Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10148 ggr
LinneaG
0

När blir han könsmogen?

Som jag tjatat med i många trådar nu så har jag en unghingst på 7 mån.

Min fråga är när blir han könsmogen?

Kan han gå i samma hage som sto om han inte visar några tecken på att betäcka eller att hans ens är intresserad?

Just nu går han med en sto och en valack.

Stallmima
0

Jag skulle plocka bort honom innan han blir 1 år, framåt sommaren kan han kanske bli lite förtjust i stot. Skicka gärna iväg honom på sommarbete med jämnåriga kompisar som han kan leka med. Lycka till Glad

[Angel88]
0

det e från hingst till hingst…  min kompis kompis hadde en 7-10  månads hingst som stod med ett sto några veckor på våren/somman … och det verkade gå bra…. men året där på stod ett föl i boxen brevid stoet… och hon hadde inte visat några tecken alls på att vara dräcktig…

LinneaG
0

#1 - Båda hästarna ska iväg på bete i sommar, på samma ställe men olika hagar med jämnåringa kompisar.
Men då borde det inte vara nå problem att ha de tillsammans fram till betet om han inte visar något intresse.

AnnaLundin
0

Du bör nog dela på dem ganska snart, för även om han verkar vara ointresserad så tar det inte så många minuter den dag han blir intresserad… Det är inte alls ovanligt att hingstföl är könsmogna och lyckas betäcka och befrukta ston redan vid 8 månaders ålder. Många är de stoägare som trott sig vara på säkra sidan, som sedan upptäckt ett oönskat föl vid sidan 11 månader senare… (se #2)

LinneaG
0

#4 - Ok, måste först vänja honom med att gå i en egen hage då. Tack för tipset!

[Angel88]
0

han kan väöl gå med en val

[Teddy]
0

"Rekordet" jag har varit med om är en 6månaders connemarahingstunge som betäckte sin mamma. Han togs ifrån mamma då, vi 6 mån, men hade redan varit framme!

LinneaG
0

#6 - Det är tre hästar i stallet, så då skulle jag behöva en till häst.

Lindbygarden
0

Håller med de övriga, skulle inte ha liten hingstpojke med ickedräktigt sto.

[Angel88]
0

#7 blev det något av det??

LinneaG
0

Kan iofs tillägga att hon är väldigt svår att få dräktig, men det skulle inte förvåna mig om han lyckades bara för det.

[Teddy]
0

#Ja ett hingstföl. Ingen fattade att mamman var dräktig.

MiaMaria
0

Även om han inte lyckas få henne dräktig kan de innebära mkt skador, dels på stoet (så hon kanske tillomed inte ens går att få dräktig igen) och dels på lillgrabben som kan bli sparkad osv.

Så jag skulle ta isär dom så fort som möjligt

Peppe
0

Har också hört sånna skräckhistorier som står här ovan. jag skulle sära omedelbart.

Du kan ju låta valacken gå med honom och sen Troja själv? så länge alltså

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Angel88]
0

#12 oki, det blev inte missbildat då??, det kan ju bli det med inavel

bebbe
0

Nu kan jag inte låta bli att tänka på alla er som envist påstår att det är bäst om fölet får gå med mamma tills det är 8 månader, helst längre. Vad anser ni nu?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

AnnaLundin
0

#15 - det är sällan det blir missbildade föl ens vid inavel, missbildade foster brukar stötas bort tidigare i dräktigheten.

#16 - de som envisas med detta anser att naturen gör så att avkomman inte betäcker sin mamma. I den bästa av världar kanske det är så, men inte i små hagar med begränsade hästflockar…

Hos mig flyttar hingstfölen från flocken absolut senast vid 7 månaders ålder, oftast tidigare än så. Fjolårsungarna flyttade hemifrån när de var 6 månader och de sa inte ens pip efter sina mammor, som ropade efter dem några gånger….

Lindbygarden
0

#16 Det är väl om stona är ombetäckta? Om de inte är det så får man ju givetvis sära tidigare.

Min gubbe gick ju utan mamma i 1 månad och nu går alla tillsammans igen då han inte längre får dia.. men hon är dräktig och ska föla i maj.. Så snart får han bli "stor" och kommer gå på bete där han inte ser mamsen ihop med Tjalle from april/maj

Russtoka
0

Jag håller med övriga att du bör sära på dem eftersom stoet inte är dräktig. Även om hon är svår att få dräktig annars så är chansen optimal när en hingst går tillsammans med henne.

Intresset kanske inte är så stort hos den lille hingsten, men hennes är nog desto mer när brunsten är på topp och uppmuntrar säkert honom. Efteråt ser allt som vanligt ut och resultat kommer efter 11 månader.

I det vilda finns ju ledarhingsten med, om stoet skulle gå tom under digivningen (vilket ibland inträffar om hon får för lite näring) då brukar han jaga bort årsfölet när mamman blir brunstig på våren. Undantag kan göras om han fortfarande är outvecklad och visar total underkastelse.

Jag kan rekommendera att se filmen (måste köpas) "Cloud - wild stallion of the Rockies". Där får man se hur det sociala livet i en vild hästflock går till. Hur de små unghingstarna får gå eller inte gå med flocken.

Angående missbildningar är det inte alls så stor risk som man i allmänhet tror. Det ska gå fler generationer med samma stam eller att föräldrarnas stam redan är släktskapsavlade och har exteriöra brister.

AusaBausa
0

min hingsting går ihop m sin mamma o syster än o han är nu 9 mån men ska så fort som möjligt flytta stona nu så bara hingst o valack går ihop..

Vill INTE riskera ngt! MEN har itne haft möjlighet o flytta dem förräns nu..

Vet en halvblodshingst som betäckte sin mor o ett annat sto som väldigt ung…blev ingen missbildning men avkomman blev JÄTTE ljus(isabell) i pälsen  och vit man…mamma o Pappa/bror var svettfuxar..

Molla
0

Vi tar inte bort våra unghingstar förrsän tills betssläppet. Så har vi alltid gjort och det har aldrig hänt något.
Men vi har också en flock på ca 25 hästar, kanske det spelar in.

Tusen
0

Hur tidigt en hingst blir könsmogen beror också på rasen. En del raser är tidigare än andra. Och naturligtvis olika för individ till individ också.

Nu bör man inte ha ett dräktigt sto tillsammans med en annan hingst än pappan till fölet. Risken är stor att hingsten ser till att stoet kastar eller dödar fölet då det föds. (Man ser även detta i filmen Cloud). Vet alltför många som gått på den missen och blivit förtvivlade då stoet gått länge med föl i magen men plötsligt kastar. Det är så i hingstens naturliga beteende att de ska döda alla andra hingstars avkommer (nyfödda och ofödda föl) för att de sedan själva ska kunna betäcka stoet och sprida sin egna gener i stället. Grymt men allt enligt naturens lag.

Lorita
0

#16 jag kommer fortfarande låta mina föl gå med mamma häst minst 8 månader…………….vilt går dom 12-24 månader med sin mamma och jag vill att mina föl ska växa upp naturligt. Normalt betäcker inte ett föl sin mamma, det är en inavelsspärr.

Det är klar skickar man iväg fölen tidigare så slipper man ju ge som mat och man blir av med dom, då blir man ju av med en omkostnad. Tid är ju pengar Guld i mun

Mina hingst föl har gått med mamma häst tills dom är över året. Vad jag märkt på just hingstar är att dom utvecklas mentalt senare än ston och behöver sitt mamma längre. Mina stoföl har varit mer självständiga men även dom har rätt att få vara föl i minst 8 månader.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

#20 då har det varit en annan hingst inblandad fux+fux kan bara bli fux även vid inavel.

Cezanne
0

# 16 Min hingståring gick med mamma tills han var nio månader. Mamma är inte ombetäckt och de gick med flera ston som inte var dräktiga. Vi var många som höll koll på honom.

Lorita
0

#15 alla in avlade blir inte missbildade, däremot så ökar risken för vissa sjukdomar/defekter, som behöver två uppsättningar gener för att bli.

För om en häst bär ett sålt anlag då kan risken att den andra bär anlaget var minimal men om man in avlar så ökar risken för att mor och son är anlagsbärare och det nya fölet får dubbla anlag och får en defekt.

Man använder på amma sätt inavel för att förstärka vissa gener inom aveln men då ska man vet vad man gör, det är väldigt riskfyllt men kan bli riktigt bra också. Men som sagt det är inget för amatörer att syssla med.

[Teddy]
0

"23 I det vilda går fölet med mamma 12-24 månader, visst, men då är hon troligtvis redan ombetäckt och dräktig.

Lorita
0

#27 nej inte om fölet går 24 månader för ett sto skjuter bort det tidigare fölet ett par dagar innan föling. Blir det inget föl det året så kan fölungen gå vidsidan om och dia upp tilld en är två år.

Därför är en delning mellan sto och föl det riktiga att göra strax före den är ett år.

Nu det föl som tråden handlar om, han går inte med sin mamma och därför är risken väldigt stor att den försöker betäcka så så snart det är möjligt. Sen går inte stoet i brunst och man tror att fölet/unghästen inte är dräcktigt. Så jag hade aldrig låtit en sto gå med en hingst (om jag nu inte vill ha stoet dräktigt) äldre än 6 månader.

bebbe
0

#22 jag har aldrig upplevt att någon av mina hingstar har varit elaka mot föl oberoende om det är deras avkomma eller inte, tvärtemot så tillåter dom fölen att busa med dom.

Lorita
0

#22 levade föl ska inte en hingst ge sig på, men dom betäcker stona så att dom kastar, därför ska man inte släppa en ny hingst till ett redan dräcktigt sto.

WinterPrince
0

Jag vet ett hingst och ett sto föl som gick ihop. Redan innan vintern hade han börjat klättra på henne, han kan väl varit 5-6 mån då..

Tusen
0

#29 och #30 Nu menar jag inte lite äldre föl utan nyfödda. Om stoet tex fölar i hagen i flocken kan vissa hingstar ha detta, för oss, lite underliga beteendet. Det är inte särskilt vanligt hos hästar i fångenskap och heller inte sååå vanligt i vilt tillstånd. Men det förekommer, speciellt då i vilt tillstånd. Dumt och chansa om man vet att ett sto ska föla snart eller så…

Lorita
0

#32 föla det gör alltid mina i egen hage, även ston kan vara dumma vilja adoptera i början, så från att jag börjar ana föling tills fölet är två veckor går dom i egen hage.

Så gör även vilda ston dom lämnar flocken för att föla, återvänder lite tidigare än två veckor, men jag tycker dom två veckorna är viktiga för mig att vänja fölet vid människor

bebbe
0

Mina ston har alltid fölat ute i flocken och då är även hingstarna där, men eftersom jag har så stora betesmarker har stona möjlighet att dra sig undan vid fölningen, och det gör dom oftast, dom intruducerar fölet i flocken när dom tycker det känns tryggt. Hingstarna låter oftast mamma och barn vara ifred tills mamman tillåter en bekantskap. Däremot är det vanskligare att släppa in sto och föl efter ett par veckor i en flock för då ska alla kolla in dom direkt och det kan hända att ett föl blir sparkat av både mamman och någon annan i uppståndelsen.