa en ostammad och väljer därmed att ev betala lite extra för att få en ponny som lever upp till mina krav.
Det är väl lika med alla djur. Renrasigt har ett högre värde "penningmässigt" men absolut inte känslomässigt =)
Förstod du mitt svamliga inlägg?
#44 Absolut. Mycket lätt att fatta det du skriver.
Sen kan jag hålla med om att det finns alldeles för månnga som korsas hit och dit utan något annat mål än att det är roligt att ta föl.
Vår shettis som nu är såld (se bild #40) ÄR en renrasig shettis men pga slarv av en tidigare uppfödare så blev hennes mormors mor aldrig registrerad och därmed får hon inte vara med i stamboken för shettisar utan kallas därmed för korsningsponny. Jättesynd för hon är en riktigt fin shettis. Men det gör ju inte henne till en sämre A-ponny för det. Hon kan ju så otroligt mycket ändå.
Jag gav 1800 kr för min fullstammade shettis hingst född -07.
Jag gav betydlig mer för min a-ponny (utan stam). Såg honom på blocket och jag föll pladask, jag bara måste ha honom 
Helt bedrövligt! Max 200:-, vad tror dom?
Vi hade minshettisar förut och egen hingst, men det var ju inte vidare lönsamt. Vi bytte ras!
#45 bra att du förstod, ibland förstår jag inte själv vad jag skriver

Det är verkligen synd att det pga slarv blir så där. Vet också A-ponnyer som ÄR shetlandsponnyer men ändå inte är det pga att uppfödaren bara struntat i att skicka in papper.
Vet också uppfödare som kallar sig shettis-stuteri som erbjuder betäckningar med ej godkända hingstar, tar svart betalning och avkommorna blir "korsningar".
#47 nej inte är det lönsamt att avla shettisar inte. Dessvärre älskar jag rasen i sig och skulle inte kunna byta dom mot en annan ras.
200:- borde inte ens vara lagligt att annonsera ut en häst för.
Är väl inte så konstigt att de säljs billigt när ordföranden i föreningen säljer långt under många av dessa priserna ovan… Tyvärr

#42 Nej, men jag tycker att det är fel att vissa kallar sina a-ponnyer utan stam, eller med stam fast diverse olika raser i, för shetlandsponnyer. Folk förstår inte skillnaden på shetland och shetland, eftersom båda kallas det. Jag tycker att det är värt att betala mer till den uppfödare som har sett till att ha alla papper iordning och reggat sin ponny ordentligt, men att vissa dumpar priserna gör att de andra inte får sålt sina till högre priser.
Det är som att säga att en varmblodstravare är ett halvblod för att den ser ut som ett halvblod. Inte säljs ett halvblod för 10 000 bara för att ett lika högt utbildat varmblod säljs för den summan.

Dessutom är det ju synd om köparna som köper en "shetlandsponny". Några år går och de bli kanske intresserade av avel, utställningar osv. men då går inte den älskade ponnyn att använda till det, trots att man trodde att man köpte en shetland.
#51 japp, är nog många som har gått på den nitlotten!

#51 Fast det är ju många av de som börjar med buskavel. Inte är det synd om dem, inte! De inser att deras ponny inte är en "riktig" shetland och istället väljer de att betäcka med oreggade hingstar för en struntsumma och spottar då ut ytterligare billiga korsningsponnyer utan stam på marknaden. Samt att de ger oseriösa hingsthållare betalt. Det är precis den gruppen människor som förstör för alla som avlar seriöst.
Om folk med oreggade och korsningsreggade A-ponnyer kunde ge katten i att avla på dem så skulle marknaden se bättre ut för alla inblandade, inklusive de själva den dagen de skaffar en shetland med full stam och avlar på den istället.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#49 - det är upp till varje uppfödare att sälja sina ponnyer till vilket pris de vill. Man måste också kunna differentiera priserna och kanske sälja de av sämre kvalité för priser under produktionskostnaden och låta de bra ponnyerna kosta betydligt mer för att finansiera underskottet av de sämre.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.
Problemet är när de vuxna och bra ponnyerna säljs för samma priser som de av betydligt sämre kvalité-

#51 Jag tycker inte synd om såna köpare, är man så korkad att man inte kan kolla upp vad det är för hästras man köper så får man väl skylla sig själv.
*** Kärleken övervinner allt ***

#53 Jag tänkte nog mer på de som faktiskt säljer sin häst för att köpa en ny fullstammad shettis istället för att man faktiskt vill vara med inom sss.

#55 det är inte många som har koll på att både ponnytrav och ponnygalopp är stängt för hästar utan stam (oavsett ras) det är ju trist när man växt ur sin ponny och vill börja köra trav.
Jag kollade på lite statistik där det stod att det föddes ~1200 shettisar/år. Närmast var Russ med ~600/år. Övriga ponnyraser var 200-300st/år.
Jag undrar bara: Finns det en så stor målgrupp för shettisar? Annars känns det som dom överproducerar vilket gör att priserna sjunker.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#58 det är en väldig överproduktion och ca 1200 då är väll inte ostammade A-ponny med 
Det är svårt för det är ju dom finna stona och hingstarna som man borde avla på. Har man ett diplomsto så vill man ju ta föl, synd bara att det inte uppskattas och prisbilden blir efter kvalité.
#54 Men man borde kunna få bra betalt oavsett tycker jag…
#57 ja vad katten spelar det för roll vad ponnyn är efter när det gäller trav o galopp? Det har jag med funderat på, mycket trist iaf för tävla är ju inte samma sak som okey att avla på. Sen just ponnytrav får man ju tävla rätt länge med hur åldern är vet jag inte exakt men är det inte 20 år på B-ponny? och A ponny är det väl 18?? Skriv gärna rätta svaren för ålder (p-trav) kan ju vara kul o veta :)

Från och med i år får ponny (både a och b) tävla till de är 18 år. Tidigare var det 15 år
När det gäller ponnytravet är det tre kända led som krävs. Så "buskavlad" ponny kan starta om den har härstamnig. Det får inte vara varmblodtravare eller kallblodstravare i stammen.
aha är det så det är. tackar för bra svar :) Körde själv ponnytrav men gösses e ju evighetersen o var inte så himmla insatt :D men jag körde en Welsh M (b ponny) var lite ovanliga han o jag hihihih 2.15 var vårat o hans bästa tid. Sista loppen jag körde kom vi på 2a och 1a plats kändes skönt att han fick känna av vinst då han vart 15år o jag sa farväl till han i samma veva (hade köpt egen ponny o han inte med 2 st på 2 olika håll) Det var himmla kul så ni som itne har testat ponnytrav testa o se hur det e. Vi hade även kändisar som fick köra o stigH körde min o sa lite bra tips :) bla skulle han ha tyngre skor på fram, o hur han la sig i varven. Roligaste med Chicko 2 var att han viste exakt hur man räckna in varven innan man fick köra å sen la han i väg aldrig var man rädd för tjuvstart med han :)

Vet inte om någon skrivit detta, då jag inte orkat läsa alla inlägg.
I vissa annonser kan man läsa att någon vill köpa en shettis.
De har massor av krav som tex inkörd mm
Max 3000 kr all utrustnig skall ingå såsom sadel, vagn och sele mm
självklart är det ju så att alla väljer själv hur långt ner man vill gå i pris på sina uppfödnngar, inget snack om saken.
Tanken med tråden var egentligen inte att starta en diskussion om uppfödare. Jag var bara intresserad av att höra vad hästfolk (inte shettisuppfödare) tycker är ett rimligt pris att betala för en shettis. Och om Ni anser att det är skillnad på shettis och A-ponny…
#59 - Det föds nog inte 1200 föl, men det betäcks så många ston ungefär. Man kan kanske räkna med att ca 2/3 av dessa betäckta ston nedkommer med föl. Och grejen är väl att det finns avsättning för en hel del högkvalitativa föl bland de redan frälsta, som vill ha för avel och utställning. Så jag tror inte det är någon gigantisk överproduktion bland de renrasiga, men problemet är ju att vi konkurrerar med alla dessa ostammade små ponnyer som finns på marknaden.

#67 jag ser också dom ostammade som problemet, inte de fina stammade med bra exteriör
2/3 av dom betäckta som blir till föl är inte det en låg siffra, jag har för mig att man räknar med 90% dräktighet om man använder ett friskt sto.

tycker precis som #19 skrev.
La ut en annons på ett hingstföl för 7000:- men en nolla försvann i en del av texten, dock stod 7000:- på ett annat ställe. Gissa om jag fick många svar från folk som ville köpa shettis för sjuhundra kronor istället för sjutusen haha
#68 - Man får nog skilja på stonas dräktighetsresultat och antalet levande födda föl i slutänden. Några blir inte dräktiga av olika orsaker, några aborterar sina foster, några överlever inte fölningen och några ston hinner nog också stryka med längs vägen.
Man får vad man betalar, det ligger nog lite eftertanke på dom mer välstamade med prestation än på dom som lägger på för "skoj" skull för att det kan vara kul att ha ett föl efter det egna stoet och då sjunker priserna på dom övriga där det finns en tanke bakom….bara en liten reflektion
#71 Det där stämmer väl inte?? Det finns jättefina stammade ston till salu för inga pengar alls.

Jag tror det är för stort utbud, speciellt av "svarta och fuxfärgade hingstföl"
Sen blir åtminstone jag väldigt besviken när shettisuppfödarna håller så hårt i sina bästa ponnyer inom stuterikretsen. känns som ni/dom oftast bara vill sälja till varandra, inte till nytt folk… såklart snackar jag ju om t ex isabellerna eftersom det är dom jag är intresserad av, inte dom fuxfärgade och svarta hingstfölen =) hör kanske inte riktigt till tråden men..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#73 Fast det är väl inte så konstigt? Shettisar med gulanlag är ovanliga och BRA shettisar med gulanlag är extremt sällsynta i perioder. De som har fött upp eller på annat sätt lyckats skaffa sig en sån vill nog inte bli av med den i första taget, och ska de ändå sälja så vill de väl oftast att de hamnar hos någon med samma avelsmål eller på ett stuteri där hästen kommer användas. Att sälja till en helt ny shettisfrälst person känns kanske inte lika aktuellt eftersom säljaren då vet väldigt lite om var hästen kommer hamna och hur avelsmålet ser ut där. Personligen skulle jag hellre sälja 10 hästar till folk jag känner än 1 till en okänd person.
www.stuteriprecious.se

#74 men vad är det som säger att ponnyn får det bättre hos nån som redan har 40 andra ponnyer? och att den som "nyligen blivit shettisfrälst" inte tänker använda den och avla, eller kan ta hand om den på ett bra sätt? jag vill iaf inte sälja till nån som redan har många hästar, sa blankt nej till en som ringde på Blacky i somras och redan hade 4 d-ponnyer som hon tävlade.

#75 Jag säger inte att nya shettisfrälsta inte kan ta hand om ponnyerna bra eller inte vill avla, jag bara påpekade att många troligen resonerar som jag skrev i #74. Sen får man tycka vad man vill om det, men det är ju så det ofta ser ut.
www.stuteriprecious.se

#76 ja och det tycker jag är synd, där är ridhästfolket lite öppnare. Ibland får man lite "tvärtom-sektkänsla" av shettisvärlden, det är svårt att ta sig in 

#77 Det är svårt att ta sig in i alla rasers avelssammanhang, tycker jag. Det är alltid en viss grupp som tycker att man kan för lite eller "inte fattar vad det handlar om".
www.stuteriprecious.se
#72 DU FÅR VAD DU BETALAR FÖR!!! Vad tror du att det KOSTAR att skola en häst/ponny?? Kolla halvblodsaveln….JAG ställer inte LÄGRE krav på mina hästar, sen kan dom vara veteraner eller ett/två eller treåringar…. i mina ögon/öron så börjar utbildningen med att fölet FÖDS….för att i framtiden passa för uppgiften….beroende på kvaliteen då alla INTE passar för ridning/körnind/utställning och ev. avel
Ska väll tillägga att VÅRA ponnier rids/körs in på gården, men vi säljer dom inte innan vi vet nivån och kvalifikationen på hästen, vilket betingar ett seriöst pris

Jag håller inte med om att man får vad man betalar för när man köper shettis! Som sagt.. Mitt sto var billigt å henne har ja då inte sett nåt fel på. Å full stam har hon med! Somliga säljer sina shettisar billigt, för dom är inte ute efter pengar! Men problemet är att de verkligen rear ut dem för inga pengar alls. Så att man får vad man betalar för tycker inte jag stämmer i detta sammanhang.
Du kan få en jättefin shettis för inga pengar alls!
#79 nej du får inte alltid vad du betalar för.
Inom shettis kan du få ett fint avelssto för nästan inga pengar alls.
#79 Tänk på tonen är du snäll, användning av caps uppfattas oftast som att du skriker.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#82 - alldeles sant…
Jag vågar inte berätta vad jag betalt för mitt senast inköp, men det var LÅNGT under vad hon borde vara värd, med de meriter hon har. Nu var det ett kompisköp, men jag har betalat exakt så mycket som kompisen betalade när hon själv köpte henne drygt ett år tidigare….
3 mån. e. Center RS 322 u. Vinjett RS 2702, Rakt nedstigande Kirkbride Flake RS 97….inköpt för 12,000kr…
I dag är märren värd varende öre ang. prestation och avel….hon skulle inte säljas under 28,000
pga egna prestationer på travet/ridsporten och aveln…ska vi pröva på galoppen?? Ps tonen är sammetslen….
Ni som köper "billigt", kanske ostammat vad vet jag..frågan är väll vad/innom vilket användningsområde verkar ponnyn?
#85 vad hästen är värd och vad du får den såld för är tyvärr 2 helt olika saker.
#87 Har redan bud som är avvisade från utlandet…och det är inte under 30,000
#84 - tråkigt att du kommer med antydningar om att det skulle vara ostammat för att det är billigt.
OM det är av intresse kan jag berätta att det sto JAG köpte "billigt" har en oerhört välmeriterad stam, är själv välmeriterad i utställningsringen (upp till 43 p, senast i november 08), har tävlat lite på travet (om än med mediokert resultat) och gått på ridskola i många år samt lämnat en godkänd son (f. 98) och en fölchampion (f. 08) på två försök…
#88 värdet ligger förmodligen lägre i sverige än i andra länder då?!?
För här i svedala lär det bli svårt att sälja för dom pengarna.
#58 Spännande statistik! Och mycket klokt skrivet!! Har du inte möjlighet att ta fram hur stor andel av de som betäcktes som var ostammade shetlandsponnyer, skulle vara kul att veta om det verkligen är så stor andel att dom lyckas "slå" ut välstammade på marknaden.

Ja att det skulle vara ostammat var det dummaste jag hört!
Tråden handlar ju faktiskt om shettisar som har stam ¨å är reggade i sss! Inte buskavelsponnier. För det är inga shettisar. Utan A-ponnier av shetlandstyp! Det är skillnad.
#91.. detta var det jag hittade på svehast.
Betäckningssiffor
Betäckta ston 2005 och 2006.
Ras
2005
2006
Arab
278
343
Angloarab
6
3
Lipizzaner
22
36
Morgan
37
51
PRE
67
66
Quarter
152
172
Paint
55
63
Shagyaarab
12
4
Knabstrupper
36
15
Appaloosa
23
11
Achal-Teke
8
6
Frieser
11
8
American Curly
26
14
Rysk Basjkir
32
30
Nordsvensk
639
649
Ardenner
574
529
Fjord
192
177
Irish Cob
14
Tinker
28
33
Shire
30
24
Gotlandsruss
560
562
Haflinger
57
63
Connemara
242
247
New Forest
299
297
Welsh
420
417
Shetland
1296
1247
Dartmoor
23
29
Exmoor
9
4
Svensk Ridponny
291
314
Övriga
45
69
Summa
5470
5497
Jag antar att dom får sina siffror från språngrulla… då är det väl bara stammade shettisar med?
#67 och #70 Det spelar ingen roll om det är hur många betäkta eller födda… förhållandet till hur många övriga raser producerar är det intressanta. Även om shettisar är en populär barnponny och allt annat den är bra på så tror jag inte att efterfrågan är lika stor som tillgången, vilket sänker priserna.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#86 Jag har också köpt fullstammad shetland med väldigt goda förutsättningar för all sorts tävling en bra bit under dess värde på grund av rådande marknad. Vad man kan få för en häst utomlands är oväsentligt i sammanhanget eftersom vi diskuterar Sverige nu. Finländarna är "kända" för att betala långt mycket mer än det dubbla svenska värdet på en shetland, men vad det beror på låter vi vara osagt. Att få ett bud på över 30.000:- från utlandet, t.ex. Finland, betyder inte att hästen går att sälja för de summorna här.
Det finns godkända avelshingstar till salu för under 10.000:-, vilket kom fram på Shetlandsponny.iFokus nyligen. Sånt är synd och skam, men tyvärr verklighet i ett land där shettisars värde har fallit av olika anledningar, varav en är att det föds för mycket ostammat. Dessa hingstar är godkända på 40 poäng eller mer och har genomgått veterinärbesiktning enligt konstens alla regler - men om man får vad man betalar för enligt din mening så är de alltså inte vatten värda?
Jag skulle inte sälja någon av mina ponnyer för underpris bara för att få dem sålda, eftersom de gärna får vara kvar, men jag skulle inte sätta en prislapp på 30.000:- bara för att jag tycker att de är värda det om jag nu ville bli av med dem. Man måste rätta sig efter marknaden om man vill sälja, men det innebär inte att man måste rea bort hästar till grava underpris som vissa tyvärr gör.
www.stuteriprecious.se
#93 Intressant! Jag ska kolla om jag kan få reda på hur många ostammade/buskavlade shetlandsponnyer som reggades under tex de år du uppgivit, kanske det är så många att dessa verkligen är orsaken till varför priserna "dumpas" min personliga åsikt är inne på precis det du skrev om att tillgången är större än efterfrågan och då är detta senario rätt så naturligt.
#95 - problemet är nog att merparten av de ostammade/buskavlade ponnyerna aldrig ens registreras någonstans utan lever sitt liv som passlösa.
Sen är det nog kanske så också att väldigt många av dessa ponnyer är födda före passkravets tid, de finns kvar på marknaden i många år ändå.
Och en aspekt till - HUR ska du kunna hitta dem i något register när de är reggade utan härstamning? De är ju inga shettisar då, utan "övriga".
#96 Jo det är nog som du säger här, men då kan man ju undra hur de som hävdar att det är just denna målgrupp som drar ner priserna på våra shetlandsponnyer, verkar inte vara så genomtänkt slutsats ändå.
Då det är krav på pass i dag på alla raser så har nog dom flesta ordnat med det. Det är ju hursomhelst inga stora mängder det handlar om ifall man ser på statistiken som Winter tagit fram. Jag upplever mest i tex annonser att det handlar om korsningar mellan shettis/whelsh, shettis/russ osv..

#97 det är stora mängder, det är jag helt övertygad om små A-ponnyer.
Samma problem har knabstrupper aveln, allt prickigt, som inte råkar vara under 110 då blir dom shetlandsponny
går som knabstrupper. Ändå så finns det endast 250 stycken i landet och föds färre än 15 stycken per år.
Jag hörde en siffran att 300 000 st hästar ska det finnas i landet, då är knabstruppern 1 promille . Tittar man på annonssidor år borde det finnas betydligt fler
buskaveln ställer till med mycket för många raser.
#98 stora mängder! nja jag vill nog kolla upp fakta där innan jag köper det, jag förstår inte riktigt vad du menar med att det ska finnas 300.000 st? vad menar du?
Jag är förövrigt övertygad om att mycket av de dumpade priserna beror på överproduktion, man ska inte glömma att förutom den statistik som Winter tog fram här så har vi ju även alla importer, dessa tillsammans med antalet betäckta ger ett ännu högre antal…

#99 300 000 st hästar är en officiell siffra för hur många hästar som totalt finns i Sverige.
#100 Ok! Tack för förklaringen.
Hej Paparatzi! Är du tillbaka?
#102 Hej! Teddy, Nä inte direkt jag kan bara vara med och skriva på alla andra i fokus sajter, och ännu inget svar och ingen förklaring på varför jag blev "utslängd" från Shetlandsponny i fokus 
Jag har prexis exporterat två hästar och kan väl inte säga att jag är tillfredsställd med priset. Däremot har jag sålt dom billigt då jag vet att dom får jättebra hem.
Många säljer billigt idag då det föds för mkt shetlandsponnyer. Det är sen svårt sälja dom.
Anledningen till att folk håller på sina isabeller är för att de köpare som inte är "inne" i shetlandsvärlden inte vill betala för dom. En isabell kostar mkt mer än en svart/fux. Sen är det så att man vill ha dom visade vid tre års ålder och många gånger då dom säljs till halvblodsfolk ex så är dom inte i hull för utställning/premiering. Dom hålls för slimmade och sätts ner i rastyp. Det är det värsta jag vet när folk inte vet hur en shetlandsponny ska se ut och hblds folket komer och säger att hästen minsann inte ska vara fet. En shetlandsponny ska vara rund om magen och man ska inte kunna känna revbenen.
Det finns dom som avlar vilt på ostammat, även de som har stammade ponnyer och kallar sej seriösa har avel på ostammat. Detta drar ner priserna enormt. Eller de som lägger ut hingstannons 500 spänn. Vad är dessa fölen värda? Betäckning för 500kr och sen inga papper.
Den billigaste shettis jag köpt betalade jag 2000 kr för. Den dyraste 15000. Båda är ston, full stam pass, allt ok, de är körda visade osv.
Så olika kan det vara!
OBS! Den billiga prutade jag inte på, den förra ägare var bara SÅ desperat att bli av med henne!
Jag har betalat mellan 3500 och 15000 kr för mina shettisar. Jag tycker SSS rekommendationer på föl är en bra riktlinje:
- Stoföl 8000 kr
- Hingstföl 5000 kr
Ett diplomsto tycker jag borde kosta runt 15000 kr (stam, storlek, färg, meriter m.m. väger ju också in)
Stoet blir/blev inte sålt då hennes plats är här hoss oss, och det var inte jag som satte priset utan jag blev bjuden av en seriös uppfödare i Danmark.

Jag tror att om man lägger ner oseriös buskavel och ostammade shettisliknande korsningar går priserna och värdet upp automatiskt!!
//Mickan

#104 eftersom du skriver om isabeller så får väl jag svara eftersom jag skrev om dom däruppe…. =)
1) jag vet att isabellerna är dyrare och räknar med att betala det priset också. men det är ju svårt att betala det priset när ingen är villig att sälja 
2) jag är uppvuxen med shettisar och vet hur dom "ska" vara i hullet även om jag aldrig ägt nån själv (det pga att jag inte tänker köpa en fux bara för att dom är billigare). jag har mer koll på blodslinjer och stammar än många som själva äger shettisar. jag har tillbringat MÅNGA timmar framför datorn och kollat isabeller, jag kan namnge alla isabellston (och gulbruna) från föl - 6 år i sverige + några andra i norden och delvis stam på dom flesta. jag sitter nu och väntar ivrigt på att dom föl som har chans till gulanlag ska födas i år =)