lite frågor, Tävling/Träning/Utrustning
Hello! Har lite frågor ang hästvärlden och tävling/träning/utrustning!
1. Kan man vara med i en träningstävling/PnJ/Clear round utan sadel? ekker är det förbjudet pga säkerhetsskäl? har nämligen en kompis som inte har ngn sadel till sin häst han har ridigt barbacka sen dagen han skaffade hästen.
2.Får man hoppa med ländtäcket på träningstävling/PnJ/Clear round ifall det sitter bra och inte fladdrar osv?
3.hur rider ni dom 2 första veckorna innan tävling?
4. hur tränar ni utan ridhus på vintern,några bra tips för att hålla kondisen?(har så jag kan åkam ed transporten till ridhuset iaf 1 gång i veckan)
tacksam för svar MVH Josefin Snellman

1. Nej, jag är nästan helt säker på att man måste ha sadel, det var en tjej som blev utesluten för att hon inte hade sadel - På en Clear Round.
2. Jag tror att man får men, Vad jag vet så finns det ingen anledning att ha det över huvudtaget
då hästen blir varm när den hoppar och sen kan man ju ha det före och efter 
3. 2 veckor innan rider jag som vanligt, Markarbete, En hoppträning och så rider jag ut, Och Veckan innan, kör jag mycket markarbete och en hoppträning 
4. Mina grannar har en paddock jag får va i hur mycket jag vill och där är det, Gummiflis som inte fryser, så jag har inget problem med att rida på vintern 

Nej, man får inte tävla hoppning och dressyr utan sadel. Distans fick man förut rida barbacka, men det kan ha ändrats på senare år.
Det är möjligt att man kan få hoppa med ländtäcke på en träningstävling om man frågar klubben som arrangerar, men det finns ingen anledning. Är det så kallt att man inte kan rida utan ländtäcke så bör man ändå inte hopptävla. Man är inne på banan i max 2 minuter och under den tiden kan man gott vara utan täcke eftersom hästen bör vara uppvärmd då. 
2 veckor innan en tävling rider jag helt normalt, med fokus på lydnad och teknik. Veckan innan, om det är en hopptävling, så kör jag ett hopp-pass i början på veckan och checkar av att allt stämmer inför helgens tävling, sen rider jag ut resten av dagarna och möjligen några minuters markarbete på ridbana en dag. Det viktiga är att inte ge hästen träningsvärk eller göra den spänd och stel. Lugnt arbete men inte slappt. Dagen innan kan det vara bra att köra lite galoppövningar t.ex. på ett fält eller galoppbana så att hästen vaknar lite. Den ska inte bli trött, bara lite uppeldad och alert.
1 gång per vecka i ridhus räcker gott och väl på vintern, tycker jag. Jag åker 1-2 gånger i veckan till ridhus som det är nu. Resten av tiden rider jag ut så mycket jag kan.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se