Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 464 ggr
Tindra
0

Alla dessa olika sorters täcken...

Jag tror att jag börjar få kläm på det här med täcken nu och har införskaffat vintertäcke. stalltäcke och regntäcke. Men hur är det med fleecetäcken? Vad använder man dom till? Behöver liksom inget täcke att transportera i eller så…

Lyrik
0

Min har fleecetäcke på sig om nätterna nu, är klippt.

Sen längre fram har han thermotäcke.

Fleecetäcke är bra att lägga på om pållen är blött/svettig.

Tindra
0

Okej, så om det typ har regnat och man tar in hästen kan man lägga på fleccetäcke? Och sen innan man åker byter man till stalltäcket? I vinter alltså…

Tindra
0

När ska man förresten börja ha på vintertäcket ute? Vill att han ska få lite vinterpäls och han är inte inriden än så han tränas inte. Börjar man med stalltäcket samtidigt som man börjar med utetäcket? Det är ju trots allt kallare på natten, så borde man börja med stalltäcket innan? Många frågor har jag… :-)

CBA
0

Jag hade ett riktigt bra regntäcke till min häst och som han hade till det blev runt 15 minus ute då fick han på sig ett bra hyffsat tjockt vintertäcke. Det var dom två utetäckena jag hade.

Sen hade jag ett fleecetäcke att lägga på honom om han blivit svettig under ridturen och ett transporttäcke/innetäcke i tunnare bomull.

Tänk på att täckena som hästen har på sig ute ska ha andasfunktion så det släpper ut kondens som blir av hästens värme i täcket. Ett sånt täcke får man inte tvätta med mjukmedel utan bara vanligt tvättmedel för att behålla sin andasfunktion. Tvättar man med mjukmedel stänger man igen fibrerna i tyget och täcket har tappat sin funktion.

När man hänger ett blött täcke på tork (om det tex har blivit vått av regn eller blötsnö) så ska det torka med fodret vänt utåt annars sugs vätan upp i fodret och det tar längre tid att torka.
Täcken med andasfunktion fungerar så att så länge hästen har det på sig och man inte har förstört andasfunktionen så går inte vätan igenom, men när du tar av täcket släpps fukten igenom till fodret.
Jag vet att många ridsportbutiker rekomenderar att täcket får torka på hästens rygg för bästa torkning. Står man i kallstall med öppna dörrar så kan man ju låta hästen ha kvar täcket på sig för torkning av det värsta.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

#2 Ja.

#3. Jag kommer börja med vintertäcket när det är minusgrader ute.

CBA
0

#3 Det är så olika om hästen behöver ett innetäcke. Om hästen sätter ordentlig vinterpäls så tvivlar jag på att den behöver ett täcke inne.

Jag stog i kallstall med min häst och han hade inget täcke inne även fast det var -25 grader ute.

Risken finns att om hästen får bra vinterpäls och du lägger på ett innetäcke så svettas den på natten (hästar värmer upp ett stall riktigt bra) och då är den fuktig i pälsen på morgonen när den ska släppas ut i kylan.

Om hästen är blöt pga regn el.dyl så skrapa av överflöds vattnet med en svettskrapa och lägg sen på ett fleecetäcke.
Nått annat som är bra om en häst är våt i pälsen är att lägga massor av halm på hästens rygg under fleecetäcket/innetäcket. Halmen gör så att det blir luft mellan hästen och täcket, luften värms upp av hästen kropsvärme och torkar hästen + att det suger upp fukten ur pälsen.

Ta sen av täcket när hästen är torr och låt pälsen lufta. Det är aldrig bra för pälsen/huden att vara instängt under täcke 24h/dygn, den behöver luftas och få en chans så att hårstråna kan resa på sig igen, det är så hästarna håller värmen…plattar man ner pälsen är det svårare att hålla värmen.

Tindra
0

Tusen tack för era svar! Precis det jag behövde veta!

Tindra
0

Men om jag nu vill att han ska få ordentlig vinterpäls, ska jag då inte börja med täcken förrän det blir riktigt kallt?

mazze
0

Om du vill att han ska ha päls så tycker jag att du endast ska använda täcket ute vid ruskväder. Alltså utan både inne o ute vid skapliga väder.

emsems
0

en bra idé kan ochkså vara att ha extra av alla täcken.. för ofta regnar det mer än en dag i taget, och då är allt blött och hinner inte torka

CBA
0

#8 Många börjar täcka väldigt tidig, kanske redan i september och då blir det inte mycket till ordentlig vinterpäls.

Men om du låter hästen gå naken dagar som är bra så kan den gå utan länge.
Jag täckade aldrig min häst förrän i slutet på november om det var OK väder, på slutet fick han täcke lite tidigare då han fick ont i ryggen av att bli kall.

Eg. hänger det helt på hur känslig din HÄST är, inte på hur kallt DU tycker det är ;o)
Vi har araber i stallet som går utan täcke året om och på lösdrift dom klarar sig alldeles utmärkt.

Om vädret fortsätter vara så här milt så kan du gott vänta med att täcka, kanske bara ha regntäcke de dagar de hotar med ihållande nederbörd…annars klarar han sig säkert utan.

Som sagt, det hänger lite på hur känslig hästen, vilket hull den är i, ålder etc.

Tindra
0

Den ena hästen är en 3-åring med inte så mycket hull. Han har tydligen ätit lite dåligt på sista tiden (där han står nu, jag har alltså inte hästarna än). Den andra, 12 år, har bättre hull men har haft en ryggskada och måste därför vila. Jag får väl helt enkelt testa då och se hur dom klarar det. Men försöker så länge som möjligt utan täcke.

Tindra
0

En fråga till bara: Fleecetäcke och ulltäcke, har de samma funktion?

mondayforever
0

Ulltäcke renar sig självt och är varmare. min häst har ulltäcke på nätterna och efter träning fleecetäcke. Glad

gejsa
0

#12# Den som har en ryggskada kanske borde ha täcke på sig. Det kan ju bli sämre om den fryser. Då spänner sig hästen och den får ont i ryggen.

Regnar det och blåser blir det jättekallt för hästar som inte har något hö att äta ute.

tessa
0

Är det en bra/vettig metod att täcka relativt tidigt för att försöka påverka hästen att inte sätta så mycket vinterpäls?

Peppe
0

#16 nej det tycker inte jag iaf

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#16# Många gör ju så tyvärr. Låter hästen nästan gå och svettas för att den inte ska sätta för mycket päls. Men så får dom iaf raka dom.

1111
0

#16 Om du bara har lagom med täken på häst av typ som inte sätter lika kraftig eller mkt vinterpäls är det en rätt bra metod. Men på kallblod och ponnyer fungerar det mindre bra.

Är som Gejsa är inne på - man får absolut inte ha för mkt täcken på sin häst.