Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1323 ggr
[Teddy]
0

Dina Försäkringar

Jag har fått förfrågan från Dina Försäkringar om att de vill räkna på mina hästar/transport/hästgård.

Någon som vet något om dom? Gammalt bolag med nytt namn kanske?

[Angel88]
0

if är bättre…

ja har if. försäkrat min häst i 100 000 veterinär vård, 15000 i liv. det blir en självrisk på 2500kr, ingen rörlig del. blir ca 250kr månaden.

normalt sätt brukar försäkrings bolagen ta ut 20% av priset i en rörlig del det vill säga 20 000kr av 100 000kr + fast självrisk. detta finns inte hos if, man betalar bara 2500 resten täcker if med, och dom täcker det mässta.

sjukdon, skada, veterinär resa, ambulans, receptbelagd medicin m.m.

lisette
0

jag har oxå fått det, verkar som om de skickat ut det till en del personer.

Marrsson
0

Jag har haft Dina Försäkringar länge, även till Bilen.

Jag hade vårt lilla lokala försäkringsbolag tidigare men så klev de in i Dina. Det har fungerat  jättebra och jag är super nöjd.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

WinterPrince
0

Vi har alltid haft Dina försäkringar, fast det hette Ölands försäkringsbolag förut… Jag undviker if, då dom inte har någon rörlig självrisk. I långa loppet kan det inte vara bra för dom så jag tror premien går upp.

Jag har katten i Sveland och nya hästen blir nog också det då han redan är försäkrad där.

lisette
0

#4 vill du ha rörlig självrisk?

WinterPrince
0

en %del av kostnaden ja.. i långa loppet tror jag mer på det…

[Teddy]
0

Vad är fördelen med rörlig självrisk?

Alex
0

#7 Premien blir billigare. Och även den fasta delen av självrisken. Kan ju säga att 10% blir oftast inte så mycket…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pernilla77
0

# 8 Jag har IF och är jättenöjd med att ha fast självrisk.
Påskafton 08 fick jag åka med mitt unga halvblod till Strömsholm, hon hade en allvarlig förstoppning.

Detta kalas slutade på 38 000 kr på djur sjukhus och nästan
8 ooo kr från distriktvererinärerna. Summa 46 000 kr.

Med fast självrisk betalade jag alltsom allt 4 000 kr me d 10 % hade jag fått betala 4 800 kr till. Vilket är mkt pengar för mej.

Hästen är försäkrad i 100 000 veterinärvård och så har jag veterinärvård extra. Jag ska aldrig byta ifrån IF och vilken service.

Alex
0

#9 Jag tror absolut att man kan vara nöjd med fast självrisk. Jag skrev bara fördelen med rörlig. Glad

Men du får ju tänka såhär också, hade du haft rörlig självrisk hade troligtvis den fasta varit billigare. Säg 2500 kr som exempel. Då hade du betalat de 2500 kr + 10% av överstigande kostnad, dvs 46'000 kr minus 2500, som blir 43'500. 10% av det blir 4350 kr. Du får då betala 2500+4350, alltså 6850 kr totalt, inte 8800.

Tänk då att du även troligtvis hade tjänat in några tusenlappar om året på premien. Så det är inte alltid det blir billigare, även om det nog känns så vid skadeläget. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pernilla77
0

#10 Eftersom jag har valt den höga självrisken (4000 kr)
Så sjunker premien rejält. Nu har jag sålt den hästen så jag vet inte vad den kostar.

Men vilken tur att det finns olika försäkrings bolag med olika "förmåner" så att vi alla kan bli nöjda Glad

PimTheGreat
0

men innan när jag hade Pim försäkrad så hade jag fast självrisk på 2500…men varför har de bara tillagt de där 20  % rörliga?….på klinikenresan med kingen ersatte bolaget endast 1174 och jag får själv betala 3800 nåt…. så kände jag inte när jag hade pim  på kliniken där betalade jag 2500 och bolaget allt över….nu känns inte tryggt ändå att åka till klinik när man inte vet var summan kan sluta……..

Alex
0

#11 Ja okej, ja det är ju bra. Glad Ja absolut, jag ville helst ha fast självrisk först, men kunde inte ta något av de alternativen, men nu är jag mer än nöjd med det jag har.

#12 20%? Du har väl 10% rörligt, om du har Folksam?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Angel88]
0

#10 va konstigt att du har en självrisk på 4000 hos if, ja har oxå if samma vett vård på 100 000 och 15000 i liv, ja betalar bara 2500 i fast självrisk och inte alls mycket om året, ca 250 i månadem och ingen rörlig del….

Alex
0

Förresten, kan ju tillägga, till ursprungsfrågan… Dina Försäkringar är ett nytt bolag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pernilla77
0

#14 Tror du menar mej

På ridhästen har jag fast självrisk på 4000 kr och på shettisarna 2500 kr.
Skaderisken är ju större på ridhästarna

Hanna-D
0

Fick också brev från dem, är nöjd med If och kommer inte att byta.