Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 970 ggr
PimTheGreat
0

småbarnsföräldrar+häst

nu har jag börjat jobba och vill ha lite råd på hur ni lägger upp era dagar där hemma med jobb, hem. middag, dagishämt/lämn och hinna med barnet hemma sen, och så hästen…

lisette
0

det är inte lätt!

jag bytte arbetstider. börjar 4.30 är hemma 13. sen hämtar jag loke kl 14. mellan 13-14 brukar jag mocka och fodra ute i hagen.

min man kommer hme vid 17, då tycker jag det är försent att göra något med hästen. först ska vi äta och sen är klockan helt plötsligt 18 och loke ska sova.

har jättedåligt samvete för hästen, men vad ska man göra? det blir helger eller någon dag loke är sjuk och gubben är hemma med honom. jag väntar på sommaren, då är det ljusare längre. =)

lisette
0

tilläggas bör att jag bor på landet, närmsta ridhus är fyra km bort och vi har lite planer på att samrida dit för att rida någon gång/vecka.

finns paddockar i byn, men de är inget vidare nu på vintern.

PimTheGreat
0

Tack lisette! hur mkt jobbar du?

lisette
0

jag jobbar 37,5 timme i veckan. bytte till de arbetstiderna jag har så jag kunde vara hemma m loke mer utan att behöva gå ner i tid.

har man en gubbe som kommer hem i lagom tid som kan ta barnet så finns det ju eg inga hinder för att ha häst. ibland kan jag känna att det är jobbigt just det där att jag inte hinner rida så mycket som jag vill. känner mig oschysst mot hästen och mot ägaren som vill ha sin häst riden.

PimTheGreat
0

jag kommer jobba i snitt så jag med…. men var jobbar du där man kan börja 04.30…? min gubbe jobbar 6-18…så han e inte hemma mkt

lisette
0

jag jobbar på distansapoteket. vi skickar ut mediciner till apoteksombud, hela förpackningar till hem och livsmedel till de som behöver glutenfritt/näringsdrycker.

PimTheGreat
0

#6 oki…

AusaBausa
0

när hästarna stod i annat stall fick jag ta m ungarna till stallet, låta dem sitta i bilen tills jag släppt ut o gett dem mat i hagen på morronen..

på kvällen så samma sak men ibland att dem kunde vara med inne i stallet..

…men fick ändå stänga in dem i bilen vid insläpp då jag ej kunde lita på att dem stannade i sadelkammaren..väääldigt jobbig tid..

.nu har jag hästarna hemma så nu kan jag greja m hästarna samtidigt som ungarna gör sitt samt att dem  ju blivit äldre oxå så nu klarar dem mer själv allt utom att jag rider iväg med minstan(5,5 år) själv hemma..men det kommer, tiden går snabbt..

Nu kommer fsk-läraren in i mig Lisette får du ha Loke på fsk när du slutat(gissar ju dock på att det beror på att han ändå sover) eller är dem bara så schysta där? Här hämtar man dem 30 min efter första föräldern slutat eller lämnar 30 min innan sista föräldern börjar..

PimTheGreat
0

#8 vi har det så som du skriver, i alla fall för mig då jag behöver 30 min för hinna mellan jobb o dagis när det blir halt och bökigt o så…. men nu när jag är hemma från jobbet för jag varit sjuk så fick My vara på dagis idag mellan 8.30-14.30 för att inte tappa sin inskolning. hon låg ju med sjuk första veckan som jag….(hennes första dagisvecka o min första arb.vecka)är hemma min sista dag imorgon för få tillbaka min ork..helt mör..men då är My där samma tider igen och då tänkte jag faktiskt ut och hälsa på Kingen och bara umgås med honom i friska luften..inte gör nåt! bara vara!!..saknar han så mkt!!

Lindbygarden
0

Jag har mina hästar hemma men gör stallet när min sambo kommer hem.. antingen käkar vi innan eller så lagar han mat när jag är i stallet. Men allt som ska göras görs på kvällstid..

Repoort
0

Jag har aldrig haft några problem. Sambo, mamma, pappa, bror eller kusin har varit med dottern då jag är i stallet eller så har hon varit med.

lisette
0

#8 det är faktiskt de som ville ha honom där till två. tidigare var det dessutom tre! det är för att han ska få sova klart. han vaknar 10 min innan jag kommer dit. ;)

Tusen
0

#8 Vill inte förstöra tråden men om man betalar för en vis tid (Hel- halv- eller trekvarts - vet inte vad som gäller hos er) hur sjutton kan då fsk kräva att man hämtar och lämnar inom en halvtime. Det har väl inte de med att göra? Kan de alla föräldrars arbetstider?

Annars är det ett väldigt pusslande då man är småbarnsföräldrer. Själv var jag tvungen att vara utan häst de år jag hade småbarn. Tre småbarn inom 4 års tid kräver sin kvinna och man.

PimTheGreat
0

#8 tror inte de vet hur varje förälder jobba. vissa kvällar jag jobbar 13-21 lämnar jag 11-18. jag lämnar 11 för att hon ska få vara med de andra barnen att äta middag och sen sova. Sen hämtar hennes pappa henne 18 när han slutat, eller tidigare. Det är jag själv som valt att hämta en halvtimme efter, men de sa på info-mötet att man ska räkna in körtiden mellan jobb o dagis i barnets tid på dagis….. men jag jobbar heltid redan så hon är där ganska mkt. hon är där i snitt 32-33tim/v o jag jobbar i snitt 37,5….Nu har ju stall-harmoni min häst på foder så nu har jag ingen häst, men innan när jag räknade på det så fick jag det till att jag skulle aldrig hinna ut till stallet före 19 på kvällen, sen lägger sig My 20….. men vi får väl se här nu hur allt löser sig

Lindbygarden
0

alternativet är att åka efter att barnen lagt sig.. då får man den goa stunden med barnen ändå..

Tänk på på ridskolan..där kanske sista lektionen går av stapeln 21 eller 22! Det är vi som snöar in på att vi göra allt så tidigt som möjligt nu under vintertid..

Jag är ofta ute i stallet vid 21-23.. det får man ta när man har småbarn..väldigt skönt också för då slipper man dessutom det dålga samvetetFlört

lisette
0

#13 du får ju ange dina arbetstider till förskolan. det är det de går efter. men som jag har ca 45 min till dagis, så jag har fått lite dispans där. alla jobbar ju inte så nära dagis så man hinner hämta en halvtimme efter man slutat.

#15 det funkar ju för de som har normala arbetstider, men för mig som börjar 4,30 måste jag lägga mig senast 8. annars är jag helt död dagen efter.

PimTheGreat
0

#16 lämnar du dina arbetstider till dagis? Det behöver inte vi göra….jag lämnar bara schemat för My…

#15 känner med det lite att jag skulle aldrig orka vara ute i stallet så sent som 22-23, inte de gånger jag börjar tidigt på jobbet. Då måste jag upp kl 5 här hemma för hinna med mig och lillan och hinna lämna på dagis innan jag börjar. JAg lägger mig runt 21 här hemma för orka min dag som den är nu, dagen efter…. men sen kanske allt blir lättare efter hand jag kommer in i det, men nu i början känns det jättetungt o upp kl 5 och ha mig….

lisette
0

#17 inte? nej här måste vi lämna båda föräldrarnas arbetstider. sedan är det en halvtimme innan jobb och en halvtimme efter jobb som man har på sig att köra till/från jobb.

tyvärr är det nog så att man får prioritera sin familj/barn före hästarna när de är små. har man möjlighet att ha hästarna hemma och kanske ett ridhus som ligger nära så är det nog mycket lättare att få det att fungera på vinterhalvåret.

PimTheGreat
0

#18 jo det e ju så… tyvärr…men ja blir så olycklig utan hästarna. hoppas stall-harmoni vill ha honom ett tag på foder om det inte funkar för mig senare att ha honom…ska ju testa lite framöver sen…

lisette
0

du får åka dit när du kan. nu har ju din sambo eget företag, så det tar ju mycket tid. men du åker väl dit för att hälsa på s-h?

Tusen
0

#18 Men herre gud. finns det inga lärare på ert dagis? Jobbar som lärare själv och vet att det är helt omöjligt att säga när man slutar. Då våra gick på dagis skrev jag alltid ner mer tid på barnens scheman än hur mitt eget schema såg ut. Jag kunde aldrig veta när jag kunde gå ifrån jobbet. Har det likadant nu men nu gör det mindre eftersom barnen är stora.

lisette
0

#21 så är det i hela kristianstads kommun, misstänker att ausabausa får göra samma sak. men är det så att vi måste jobba över så kan jag ringa och säga att jag blir sen.

jag är av åsikten att barnen ska vara så lite som möjligt på dagis, har inte skaffat barn för att min son ska vara där. =)

AusaBausa
0

#22 japp så är det, man måste fylla i sitt o mannens schema o sen utgå från dem när man skriver barnens schema, 30 min innan sista går t jobbet o 30 min efter första slutar hämtar man sina barn…OM man inte jobbar längre ifrån. Sen behöver man jobba extra så ringer man bara o ber om extra tid eller om dem blir lediga/sjuka ringer man o säger det.. samma gäller för Bromölla kommun o Sölvesborgs kommun.

Vi har lärare på vår fsk som föräldrar o dem får allt också lämna schematid o man har väl som lärare oxå arbetstider? sen kan det hända att det blir fördröjningar som ex föräldrar som vill prata precis när man ska hem(jobbar som fsk-lärare) men då är det ju bara o ringa o säga att man är på väg men lite sen..så dem vet!

jaja nu kom vi ut från ämnet kanske..:-D

#22 Klart han ska sova klart o det fick våra med göra…;-P