Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1508 ggr
jsca
0

hippobas basic/harmoni

en i mitt stall, ger endast hippobas basic/harmoni . Hon brukar köpa varannan gång.. varannan basic och varannan harmoni.. hon blandar allltså.. kanske inte jättestor skillnad på dom. men ändå. är de bra?

och sen ger hon endast hippo, hur bra är det ? gör det något att hon inte blandar med ngn typ, betfor eller ngt.. ?

Moonick
0

Jag hade ett tag mina hästar på enbart Harmoni men en av dom fick kolik.. Jag tror att enbart gå på det kan göra så att hästen får en hård mage. Betfoder är något jag föredrar att ha till som att det smörjer tarmarna.

De enda skillnaden mellan basic och harmoni är att i Basic finns havre och i harmni är havrefri annars har de samma värden och samma innehåll..

Haag
0

Om det räcker med endast basic kan inte vi utvärdera här, Då man måste veta hur mkt hö/ensilage den äter, Gärna en analys på det också.
Hur mycket jobbar hästen och vad är det för typ av häst? Hur ser den ut i hull och muskler?

Det är viktigt med en väl uträknad foderstat.

Min häst käkar Hippo basic och sedan lite andra tillskottsfoder så som mineraler vitaminer mm.
Hon klarar sig fint på det, men sen har jag också ett väldigt bra hö.

Man ska inte blanda med betfor bara för sakens skull. Vet du själv vilka egenskaper betfor har?

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Haag
0

Ah, missade det första.
Ser ingen vits med att blanda foder varranan gång?
Det är ju inte bra för hästen med foderbyte jämt.
Men om det är som #1 säger så kanske det itne är så farligt, om de innehåller samma saker förutom havren.
Men det verkar ändå ganska onödigt tycker jag.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

jsca
0

#1 - finns där havre i hipp basic ? ;O min häst får det. kasnke df hon är het ? :P jag visste faktiskt inte om det. kanske ska dra ner lite på det isf.. Men vad ska man isf kompensera med ?,

#2 - alltså. han går inte jättemkt. 2-3 ggr i veckan kanske. och de är inte hårt.. och sen får han väl kanske. ca 8 kg hö om dagen eller ngt. kanske 10.. Han är heller inte mager. utan som jag ser de. lite åt de överviktiga hållet. utan att vara ''fet''  och han är heller inte direkt välmusklad :S

#3 - nej jag tycker heller inte om att hon håller byta varannan.. tycker heller inte om att hon gör det faktislt…

jag ser ingen mening med de heller :/