Krånglig fodervärd!
minns ni det jag skrev innan om Kingens fodervärd…där han stod innan.. hon var ju inte på plats den dagen jag hämtade hans saker! vi hade bestämt kl 18 en dag. Alla saker var ut förutom hans pärm där jag har alla hans papper!! och hon bara VÄGRAR skicka dem..kostnad=5.50 i porto! det viktigaste jag ville ha är just vacc-kortet! Måste jag grund-vacc om. om jag inte har kortet? vet inte hur jag ska göra för att få alla hans papper! är så jädra lessen på henne för hon är så j***a oförstående! är papper både från hästtandläkare och alternativbehandlare som jag behöver där….. vad hade ni gjort?
jag orkar inte mer strul med denna människa!

åk o hämta det personligen då?

men när jag kan kan ju aldrig hon…. inte så lätt hinns di när jag jobbar med o har tösen sen
#2 - Åk på en helg? :) Ta med dig dottern också så kanske det går bättre! =)

maja har lösningen! känns ju lite som gamla fodervärden inte vill samarbeta överhuvudtaget.
men ja, du måste ju ha vacc kortet för att kunna bevisa att han är vaccinerad sedan tidigare. annars får du börja om på ny kula igen med vaccinationen.
du får väl säga åt fodervärden att hon får stå för de nya vaccinationerna om hon inte ser till att skicka passet till dig?
vad du kan göra annars är att skicka ett förfrankerat kuvert (ta 2 frimärken för att vara på säkra sidan) med din adress på. sen behöver hon bara lägga passet på brevlådan. enklare än så blir det nog inte!

#4 detta hade jag ju kunnat prova..:-) MEn när jag messat henne så säger hon bara att hon inte lägger mer tid på min häst nu…:-/ hon e helt orensonlig att ha o göra med….
#2 åker inte gärna dit och har min dotter med mig. My är inte så jättemkt för att åka bil och sen känner jag inte tryggt att ha henne med…vet inte varför….bara en känsla…

#5 ta inte med My barn mår inte bra av att man bråkar och risken är stor att det blir bråk om du hämtar papprena.
Har hon passet också? Annars kan det nästan vara värt att vaccinera om, bara för att slippa bråk.
Men borde det inte finnast nån möilighet att anmäla för att hon inte lämnar åter identifikationspapper till den rättmässiga ägaren?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Med tanke på att vi bestämde en dag jag skulle hämta alla saker och hon bara stuckit så tycker ju jag att det är hennes skyldighet att lägga papprena på posten till mig… men de e ju mkt man tycker…:-/
#6 känns bara som jag nu ligger ute med mkt pengar pga hennes dumhet…kliniken var inte gratis om man säger så. vet inte vad en omvacc kan gå på riktigt….

glömde skriva att passet har hon inte! det är på G fortfarande

#8, 800 kr gången 1600 extra skulle jag tro är det inte värt det att slippa bråk och glömma det hela för att kunna gå vidare. Hon mister ju sin makt om du inte bryr dig om papprena så bara det är ju en seger.

fast 1600 är mkt pengar när det redan är gjort.

#11 ja vist, kalla det lärpengar, men om man räknar bensin och tid ork, med att slippa bråk så kan det vara billigt.
Att kunna sträcka på ryggen och säga jag skiter i dig jag vaccinerar om så kan du sitta där med papper du inte behöver………….då försvinner ju foedervärenens trumfkort. En seger utan att behöva bråka 
Vaccinerar man första sprutan samtidigt som det ändå skulle göras så är det "bara" 800 kr extra
då kommer inte så långt med bilen för 800 kr.

#12 fast bråk lär det ju blir ändå är jag rädd. klinikens faktura blir räkning till henne o den är på 4000…. 5600kr väldigt mkt pengar för mig….:-/…hade det bara varit vacc hade jag inte brytt mig men nu e det kliniken me…….:-/

#13 be någon lugn person du känner förklar för henne antingen så lämnar hon över pappren eller så läggs vaccieringen på slutfakturan. Sen ska du nog inte vara så säker på att hon kommer att behöva betala varken klinik eller vaccinering.
Ja, det är jättemycket pengar, tyvärr kan det bli dyrt att älska.

#14 nej vet inte hur säkert det är men har kontakt med en advokat som sagt jag kan efter bestämt datum driva igenom det via inkasso/kronofogd…

#14 funkar det inte första gången när jag skickar så kommer jag försöka via min gubbes företag….
jag tycker du ssäger till henne detta alternativ har du antingen skickar du allt eller så kommer du hit med dom själv, är inte du hemma så är din man hemme. Annars får du hota med anmäla henne för varnvård då då har bevis på före o efterbilder på hur han såg ut ja hon kan ju välja vad hon föredrar själv, att du ska åka o hon inte e hemma e ju fel… Och det kostar bara en massa för dig att åka flera gg. Jag har själv skitstruligt här med att få mina russ pass lr något bevis på att jag äger mina :S suck jaja det e en annan 5a iaf. Jag har vart hård men iget hjälper ju ringa polisen jaha o vad f-n ska dom göra frågar dom mig lr fd ägaren… Man svarar polisen med -ja denna kvinna har id handlingarna o alla papper på hästarna o vägarar ge tillbaka dom nää dom kan inget göra så håll i alla papper själva om ni vill slippa strul ta kopia o låna ut dom bara.
kan inte gubben fara dit och hämta hans papper?

Säger som #18, skicka dit din karl att hämta pappren!
*** Kärleken övervinner allt ***
Herre gud vad folk ska vara struliga, stå på dig. Lycka till i fortsättningen. Håller tummarna att allt ska gå bra för dig 

#12 det beror ju helt o hållet på hur långt pim har till förra fodervärden. 800 kr kommer man ganska långt med när det gäller bensin, faktiskt… ;)
#15 är det inte väldigt dyrt att gå via fogden?

#21 jag vet inte vad det kostar. vi är inte där ännu, men får väl se när vi är där. annars skickar jag räkningen igen och går via min sambos eller sambos brors företag…. det är tilllåtet enl advokaten.
Min sambo hade gärna gjort det om han hunnit, men då vi renoverar badrum här hemma samtidigt nu med så jobbar han först 6-18 på sitt företag för att sen stå med allt som behövs till snickaren här hema och ska handla och greja, så jag nyter inte kräva det av honom…rädd som det är att han ska gå i väggen…

glömde…
#17 ska säga detta alt till henne…..
Du kan väl trycka på med att du kan anmäla henne och att du skickar fakturan för omvacc till henne, det borde hon väl fatta?!
Lycka till!
Vart bor hon förresten?
Tänk på att skicka betalningspåminelse men rekomederad post så du har kvitto på att du skickat det samt då kan hon inte heller säga att hon ej fått det.. Skrev tydligt när det senast ska vara betalt samt om hon ej betalar att det går till kronofogden.
Sen kan du också undersöka om du nu inte redan har det, om veterinären kan skriva ett intyg på att han var undernärd etc.. För skulle det gå vidare vill de ha papper på ALLT!
Prata gärna med henne via sms så du har det som styrker att hon vägrar skicka papper.. Det kan också vara så att det räcker att hon får en uppmaning av ett juridiskt ombud för att hon ska skicka dina papper..

#24 har skrivit att jag skickar räkning på allt som står för henne men inget som rör henne i ryggen verkar det som. hon säger bara att hon inget mer betalar för min häst. Hon bor en bit utanför Asarum
#25 har skickat räkning, intyg från veterinär samt räkning från kliniken till henne. (kopior då) och det skickade jag rekommenderat till henne, men verkar inte som hon hämtat ut det för jag har inget meddelande fått om det. har kvitto att jag lämnat och beställde mottagandebevis, men jag vet inte vad som händer om hon inte hämtar ut det. står klart o tydligt att finnns inte pengarna på mitt konto till 25 feb-09 så går räkning till inkasso/kronofogd och att ränta utgår enl räntelagen. Det var va min advokat sa jag skulle skriva.

Förstår inte vad som är så svårt för henne me att lägga lite papper på lådan.. :/

#27 inte jag heller…. det e det jag blir så trött så less på…..

Hur var det med hennes mamma? Går hon att prata med?

hur gammal är hon?
blir så ledsen när jag läser, inte nog med att han såg ut som han gjorde när du hämtade hem honom. du ska ha en massa strul nu i efterhand med.

#29 vill inte skriva så mkt om hennes mamma men har pratat med henne och hon får inte heller kontakt med henne. Men hon tycker jag gör rätt om jag anmäler och skicka räkning. Hon skulle hjälpt mig att få papprena annars men inte lätt för henne heller….hon e lessen hon me över allt detta som händer…
#30 hon är väl 19 eller 20…minns inte..orkar inte hämta kontraktet..

ok, men då är hon ung då. jag hoppas hon inser allvaret när hon får brev från fogden. det är itne skoj att ha indrivnign på sig redan när man är så ung.
förresten, vad jag kan läsa mig till på fogdens sida så kostar det totalt 900 att försöka få ut pengar från dem.

glömde tillägga att FV svarar varken när man ringer eller messar henne längre. inte stall-harmoni heller.---så detta verkar ju helt dödsdömt! jag vet verkligen varken ut eller in!

hon läser ju garanterat sms:en. ni har satt på rapporter så ni säkert vet hon får dem?
usch jag lider med dig, det är mycket pengar det handlar om.

#34 totalt är det 5700kr…. om hon inte skickar mig papprena. skickar hon mig dem är de ca 4000…o0 de e mkt pengar för mig….

ja det är det för mig med! förstår helt o hållet att du driver detta vidare, hade jag med gjort.
men jag tycker du ska börja med att skicka ett kuvert som jag skrev längre upp. skriv ett brev med och förklara läget.

#36 jag fattar inte. hon skrev nyss till mig att hon skickat papprena men jag har inte fått de….jag har bett henne kolla med posten om de kommit fel och när jag frågar VART hon skickar dem så blir den TYST IGEN…….åhhhhhhhhhhhhhh

Jag hade skickat räkning till henne, och sedan drivit in pengarna om hon inte betalat.
Vi har liknande problem med vår tidigare fodervärd som vägrar lämna tillbaka min hästs täcken osv. Nu blir det räkning, betalar hon inte blir det kronofogden och avgiften för denna kommer att läggas till.
Lycka till!

Är det du som fixat vaccineringen? om så är fallet kan du väl prata med din vet. dom måste ju ha allt sådant bokfört och då kanske han kan skriva ett nytt intyg.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#39 minns ju inte vilken vet jag haft. kan bli olika ibland ifall det e nån annan häst som behövt vet så har jag bett de ge min häst sin spruta i förbi farten….SUCK…..