Nån som har ett tips?
Jag behöver lite tips o råd här, jag håller på och ska rida in min morfars 3 åriga nordsvenk men "problemet" är att hon är väldigt nervig o helt opålitlig…jag har ridit in hästar förut men aldrig någon som är "sån här", är det någon som har ett tips på hur ja ska gå till väga utan att nån blir skadad? ja vet att förtroendet är viktigt och hon litar på mig men de verkar inte kunna lugna hennes nerver. ja visst hon är en unghäst men extremt skvättig och nervig. ja behöver lite råd av nån som är mer erfaren av "såna här hästar" :)
Så hon litar på dej men du litar inte på henne?
Träna mycket horsemanship. Finns många roliga och bra förtroendeövningar.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#1 ja så kan man säga, okej de ska ja göra :)

Då går man tillbaka några rutor, långa skogspromenader, last tränar tömkör, longerar yterligare en tid för att öka självförtroendet på hästa. Hon måste vara helt säker på gunden innan du kan börja sitta på henne.
Låt henne möta lite halvläskiga saker när ni är ute och promenerar, brevlådor soptunnor är bra erfarenheter.

Kom ihåg att alltid vara extremt lugn med en nervig häst. Den måste få ett lugnare intryck av dej.
Gör olika markövningar och tillits övningar.
Det intrycket jag får av din text är att hon inte litar på dej.
Litade hon på dej så skulle hon, tycker jag, vara lugn!
Om du inte litar på henne, hur ska hon då lita på dej?
Jag kan ha fel, men jag tycker det låter som om hon inte alls litar på dej så värst mycket.

Kom ihåg att alltid vara extremt lugn med en nervig häst. Den måste få ett lugnare intryck av dej.
Gör olika markövningar och tillits övningar.
Det intrycket jag får av din text är att hon inte litar på dej.
Litade hon på dej så skulle hon, tycker jag, vara lugn!
Om du inte litar på henne, hur ska hon då lita på dej?
Jag kan ha fel, men jag tycker det låter som om hon inte alls litar på dej så värst mycket.

#5 litar o litar men ja är den enda hon lyssnar på om vi säger så, hon lyder mig mest men de är sant att när ja inte litar på henne så känner hon säkert de o blir osäker. joo ja arbetar mycket med olika markövningar, promenader o.s.v vi har även tömkört henne en hel del men så får hon syn på en sten eller nåt o då blir hon livrädd. men ja ska öva mer på markövningar o kanske fram mot sommaren kan man börja sitta/hänga på henne om allt går bra :)
Tänkte bara på, hon fodras inte med havre?
ett annat bra tips är att ni ska vara 2 gärna men då krävs det att hon litar på båda med, detta kanske underlättar när man hänger på henne sen "senare". ett annat bra tips är att man har med sig en annan häst, så hon lärsig att stenen inte är farlig. :) om du har en vän som kanske kan ta den andre hästen, jag har ridit in oxå flera spattiga hästar o det e ju så att man tänker fasen nu kommer den där grejjen h*n är rädd för så är det ju kört. Bättre att man litar tillbaka hästen då blir det mer harmoni :). Men ut o traska lär dig lita och ha gärna med dig en trygg häst+vän, o låt det ta sin tid.

jo hon får havre är inte de bra? ja ja har tänkt på de när min travare är med så är hon mycket lugnare :) ska ja ha med henne varje gång tycker du? :) okej de blir till o traska runt o fortsätta med markövningar då (Y) min lilla syster har redan suttit på henne (hon är ganska så liten men) hon stod bara helt still o de bekom henne inte att nån satt på ryggen hennes men när vi börja gå blev hon lite fundersam men gjorde ingenting, är de ett bra "tecken"?? :)
både jag o nej ang havrre jag har haft en travare som vart som hon tittig o fjollig av havrre, vissa ere ingen skillnad på :). Ne, du ska inte ha med dig travisen hela tiden men så att hon lär sig att det hon är larvig för inte är något farligt :) Vissa hästar är ju tittigare oavsett ras det är. Låter bra det där med att din syster har hängt/suttit på henne, jag har gjort så att jag häger mycket o dinglar :P men när man väl kan sitta upp att dom får kolla in en lite extra. Sen att dom märker att man kan röra på sig (försiktigt först) klappa prata osv med dom att man inte bara finns där allså :D. Ja du ahr ju gjort detta innan så lita på dig själv o lita på henne så gåre säkert bra :)

11# okej de är ingen skillnad på henne när de gäller havre "/ okej jo man får ju inte gå för fort fram :) men ju funderar på…ska ja fortsätta sätta upp min syster på henne elr ska jag själv börja häng på henne lite smått?
Jag tycker du kan sätta upp din syster fler gånger och att du leder henne, prata med hästen och gå lite promenader. Allt eftersom hon accepterar ryttaren på ryggen utökar man övningarna. Lycka till i fortsättningen. 

Hej!
Du har fått många fina tips till din nerviga Nordsvensk.
#5 Har alldeles rätt, det är jättevikigt att du är lugnet själv, det speglar av sig på hästen.
Det ska kännas rätt det du gör, ska du sitta upp, ska du känna dig trygg.
Som du fått rådet till att fortsätta med markövningar, gör det, det är bra för förtroendet. Gå ut bara du och hon och bli bästisar. Lek fram till att du hänger på henne och så småningom sitter upp.
Om det var jag som ansvarade för utfodringen skulle jag sluta med havre, i alla fall för en tid, och ge havrefri müsli istället. Det kan ha lugnande inverkan och hästen får ändå all näring den behöver.
Så till sist mitt gamla knep när jag ska rida en häst som är nervig eller osäker, så risken finns att jag åker av: Använd en halsrem att hålla i. En smal skalmrem från en travsele är lagom lång. Den håller du i samtidigt som tyglarna. Skulle hästen bocka, skutta åt sidan, försöka skena eller stegra så har du ett tag om hästen som gör att du lugnt sitter kvar. Du känner dig lugn och hästen känner att du är lugn. Och du råkar inte rycka hästen i munnen om hon skulle kasta åt något håll.
Jag har själv använt en sådan rem till ett sto som var extremt lättskrämd och nervös. Men hon blev trygg med mig när jag kände att det spelade ingen roll vad som hände, jag kunde ändå hålla mig kvar. På slutet kunde jag t.o.m. rida med bara remmen… Bilden är från -90 där en sån rem användes.

okej tack för alla tips :) ja kan meddela att vi har kommit framåt hon har lugnat sig betydligt mer nu och hade upp min syster på henne igår senast och det bekom henne inte ens när vi gick runt :) men ja ska fortsätta o knoga så ska de nog bli resultat till slut :D tack de va ett smart tips med en sån där rem de ska ja nog försöka fixa mig en lagom till att ja själv ska sitta upp :)