Grönt kort i hoppning ?
Hur får man grönt kort i hoppning ? Alltså så man får tävla på andra tävlingar förutom klubbtävlingar ? :)

Det kan du ta på din lokala ridklubb. Ring dit och fråga :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

du måste vara medlem i en klubb ansluten till ridsportförbundet och skriver och rider upp på klubben:)

Så jag måste rida på ridskola för att kunna ta det ? :/

Nä, men vara medlem på en ridklubb ansluten till ridsportsförbundet. det tog jag för givet när du skrev att du ville tävla mer än klubbisar :)
Man tävlar ju alltid för en klubb och det är den klubben du ska betala medlemsavgift till :)

Okej då vet jag :) Tack för svaren :D
På klubbtävlingar behöver man inte ens ett gröntkort, men om du skall tävla lokalt måste du det, ring till din ridklubb och fråga om dom ska ha en kurs nått, och då går du den visst många gånger och läser, senare får du göra ett prov och då får man lära sig att slå i TR och göra det på provet med:)
Till en början tar man inget grönt kort enbart i hoppning, tar du grönt kort får du tävla både hoppning och dressyr och andra grenar.
Ridklubbarna brukar annordna kurser med jämna mellanrum, Där du lär dig att hitta i TR, Jag fick när jag tog mitt se på filmer om tävling, sedan har jag för mig att vi tränade på att linda ben och visa häst vid hand mm. Sedan gör du ett ridprov där du visar att du kan rida en häst i alla gångarter, och sedan får du ett prov där du har TR till hjälp för att svara på frågor. Det är inte så svårt :)
Vi behövde aldrig göra ridrovet eftersom alla vi tävlat på den klubben, och vi fick heller inte se på film och linda ben. Men vi fick visa hästen för hand och springa med den som man springer med dom när man visar upp hästarna vid veterinärsbesiktning, och sedan fick vi även skriva lite och veta om massa saker vad gäller regler osv.:)

när jagh skulle ta mitt gröna kort, så snackade jag med en överdomare, som min moster kände. Hon var banbyggare.. Så gick vi och satte oss i ett rum ca 2 veckor efter. Och med hjälp av TR så tog jag det genom att skriva ett litet test : ) piece of cake ;D

Men ska man göra ridprov och häst vid hand när man ska ta gröntkort?? De gjorde inte jag?
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Vet ni hur mycket det kostar på ett ungefär, så jag vet om jag kan använda mina pengar eller låta mamma och pappa betala :P hehe

putt
// Marielle
Jag har för mig att det inte var dyrt alls, gick på någon hundring bara, (sjävla kortet, kursen och bet. till den provansvarige), men det kanske är olika från klubb till klubb ?

Men ska man göra ridprov och häst vid hand när man ska ta gröntkort?? De gjorde inte jag?
// Marielle

#15 Ok tack!
Jag har inget minne av att jag gjort några praktiska prov på de? Men de va typ 1995 jag tog mitt kort, var de så från början?
// Marielle

Ingen aning, men det kan säkert skilja mellan de olika ridklubbarna oxå!