Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7171 ggr
jsca
6

svarthavre

har en undring ^^

vad är svarthavre? vad skiljer sig vanlig havre från svarthavre? helt enkelt, vad är det? ger det samma effekt som vanlig havre ?

[Angel88]
0

det sägs vara mer protein i svart havren och att dom har lättare att ta upp den, och att dom inte blir lika heta av den.. mycket smaklig

jsca
0

ahaaaa!, tack så mkt ; D

lite mer koll nu :D

är den mkt dyrare/billigare än vanlig havre ?

[Angel88]
0

nja 1 kr eller 0,5 öre vad ja sett…

[Angel88]
0

jag vet ju inte om detta stämmer, det är bara min egen erfarenhet av svart havre, då vi använde det till ett ung sto som hadde ruskigt svårt att lägga muskler, vi satte henne på havre och e-vitamin och poff sa det så fick hon muskler

Mixie
0

#1 Å tänk jag har hört precis tvärtom! :) Att du kan ge svarthavre till din häst som är lite lat och behöver mer energi! Dock ej något jag hört vetenskapligt sett bara rykten =)

//Mickan

gejsa
0
jsca
0

tack alla, har lite mer insikt i vad de är/innebär nu ^^

jeanette
1

Färgen har inget med näringsinnehållet att göra då näringen inte sitter i skalet. svarthavre säljs däremot i välrensakt skick vilket betyder förre tomma skal.

zettan
0

Vart kan man få tag på svarthavre någonstans?

[Angel88]
0

#9 kolla på blocket, tror granngården eller lantmännen har det oxå

zettan
0

#10 får kolla med granngården när jag åker dit nästa gång. Såg även att Hippo foder hade svarthavre.

Peppe
0

Svarthavre har en högre fetthalt och gör inte hästarna lika "hispiga i skallen" som vanlig havre kan göra. har också ett högre fiberinnehåll

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~