Fällningen har börjat!
Idag har Sylgja premiärfällt de första pälstussarna. Om några dagar blir det väl pälsbollar…
Men känns skönt, så kanske hon kan se ut som en häst igen snart (eller ja, till sommaren i alla fall…)! Hur har ni det, har era hästar börjat fälla än?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Skojar du eller? :P Jag är svartklädd när jag åker till stallet och vit när jag åker därifrån. ;)
Börjat fälla redan? vad tidigt :p
Skoj. Så långt har inte min tös kommit än. :P Men snart så…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
oj? alla redan? fast ja, det är ju rätt varmt så..

Min har fällt i en vecka nu, men det har lugnat sig lite nu=)
Roar mig med att dra loss tussar från huvudet då och då. ;) Glad att jag inte har fleece. :P Men ändå är han lika hårig fortfarande. :P

Mina fäller inte ett strå!! Men jag vill ju att dom ska börja! Eller ah den ena är klippt å den andra e värsta pälsbollen! (Shettis)

Fjordingen i mitt stall har fällt i över en månad. Det ligger drivor av hennes hår på golvet när ägaren har borstat henne.
Rita skrev att Gejsa med har börjat att fälla.
#4 Redan? Jag tycker hon är sen. Förra vintern började hon fälla redan i december. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Whaaaat!?
jag måste hålla med, redan?
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#8, ja, men jo, är man en pälsboll så är man ju.
eskimå har inte börjat fälla än, men det kommer :P

Tre av våra fem islänningar har börjat fälla för några veckor sedan

ja ljus håriga hästar börjar alltid fälla tidigare än mörk håriga.
Har själv ett vitt mirakel som har börjat lämna av sig lite hår. tack och lov så har han inte så mycket päls, och så är han täckes klippt också så det är mest schabraket som suger åt sig all päls =P
jo Gejsa fäller rätt bra nu :) Hon gör av sig med all päls tilpassat
-15 eller kallare nu som vi är runt 0 dagligen och typ -5 på natten.. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ingen av mina fäller än och de får gärna vänta ett tag till ;)

De kanske bara är typ Islandshästar och den typen av hästar som fäller redan… Min har inte tappat ett strå och jag hoppas verkligen att de dröjer:) Han behöver den pälsen han har än så länge. :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Storis fäller inte ett dugg.. Han ska rakas snart så han behöver inte fälla än. :)

Mina fäller verkligen inte heller, och mina ska precis som #16 rakas snart så de behöver inte än på ett tag ;)

Min lille kille (arab) började lite smått redan i slutet av december och friesern jag rider fäller massor.
Det är ju ljusare längre om dagarna nu och det är ju ljuset som styr pälsfällningen, inte värmen som många tror.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Kanske är därför som mina inte fäller, växjö=regn-is-ingen sol.. Suck. Vill inte påstå att det är särskillt ljust hos oss..

#12 Men stämmer det verkligen? För här i stallet är det bara den svarta som börjat fälla.. De ljusa fäller inte ett strå nån av dem=/

nej det stämmer inte att alltid ljusa hästar fäller först. Våra tre som fäller nu är en svart och två bruna, den ljusa fäller inte alls.

Näe ja tänkte väl det! Aldrig hört det förr nämligen
har ingen häst ännu. men hunden min fäller handbols stora högar avarige dag

min fäller inte men minst en av ponnyerna fäller.

Såg på shettisen i stallet igår att hon släpper. reddie har inte börjat än, tack och lov.

Redan? oj :P
Hihi, det är lite kul i början när dem börjar fella. Det är så mysigt att stå och bortsa länge. Fast sen är det inte lika kul när man varje dag är full med hästhår :P
Mvh Vinetta
#27 Haha precis. Fast jag är ju en sån som älskar att dra loss hårtussar… :P Vilket andra i stallet brukar vara glada för när de inte orkar själva. ;)
Sen så börjar ju säkert de med massa päls fälla tidigare än de med lite. Sylgja har extremt tät päls och 5 cm långa strån på ryggen. Bak vid rumpan/låret har jag mätt upp dm-långa… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

uschdå, är det dax för det redan?
Fick höra av syrran att damen min hade börjat fälla lite smått :) Hunden fäller massor..
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag FASAR inför dagen Wilda börjar släppa sin…. sin isbjörnspäls 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Här har de inte börjat än, och hoppas de tänkt vänta ett tag till.
Andra djur här hemma fäller massor nu dock. Så är nog bara en tidsfråga innan hästarna också börjar.
Dock är hon klippt denna vinter, vilket hon inte var förra. Så blir nog lite skönare i år.

min häst började för ca 2 veckor sen :P jätte jobbigt för hon är sur o all utrusting o allt blir ner pälsat, ink. en själv -.-
Chikina har heller inte börjat fälla än, som tur är har hon inte så mycket vinterpäls =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Shettisarna var riktiga pälsbollar innan men har tappat en del nu och halvbloden börjar fälla så smått. Men här i Helsingborg har det ju inte varit någon vinter tycker jag.

ja nu har jag ingen häst men Tango fäler inget (han är min skötarhäst) ;)
#31 Jag byter gärna häst-päls med dig… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Pix har börjat fälla, men det är bara dom vita stråna som lossnar ännu. Robban håller hårt i sin päls och har inte fällt ett enda strå än, förra året började han i mars-april. Jag tycker att det är rätt roligt att stå och borsta när dom fäller :P

#20 #21 #24
ja det är indivuellt, men oftas så är de vita hårstråna som åker av före dom mörka. Det beror på ras och pälskvalite. På skäckar tex så brukar det alltid vara det vita som börjar lossa först.
Märkte idag att Chikina faktiskt har börjat fälla, men det är så lite att det knappt märks :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mina ullbollar har börjat fälla.
Det är faktiskt vanligt / naturligt att hästar börja fälla efter nyåret då ljuset vänder. Fällningen styrs av ljuset och inte av temperaturen. Även ljuset som styr brunsterna så om man vill att stoet ska komma i tidig brunst ska man ha ljus i stallet.

det kan ju också vara så att man märker de vita stråna mer än bruna och svarta. de vita syns ju mer på stallgång och ridkläder. på foderhästen så syns det mer om vita strån har råkat hamna på "brunt territorium" än tvärtom.
nepp mina shettisar behåller sin vinterkostym på ett tag till ;P

Idag red jag o borsta på Tango efter åt o såg att han börja fälla med.Så de är nog dax nu min kanin fäller oxå hon börja fälla i januari ca den 15de.

ingen av alla mina har fällt ett hårstrå än, men det har varit riktigt taskigt väder här.
bara några små hårstrån har jag sett som har börjat lossna

Min islännin har inte börjat fälla än iaf.
Sylgja fäller bara mer… :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
min har börjat fälla yttepytte lite nu bara :p

Och mina har inte börjat, inte ens liiiite ;)

Det har börjat fastna små hår i Blackys schabrak för drygt 1 vecka sen så ja, han fäller också. Har även börjat växa ut såna där konstiga hår över hela kroppen lite här och där? Han klipptes senast i början på november och har sett nyklippt ut sen dess tills nu. sommarpäls som kommit ut redan?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ingen fällning på kusarna här. Lika bra det för kylan håller i sig.
Pysen kommer väl fälla sist som vanligt, han brukar i bland inte börja fälla först april/maj om man har riktig otur. Han har varit vanvårdad och det är tydligen inte helt ovanligt att de är sena i fällningen då.

Russet har börjat fälla men inte Reddie än

Arramis har snart fällt färdigt, i går blev det en halv rullebör med vit ull, nu i dag fick jag bara av en halv plastkasse, och det lägger jag ut i hagen så småfåglana plockar det och bäddar i sina bon.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
jag önskar "mina" kunde börja fälla också… vill att det ska bli vår! Men här är kallt än så länge så dom håller nog i sin päls ett tag till…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Russhingstarna ( ialla fall den ena ) drösar det av päls på, shettisen och gammelrusset håller hårt i sin päls. 
här har det börjas med inte så mycket men Mango tappar en del på huvudet så ja nu är det dags.

min har inte börjat fälla än :S men de kommer väl.. : ) jag har inte bråttom, de är ju fortf kallt såå .
dock har min kompis sköthäst börjat fälla som in i .. fy f*n säger jag bara ^^ de är ngt helt enormt om man jämföör med min : /

Mitt russ fäller väldigt mycket, började i mitten av januari. Ska köpa en såndär grå "sten",, nu ska han även börja duschas varje lördag i 4-5 veckor så det kommer lossa än mer :) Nu hinner han nog klart innan sesången börjar i alla fall ;) Hoppas jag ^^
Jag som har en fleecemössa i stallet, den är svart egentligen, när jag borstat av harry så är den brun, stickig och full av spretande hår ;) Det är värt det, helt klart! :D
Min lilla hårboll har inte börjat än, men ja har ingen bråska, vet att det kommer snart å då j*vlar är det hår precis överallt :P
Nu har Zally så gott som fällt klart all lång päls, och jag som trodde att hon fällt det mesta fick fel, för nu åker allt som fanns under av också…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Å mina fäller inte ett strå än

jag vill att min ska börja fälla NU NU NU !!, iofs har hon inte JÄTTEMKT, men ändå :/ finare utan vinterpäls..
min har inte börjat fälla, hon är ju rakad.
men min ponny vet jag inte, har inte vart hos han på ett tag .
Min Nicean har börjat fälla lite gran.. hon brukar fälla väldigt mykt senare närmare våren:)
Älskar oxå att stå och borsta hästen i flera timmar när hon fäller..

NU!!! Nu har UC börjat släppa pälsen på huvudet! Jag trodde inte att de skulle komma nu och jag blev mäkta förvånad när de kommer långa vita strån från hans stjärn :) Äntligen kan man börja hoppas på att de finns en häst under all päls :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Min c-ponny Kolya är vit.så varje dag ja kommer hem från stallet e ja inte längre samma färg utan dom har blekts xD