Avel på hästar med OLWS!
Det har tydligen blivit tillåtet i Sverige. Läs:
Men usch!
"Det finns dock dem som vill avla på hästar med de här generna eftersom avkomman blir fläckig."
Färgaveln blir bara härligare och härligare.. 
Det är rätt länge sedan det släpptes fritt - tyvärr… Att det släpptes hänger samman med att den s.k defektlistan slopades, dvs den förteckning över ärftliga sjukdomar man inte fick avla på, utgiven av jordbruksverket - ej att förväxla med de defektlistor som används vid godkännande av avelshingstar.
OLWS-anlaget är ju kopplat till Frame Overo-färgen i första hand (ett skäckanlag som ger vita fläckar som ser ut att vara "inramade", främst på sidorna på hästarna. De som avlar på den här färgen hävdar bestämt att de kan ta sitt ansvar och se till att bara ett av föräldradjuren bär på anlaget, så att det aldrig kommer födas några sjuka föl.
Problemen med detta är flera. Dels tror jag inte att båda dessa gener är identifierade (färg-genen och OLWS-genen) utan man bara utgår ifrån att om den ena finns så finns även den andra.
Dels kan det ju ske överkorsningar, när två anlag är inblanade, så att de släpper sin bindning till varandra och går över till "icke-färg-anlaget" i stället. Och då blir det svårare att kontrollera.
Dels undrar jag hur man vet om korsningar har ärvt anlaget, utan att ha ärft färgen.
Och till sist - avlar man på dessa individer så kommer anlaget aldrig att försvinna utan snarare att föröka sig inom rasen.

Det är lite skrämmande att folk väljer att avla på defekter fast man vet riskerna med det. visst aveln är fri men det vore ju trevligt om ALLA ville ha en sundare o friskare avel…
Hur kan man få reda på om hästen bär denna gen ?? Är det en speciell hästras eller ??

Jag håller ju på med skäckavel men jag är mkt nogrann med mitt val av hingst och sto. Men man blir ju orolig när folk bara avlar på hästar med defekter

Jag har väldigt svårt att förstå att man prioriterar egenskapen färg framför sundhet, att det är viktigare hur hästen ser ut än vilka gener den bär på.
Som Anna Lundin påpekar, om avel med genen fortsätter kommer den aldrig att försvinna.

#2 OLWS-genen sitter ihop med Frame Overo-färgen, det är konstaterat. Alla Frame Overo-färgade hästar bär inte på OLWS-genen, så man måste gentesta föräldrarna för att veta.
Det funkar ju så länge det inte kommer in hästar som är buskavlade och har OLWS-genen, då är det lätt att anlagen möts med förödande utgång för fölet.
Just nu är jag väldigt kluven till om man ska tillåta avel eller inte, kunde man lita på buskavlarna (vilket man inte kan) då skulle det inte vara något problem. Men som vi kunde läsa i en annan tråd så var färgen på hingsten viktigare är föräldradjurens lämplighet att gå i avel.
Ja detta är ju fel… Tyvärr avlar vissa fel, väldigt många vill inte reskera sina ston lr avkomman hoppas fler följer deras fina tänkande.

tråkigt är det tycker jag!
Jag är också kluven… För sålänge dom som avlar där genen finns har god kontroll på det och ser till att OLWS-genen bara finns hos en av föräldrarna så ser jag inget problem med det direkt. Å andra sidan kanske det blir problem senare om genen breder ut sig, speciellt om man har en häst med en OLWS-gen. Men det kanske läker ut av sig självt, alltså hästar som har den genen konstaterat kommer gå ner i pris, inte vara lika attraktiva vid köp/sälj när det gäller avel.
Buskavlare och annat löst folk som avlar utan papper får skylla sig själva om dom inte kollar upp saker och ting.

#10 men det är ju hästen som blir lidande, vad hjälper det dem om löst folk får skylla sig själv?
Jag anser att man inte ska avla på deffekter.

#10 söta du, det är hästen jag värnar om dom som buskavlar kan jag tänka mig att straffa hårt men inte det oskyldiga fölet som dör i smärtorna av att inte kunna skita……………………..buskavlarna skulle jag gärna se att dom mötte samma öde
bespara bara det oskyldiga djuret 
Jag skulle vilja redigera mitt tidigare inlägg en smula, missade att länken var till aftonbladet… Efter lite ytterligare research hittade jag avelsplanen som det gäller. Läs gärna den och bilda er en uppfattning om hur det egentligen ligger till (PDF-fil

Håller med #7#
Eftersom det oftast är pengar som styr.
#12 Söta du på dej själv, läs länken jag postade istället. Även om jag tycker det är värt att offra några föl för att få bort lite oseriös avel.

#15 du är söt
eller kanske inte då du vill plåga oskyldiga föl 
jag har läst länken…..
The page cannot be found
The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
Please try the following:
- Make sure that the Web site address displayed in the address bar of your browser is spelled and formatted correctly.
- If you reached this page by clicking a link, contact the Web site administrator to alert them that the link is incorrectly formatted.
- Click the Back button to try another link.
HTTP Error 404 - File or directory not found.
Internet Information Services (IIS)
Technical Information (for support personnel)
- Go to Microsoft Product Support Services and perform a title search for the words HTTP and 404.
- Open IIS Help, which is accessible in IIS Manager (inetmgr), and search for topics titled Web Site Setup, Common Administrative Tasks, and About Custom Error Messages.

Haha vad hände Lorita?
#16 Jag fick inte till det med klickbara länkar… Så du får klistra in nu istället, den är ändrad iaf.
Visst är det synd om fölen, men om det blir känt att detta kan inträffa kanske folk som avlar på individer i riskzonen tänker efter en gång till och använder godkänt material.

#18 fusk, det är inte sött
länkar

#20 så kände jag också förut, nu är jag kluven jag lutar nog mer åt att man inte ska avla utan att ha minst tre led stam och kunskap om vad man gör.
Anlaget kommer med all säkerhet att sprida sig och visst, de som vet om "problemet" och är väl medvetna om vad de gör, kanske undviker att korsa två hästar som bär på anlaget. Men de andra då? Den som köper en sådan här avkomma som tidigare haft några ägare, tycker färgen är cool, vill ta ett föl, betäcker med en hingst som också bär på anlaget och katastrofen är ett faktum?! Finns risken, så kommer det garanterat ske i framtiden. Trodde det fanns en anledning till varför man försökte avla bort vissa anlag.
Klassas det verkligen som avel när man medvetet använder defekta gener? Eller är det produktion för att tjäna pengar då??? *suck*
Jag läser dokumentet och det känns ju inte särskilt trovärdigt när man redan i första meningen - i ett dokument till jordbruksverket - använder en totalt fel benämning på en gen. Anlaget är recessivt och inte "resistent"…
I stycke nummer 3 försöker de reda ut risken för att det ska bli ett OLWS-föl, med en för mig obegriplig uträkning - om man parar två anlagsbärare med varsitt recessivt anlag så ÄR risken 25% att fostret får båda föräldrarnas recessiva letala anlag. Hur stor procentsatsen är om bara en anlagsbärare används - pja, den torde väl vara noll då…
#7 - Är du bombis på att man har hittat BÅDE färganlaget och OLWS-genen? Jag har nämligen debatterat detta ämne ett antal gånger på bukefalos, där några av paintavlarna också finns. Jag har då ifrågasatt om huruvuda man VET säkert att anlaget alltid följer färgen och då fått svaret att alla frame overo är anlagsbärare.
#22 - risken finns ALLTID att några enstaka hingstägare och/eller stoägare inte tar sitt ansvar utan parar fritt även med anlagsbärare.
Jag tycker inte att man ska använda anlagsbärare i avel alls, när det gäller gener som är recessiva och arvsgången är väl kartlagd.
För mig är det skillnad på dessa så tydliga anlag jämfört med anlag för vissa andra sjukdomar där flera gener är inblandade och även miljöaspekten finns med, t.ex OCD och sommareksem. (där skulle jag aldrig använda en eksemhäst i avel, då en eksemhäst alltid är påverkad av lidandet. En häst med OCD är inte lika påverkad av problemet utan där kan oftast en relativt liten operation göra hästen fullt brukbar på högsta nivå, så det känns inte lika allvarligt - om än man bör tänka sig för några ggr extra)
Vi har ju några fler kända recessiva anlag, t.ex krumma föl och lateral patellaluxation hos shetland, slinger hos russ etc. Även här tycker jag att man bör ta kända anlagsbärare, dvs förälder som lämnat defekt avkomma, ur avel för att minimera spridningen av anlaget. Tyvärr finns inget gentest för dessa ännu, men jag vet att det är på G för åtminstone något av anlagen.

#23 Så säker man kan vara, det finns fler gener som sitter ihop med färg, dom sitter väldigt nära varandra och därför följer alltid genen med färgen.
Risken är ju att om man har en fräckfärg och gannens hingst har samma färg så korsar man. Tyvärr får 25% av fölen betalla priset 
Jag har inte läst speciellt mycket om detta förrän i denna tråd och jag tycker inte att det låter klokt att man avlar på hästar med defektgener överhuvudtaget. Små föl ska inte behöva lida för människans ekonomi.

det är ingen fara för fölen om man bara avlar med stam, vet man att föräldradjuret är bärare och fölet blir skäck så är är även fölet bärare men inget händer då det krävs dubbla anlag.
Att det finns människor som kan tycka att det här är okej, och ännu värre - avla på sådana hästar!