Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3471 ggr
Scandi
0

Behöver lite snabb hjälp

Fått min analys nu och behöver hjälp med vad jag ska ge och hur mkt. Har get 8kg hö innan + ca 1.5kg fibergi och chevinla plus + lite pulver

Han väger runt 400-500, viktband visar 410. Ärca 154 hög och rids ca 5-6 dagar i veckan.

Ts 87.1%

Råprot 88g/kg ts

Smb. protein häst 45g/kg vara

Energi häst 8.6

Ca 1.

P 2.4

Mg 0.8

Pheobe
0

Beror ju på hur han ser ut i hullet också

AnnaLundin
0

Vilken sorts Fibergi ger du? Vill du fortsätta med Fibergi eller ge något annat?

Det jag spontant ser är att du behöver ge tillskott av kalk pga det låga Ca-innehållet kombinerat med det höga fosforinnehållet i höet. Och att du behöver ge någon form av tillskott för att slippa proteinunderskott kombinerat med energiöverskott. Lusern är ett bra tillskott att ge i detta fall pga att det har ett högt Ca-innehåll.

Scandi
0

han är i väldigt gott hull. jag ger basen och den är jag rätt nöjd. jag vill ge det som passar bäst och som blir billigast i längden? Vi håller ju på att bygga muskler också.

AnnaLundin
0

#3 - Bas är inte optimalt för att ge en balanserad foderstat. Du skulle behöva ge litegrann av ett foder med högre proteinhalt för att slippa energiöverskott när du täcker proteinbehovet. BYgger du dessutom muskler så är det ännu viktigare att proteinbehovet är tillgodosett.

Jag hinner inte räkna något nu, får se om ngn hinner före.

Scandi
0

oki tack ändå! funderar för fullt på vad för foder jag skulle kunna ge..groov har ju ngn ny men har för mig att de har hög energi.. sen tycker jag att de har lite stora pelletsar. Hippo, Dynavena, D&H, Salsa?

Ngn annan? Gejsa och Mandysan brukar vara bra på såndant här men mandysan har jag inte sett på ett tag .

Pheobe
0

Med risk för att bli hängd säger jag detta ändå.

#5 Om hästen är i gott hull behövs kanske inte så himla mkt tillskott om han är pigg i övrigt? Äts allt grovfodret upp?

Själv skulle jag med den kvaliten på grovfoder ge mer om plle är mkt ute och inte är fet. Fodra med havre för energin och ev ngt korn. Köpa foderkalk och erbjuda i spann. chevinal anser jag vara för dyrt så jag skulle ge kraft mineral pellets som finns i spann eller säck. / Eller en balja med fri tillgång, såndär med melass i. Själv har jag equilicks balja. Sen skulle jag tillsätta tokosel en gång i veckan, det är pulver, e vitamin samt selen då du bor i de sydliga breddgraderna med selenfattig jord.

Vill du hellre ha ett pelletsfoder skulle jag rekomendera Havens Draversbrook som är en väldigt bra kombinerad pellets. Vill man ha upp Ca kvoten och vill ha lite strukturfoder kan man ge Cool mix, också från Havens. Havens foder är inte sådär himla dyrt och man ska vara sparsam.

Fodra med ögat! Lycka till

Scandi
0

<kan inte ge han hö ute då äts det upp av de andra.. Ger jag han mer än 8-9kg lämnar han och använder det som strö istället vilket är dyrt som strömedel ;) innan fick han bara hö men det ör nu när jag börjat ge han lite mer krafftfoder som musklerna börjat falla på plats. Innan fick han blandsädskross o nu sist fibergi.

Pheobe
0

#7 Nä då är det baa onödigt dyrt. Då ska du kanske ge ett kraftfoder som han inte behöver jobba så mkt med, fibergi är ju mkt grovfoder i liksom.

Prova Draversbrook, det är jättebra kan jag garantera.

AnnaLundin
0

#5 - jag skrev det i mitt första inlägg, LUSERN har ett högt proteininnehåll och är bra att kombinera med ditt hö. Dessutom är det billigare/kg än de flesta färdigfoder. OCH det har ett högt Ca-innehåll.

#6 - Jag ska inte hänga dig, men det som händer om man fodrar med ögonen med det hö och det kraftfoder hästen äter är att det blir energiöverskott = fet häst om man ger så mycket som behövs för att täcka hästens proteinbehov.

Generellt anser jag att man bör använda svensktillverkade foder till hästar i sverige, för de är anpassade efter de svensk-skördade grovfodrens normala innehåll av ffa mineraler och spårämnen. Utländska sådana kan, om man har otur, ge obalans i mineraltillförseln.

gejsa
0

Fibergi är ju rätt så dyrt.

Ditt hö ger 8 kg x 45 = 360 smrp

mj 8 x 8,6 = 68,8

om du tex ger 1.5kg fibergi bas så blir det sammanlagt.

68,8+16,5 = 85,3 mj

360+100,5 = 460,5 en kvot på 5,53 ändå.

Men ger du tex 1 kg lusern strå så blir det:

360+105 = 465 smrp

68,8+8,5 = 77,3 en kvot på 6 så för att bygga muskler behöver du nog ge 1.5 kg lusern som blir:

360+157,75 = 571,75

68+12,75 = 80,75 en kvot på 7 då ska du se att din häst börjar bli bra i muskler och mår som en prins. :)

gejsa
0

Glömde skriva ditt hö gav en kvot på 5,23 och när du gav 1.5kg fibergi bas så blev det 5,53. Inte så stor skillnad mot om du gav lusern. Då fick du alltså en kvot på 7 i stället med 1.5kg.

Pheobe
0

Men om pålle nu knappt orkar äta sitt hö, varför ge mer stråfoder då som lucern ex? Då är det väl bättre komplettera med ett bra kraftfoder

Håller inte med Anna riktigt då det gäller svenskt foder. Herregud. Jag provade Salsa. svenskt och bra? nä bara svenskt. Ush. Det var det äckligaste jag sett i en förpackning hästfoder. Då ger jag hellre utländskt där man lagt möda på att ta fram foder till topphästar. MÅNGA använder sej av Havens foder som har tävlingshästar. Funkar det för Holländs prestationsavel så varför inte på svensk?? Vi imorterar ju hästar hit och dom går ju på svenskt sedan… eller nåt annat. Häst hit eller foder hit, same same… http://www.horsefeed.nl/

Sen tycker jag visst man ska fodra med ögat för man kan fodra enligt konstens alla regler och ändå få en smal/fet häst oavsett hur bra man räknar.

själv har jag ett shetlandssto som bara får lukta på mat. Japp. Hon är tre år och blir rund som en tunna av ensilage, verkligen superfet. Gräs tål hon inte för då blir hon som en köttbulle. Några stån hö får hon att leva på…  skämt och sido, hon får 3 kg hö om dagen och sen får hon leva på gräsfröhalm men det äter hon inte. Hon är rund och fin på 3 kg hö. säkert dålig ämnesomsättning eller fel i generna =)

Scandi
0

Jag har gett fibergi innan för att det tillverkas i halmstad = inte så långa resor dit jag köper fodret = mer miljövänligt. Finns ett annat foder med som produceras här som heter iform, ngn som hört talas om detta? http://www.iformfoder.se/default.asp?ID=85

Jag tror han tröttnar på höet och då vill ha ngt annat.. lusern har han ätit innan, förra året åt han runt 9-10 och då åt han ändå lusernet. Vilket är bäst att ge, i pellets lr strå? Pellets finns också här när producerat. Men med strå har han ju längre tuggtid på .. hm får fundera..Behöver jag inte ge några andra mineraler eller vitaminer då? Mer än sina pulver så som glucosamin,nypon och kiselgur för hovarna. Jag har även gett tokosel en gång i veckan på vets rekomendationer då han  haft sådan muskelproblem även kalk  (45g) då han aldrig fått det i sina unga år. Ska jag fortsätta med tokoselen/kalken?

Så då ska jag ge 8kg hö , 1.5 kg lusern :) hur mkt kostar lusern nu för tiden?

Scandi
0

Hittade pris på lusern, det var ju dyrt! :S 25kg för 260:-

Fibergin tror jag att jag ger ca 180 för, för 25 kg

AnnaLundin
0

#12 - ger man lusern i pelletterad form så är det inte direkt med "stråfoder", däremot är det fortfarande grovfoder. Fördelen med att ge protein från grovfoder är att det processas senare i tarmsystemet och ger mindre risk för tarmflorestörningar.

Det bästa är att BÅDE använda en analys och räkna, kombinerat med att använda ögonen för att utvärdera hur hästen fungerar på den foderstat man räknat ut.

Ett foder är inte nödvändigtvis bra för att det är svensktillverkat, men innehållsmässigt är de svenska fodren anpassade efter svenska förhållanden. Hur markförhållanden ser ut i Holland, på Irland eller i England har jag ingen aning om, men det skiljer…
Mineralbalans och sånt syns oftast inte på utsidan utan visar sig först när det blir väldigt fel..

#13 - det finns andra märken på lusern, jag köper Kvarnbyfoders - 25 kg/160 kr eller nåt sånt. Och då får jag MYCKET mer proteiner/kr än vad du får med Fibergi Bas.

Om du väljer lusern så spelar det ingen roll ifall du köper pellets eller strå, mer än att pelletsen är mycket billigare. Om hästen verkar tröttna på stråfoder är ju pellets ett bättre alternativ.

Scandi
0

hm kvarnbys lusern har jag inte sett här omkring.. blir kanske kraffts pellets ändå, har öven sett att lantmännen har grönfoderpelets är det samma sak? vad säger du om det meed tokoselen/kalken? ursäkta att jag är tjatig…Skäms  ska åka om köpa foder imorn!

Scandi
0

eller ska jag ge några mineraler? jag har ju rätt mkt kvar av min chevinal.

gejsa
0

Hade jag vetat vad du skulle ge och hur mycket hade jag kunnat räkna ut mineralerna. Men kvarnbys foder har jag inte i mitt program tyvärr.

Jag för min del hade nog hellre gett lusern strå. Då kan det ligga i matskålen hela natten och hästen kan äta då och då så nog lär det bli uppätet innan morgonen. Köper du pellets så måste du ju blöta det och det blir jättekladdigt överallt i boxen. Har haft en påse men bytte så fort den tog slut till strå igen. Men du får väl göra det som du känner är bäst själv. :)

Scandi
0

kvarnbys hade jag inte tänkt ge. tänkt ge antingen kraffts, hippo lr chevinal, har ju fortfarnade kvar av det. men hur mkt och vilken sort av kraffts/hippo? tror jag ska prova lusern pelletsen.. får se vad det skilljer i pris.. har provat pellets innan det tyckte han var gott.

exitingsvillemo
0

Personligen gillar jag HIPPOS lusern bäst och inte är det speciellt dyrt heller. 170:-/25 kg.

Lusern finns både som strå och pellets, så är han kinkig på stråfoder så kan du ge pellets.

Det rekomenderas att blöta lusernpellets då det sväller extremt mycket.

Lycka Till med poppo =)

Scandi
0

#20 hmm hippos lusern har jag inte heller sett här.. Poppo? :P Men vad säger ni om mineralerna då?

AnnaLundin
0

Hippo = svenska foder
Deras lusern kommer från Dangrönt.

Vad gäller Kvarnbyfoder så är det inte särskilt många "butiker" som säljer det, men kolla på deras hemsida om de inte har någon återförsäljare i din närhet. Fördelen med Kvarnbys lusern är att den har högre proteininnehåll än de andra märkena.

Jag har inte räknat på dina mineraler, men ger du Chevinal måste du i vilket fall som helst komplettera det med kalk. Och det är kalk du har underskott på i grovfodret också, så det är jätteviktigt att du tillför det! Annars riskerar du att skelettet urkalkas = benskörhet…

Scandi
0

jag har både chevinal och kalk hemma.. men hur mkt kalk ska jag ge?

8kg hö

1.5kg lusern

1 pumpslag chevinal

? kalk

tokosel en gång i veckan

låter det bra?

Scandi
0

fick förslag från krafft nu :  

Foderstat

Häst

Häst

Vikt (unghäst beräknad vuxenvikt)

Ca 400 kg

Arbetstillägg

Medel arbete

Dräktighet månad

Digivning månad

Andra tillägg eller avdrag

Foderranson dagsgiva

Fodersort                                                                                                    Kg             Gram

Hö Ts 87%

Ca7-8kg

KRAFFT Groov 125

Ca1kg

KRAFFT Miner blå

Ca120g

Anpassa kraftfodermängd efter hull och arbetsinsats.

Grovfodergivan är räknad på ca 1,3-1,5 kg Ts per 100 kg kroppsvikt.

Ge ev. salt vid svettiga arbeten och vid behov B-vitamin vid pälsfällning/pälssättning.

Scandi
0

när jag räknar på detta på "freefarms foderstat räknare" blir inte kraffts foderstat alls i balans :/  men när jag räknar med att ge ca 7 kg hö och 1kg lusern så blir balansen :

Näringsämne

MJ)

Protein)

Kalcium)

Fosfor)

Behov

Summa foder

Balans i %

jag vet inte hur mkt man kan lita på det här programet men det är ju väldigt likt gejsas förslag

Scandi
0

jag åker och köper lusern nu

Scandi
0

kraffts lusernpelletsen var sk*t dyr! :S "201 :- för 25kg, strå 25 kg  kostade 256 och dangrönts 20 kg 190:-

Pheobe
0

#27 jag har krafts hackad strå och den är inte så dyr här iaf, tror jag gav 190 /25kg

gejsa
0

#27# Har dom gått upp i pris efter nyår då tro? Vad köpte du då?

gejsa
0

#27# Har dom gått upp efter nyår då tro?

Vad köpte du för något?

gejsa
0

Ha, ha vad hände?

Scandi
0

köpte pelletsen

tezzie
0

#32 Glöm inte att kraffts lusernpellets bör/ska blötas innan man ger hästen det!

*** Kärleken övervinner allt ***

AnnaLundin
0

#33 - Bör är väl rätt ord i sammanhanget.

Jag blöter aldrig några pellets, det fungerar utmärkt om man har hästar som inte kastar i sig maten. Mina hästar vägrar äta gröt…

tezzie
0

Eftersom jag förstog att det skulle påpekas så garderade jag mig med bör/ska….. Hade jag skrivit BÖR så hade någon snabbt rättat mig med SKA och tvärtom ;-)

En i mitt stall fick foderstrupsförstoppning av kraffts lusernpellets så den blötte jag alltid upp, men jag bytte sedan märke och de pelletsarna var mycket mindra och inte lika hårda så de gav jag torra!

*** Kärleken övervinner allt ***

AnnaLundin
0

#35 - Det finns alltid en risk för foderstrupsförstoppning med hästar som äter fort, det kan då vara allt från hö eller havre till pelleterat foder eller torr betfor.

Jag har träffat på en enda foderstrupsförstoppningshäst under alla år jag har hållit på (sen 1977) och den kom in från 4 timmar i hagen och var dålig. I hagen fanns inget annat än nära nog obefintligt gräs, det var på vintern.

Fast detta är en annan fråga, kanske borde avhandlas *igen* i en egen tråd.

Denna kommentar har tagits bort.
gejsa
0

Fast det behöver inte vara hästar som är glupska, det räcker med att en häst har druckit dåligt innan och är lite torr i strupen alltså törstig men äter maten innan den dricker.

Nog tycker jag att man bör blöta lusernpellets. Jag blöter inte groov 125 men jag lägger alltid mycket blött betor och rör om strax innan hästarna får komma in. Däremot blöter jag lusernpellets längre.

Scandi
0

gejsa vill du rökna så det lbir rätt med minerlaerna/kalk? för så som jag räknade med 7kg hö + 1kg lusern behövdes inget annat men den sidan stämmer kanske inte riktigt

Scandi
0

putt

Scandi
0

putt

gejsa
0

#41# Du har fått mail.

Scandi
0

har svarat på det nu