Nybörjarmisstag
Alla har vi varit nybörjare när det kommer till hästar (och allt annat givetvis, men det hör inte hit ^^)
När man inte är van eller kunnig är det alltid lätt att missförstå och och misstag m.m. Man kanske satte grimman fel, sadlade åt fel håll osv. Själv trodde jag, första gången jag borstade en häst, att det satt ett torkat tuggummi på insidan av benet. Visade sig vara kastanjen!
Så nu vill jag höra era nybörjarmisstag!
(sajtvärd får gärna flytta på tråden om den ligger fel!)
Tja, jag trodde nog att man skulle stå upp lika mkt i sadeln över alla hinder oavsett höjd som hoppryttarna på TV gjorde ;)
Ngt annat kommer jag inte på just nu!
Kul tråd :)
Jag undrade alltid vilket "kommando" man skulle ge för att hästen skulle hoppa hinder. Man skänklade ju för att den skulle framåt, drog i tyglarna för att den skulle stann och så.. Hur gjorde man för att be den hoppa? Smackade man på ett speciellt sätt?
Haha jag trodde att om man ville få hästen att svänga åt vänster drog man i höger tygel ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Någon hade sagt åt mig, då kag var väldigt liten, att man skulle vara väldigt försiktig när man kratsade hovarna på hästen för de kunde lätt få jätteont i strålen om man tog hovkratsen mot strålen. Gissa om jag blev förvånad när jag många år senare fick se hovslagaren skära bort en liten bit av strålen. 

#4 hehe ja det kommer jag också ihåg, man stod å pillade så försiktigt med hovkratsen att det tog evigheter innan skiten lossnade ur hoven.
Jag satte alltid benskydden fel… Antingen på fel fot eller åt fel håll
Första gången jag provade en piska så visste jag inte riktigt hur jag skulle använda den, så jag piskade då den skulle börja skritta, men jag fick såklart tillsägelse direkt ;)
(Jag kommer på fler sedan)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

när jag var 8år och började med hästar trodde jag alltid att man skulle ha sadeln på korset och skänklade på flankerna X)
Sedan en gång (detta beror på att jag är väldigt blyg ^^) så skulle jag ha privatlektioner på ett privatstall och ägaren undrade vad jag ville göra på lektionen med världens bråkigaste shettis/isis/russ. innan jag hade hunnit svara så sa hon att vi skulle longera utan sadel och tyglar (jag hade ridit två 3 ggr) och jag ba 'okej..' och såg ut som jag höll på att dö X) då när vi började var hästen på sitt värsta humör och bockade bara hela tiden och skulle bara snabbtrava (GAH! :/ X) så jag flög av såklart och bara låg där, jag trodde inte man skulle hoppa upp igen utan att man skulle ligga kvar och 'straffa' hästen XD men jag fick såklart hoppa upp igen ^^
när ja började rida sa dom få hästen att "gå på tyglen", ja trodde man skulle släppa tyglarna på marken då, min ridlärare såg det och skrek nej och började skratta
lite pinsamnt

När jag var 9 år (år 1970) började jag tjata på mina föräldrar om att få en häst/ponny. Jag ville gärna ha en ponny, men hade väl inte så stort begrepp om hur man som barn orkar hantera hästar.
Pappa propsade på att skulle det vara häst i stallet (på vår bondgård) så skulle det vara Nordsvensk. Jag sa OK, det var ju i alla fall en häst. Men hade jag vetat det jag erfor senare skulle jag protesterat och inte gett mig förrän han gått med på att köpa en ponny.
Nordsvenskt stoföl på 9 mån till en 10-11-åring - lämpligt va?
Jag kunde inte göra nånting med henne, gå ut i grimma så drog hon mig som en vante efter. Det enda jag kunde göra var att borsta henne inne i spiltan. Och då trodde jag man skulle "kamma" hårremmen med skrapan, vilket i och för sig behövdes eftersom det inte ströades mer än ett par skovlar sågspån på plankgolvet så hon var ofta blöt av urin och gödsel.
Usch vad lite man visste då… 

Hehe, när vi började galoppera förra sommarn på ridlägret (har ridit i 2-2½ år) så trodde jag att man skulle stå upp när man galopperade XD asså tyckte det var helt konstigt eftersom alla på teve när dom galopperade i galopptävlingar hade askorta stigläder och lixom stod upp.. XD Men det är jättelätt att galoppera nuförtiden.. ^^
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#4, detdär fick jag också höra när jag var liten! haha
När jag va mindre så när vi red på lektion så va jag så liten att jag ville ha ledare, och då kunde inte min syster hjälpa mig så min mamma skulle göra det..
Sen på lektionen så hade jag flätor och dom trykte mot hjälmen, och tog av hjälmen när jag satt på hästem,
Och vår Ridlärare gav oss VÄRLDENS utskällning att man inte fick t av sig hjälmen på hästen XD
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#4 Jag fick OCKSÅ höra det hehe
När jag var liten trodde jag att derssyrhästar var en speciell ras. De hade runda nackar och korta kroppar, och trampade in bakdelen under sig. Så såg ALDRIG hästarna ut som jag och mina kompisar red, så jag antog att det var en speciell ras som såg ut så där, vare sig man red på den eller inte!
#4 JAg med ! ;) Var alltid super försiktig runt strålen o allt.. haha
När jag skulle rykta en häst för första gången så hade jag hört att man aldrig fick gå bakom hästen, utan skulle gå framför. Men man kunde ju inte gå framför hästen, för han stod tryckt mot boxens ena sida. Vad gör man då? Jo, man kryper under hästen!

Jag fattade aldrig när våran ridlärare sa "sitt på höger ben" Jag trodde att man skulle sitta på hästens ben, och jag vågade inte fråga heller… ;D
När vi red lektion (galopp) så blev det varmt med min jacka, så jag tog av mej dej (i galoppen) på något sätt och visste inte vart jag skulle göra mej av med den (jag ville inte stanna eftersom galopp var det roligaste som fanns)
Så jag försökte pula den under hästens sadel… Haha
#4 Samma med mej, jag har fortfarande lite svårt än idag att kratsa "hårt" och nära strålen ;)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
haha, förlåt men jag sitter och asgarvar åt #8 och #17 ;p tyvär kommer jag inte på några egna nybörjarmisstag men det är iallafall väldigt kul att läsa era.

det med hovarna och strålen känner jag också igen:) Men jag kommer inte ihåg några andra misstag, men jag skulle tro att många, många har gjorts:)

Jag kommer faktiskt inte ihåg något misstag :O Men har säkert gjort något misstag, men kommer ihåg att en kompis skulle tränsa sin ponny och rida den på lektion, hon var ren nybörjare och sa att hon kunde massvis med saker redan ändå, bara det att hon på nått sätt fått nosgrimman bakom öronen på hästen x)
#20 - Ung och dum heter det väl? ;) Det var dessutom en liten islänning på drygt 135 cm och jag var väl 6-7 år! :P
När jag var mindre förstod jag aldrig vad ridläraren menade med att man skulle krama tyglarna, så jag brukade inte göra något när ridläraren sa så, tills en dag då myntet trillade ned. ;)
#1 haha så gjorde jag också! Haha
Haha, ja det tog ju ett tag innan alla uttryck fick en mening =) hehe, inte så lätt alltid med alla konstiga sätt som ridläraren uttryckte sig på.
Har även varit med om det där med hovarna!
Jag har så mycket under hela min uppväxt mest hängt i stallet och då kikade man ju på hur dom gjorde med hästarna och sedan när man var stor nog att börja hjälpa till så var jag fortfarande inte stor nog att lägga på sadel och sätta på tränset så det var mest bara att borsta och kratsa hovarna och sköta stallet som gällde - inte så svårt + att jag redan varit med och kollat på ett bra tag innan så jag visste ju hur man skulle göra. Men sen har jag ju självklart gjort nybörjarmissar, men inga jag kommer på nu.
Medarbetare på westernridning.ifokus

hehe vilka roliga nybörjarmissar :)
Haha sitter här och skrattar xD
Jag kommer faktiskt inte ihåg några missar, men har säkert gjort massor xD
Detdär med hovarna känner jag också igen ;D

Haha, kul tråd.
Det där med att trålen ska vara så ömtålig verkar vara många som har hört. Själv var jag tvärtom, jag frågade varför "skräpet" i mitten av hoven inte gick att kratas bort :D
Och så trodde jag att russ var jättesmå, bara för att vitnos är så liten. Och att alla hästar med stubbman var fjordingar ;P
Dags att återuppliva denna tråd.
Håller på att traggla mig igenom alla misstag.
Gör dom gärna flera gånger så att de sitter - dock har jag bara vänt sadeln fel en gång - än så länge … men vänta bara.
Hur är det med era nybörjarmisstag - finns det något ni kan dela med er av?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-05-09 20:56 av Pyttelite
#30: Haha,ja. Har mångaaaa. Här är några:
- Att alltid stå upp i galoppen(lärde mig att det var fel för 2 veckor sedan. )
- Att man otroligt försiktigt dkulle kratsa strålen(lärde mig det för 4 minuter sedan.)
- Tränsat o inte knäppt upp nånting.
- Trott att alla hästar med stubben var fjordingar.
- Sitt på höger/vänster sittben. Satte upp ena benet i luften.🤣
#31: neeeeeeee😂😂😂😂
Tro att man ska va JÄTTEFÖRSIKTIG vid strålen, jag drog där i typ en halvtimme per hov😂😭
Tjena^^
Kommer inte på så många, men har säkert gjort fler =D
•att man inte behövde rykta hästen om en inte var lerig
•att alla hästar med stubbman var fjordingar
•att alltid stå upp i galoppen, i böcker gör dom alltid det ju! När min ridlärare sa att man ska sitta ner så blev jag jätte förvånad och bara ”Va!? Men det är ju fel, man ska ju stå upp i galoppen !?!?”
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Den här tråden var ju jätterolig! 😁
Jag har nog förträngt de flesta av mina nybörjarmissar men jag minns när jag var på mitt första ridläger och min häst fick mugg. Jag fattade ingenting, att det inte var en mugg att dricka ur begrep jag ju, men vadå "mugg"?
(Jag fick världens utskällning inför alla de andra deltagarna för att jag "misskött min ponny". Nu som vuxen och med ett förflutet som lägerledare så anser jag att ansvaret för hästarna naturligtvis ligger på ledarna och inte på en liten tjej som uppenbarligen inte är så van.)
Det där med hovarna är nog en klassiker! I synnerhet att man absolut inte fick kratsa åt "fel håll". I och för sig är det väl bättre att folk är överdrivet försiktiga och inte bänder och hackar när de kratsar hovarna.
Jag fattade för övrigt inte riktigt det där med hovens uppbyggnad och att man spikade fast skorna i hoven.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-05-16 19:37 av Lona
Det känns så befriande att även andra gör fel och inte bara jag!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.