foderstat
hej ja ska ev få hen en egen häst den 25 feb.
varmblod ca 150-153hög.
har nog jätte bra foder vet ej ännu inte analys, men hästarna i stallet e jätte fina och höt ser super ut och luktar super gott. men va tror ni om 6-10kg dag till henne??. lite betfor och kornkross

Ett varmblod skulle jag ge minst 10 kg grovfoder till iaf. Bättre med mycket att tugga än att ge kraftfoder i krubban som äts upp på några minuter. Min Gobban som är 158 cm får 12 kg och Sorro med. Är vamblodet svårfödd så kanske det behövs mer. Men så beror det ju alltid på vad värdena är i höet.
nja hon e nog mer åt det tjocka hållet, kan nog gåner 5 kg
och lite bettfor och korn mer för att dom andra får, så kan inte hon stå utan

Fråga vad analysen är om dom vet det så kan du återkomma hit.
#4 oki 

har själv ett varmblod på 152cm hon ger jag 6kg hö och lite vetekli +1dl betfor hon klarar sig bra på det då hon är väldigt lättföd och rider henne inte mer är 1h skritt och trvar någon meter.

kan ju lägga till att det är bra hö och att hon är "lite" övervicktig just nu

Jag skulle börja med 10kg i några veckor och efter det se om det behövs några kilo mer eller mindre.
Min varmblodskille får fritt me hösilage och petar i sig runt 20 kg om dygnet, han är lättfödd, stor och kraftig.
Även fast han är lättfödd så måste han få grovfoder att tugga på, skulle aldrig dra ner på det, ger istället nästan inget kraftfoder. Har man en överviktig häst så skulle jag i första hand öka ridpassen - lite längre skritturer
Hans hagkompis (varmblod) är runt 155 cm och även han äter runt 20 kg, han är bara sällskapshäst men håller sig enormt fin i kroppen.

6-7 kilo hö är på tok för lite för en stor häst! Även om den är lättfödd. Möjligen att protein- och energibehoven kan fyllas på den mängden om det är ett riktigt bra hö, men det kan man inte se eller lukta sig till, man måste analysera för att veta. Men hästar av den storleken behöver tugga länge för att hålla igång magen och då räcker inte 6-7 kilo. Minst 10 kilo, gärna mer, skulle jag ge.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#5 Med 5 kg övervikt kan man väl knappast kallas för tjock ;)
10 kg skulle jag börja med att ge hästen.
*** Kärleken övervinner allt ***

#10 Jag tolkade det som att hon vill gå ner 5 kilo från 12 kilo hö till 7 kilo.
www.stuteriprecious.se

#6# Skulle jag inte göra om jag vore dig och vill vara snäll mot hästen. Det är för lite grovfoder.

#12 som sag så skrev jag att det var bra hö och att hon är övervicktig 

#13# Spelar ingen roll om höet är bra, hästen behöver mer för tarmar och magens skull.

jag vet det men vill ju inte att hon ska få fång -_-

Hon får inte fång av hö. Har hon haft fång förut?

min häst äter inte mer än 8kg när han är inne. ute i hagen har jag ingen möjlighet att ge hö..:( Men jag har en uträknad foderstat. Förra året åt han 10kg av det höet men nu orkar han bara äta 8kg annar blir det en massa som trampas ner i torven. Ska dock ev byta till halm och då får han lite mer att tugga på.

#15 Hästar får inte fång av för mycket grovfoder så det behöver du inte oroa dig för.
#17 Är din häst bara ute i några få timmar varje dag eller tas han in flera gånger för att fodras?
www.stuteriprecious.se

nä han är ute hela tiden när han kommer ut tas inte in i mellan.. Kommer ut runt 8-9 beroende på hur kallt det är och kommer in runt 15 nu. <han går med fyra andra hästar i hagen. Hade jag haft möjlighet hade jag åkte upp ch utfodrat han fler gånger. Får 3 ggr nu.

#19 Han är alltså ute i 6-7 timmar utan mat? Menar inte att vara spydig, men det är verkligen inte bra. Har han annan mat i hagen i form av gräs eller halm t.ex.?
www.stuteriprecious.se
hej allihop… ja går nog på 10 kg till och börja med… jag menade att hästen Min Granada kan gåner ca 5 kg, hon e lite tjock, behöver sätta muskler… va kan man ge för kraft som hjälper till med musklerna… hon kan nog inte gå på havre då hon redan e ganska pigg och vaken… vill inte få henne het…. utan bara lagom pigg… hon e lite kräsen med foder. hadde tängt se om ja kunde få lite prover på några musli sorter.
Men det är ju alls inte säkert du måste ge kraftfoder. Muskler byggs inte av kraftfoder, de byggs av rätt näring samt arbete. Grovfoder kan gott och väl ge hästen exakt det den ska ha. Varför inte fixa analys så du åtminstone vet vad du ska tillsätta och om du ska tillsätta något. Kraftfoder ges ju bara om det brister i ens foderstat och om grovfodret inte kan uppfylla hästens näringsbehov.

#20 nä jag vet :/ men där är ingen annan som vill lägga ut hö.. men ska höra med dem igen. För han fick innan när han gick själv.

#20 vi ska gå ihop vi som har hästar i samma hage och lägga ut halm. Ska hämta imogrno. Får den gratis :) Har även lyckatas få i honom 9kg hö nu..:) så ngn som vill räkna om lite på min fodestat?

#24 Då behöver vi veta vilka värden höet har, annars går det inte att räkna.
www.stuteriprecious.se

den finns i min foderstat tråd, har inte värdena här just nu..:S
Min grabb är ca 155 och tränar ganska hårt (tävlar i trav, så han rids ca 2-3mil 3ggr i veckan). Han äter 7 kg hö i boxen under natten (20-08), Då de går ut på morgonen får de 4-5kg hö att dela på (3 st, han & 2 russ) och på eftermiddagen (ca 15) får de 4 kg till, om de har ätit upp, vilket de inte alltid har. Så jag gissar på att han äter ca 10-11 kg hö/dag. Sen måste jag (tyvärr) ge honom kraftfoder oxå för att han ska klara av träningen. Vi brukar försöka utgå från att de ALLTID ska ha möjlighet att äta. Så när vi släpper ut dem på morgonen brukar det alltif finnas lite hö kvar i boxen, inte mer är max 1/2 kg, gör det inte det så ökar vi på.