Vänja vid träns
Jag har en uppfattning om hur man kan vänja unghästar vid träns, men jag vill gärna ha era tips och tricks.
Så hur gör ni?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag brukar låta dom stå korta stunder i boxen med bettet i munen, helt utan karav.
Sen tar jag hästen på prommenader och efter det börjar jag tömköra. Hingst startar jag träningen den sommar den fyller ett och sto då väntar jag till våren då den fyllet två.
det brukar inte vara några problem att vänja dom vid träns.
Första gångerna jag betslar brukar jag knäppa upp ena sidostycket och lägga tränset på plats, sedan trär jag in bettet och bara håller det i läge, tills jag ser hur hästen reagerar. Funkar det bra så fäster jag sidostycket (ganska långt ner).
Använder inte nosgrimma den första tiden utan ger hästen chansen att tugga och prova på bettet ordentligt.
Jag började med att prova ut bett utan träns ett par gånger, sen prova ungefär vart jag ville ha det i höjd, ut på några promenader med grimma över tränset och sen började jag tömköra. Det var uppenbarligen inga fel eftersom jag kan rida hästen utan nosgrimma och hon gapar inte ens :) Hade lite tjafs med att hon la tungan över bettet, men sänkte det bara ett hål så löste det sig också.
Jag tror på att inte göra så stor grej av vad man än hittar på.
Jag började med att låta Wilda (som blir 3 i år) nosa på mammans bett. När hon vant sig vid det gav jag henne bettet så att säga (utan att trä på tränset) så hon kunde ha det i munnen och leka med det/känna på det. Hon var jättepositiv från första början och på vintern fick hon värma mammans bett när hon skulle ut och ridas ;) Det var aldrig några problem.
Sedan trädde jag bara på hela tränset och lät henne stå en stund. Efter några gånger kunde hon ledas i träns utan problem.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Vi börjar med våra som 1-åringar om vi har dem vid den åldern. Vi gör inte så´n stor grej av det utan tränsar dem med ett rakt bett som gör att de grejar mindre med bettet. Sen låter vi bettet ligga ganska lågt i munnen till en början med och väntar på att hästen själv lyfter upp bettet där den vill ha det. Det kan ta veckor eller gå på en gång. Varje gång de tränsas är bettet sötat med betfor eller socker. det gör att hästarna gärna gapar när man kommer med bettet. Efter att ha stått med bettet i munnen en liten stund går vi en liten runda. Men vi har alltid grimman kvar på i början och då vi leder dem håller vi i grimman.
Jag har för mig att första gången James hade träns på det så satte jag helt sonika bara på det och gick en liten sväng (med grimskaftet fäst i en grimma utanpå). När jag gjort det några gånger satte jag på ett delta och ledde honom i bettet. Inga problem alls, men han är ju James Bond ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se

Tips på vad för bett man ska börja med?
#1 - Jag har en 7 mån hingst hemma, då bör jag alltså börja vänja honom i sommar?
jag använder ett rakt bet med fasta ringar, till alla unghästarna.
Det raka bettet ligger stadigt. =)

Lånar tråden lite, och undrar över om några andra här har haft "problem" med att hästen inte släpper bettet då tränset skall av?
Min tvååriga arabhingst har haft träns på sig ett x antal ggr, och vill nu ha allt annat i munnen också. Har aldrig tidigare varit med om att någon varit så här knasig.
Men så fort man dragit över öronen så vinklar han upp huvudet, biter sig fast och försöker dra med sig hela tränset. Trodde först att detta skulle skrämma honom till att ha träns efteråt, men icke. Tränsningen går alltid hur bra som helst.
Nån som varit med omliknande? Hur fick du/ni kusen att vilja/komma på att släppa?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#9 min unghäst gjorde likadant =) tror att det är ganska vanligt.
Antingen kan du vänta ut honom, tills han släpper av sig själv, eller så får du öppna munnen på honom.
Det brukar ge sig av sig själv.

#10 Okej. Är alltid så rädd att göra honom illa bara.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus