Martingal?
Jag fick engång en underlig kommentar om en bild på mej och min morfars nodsvensk, av en tjej.
Såhär skrev hon: "Varför rider du med martingal? Inte konstigt hästen går i form". Jag började fundera, vad har martingalen med formen att göra?
(Hästen som jag red är vääldigt het och slänger med huvudet så jag tog på martingalen) Enligt henne så "tvingade" martingalet ner huvudet på hästen. Då frågade jag varför hon tror att man har martingal på heta hopphästar t.ex.? Inte är det ju för att hästen ska böja halsen och hoppa hinder på 160 cm.
Förstår ni varför man skriver så? Brist på kunskap? (här är bilden)

Föressten, ser det ut som att Rossis hals är nedtvingad av den så "hårt" spända martingalen? Hmm.. Man ser att jag hade stolsits där tyvärr :/
Den där tjejen vet nog inte riktigt vad hon pratar om tror jag :)
Martingalen gör ju först funktion när hästen drar upp huvudet mycket högt..
Däremot är det viktigt att man kollar så att den inte är för kort. Det är viktigt iaf om man hoppar.
Är den lite för kort så hindrar den hästen i språnget..

håller med #2. Martingal ska man ju ha om hästen slänger upp huvudet, kanske om man rider ut, och slänger med huvudet, då är martingal bra. fråga mig ;) haha jag vet :D har själv ett varmblod som gick VÄLDIGT högt med huvudet innan. martingalen på.. och då fick man känna att man hade lite häst framför sig xD

håller med #1o2.

Precis! Red med martingal på mitt varmblod för att tag sen, men har skippat hjälptyglarna. Men inte red jag ju med det för att tvinga ner huvudet på honom. Man har den för att huvudet inte ska åka upp bland molnen och inte för att hästan ska ha böjd hals!

martingal är ett jättebra hjälpmedel och framförallt en bra säkerhet!
personen i fråga vet nog inte vad hon pratar om. ;)
Martingalen är ju så tung så hästen måste böja på nacken.. ;)
Som resten säger, säkerhet framför allt. Man måste kunna kontrollera hästen. Red en gång en häst som slängde upp huvudet och tyglarna hamna på samma sida, efter det vart det ridning med martingal. Man ska kunna kontrollera hästen på ett säkert sätt. Fotrsätt du att rida med martingal, det skulle jag gjort 
ja gör det du. köpt en martingall till min nya häst då hon har mulen uppe bland målnen med…. tänderna e fina, där emot ska ja kolla om bettet e för långt..

Vet inte om jag har lust att rida med den om jag inte behöver den längre, däremot rider jag med en på Moffas nordis :) Martingal är ju en snäll hjältygel, men jag har skippat hjälptyglarna på Bobby och det fungerar bättre =)

#10 Hjälptygel är väl synd att kalla den…
Det handlar ju inte om inspänning på något plan utan om att hindra hästen från att slå upp nacken i ryttarens näsa. Den ska ju överhuvudtaget inte påverka tyglarna och bettet. (Tyvärr har många sin martingal för hårt spänd, så att tygeln dras neråt på mitten mellan bettet och ryttarens hand, men så ska det naturligtvis inte se ut.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ja jag vet inte vad jag ska kalla den. Men nån slags hjälptygel är det väl. Eller inte vet jag. Nej självklart vet jag att det inte handlar om in eftersom det va det jag ville förklara med inlägget som jag skrev. Men jag var kanske otydlig. Jag har hört att det är en hjälptygel, även om den inte är till för nån slags inspänning.
Martingal räknas som hjälptygel :)

#12 Det är kanske olika vad man kallar en hjälptygel, men jag har alltid bara använt det ordet för inspänningstyglar.
För mig är en martingal en utrustningsdetalj precis som damasker eller pullarnosgrimma. Jag har aldrig kallat den något annat.
www.stuteriprecious.se
#14 Har jag inte alldeles fel så kallas martingalen hjälptygel i TR :)

#15 Det vet jag inget om. Eftersom jag aldrig använder sånt så pratar jag ytterst sällan om det med folk, men när jag gick på ridskola på 80-talet var en hjälptygel = inspäningstygel av något slag.
www.stuteriprecious.se

Jag har aldrig påstått att det är dåligt att rida med martingal, det enda jag sa var att jag inte rider med det nåmer. Då skulle jag inte ridit på det.
Jag orkar inte ha en massa onödig utrstning fast jag egentligen inte behöver den. Visst kan det vara bra att ha martingal om hästen har huvudet uppe bland molen. Jag rider med det på Moffas Nordis för att hennes huvud är högt.
#14 Ja det är vad jag har hört iaf :) Men man får väl tolka det som man vill, bara man vet att det inte är nånslags inspänningstygel.