Täcken
Har nu shoppat 2 regntäcken till pållen på näten.
Bra pris. Fodrat regntäcke 390 kr, utan foder 295 kr, fodrat med hals 485 kr.
Köpte ett blått ofodrat, ett lila med foder till Lyrik. Beställde oxå ett blått fodrat till min kompis pålle Dunder.
Sen passade jag på att beställa ett grimskaft (20 kr) och transportskydd höga runt om för 295 kr.
Nu är jag pank!

Det var ju rätt billigt för täckena!

Alltid kul att shoppa till pållen. Hur gick det förresten med Lyriks bakhov, fick han inte ett otäckt sår på ballarna för ett par veckor sedan?
#2 Såret läkte ihop efter en vecka ungefär. Nu syns det bara ett litet "hål" precis ovanför hoven, på ballen.
#1 Billigare än Börjes, deras billigaste regntäcke kostar 399 kr.
Märket är Robur.

Vad skönt att det läkte som det skulle
Vilken bra sajt! - Jättebra priser, undra hur kvaliteten är..?
Glöm inte att beräta vad du tycker om sakerna som du beställt, när de kommit.. =)
#6 Ok.
#6 Det är min tränare som har sajten och säljer utrustningen och kvaliteen är suuuper, verkligen privärda saker måste jag säga :D Har själv en hel hög med utrutning därifrån :D
Nu har Lyrik Börjes billigaste regntäcke på sig ute i hagen. Men efter knappt 1 månad har det börjat spricka i sömmarna…
Hoppas att det nya täcket håller bättre när det kommer.

#9# Då tycker jag att du ska ringa till Börjes och säga det så får du byta till ett nytt säkert. Har aldrig haft sådan otur med Börjes täcken. Dom är mycket bättre än tex Hööks täcken enl mig. Jag tycker att Börjes billiga täcken är superbra och hållbara. Har ju flera år gamla sådana täcken som jag använder än.
#10 Ska ringa dit.
Mina andra Börjes-täcken har hållt, men inte detta.
Ringde Börjes. Jag kunde skicka tillbakas täcket, så skulle de titta på det för ev skicka ett nytt till mig.
Men då har jag inget täcke till pållen. Har ett gammalt regntäcke, men det måste både tvättas och impregneras för att det inte ska läcka. Utan täcke kan han ej gå, är klippt och dessutom känslig för blåst och regn.

Du får väl skicka tillbaka det när du har fått dom nya som du har beställt.

Du får väl skicka tillbaka det när du har fått dom nya som du har beställt.
#13 Hoppas de kommer snart.
Undrar om det är någon idé att skicka det gamla täcket på tvätt och lagning (trasig svanslapp mm)?
jag har kikat lite där… tyckte dock att täckena var lite tråkiga.. så jag köpte ett treadstone drippoff regntäcke istället dock dyrare, 675 kr
#14 Det är INTE dålig kvalitet på täcken, utan Lyriks hagkompis som förstör täckena.
Såg det igår när jag skulle hämta in honom. Charm jagar honom hela tiden och biter i täcket. Lyrik har även fått bitsår på bakdelen efter Charm jagande.
Det kännar inget till att laga täcket, det förstör Charm! Jobbig häst!

Du får byta hagkompis då?
Blir ju väldans dyrt i längden o köpa nya täcken hela tiden…
Finns bara 2 vinterhagar. I den ena går Lyrik och Charm, i den andra går 2 ston + fölis.
Täcket gör inte så mkt, det är värre att Lyrik får massa sår överallt. Var även lite svullen i kotorna i bak pga allt jagande.
Är ju risk att han nästa gång inte kommer undan med bara några ytliga skråmor… Jag skulle helt klart överväga att gå själv eller byta stall, fungerar ju helt klart inte mellan honom och hans hagkompis…

Utan täcken så skulle han kanske få värre sår, samt risker för att vrida sig o få otäcka skador som tar tid. Skulle aldrig ha min häst med någon som jagar omkring henne el biter sönder täcken.
Finns inte fler hagar.
Har ju precis bytt stall.
Charm vill ju bara leka hela tiden, men det vill inte Lyrik. Han är ju en gammal gubbe.
Det är mest (vad jag har sett) när jag ska hämta min häst som Charm är jobbig.
Dags att byta igen då det inte fungerar i detta kanske?
Leta stall i Uppsala är inte lätt om man som jag har inget körkort. Tog ett tag att hitta detta. Bara stått där sedan den 3:e september.

Man kanske kan dela av deras vinterhage?
#25 Tror jag knappast att hon gör.
Hon tycker att det är roligt att Charm jagar iväg Lyrik på morgonen från hans höhög. Hon lägger bara ut 2 högar i deras hage - det äter Charm nästan upp allting.
Har smsat vet om att Lyrik är dålig i magen IGEN (Stress? För lite hö?) och hans svullna bakkotor.
På fredag kommer en till häst, en unghäst, som bara ska bo där i 3 veckor. Då ska min häst byta till en MINDRE box. Unghästen ska oxå gå i Lyriks hage.

Nej, men nu får hon väl ge sig. Ska du behöva byta box för en sådan sak?? Det var det värsta jag har hört. Försök att hitta en annan stallplats omg och betala inte någon mer hyra till en sådan där idiot. Hon har ju ingen empati för någon häst alls ju. Och din som mår dåligt. Synd att du inte kunde bo hos mig. Här sköter jag allt till punkt och pricka. Regelbundna mattider och inga spring med nya hästar hit och dit. Stackars er verkligen!
Den boxen som han bor i nu ska hennes sto bo i när fölet är avvand. Men det visste jag.

Men är det inte lika bra att din häst står direkt i den box som han ska stå i senare då? Tror inte att det är så bra för en häst som är lite orolig att hålla på och flytta på sitt hem så där faktist.
Han fick stå i den boxen för att han ska kunna se de andra kompisarna. Skulle byta till sin när stoet flyttade till sin.
Den boxen jag hade bestämt för, använder hon som halmbox, eftersom skullen är inte klar ännu.
Han är jättestressad, mer än vad han brukar vara.

Jag skulle börja se mig om efter nytt stall faktiskt…som du sa, han är ju gammal och behöver verkligen sina rutiner och lugn och ro om han vill ha det.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#29 Hon som äger unghästen (ska bo här 3 v.) äger även Karma (dräktigt sto). Karma ska stå i Lyriks nuvarande box, unghästen i Karmas box och Lyrik i mittenboxen mellan unghästen och Charm (mindre). Sen när fölis blir avvand ska Karma flytta in i fölboxen, Duvenna i Lyriks nuvarande box, fölis i unghästens box.
Mkt flyttande!

Skulle aldrig i livet gå med på det. vilken häst som helst blir nervös av att flyttas runt även från box till box.
Du ska inte behöva gå med på det här. Problemet är att om du ryter till emot stallägaren kommer ni bara få dålig stämning. Byt, din häst kommer inte må bra av att stå här!
Hon påstår att en gammal häst inte behöver så stor box, inte behöver täcke, inte behöver så mkt foder.

Hästarna sätter ju sin doft i sin box och gör det till deras.
Min gamle blev väldigt frustrerad om någon annan häst hade varit i hans box (ibland lånade de hans box när det skulle mockas åt någon annan, vilket jag inte förstog syftet med…låt hästen vara kvar ute till mockningen är klar och ta in hästen sen eller ställ upp den i stallgången ansåg jag).
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Varför har du valt att stå där ifrån början..? En stallägare som du inte alls kommer överäns med och inte ser efter din hästs bästa fungerar inte!

Då undrar jag vad hon har för erfarenheter. En gammal häst behöver mer omsorg än yngre individer, blir stelare o behöver ha gott om plats mm.

Ja, din stallägare verkar ju helknäpp. Sätt ut en annons på stallplats ögonaböj vet jag. Skulle inte vilja stå där en dag till om jag vore du.
När du vet att han mår dåligt så borde du ju göra något åt det. Det var väl han som har mått så dåligt med sina förra ägare bl a?
#37 Det lät så himla bra när jag var där och tittade första gången. Skulle bli 2 sorters hö, ett med lägre värden och ett med högre.
Hon sa att hon inte har stallet för pengarnas skull, utan för hästarnas…
#38 Inga tror jag. Hennes hästar är bara 10 och 6 mån.
#39 Letar stall IGEN.

Ja, det är bra. Lycka till!
#41 Karelly (unghästen som ska bo här i 3v.) är bara bebis, 1½ år, hingst. Så nu får Charm någon att leka med eftersom min gubbe inte vill leka jämt.
Ev vill min kompis flytta dit sin nordis till mitt stall. Då får ju Lyrik en kompis att gå med, så kan "ungdomarna" leka bäst de vill. Lyrik och Besten har gått ihop mkt i det gamla stallet för 2 år sedan, så de känner varandra väl. 2 gubbar - 25 och 22 år.

Får dom en egen hage då?
Nä. Blir samma i sådana fall. Finns bara 2 vinterhagar, 1 killhage, 1 damhage.