Rodeo - är det sport?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rodeo är hemskt, Både med hästar och tjurar.
Jag kan inte ens fatta att det är lagligt? Vad tänker folk med igentligen? De är ju ren djurmisshandel. Och hur kan folk ens bete sig såhär mot djur dom säkert har haft o göra med i hela sitt liv? Det r helt obegripligt hur dom sätter djuren i denna panik och stress för att underhålla människor.
Sen innerhåller filmen även Roping där dom sliter, drar och kastar de små oskyldiga kalvarna, de bryts nackar och revben. Fast de kanske inte riktigt hörde hit, men det är fortfarande väldigt sorgligt..
Jag tycker det är dags att bryta den Amerikanska tradidionen för djurens skull! Jag längtar bara till den dagen amerika får upp ögonen och inser vafan de håller på med. Jag vet knappt hur jag ska uttrycka mig, jag blev bara så jävla förbannad när jag såg denna video på youtube:
Varning för otäcka bilder!
jag hatar det också!! Rena djurplågeriet! Kommer ihåg en gång när jag var på High Chaparall när jag var ca 9. Så var vi inne i en av affärerna där man kan köpa allt möjligt westengrejs och så hade dom en tv på med rodeo, Det förstörde min dag där. Mådde så dåligt efetr det =/ hade fruktansävrt ont i magen. Så usch! Förbjud!
att dom inte ser att hästarna och tjurarna lider :(

Va hemskt! kunde inte ens kolla klart på filmen… det är helt sjukt att det klassas som en sport! :(
Vet inte om dem gör samma sak på hästar men jag vet att på tjurar tar dem ett rep och knyter runt kulorna på den, så hårt att det går dem tokiga. Förr användes vildhästar i rodeo men har ingen aning om hur dem får en häst tokig idag. Hemskt är det i alla fall.
Jag skulle inte bli förvånad ifall som gör så på hästar också.
Dom spänner ju rep runt flanken och in under vid ljumskarna så hästarna och tjurarna får hemska sår. Sedan använder dom elpistoler..
Dom måste ju använda hästar som är uppfödda utan kontakt med människor. De kanske to.m avlas rodeo-hästar?
Jag lade in en varningstext för känsliga tittare. Såg ju inte alls trevligt ut.. :/
Nä, har inte riktigt förstått mig på vad rodeo ska vara bra för heller..
Åhhhhhh! Jag börjar snart att gråta! Jag såg i 53 sekunder och sedan slog jag av. Guuuuuuuuuuuuuud, vad hemska vissa kan vara!
Jag är så glad att det inte finns sånt skit i Sverige, dom i Amerika är inte riktigt kloka!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag har alltid tyckt att det är lite spännande och häftigt med rodeo, speciellt med hästar men har då aldrig sett sånt här "behind the scens" hur det egentligen går till och nu när jag sett det så är det inte längre något häftigt med rodeo längre. För hur häftigt är det att försöka sitta kvar på en helt förstörd häst/tjur
Att de spände past pungkulorna på tjurar visste jag om, har även hört att de brukar lägga typ kottar eller annat vast under sadeln på hästarna i extremfall.
Tycker de kan bli förbjudet med detta och att man ersätter det med mekaniska tjurar istället :P De är ju också svåra att hålla sig kvar på men ack så mycket bättre då varken den mekaniska tjurer eller ryttaren skadar sig allt för illa
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
*Dubbelpost*
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
fy fan!!! stackars djur. Stackars hästar, för att inte tala om de stackars kalvarna… Tagna från deras mammor och sedan brutalt hanterade av känslokalla människor, för att sedan dras omkring efter en häst i galopp med ett rep runt halsen… Nää FY FAN (ursäkta svordomarna, men , men, men…jag finner inga ord)
Detta är, i mina ögon, allvarligt sjuka människor, som ser det som en sport att plåga och kränka djur…
Sista film-snutten var den värsta tycker jag!!!!
Nej!!!!!!!! FY FAN!!!!
Roping med riktiga djur är väl förbjudet i sverige? Eller har jag fått det om bakfoten? De tävlingar och träningar jag sett har de då använt sig av dummisar istället.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Nej riktiga djur får inte användas i roping i sverige. Man använder Dummys, en låssaskalv som dras efter en fyrhjuling..
Och de e ju tur att sverige tänker med hjärnan iallafall!

jag VET att detta är hemskt, men SNÄLLA tänk på era ord.
Detta är en sanning som finns, metoderna bakom. Medan de som säger att det är tradition vägrar se detta, det är taget ur sitt sammanhang det är ögonblicksbilder samlade från diverse shower när saker och ting går fel….
och var har JAG hört det förr? faktiskt även här har jag hört det i vissa frågor…
Men sanningen är den att IDAG finns inte behovet av att rida in hästar enligt rodeo metoden, förr när den egna cow-hästen blev dålig/skadad/sjuk så blev man tvungen att rida in en häst snabbt…. Men allt det där andra? fullständigt meningslöst idag…. Förr kanske det hade ett syfte, idag är det bara rent djurplågeri.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
ja usch! det är tur att det är förbjudet i sverige! fast jag håller lite med #14. det hade nog ett syfte. alla så att säga westerngrenar om jag nu får inkludera rodeo där, för det är ju trots allt western å cowboys, använde ju allt det i dagliga sysslor förut och mycket idag också. kasta lasso efter kalvarna vid brännmärkning m.m osv. dressyrgrenar som pleasure är ju till för att man ska kunna klara av hästen, vilket man var tvungen som kofösare bla. det hade inte bara ett syfte det har fortfarande det för många, fast som nöje och idagens samhälle är det mesta bara hemskt djurplågeri!
någon skrev att detta var sjuka människor som gjorde det här. mycket känslor tror jag inte att de har för djuren, men tänk på att de flesta är uppfostrade med det här och använder tex. roping i det dagliga ranchlivet i USA. visst är de lite knäppa å kallblodiga, men de är ju trots allt vana vid det. vem vet vad dem har lärt sig sedan barnsben…

Rodeo som sport har inte alltid varit djurplågeri - man tog hästar (och tjurar) som tyckte om att bocka och kasta runt, och istället för att korrigera det så uppmuntrade man det. Samma med hästar som stegrar och har sig på cirkus, det gör man inte med hästar som inte tycker om det. Men någonstans har det spårat ur, troligen på grund av den växande redneck-kulturen där det är fullt acceptabelt att betala för att se bullrides och rodeo där både djur och människor skadas allvarligt. Jag har bott i flera värdfamiljer i USA, där bullrides, team penning och weightpulling m.m. hör till vardagen. Att en och annan kalv eller häst skadas, so what? "We're making our living this way." ("Vi livnär oss ju på det här.")
Men helt ärligt, hörni, det som samerna och renskötarna gör med renarna i Norden är inte så mycket bättre. De åker fyrhjuling efter flocken och kastar lasso runt deras horn och halsar, rycker till så att djuren åker i backen och släpas över stock och sten. Det är "kultur", sånt kan man ju inte förbjuda… "Det har vi ju gjort i alla tider." (Precis som i USA och Australien, alltså.) Vi kanske ska sopa framför vår egen dörr innan vi börjar ställa krav på förbud och nya lagar i andra länder?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det är ju inte VI som ställer de kraven det är ju SHARK som gör det, och om jag minns rätt så utgår de från usa. men ju fler som uppmärksammar detta dess snabbare blir det en förndring där så kanske Shark kan hjälpa till på andra ställen där det fortfarande är rent åt helsikke? Man måste börja någonstans, som en vattendroppe ger ringar på ytan som sakta sprider sig, så gör väl även detta?
Men jag tycker om din paralell med samerna och amerikanarna här… samerna lever ju fortfarande väldigt i sin kultur med renskötsel, nu är jag inte så väl bevandrad däruppe men jag akn väl tro att det är en turiskattraktion att titta på hopfösningen och märkningen av renarna däruppe och att det kanske betalas en slant för att se det. Men dessa samer hade troigtvis gjort detta år efter år oavsett publik eller ej. Medan amerikanerna tar betalt och inte direkt "bryr" sig om en kalv eller en häst stryker med. För samerna så om en ren eller en kalv dör, så är det en direkt förlust i ekonomin och hushållskassan. Eller är jag helt ute och cyklar?
Vi har ett bra djurskydd i sverige, men vissa saker kan bli bättre. Men samtidigt så behövs det ju ändras på det som är rent uppåt väggarna…. oavsett om det är sverige eller usa, uganda eller tyskland.

Menar nu inte att man INTE ska bry sig om att det förekommer djurplågeri utanför Norden, men om vi ska börja blanda oss i det så bör vi kanske först se till att vi inte gör oss skyldiga till dubbelmoral eftersom vi har en hel del djurplågeri som förekommer här också.
Menar nu INTE att alla samer plågar sina renar! Har bott med en same och vet mycket väl att de som har renar inte är representativa för samtliga samer, samt att det finns rötägg överallt likväl som det finns bra folk.
Jag har aldrig hört att samerna skulle ta betalt för att visa upp sig och sina renar, men det kanske förekommer? Jag vet inget om det.
Att en kalv dör i USA är nog likställt med att en ren dör i Norden, för oavsett var det sker så innebär det en ekonomisk förlust. Men den stora skillnaden är ju att man i USA, Australien, Afrika och andra ställen där rodeo förekommer, har slagit mynt av sporten och involverat prispengar och annat som är attraktivt. Det gör att man kan köpa en ny kalv om en dör. Det som samerna gör är ju i alla fall i dagsläget ingen sport, så bara där finns ju en klar skillnad. Istället för att en prissumma betalar den nya renen så får samen själv bekosta den.
Som sagt, rodeo var inte en värld full av plåga förut, men den har blivit det på senare tid. Exakt vem man ska beskylla det för vet jag inte, men det är inte amerikanarnas fel - lika lite som det är nordbornas fel att vissa renskötare misshandlar sina renar. Vissa människor är dumma i huvudet, kort sagt. Spanjorerna är ju inte bättre de, som har gjort tjurfäktning till en högkulturell sport på liv och död, där tjurarna plågas i oändlighet för att någon liten människa med svärd vill visa hur modig han eller hon är. Det är inte hela spanska folkets fel, men betalar man för att gå och se eländet så bidrar man ju till att det fortlever.
www.stuteriprecious.se

1.27 såg jag till, sen kräktes jag nästan, idioter :(
men fyfan
Isa Aronsson
www.stallequino.se
men fyfan
Isa Aronsson
www.stallequino.se

fyfan va hemskt! :O :'(
finns det inget man kan göra för att få ett stopp på dedär??! ;O
#22 Jag tror inte att rodeo kommer gå å stoppa. Även om det förbjuds kommer det förekomma eftersom dessa cowboys inte kommer bry sig om en lag när det har gjorts i all världens tid.
Rodeo är ju som Ahnna säger, när hen häst blev skadad var man tvungen att rida in en ny häst fort, och låta den bocka tills den inte orkade längre och gav upp.. Men jag fattar inte, så behöver man ju inte göra idag? de är ju inte precis som att "OJ, min reining häst gick och dog, jag måste rida in en ny eftersom jag ska tävla på söndag". Okej, där tog jag i lite kanske men jag tror inte att skiten används i de dagliga rancharbetet, fast jag kanske har fel?

Det var den absolut mest hemska film jag någonsin sett…!
Jag kan inte för något i världen förstå hur människan kan vara så grym!? Det… Jag finner inga ord…! :'(

SPRÅKET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Förlåt, alla klagar på att jag svär för mycket, men inte blir jag bättre för de 

samma för mig, men jag försöker ändå tänka på språket hur arg jag än blir här.

#23 Det var väl LinaN som skrev att man förr red in hästarna snabbt, inte jag. Men så vitt jag vet så var det inte tidsbrist som gjorde att man red in hästarna på det viset, utan okunskap. Man trodde helt sonika att en häst måste "brytas ner" (på engelska "break in") för att de skulle bli ridbara, och jag förstår att de verkligen trodde på det eftersom hästarna bockade, sparkade och var allmänt vilda när de fick sadlar på sig. (Vilken ohanterad vildhäst skulle inte bli det?) Hade de studerat lite hästpsykologi så hade de väl troligen ändrat uppfattning, men det man inte vet är fel kan man inte ändra på… 
För dessa människor, för 200-300 år sen i det koloniserade amerika, var hästen ett arbetsredskap, inget annat. Den drog vagnen, plogen, harven, stockarna i skogen och mjölsäckarna från byns handlare, etc. Man kunde färdas långa sträckor på hästen utan att behöva gå, vilket förstås var praktiskt i ett land nästan helt utan vägar, där närmsta by eller stad kunde ligga hundratals kilometer bort. Att dagens redneck-kultur fortfarande ser hästen som ett redskap, och ett sätt att tjäna pengar, förvånar mig inte ett dugg, faktiskt. Det finns naturligtvis både rednecks och andra i USA som älskar och vårdar sina hästar, men tyvärr så är rodeos accepterat som underhållning, på djurens bekostnad. Och de är inte ensamma, där på andra sidan pölen, utan det finns minst lika goda kålsupare här!
www.stuteriprecious.se
jaha oj ;O
Ush va jag e dålig på att hålla reda på saker.. jag kanske borde börja tänka..
Men det kanske är lite svårt att studera hästpsykologi på den tiden, det kanske inte fanns så många böcker om det ämnet då? Men dom kunde väl tänka lite själva!?

Jag förstår inte varför slog han hästen i staketet flera ggr i början. Och varför ramlar alla hästarna är dom drogade för att bli tokiga eller vad är det för fel på dom. Ser ju att dom även har något runt snoppen för att det antagligen ska göra ont. Och då för att dom ska slå bakut. Har jag rätt? Ser iaf konstigt ut. Vettskrämda men ändå ger sig liggande.

#29 Att sitta utanför hagen och sitta på hur hästarna beter sig brukar ge de flesta människor ett hum om hur de fungerar. Jag har personligen aldrig läst någon bok om hästpsykologi, bara lite om etologi. Allt annat har jag fått genom att studera och dra slutsatser.
www.stuteriprecious.se
#30 för att chokcka hästen, tänk dig själv att stå o bli indängd i ett staket, det håller ju hästen från att börja bocka i själva "startboxen" och tills dörren öppnas.
De flesta hästarna i denna filmen går omkull pga att de hamnar i sån obalans, dessa hästarna har troligtvis aldrig eller ytterst sällan haft en människa på ryggen de reagerar instinktivt, bocka/sparka/släng sig tills angriparen försvinner från ryggen. om det så betydet at tman måste slänga sig ner i backen, eller bara tappar balansen.
I sektionen med wild-horse-races så är där en häst som de tar ner, som blir bland annat biten i örat, så ligger den kvar, den har helt och hållet kapitulerat för människan. Det är en bruten själ…. frågan är om den hästen någonsin kommer bli "häst" med någon form av egenvärde….
#32 Gud så hemskt!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Jag förstår inte vad de håller på med. De är så våldsamma, och tänk vilka trauman för djuren! Dom människorna har inget hjärta, lika lite som en hjärna!
Detta är så hemskt, det är tur att Sverige inte tilllåter sådan behandling av djur, och jag hoppas att vi för många andra länder är ett föredöme! Det är så sjukt, hur ska man få dem att förstå det?
#30 en vildhäst instinkt om den får ett rovdjur på ryggen (i detta fall en människa) är att bocka/sparka, räcker inte det så slänger den sig omkull i försök att "rulla av fienden" det är förmodligen det hästen försöker med.
Desperat försök att, genom sin egen tyngd, få bort rovdjuret som har "kloat" si fast på ryggen.
Alltså ren och skär självbevarelsedrift.
Nu får ni tycka precis vad ni vill om min kommentar här nedanför…
Men jag håller hårt i hur jag tänker och funderar…
Rodeo är hemskt, men att säga att det ska förbjudas är fullkomligt orimligt… Vi kan inte bestämma över andra, bara ändra synvinkeln för dem…
Men lyssna här då, alla som tävlar rider och tränar sina hästar rider dem under smärta för att få fram det dem vill. Vi tar ett exempel, annars förstår ni mig nog inte…
Det finns en tjej som hoppar sin häst och påstår att han verkligen älskar det! Och att han bara vill hoppa högre och högre! Men egentligen är det så här: varje gång han inte vill hoppa sliter hon tag i honom vänder en snabb volt och tar samma hinder igen med några piskslag och sparkar i magen… Självklart hoppar han då, om han får ont för att han berättar att han inte vill hoppa mer… ?
Nu tänker ni säkert att jag är knäpp och inte alls har rätt. Men det har jag, och jag är säker på det.
Min åsikt är att man inte kan kalla någon slags hästsport för en sport. Man torterar och ger hästen smärta, för att den inte vill, orkar mera eller helt enkelt har ont och säger ifrån.
För ni vet väl om att bettet är jätte obehagligt för hästen, det är väl klart att ni vet.
I alla fall, så visst är videon hemsk, men om man kollar på hästar på tv så är det snäppet lika hemskt. Och bakom kulisserna ska vi inte ens prata om…
/ Tack för mig.

gud nåt så hemskt fy f*n! :(
Så länge det finns pengar att tjäna kommer rodeo att finnas. Att dra paraleller mellan samer och rodeo och en korkad tjej som tvingar sin häst att hoppa är väl inte så genomtänkt.
Jag har inte kollat på filmen, men jag är jelt emot rodeo oavsett om det gäller tjurar eller hästar eller andra djur. Jag tycker att det är hemskt att det är lagligt.
Det finns ju tyvärr hemska metoder inom många olika hästsporter, mer eller mindre.

jag påstar att du har fel i det du säger. Ridning handlar om tryck och eftergift, inte smärta. Kan hålla med dig om att det föregår väldigt mkt grymhet mot hästar i ridsporten också, men de man strävar åt är tryck och eftergift. man ger dem lite lätt beröring med skänkeln och de svarar genom att gå frammåt, man ger belöning genom att släppa på trycket. De som inte roder sina hästar såhär, eller har hästar som man måste "sparka" på för att de ska gå fram, de är helt enkelt felridna. Man gör sin häst.