Hur gör man en bädd
Jag har aldrig haft bädd till mina hästar, så jag har aldrig beblandat mig med bddar (som jag helt ärligt tyckt varit lite äckligt).
Men hur gör man en riktigt bra bädd och hur skall den skötas?
*** Kärleken övervinner allt ***

kalkar i botten, strör med torv sedan och vattnar en hel del och stampar. sedan trampar hästen själv till torven och gör det fast.
tar bort skit, låter kisset vara kvar om det inte är jätteblött och upptrampat, då tas det bort. sen strör man med torv om det behövs.
just torv är jättedrygt att använda. går åt hur lite som helst.

Me kan man ha bädd med alla material, dvs spån, halm och torv?
Man kan ha torv i botten och spån/halm överst.
Vill lägga till en sak till #1, efter du vattnat och stampat ordentligt så lägger du på ett lager med lös torv ovanpå. Det är det lagret man mockar i, man kör aldrig ner grepen i det hårda under.
Sen vet jag inte hur det är med andra strömedel, men jag skulle aldrig använda nåt annat än torv. Spån och halm har ju inte alls samma uppsugningsförmåga, och sen vet jag inte om de neutraliserar kisset som torv gör, men skulle inte tro det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi har alltid haft spånbädd, funkar bra. Vill inte använda torv tycker det lucktar illa. Tacka vet jag godluktande nyspån som strös på överst 

Tidigare har jag haft en spånbädd och då upplever jag att spånet ligger mer stilla i boxen och hästen kan inte gräva ner till cement golvet.
Jag gjorde så att jag byggde mig en bädd av spån, tog bara bort bajset och de blöta spånet om de blev för mycket. Kalkar man lite ibland så håller de nere lukten av amoniak som jag tycker kommer fram om man har ett sto som brunstar… Sen är det bara att fylla på mer spån :)
Idag har vi en typ av halmbädd. Där vi tar bort bajs och den halm som blir för blöt.
Egentligen tycker jag att om man har en halmbädd så ska man ha en djupströbädd där du inte tar ut något utan bara fyller på med nytt strö hela tiden. Det fungerar utmärkt men jag har själv ingen möjlighet att ha den typen av bädd då vi saknar traktor att tömma uteboxen med. :(
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Jag hade en häst inhyrd en gång på ett ställe där det var torvbäddar. Stallet var typ utestall. När det blev -20 frös allt ihop till en stenhård kaka. Det hjälpte inte att lägga på ny torv, fukten i torven gjorde att även det nya frös.
Så nu är jag "allergisk" mot spånbäddar. Tycker halm är suveränt, mjukt att ligga i och hästen har alltid något att pilla i.

#2 jepp, det kan man.
#4 brukar inte göra så, men det funkar ju med. det lilla man själv kan trampa ner gör ju egentligen inte så mycket för själva bädden. det största hästjobbet gör hästen själv.
#5 vi har en hingst i stallet här. förra året skulle vi ha spånbädd. trots kalk och bra mockning stank det ammoniak vissa dagar. det har inte hänt en enda gång i år att det luktar om hans box, nu har vi torv.
får man en torvbox att lukta har man inte gjort rätt.
#ja det ärj u faktiskt den enda nackdelen med torv. det gäller att torvsäckarna står inomhus så den naturliga fukten i dem har försvunnit till största delen.
#8 För mig gjorde det extremt stor skillnad när jag vattnade/trampade själv och inte. I alla fall om man har en sån häst som jag har, som kissar i ena hörnet, så bidrar hon inte så mycket till att göra en egen bädd. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag menar det där med att strö torv ovanpå!=)
#10 Jaa, blir ju så hårt annars. Det man vattnar trycks ju ihop.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

hur länge håller du på att anlägga bädden innan du tar in hästen alex?

sitter o funderar lite här.
de andra åren då jag haft torvbädd har jag gjort det på torv i balar. då har det blivit hårt när jag trampat o vattnat, som du säger alex.
men i år köpte vi torv i lösvikt, då blev det inte hårt utan mer lite "fjädrande"..
undrar varför?
#12 Vaddå innan jag tar in hästen? Jag gör det bara en gång, sen mockar jag bara de andra dagarna. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#2 Du kan ha bädd av alla material men om du har en halmbädd så bör du lägga ett tjockt lager m spån el torv underst för att suga upp kisset.
Jag har just nu en sådan bädd kalk-spån-halm

#14 meh, när du anlägger din bädd menar jag ju. från allra första början. gör du det under flera veckor, dagar eller bara under en dag?
#16 En dag bara.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Vi har 2 hingstar som står på spånbädd och det luktar ingenting 

Den bästa bädden jag har haft har varit att jag börjat med att kalka med Stalosan på botten. Lagt på en eller två påsar med torv sedan halmat massor över allt. Och så har jag bara tagit bort allt bajs, fyllt på stalosan och så halm. Det får man göra i ett par dagar så det plattas till ordentligt sedan behöver man inte lägga på så mycket halm. OM det skulle bli väldigt blött så tar jag bort lite blött men bara det översta. Man får ju aldrig gräva i det för då kommer amoniaken fram. Har man tex en häst som skrapar mycket är det svårt med en bra bädd. Men jag lovar köper ni Stalosan så försvinner all doft och det är även bakteriedödande. Luktar ingenting i stallet fast alla har bädd i vårt stall iaf.
Denna vinter har vi ingen bädd för tyvärr blir ju våra väggar så förstörda. Har färdiga boxar med plywwod eller vad det är i dom. Så dom ruttnar ju lätt. Så i år har vi halm utan bädd.

Hur ofta byter ni ut hela bädden då?

tar ut den på våren när hästarna ska ut.
#20 Hittills har jag bara bytt när hästen har flyttat. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport