Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2347 ggr
Marrsson
0

Snuskig hage?

Hmm, jag visste inte vad jag skulle skriva för rubrik? Inte heller vilken grupp min fråga hör till?

MEN jag hade en så vidrig upplevelse igår. Jag har nämligen under hela vintern berömt våra hästar för att det har vart otroligt lite "spill" runt vår foderautomat :) Jag har vart jättenöjd med att dem äter upp och att de inte ser grisigt ut runt automaten.

*läs inte mer om du är känslig*

Men nu sista veckan så har de slarvats mycket, hästarna har inte käkat upp maten som hamnat på backen och det har luktat mycket kring lådan. Så jag har funderat på om det har vart dåliga hösilage balar osv. Luktat på ALLA och vart jätte nojjig… Men inte upptäckt någon dålig bal. Hade planerat att kalka lite extra i helgen och ev bytt plats på automaten.

Men igår gjorde jag en upptäckt jag INTE hade räknat med…

Under vår foderautomat (byggd på en vanlig SJ pall) sticker något luddigt ut… jag trodde jag skulle kräkas när jag insåg att de luddiga var en halvt uppäten katt!! De hade vart illa nog med en hare men de va en katt!! Usch!

Jag fick flyttat på kadavret och hästarna tyckte ju givetvis att det va hur läskigt som helst och stog och luktade massor men NU förstår jag ju varför dem inte ätit upp allt och varför de luktat apa där de sista dagarna… *har så dåligt samvete för att jag gnällt på busarna*

Antagligen så har någon räv tagit katten och lagt den där för att ha i sämre tider så den kan ju legat där länge och inte "tinat" förrens nu?? Vi har haft plus grade nu ett par dagar..

Hur hade ni gjort i mitt läge? Vi ska flytta på automaten idag och kalka en massa men vad kan/ska man göra mer?

Hästarna fick 75kg hösilage utspritt över hela hagen igår,,, för jag orkade inte flytta på lådan själv… Men va gör man?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

gejsa
0

Stackars katt! Var det er katt? Man kan väl inte göra så mycket mer än i ni har gjort nu antar jag.

Maliiin
0

Åh fy! Men som sagt jag tror inte ni kan göra så mkt mer. De äter kanske upp det på backen? Å flyttar ni automaten idag så kommer dom nog äta ur den igen!

Marrsson
0

Tyvärr så vet vi inte vems katten är, de va bara den bakre halvan kvar och jag vet inte hur man skulle kunna göra. Känns väl makabert att sätta en lapp i mataffären… Vi ska höra oss för hos grannarna nu i eftermiddag, de finns väldigt mycket katter där vi bor men någon borde ju sakna den.

Kompisen arbetar på en städfirma och hon sa att kalk tar bort liklukt men jag är mest bekymrad över bakterierna… Men kalk ska väl neutralisera de mesta.

// Marielle

mazze
0

Det var ju absolut ingen trevlig händelse. Hästarna lär nog äta upp igen när ni har flyttat foderhäcken.

Marija
0

Uscha, kan ju inte varit en trevlig syn..

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Moonick
0

Stackars katt.. Du kunde inte ha gjort det bättre :)

Pheobe
0

kissen har säkert lagt sej där och dött…

Köp stalosan och stö ut, ett pulver som köpes i säck. Superbra, luktar gott också, använd gärna inne i stallen också =)

thilda-
0

#7 hehe hur ska den kissen kunna ta sig dit och lagt sig för att dö då den var halv? :P

Marrsson
0

#7 Tack för tipset :)

#8 haha sorgligt men sant.. haha

// Marielle

Royalz
0

Stackars liten katt :(

Sweelin
0

StackarnRynkar på näsan

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Angel88]
0

#8 den gick nog dit för att söka skydd dog av kyla, rävar är ju även ett as djur så den kom nog och åt en gratis luch någon dag… sorgligt men nog rätt sant…

må katten vila i frid och springa fritt på dom evigt gröna ängarna

gejsa
0

Om vi ska spekulera i hur katten kunde vara halv så kan både råttor och stora fåglar äta av kadaver. Någon häst kanske har sparkat på kadavret med så det åkte in under. Nu har jag inte sett hur det låg men så tror jag.

En häst kan ju även lägga in en rejäl spark i huvudet så katten dog.

Har en fjording i mitt stall som ofta dödar stora råttor i sin box på natten.

thilda-
0

#12 katten är fortfarande halv… och en halv katt kan inte gå tragiskt nog.

gejsa
0

#14# Hon skrev inte att katten gick dit halv. Utan att den dog där ev.

Pheobe
0

Hallo… katten gick dit och dog, SEN åt djuren på den… Jag har så många katter och dom går och gömmer sej när dom ska dö, så är det bara.

Ledin
0

ofy :S vad äkligt spelar ju ingen roll vems katten är men jag kan tänka mig stanken. Hoppas hästarna äter maten. Sen  stackars lilla missen :*(

Marrsson
0

Nu är krattat, rengjort och kalkat under foderlådan:) Ska även skaffa stalosan och pulvra mer, jag är super nojjig för att de ska vara skumma bakterier… Hästarna äter i alla fall och har de bra :)

Vi har fortfarande inte fått någon respons på vems katten kan vara,,, men de ger sig säkert. De finns dock VÄLDIGT många katter och de är tyvärr flera som har försvunnit förr. Dem som har stallet säger att dem själva inte vågar skaffa katt då dem försvinner spårlöst.

Jag vet inte om den har tagit sig dit själv för de är inte så att de låg rester av hela katten där utan de va bara den bakre delen.Skrikandes Jaja de spelar ju egentligen ingen roll hur katten kom dit eller hur den dog. De är tragiskt oavsett och jag hoppas att jag slipper se något sånt i hästhagen ingen.

// Marielle

gejsa
0

#18# Kanske ätit råttgift. Burr!

tezzie
0

Det är ingen som helst mening att ni sitter här och tjafsar om hur den stackars katten dog eller hur den kom hit. Det får ni aldrig svar på iallafall och det var inte det TS ville ha svar på i denna tråd!

Äckligt var det iallafall :(

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#20# Nu blir jag rejält förvånad!!!! Vem tjaffsar? Jag kallar det diskussion.

thilda-
0

Kanske jag ;) hahahha

carrrrrooooo
0

men är inte kalk farligt om hästarna får i sig det?, asså sånt som man sprider ut på gräsmattan??.. hoppas att hästarna klarar sig utan bakterierna och att hästarna fortsätter att äta mykt:)

Lycka till.!!

Marrsson
0

De är inte farligt om man använder "släkt" kalk.. Man kan köpa Foderkalk på Granngården :)

Nu är ordningen återställd i hagen och allt fungerar perfa!

Vi har även hittat vems katten var och den har varit saknad sedan slutet av december. :( Men nu fick familjen veta vart katten var i allafall och det är ju trots allt en lättnad även om de inte riktigt va de dem hoppats på.

Tack för alla kommentarer och råd!

Mvh Marielle

// Marielle