Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 758 ggr
Lina
0

Svullen

Min häst är svullen i sitt ben nere vid kotan sedan några dagar tillbaka.

I tisdags var han varm ner i hoven och hade en mjuk svullnad, igår så var han bara varm över svullnaden men svullnaden var hård.

Han har stått med benvärmare över nätterna, Jag vet inte om han haltar då jag inte har sett honom röra sig mer än i skritt. Han går själv i hagen så jag misstänker en stukning eller liknande.

Men hur ska jag behandla honom, tänker est på liniment eller liknande.

Lina
0

puttar upp denna, ingen som har en aning? han äör fortfarande svullen, haltar inte och värmen har gått ner.

Smex
0

OM han har stukit sig så har hela leden gått åt sidan.

men han kan ha sträckt sig. Då är det bara värme.

Tycker inte att du skall på med linement och grejer.

Longer han i skritt och trav. Om han haltar så kan det vara någon inflamtion i någon led eller ännu värre sena.

Eller så ringer du en veterinär och begär att dom skall titta på det om du är orolig. Jag skulle ha ring en veterinär om jag inte visste vad det var för något.

jsca
0

Det kan itne vara för att han rör på sig lite lite ? för min häst blev ofta svullen innan när hon inte fick gå ute så mkt pga vädret.. Men så fort man rörde på henne, antingen red eller longera.. så gick svullnaden  ner.. och hon var heller inte halt..
Kan de vara till ngn hjälp ? ; D

Lina
0

#3 nej det är inte pga det :) jag tror att han har smällt ihopa sina framben lite olyckligt. Men det var bättre idag så

jsca
0

#4 aha, okej. så de var inte den sortens svullnad alltså ^^  hoppas de blir bättre iaf : )