Hoppa andalusier
Är det någon här som känner till en andalusier som hoppar? Eller är jag alldelens ensam som håller på hoppa min lilla bebis?
Vi ligger nu på banor på 90 cm, hon är 4,5 år.

Har inte ens sett en andalusier här i området, så nej 
Känner inte heller till någon andalusier men är sugen på att se bilder på er #0 :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag tar regelbundna hopplektioner med min PRE. Ett sto på snart fem år och som ÄLSKAr det.
Suger tag mot alla hindertyper utan att tvekat en enda gång och klipper dem med överdriven marginal!
Positivare häst har jag aldrig hoppat.
#3, vad roligt! Berätta gärna mer om henne och vad ni gör!

En andalusier i mitt stall hopptränas =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Ja de borde vara rätt bra på det tycker man med tanke på vilken fin motor de har bak.
Min mosters syrra hade en Andalusier.. men hon har den tyvärr inte kvar pga hon har fått barn :) men jag har heller ingen aning om hon hoppträna den något ..? tror de va bara dressyr som gällde för henne.. Men hon bodde nån stans i Sundsvall :)

Ja varför inte. Låter kul =)
Men blev genast väldigt skeptisk emot att hoppa 90 cm banor då hästen är endast 4,5 år. Är inte andalusier väldigt trögväxta? Att det tar lång tid för dom innan dom har vuxit klart?
#12 jo det stämmer att de behöver tid på sig att växa.
Själv har jag ganska nydligen börjat hoppa min märr, i sep/okt tror jag det var.
Vi hoppa bara runt på 50-60cm hinder ( och så får man lägga på 50cm för överdriven marginal
).
Kommer nog behöva ligga ett tag på de höjderna då vi får jobba MYCKET med markarbetet på hopplektionerna med henne.
Hon blir SÅ SUPERHET när det gäller hoppningen, antingen skuttar hon runt när man håller i eller så är det omhoppningstempo…
Men det är bara när vi hoppar hon är så.
Annars är hon "bara" HET
.
Hon har FÖR mycket nerver för att kunna gå dressyr, men med hennes inställning till hoppning blir det nog en trevlig "hopphäst" på hobbynivå.
Många verkar tro att man bara har dem till dressyr
.

#14 tjusigt !
Ska se om jag kan få någon att ta ett hoppande kort på min pålle på onsdagens hopplektion.
#12, tycker inte det borde vara något problem då vi hoppar så sällan. Jag rider småhinder ca en gång i veckan, 90banor hoppar ju bara ca 1 gång i månaden. Om man jämför med halvblod så hoppas dom ju mycket högre. Tex min förra häst var tävlad 120 som 4,5 åring i tyskland. Visst, deras skelett växer snabbare, men tycker vi redan ligger efter så pass att det borde vara lugnt. Spec också eftersom att hon har en så bra teknik. Och nej, min förra häst höll inte dåligt alls.

#16 nej jag bara undrade.
Hade en tjej idag på min hopplektion som red på sin Andalusier. En valack som har mycket spring i benen =) Men han skuttade över mina små hinder lätt. Blev mycket "plock i pinn" om ni förstår. =) Men det var intressant att ge lektion till någon "annorulunda" hästras =)
Men angående om din förra häst som tävlade 120 cm i Tyskland. Det förvånar mig inte alls, men antagligen så var det väl heller inte Svenskt Halvblod utan en tysk avkomma och då börjar dom tidigt, men så kan man också se resultatet hur det kan gå.
Jag bara undrade och skrev vad jag tyckte. Har sett andra som har börjat hoppa banor med sina hästar i ung ålder och de flesta har överbenen i frambenen som är ett tydligt tecken på får hård träning.
Nu har ju jag börjat hoppa sent med min, men så ligger hon oxå lite efter i utbildning då jag fått två barn under hennes fem levnadsår.
Men vi går i en unghäst grupp och hoppar endast varannan vecka. Sen kan vi ju träna lite bommar och cavalletti mellanåt.
Jag tror mer på en långsam utbildning och att de håller mycket längre, än att som så många andra har bråttom upp i klasser och sen är de kasserade vid 12 års ålder.
Vad fin och duktig hon är! :)
#14 var också jätteduktig!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag har ingen stor erfarenhet av andalusier som hopphästar, men det ser ju fint ut på bilderna! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#17, Förra hästen var tysk ja, hon var en mecklenburgare. Hon hade inga problem med benen eller något annat. En väldigt god teknik och bra huvud. Nya hoppas givetvis betydligt mindre och börjades på senare, samt kommer aldrig att komma upp till de nivåerna som förra hästen gjorde, av ren kroppslig begränsning. Tror absolut inte att det är några problem med den nivån vi ligger på. Denna häst var inte ens sutten på när hon kom förra julen, till skillnad från många andra hästar.
Åh jag älskar verkligen andalusier! Fin din var!

vad fina kort…:-)