Högergalopp

Ha, Själv har jag problem med vänstern på min =)
Säger som alla andra här inne: Ta hjälp av tränare…..
Fast det är ju inte alltid så lätt om man inte har tillgång till så många, som här t.ex…
Hästar är som vi mäniskor höger och vänsterhänta,din häst har svårt för höger galopp antagligen för att den inte är lika musklad i den sidan som i vänster.Men det är bra om du tar reda på så att hästen inte har ont nån stans så att det är därför som den inte vill galoppera i höger galopp.Om det är så att den inte har ont nån stans så kan du lägga ut en bom på marken som du kan ha som hjälpmedel,trava mot bommen och när hästen ska över bommen så fattar du högergalopp,lägg även vikten åt det hål som du ska åt så ska hästen förhoppningsvis galoppera i rätt galopp.Det är ju inte säkert att det funkar men det är ju värt ett försök.Lycka till =)

Tack för tipset Yazmine
Jag har också ridit en häst med svårt för häger galopp.. Väljer h*n alltid vänster galopp? Jag har några råd:
- Försök att starta galoppen från ett hörn på ridbanan och böj halsen "felaktigt" (utåt), gör galoppfattningen och under tiden så vänder du halsen åt rätt håll. Låt hästen lägga höger galopp tre gånger, sedan tar du vänster galopp, tre gånger höger igen, en gång vänster igen osv. Du ska inte galoppera långt, utan bara ett tiotal meter steg, så lär sig hästen..
- Om du är ute och rider på en "rak" bana så ska du hålla emot med vänster tygel och släppa fram den högra tygeln. Detta gör så att du låter hästen ta sig fram med höger bog och då blir det lättare att fatta rätt galopp. Om du vill ha vänster galopp gör du tvärtom!! ;)
Lycka till med hästen!! :)

#4 åh det är jättebra tips…
men…. inte om man har en superduper envis rackare som inte fattar något… Min häst galloperar vänster både i hagen å när man longerar men icke sa nicke när man rider….
hmmmm
#5 - Haha.. Nej, kanske inte då!! ;)
Hmm.. Vänster utan ryttare och höger med ryttare, eller hur menar du? :) Men har du testat bägge av "mina" tips? ;) Haha.. Skynda långsamt.. :P

precis Vänster utan å höger med…. Jag har testat men de fukar inte….
tänkte just svara, men så såg jag att alla svarat så bra, så jag hänvisar till ovanstående och önskar lycka till

#4 Tänkte på samma sak som du att förlänga högra sidan så hästen mera automatiskt faller in i rätt galopp.
Hästen kan ju också ha högra sidan kortare vilket gör det svårare för den att fatta högergalopp, därför är det bra att förlänga högra sidan i högergaloppsfattningen. Ställ huvudet och vänster samt skänkla med vänster och se hur det går.
Berätta om du gör framsteg!

Min häst har också svårt att fatta högergaloppen. Jag brukar göra så att jag ställer en kon i ena hörnet av ridbanan, kortar vänstertygel, flyttar hennes bakdel lite inåt med ytterskänkel (för att lättare få högerbenet först). Rundar konen ganska snävt och fattar precis när hon svänger. Jag kan ibland behöva hjälpa henne med spöet på högerbogen också. Sen får hon galoppera ganska fort 5-6 galoppsteg och bryta av. Jag fattar galopp i samma hörn, så att hon ska veta vad hon ska göra…

Min häst hade också svårt för att ta rätt galopp. Men jag skulle rida åttor och byta galopp från skritt i hörnen.
Alltså först skritt och sedan galopp och i mitten av åttan skritt och sedan galopp i andra varvet. Förstår du? Det tyckte Gobban var jättekul att göra. så nu kan han det.

min häst kunde inte höger galopp.. men förra sommare så fick ja han att ta den=) trodde aldrig att jas kulle lyckas men de gjorde ja=) ja red på en åker.. vid ett hinder så svängde ja tvärt.. o efter jätte många försök så förstod han att hans kulle ta höger.. men de tog jätte lång tid innan kan kunde galoppera höger i skogen eller på rakt spår.. men de kom gick till slut de me=) o nu så fattar han vilken galopp han ska ta när ja ber han =) så himmla kul att ja fick han att kuna galoppera de =)

tror ni inte det beror mkt på att framförallt varmbloden har svårt för höger varv? kanske därför de har problem med höger galopp med.

När jag höll på att lära min unghäst fatta galopp kunde hon inte fatta vänster galopp. Jag longerade henne mkt då eftersom jag inte kunde galoppera medan jag red. Vi höll på jättelänge och försökte fatta vänster galopp, ibland lyckades hon och ibland blev det korsgalopp. Jag höll på så i ett par månader och jag höll på att bli galen ibland, både jag och hästen dröp av svett efter longeringen. Men efter ett tag funkade det jättebra, och nu är det inga problem, fast hon har ju lite förkärlek för höger galopp.. Men som sagt, jag vet inte ifall det är det bästa sättet, jag är ingen expert. Men det brukar ju vara lättare att få hästen i rätt galopp om man håller dem på volten, för det är enklare för hästen att gå i rätt galopp.