Presentera din ridtravare!!
Nu vill jag att alla presenterar sina ridtravare!! Vill se bilder! Höra hur underbara dem är!!
Så sätt igång och skriv!!

Har ingen.

#1 Haha.. nej men dem som har så klart!! =)

Ha, ha jo jag förstår. Ville bara skriva lite. Det är så tyst här ibland. Har ju bredband nu så jag kan sitta här hur länge jag vill. haha

Har en märr härute, som jag använt som promenadhäst. Hon har inte vart riden på nästan ett år pga ont i ryggen. Ska ta o åtgärda den snart när fölet är utploppat om det nu finns i magen på henne 
En väldigt rolig häst, som är väldigt påhittig o som älskar att man pysslar om henne. Hon står o njuter för fullt!
Väldigt snäll o lugn, men kan vara väldigt busig emellanåt.
Har haft henne i 6 ½ år. Hade henne på travet, bland annat.

#3 Stackars Gejsa! Har hon långtråkigt nu?
#4 Får jag fråga varför du låtit henne gå med ryggont i ett helt år?

och ja… Jag ska presentera mina egna med.. tänkte bara att jag skulle ta lite nya fina bilder på dem.

#5 Hon har behandlats mot ryggonda, men det är en lång process. Det är inte bara ryggen, som är "boven" utan det kan vara något mer som i bakkotan, något ben,osv.
Och hon går i lösdrift,för att kunna röra på sej mera.
Behandlingen ska tas upp igen efter det att hon fölat. Jag visste inte att hon hade problem med ryggen o bakkotan när jag tog över henne. Märkte det efter ett tag o jag har haft ute veterinärer.
Röntgen är nog det enda alternativet, men eftersom hon har fölet i magen väntar jag tills det är utploppat.
Enligt equiterapeuten kan hon ridas men då ska hon klättra i berget, gå i terrängen, osv.
Lösdriften är det bästa för henne, o hon trivs bättre att gå utomhus dygnet runt.
endel säger att hon kanske saknar några muskler därav ryggonda, men jag är lite tveksam. Det visar sej sen då.

Ok. Då förstår jag! Fattade det som attdu inte hade gjort något åt det. Men nu när du förklarat så kom ju saken i ett helt annat ljus! Hoppas att allt löser sig för er och att ni kommer åt problemet!! Lycka till med fölet!! Du måste visa oss bilder på det när det är fött!!
Kalle (Kingclear) är inkörd och lite travtränad men ej startad.
då han inte gillade travet såldes han till en tjej som tränade honom i montè istället.
men han var lite för slö… så han såldes vidare till en yngre tjej som skulle ha honom till hoppning, så han tränades i hoppning ett tag, ända tills tjejen ramlade av och inte vågade hoppa mer och skulle börja rida dressyr istället.
DÅ köpte vi honom… han var ju så mager det lilla livet 
vilket jag tycker är konstigt att han var när han stod i ett så stort stall (ca 40 andra hästar) INGEN annan häst där var så mager…
Kalle är jätterar i både ridningen och skötsel, och efter att ha fått upp honom i hull (som gick jättefort) så började min dotter rida ut i skogen med honom och hoppade några ggr vilket han tycker är jättekul.
Kalle är lite barnslig i sitt sätt och har en utstrålning som är lite "sött" och "näpet"
på bilden har Kalle bott hos oss i 2 dagar

#10 Många travare magrar av när de skolas om, då de är vana vid att röra sig mycket mer och därför lätt blir stressade. Mangis var ett spjälstaket…
Har en varmblodsvalack som heter Lord Ajrim "Ludde". e:Lord Quick (som var med i VM-85) u:Mirja Way. Han är 150 hög och född 1992 i Säffle. Skulle gå på travet men knäna orkade inte det. Skulle ha honom o betäcka ngt sto, var steril. Han kastrerades och blev ridhäst till uppfödarens dotter. Såldes senare till Uppsala, vidare till Skåne o Tollarp.
2001 hade jag fått hem min gamla skötarhäst, en shettishingst. Blev sugen på o ta upp ridningen på nytt. Hittade en annons o körde ut o kollade på honom. Stod en fux o en brun häst i hagen Jag hoppades det var fuxen för han var såå fin! Jo visst var det han! Provred en gång o min kompis red också. Ville komma tillbaka o rida igen och gjorde det. fattade tycke direkt och sen maj 2001 har han varit min.
Han är en mkt speciell häst o väldigt svartsjuk mot min yngsta tjej. Han testade till max i början så jag var gråtfärdig efter varje tur. Tillslut lärde vi känna varandra o tycker vi passar perfekt ihop. Han kan gå på tygel, skänkelvikning, framdels o bakdelsvändning, rygga, etc. gillar hoppa skogshinder men har även provat banhinder ngn gång o det har också gått bra.
Ludde är väldigt lättfödd. Han blir aldrig tjock i sommarhagen.
#11 ja, så är det nog. Men i detta fall var det nog att han fick för lite mat till förhållande mot hur hårt han reds.
han fick 10kg ensilage med hög vattenhalt och några dl musli.

Marco Scandi som kallas Mackan till vardags har jag skött i 3 år och sju dagar ;) :D Han är en väldigt härlig kille som aldrig gör ngt för att vara elak. Han älskar att pussas och han står oftas o slickar hela mig om han kommer till :P Trots att han snart fyller 21 så märks d inte ett dugg! Man skulle snarare tor attt han va kanske 6 lr 8.. hehe

Hej har en varmblodsvalack som heter Gentle Shark efter Union Shark och min gentleman är född 1998.Jag fick honom våren 2001 och då var det meningen att jag skulle börjat rida in honom,men fick veta att jag var gravid och då blev han inriden året efter.Viklet jag inte tror var någon nackdel.Idag är han promenad häst då han har en medfödd defekt på bakbenet som gör att han inte håller för nått annat men det gör mig inget och han är nöjd med att lufsa omkring i skogen med mig.Han är värdens gulligaste vem som helst kan rida på honom.Vi är fortfarande gröna inom området western men vi har börjat lite smått med den omskolningen,jag måste ju anpassa ridningen efter honom så nån tävling kommer det alldrig att bli men det är ju bra om man får grunden och att jag kanske kan utvecklas på nån annan häst i framtiden.Men just nu så njuter jag av att rida min älskade charlie.

#8 Det är lugnt!
Hon mår annars väldigt bra o är lugn. Glömde förrsten att jag brukar gå på promenader med henne för hand, så att hon ska få sin motion det är för att jag ska få bättre flås så att säga! Haha.
Ja, om allting går bra med fölningen så lägger jag upp bilder samma dag som fölet kom ut!

#10 En travare som magrar av kan tyda på vantrivseln oxå. Men det är inte bara därför. Denna häst kanske låg i hård träning?
Min märr var ganska smal, men det ska ju dom vara o helst ska foder vara av högsta kvalité o grovfoder ska dom ha på fri tillgång. Men det viktigaste av allt är att hästen ska trivas med tillvaron, annars får den göra något annat om inte den trivs gå på trav, så att säga 

#19 Vad fin han är! Personligen så tycker jag att travare ska vara lite "runda", om du inte förstår vad jag menar med RUND, då menar jag alltså bakdelen ska vara muskulös! Sen ska dom inte vara för bukiga (men det är väl inte så många travare som är det heller om dom är vältränade,så att säga).
Dom har mycket energi, många alltså. En rund o gó travare är fin än en mager. Endel kanske inte kan gå upp i vikt om den är byggd så.
Jag vet en bekant som jobbar på travet har en passhäst, ett sto som är ganska liten o hon är smal men hon är byggd så o kan inte gå upp i vikt trots fri tillgång på hö av högsta kvalité.
Få se sen när den avslutat sin karriär, då kanske det blir nån förändring? 

Vienna Gallant - 97, har ridigt henne i 2 år nu. Jättesnäll att riad, lite va det hetare slaget så man får hålla i om man ska trava. Hon kan inte gallopera och jag rider edast i skogen med henne, har inga planer på att skola om henen till dresyr el. hopphäst.
Hon är väldigt trevlig och social, lute rund om magen och har fått 1 föl.

racer roger är 8 år, aldrig tävlad el tränad för trav. ngt har hänt vid inkörningen men vet ej vad för ägaren har dragit två olika historier där….hur go som helst, världens mest nyfikna pålle och därför finns det inget som är skrämmande heller. social pålle, vill bli ompysslad och så. ngt tiggig iaf precis efter han fått godis så vill han gärna ha mera. har honom för att skogsmulla men i början fick jag rida väldigt mkt i paddocken för att han skulle få lite muskler och orka skogsturer senare. gillar att rejsa, han och boxgrannen brukar få sträcka ut någonstans när vi är ute ihop. en rolig pålle som visar tydligt vad han tycker och tänker med sina öron och ögon. tex en gång så skulle jag kratsa hovarna, men de tänkte inte riktigt han p åtrots att jag redan tagit två hovar och skulle ta den tredje. han håller nästan på att ramla omkull för att han vill gå framåt samtidigt som jag håller i hoven- när han fått tillbaka balansen vänder han bak huvudet mot mig och blänger med öronen rakt ut åt sidan precis som att han tänkte "vad håller du på med? du gjorde så att jag höll på att ramla!"
han är en gó häst men ibland lite knasig pålle men det kasnke hör ihop med mig?

#5# Ja, hi hi visst var det synd om mig i går?!

Jag har en varmblodsvalack som heter Hot'n Sweet. Han är e. Supergill och u. Zoccer Mystic. Han är en trevlig liten kille på 153-154 cm som kom till mig för ett år sedan snart. Snäll att ha och göra med. Men han har lätt för att bli stressad när jag rider. Och har han då mer bråttom än vad jag har så stegrar han. Men det har bara hänt ett fåtal ggr. Men han är mkt rolig och trevlig att rida. Försöker träna honom väldigt mkt i kort trav, men i galoppen är det svårare. Då vill han helst rusa…nån som har något tips om det? Försöker galoppera på volt ibland, men det blir ju fort uttråkande för hästen. Men,men… han är iaf såååå snäll! Min lilla gullegris<3

När det gäller galoppen kan jag tipsa dig om att göra noggranna fattningar och bara galoppera några få steg innan du bryter av. Fattningarna måste bli ordentligt genomförda, d.v.s. inget spring in i galoppen, innan han får galoppera. Detta stärker jättemycket och så småningom kommer han att orka bära sig lite längre i galoppen. Trixet är att bryta av innan han blir springig.

Tack :) Det lät som ett bra tips! 

#9 Va inte och kikade på Mangis, kul o kunna kika på videos! Hon har ganska kul stil i traven, en variant jag inte sett ;)
Hon följer dig som en hund! Skulle vara kul om våran stjärna kunde göra det..

Tilia Couronne Won, född 1997, ca. 150 i mkh.
Gjort 5 starter i sitt liv, inte tillräcklig snabb så skolades om. Användes som ridhäst av uppfödarens dotter. Hade inte gjort nått på ett par år då dotter flyttat.
Nu har vi haft henne i 2 år och vi kunde inte fått en bättre kompis! Min syster tävla Tilia i hoppning och det går jätte bra, hon hoppar allt! Ska bli härligt när vi byggt paddocken så man kan rida ordentligt. Hon är ganska stark när man rider ute, hänger på bettet. Håller på och försöker lära mig hur jag ska få bukt på det. Hade planer på att ta föl på henne i vår men kom på andra tankar ef. både syster och häst är i sitt esse just nu.
Hon gör aldrig några dumheter, hur snäll som helst att pyssla med i stallet.

#13 och #22 Så läckra hästar, älskar fuxar! Tycker det är så fint med vbl med "ovanlig" färg.

#29 Kul att du besökte sidan! Jo, hon går efter när man plockar undan hinder och sånt, men om det händer ngt roligare någon annan stans går hon hellre dit. :-) Fast det är ju inte så konstigt.

Hej hej :)
Jag har en ridtravare som jag fick från Gävletravet för ca nio år sedan :) Både han och jag är 18 nu. :) Han är helt underbar trotts att han haft ett lite väl hårt liv. Han har aldrig vart elak. Han är väldigt speciell, han tar upp pinnar och spelar med på gallret i boxen och drar dom andra hästarna i svansen mm ;D Alla tror att han är en 3åring fast han som sagt var är 18år i år :) hehehe.
Han hann bara göra ett rekord på 1.18,3 under sin travhäst tid. Men han är underbar att rida på och älskar hoppning! :)
Hagas Jackpot "jackan"
E:Larabello
U:Charsmir brunnby
Hällsningar / Emelie och "jackan" :)

Nu ska jag äntligen få tummarna ur och presentera min lill dam!
Skulle ju eg. blivit 2 damer men den ena har jag tyvärr fått lämna tillbaka..
Norrcampens Wilma
Född 2003 05 20
e: Jupiter Hornline
ue: Self Confident
Brun utan tecken. Varmblodig travare. Mellan 150-155 cm i mankhöjd. (ej mätt)
Varit ägare till denna lilla dam sedan 18 november 2006.
Håller på att rida in henne och både hon och jag försöker lära oss lite NH. Har en underbar lärare i NH, Shirley. Har hänt mycket på bara en vecka nu. Har fått en helt annan häst!
I ridningen har vi precis börjat fixa till traven och det går helt kanon. Hon lär sig fort men är en bestämd liten dam som tror att hon bara ska göra det hon för stunden tycker är roligt.
Har ännu inte riktigt bestämt mig för vad vi ska inrikta oss på för gren. Men det kommer väl med tiden då vi kommer igång lite mera.
Wilma är endast startad några provlöp… Fick borelia i sommras och fick då bli ridhäst istället när hon friskförklarades.
Lite dålig bild men den enda jag hade tillgänglig på datorn..

#35 Herrejösses vilka långa hovar! 

Jag har ett 15-årigt vbl-sto som heter Folly.
Hon har tidigare gått på travet men är efter två föl omskolad till ridhäst. En underbar häst att rida och pyssla om på alla sätt och vis. Hon är en lättlärd och alert dam som gärna testar nya ryttare, men hon är aldrig dum utan ger sig på en gång. Hon är NH-tränad och har testat på lite Trab på ridtravarföreningen.
Imorrn ska vi för första gången försöka oss på att hoppa lite småhinder med henne, spännande och se hur länge jag sitter kvar *haha*
*** Kärleken övervinner allt ***

#37 Va inne på deras sida och läste att ridlägret skulle ha "trab" men hittade inget om vad det var?

#38 Det är en kombination av dressyr, bruksridning och western.
Fråga Mangis, hon är nog mera insatt än mig. Men skoj var det lilla vi testade :)

Trab är som Tezzie skriver. en kombination av dressyr, bruksridning och kanske vissa westerngrenar. TR finns på hemsidan. Kort sagt går det ut på att rida en bana och utföra vissa moment på rätt plats. Det kan vara att flytta en hink, rida slalom, gå över en pressenning eller hoppa ett litet hinder, stå still 30 sekunder (låååång tid), vända innan för bommar, rygga mellan bommar, rygga i vinkel (mellan bommar), ta en halsduk från ett hinderstöd och rida ett varv med den innan man sätter tillbaka den… Massa roliga lydnadshinder finns att plocka av! Läs under föreningsdokument eller föreningsinfo på hemsidan så hittar du TR (tävlingsreglemante) där alla hinder finns beskrivna.

Fy satan vad långa hovar den hästen hade längre upp:(

Har ett sto f:1996 e:victory zodiac . She's cool too heter hon, hon har haft 2föl . min syster har haft henne sen hon var ca. 6år men nu när syrran flyttat hemifrån så har hon blivit ridhäst till mig, Hon vill jttegärna gallopera hela tiden och är jätte pigg:) i helgen var vi med på våran första hopptävling, en träningstävling där vi hoppade 60cm, helt felfritt. Vi tränar på, och hon ser ut att bli en fin ridhäst!:)
sätter in en bild också!:)
#44 WOW! Den var snygg!
En trav häst är det bästa allround du kan ha! Aldrig för gamal för att bröja ngt nytt! 11år och jag började rida in min nu 13 år och vi börjar tävla igen i western oich han lär sig mer och mer och blir starkar och starkare! helt underbart!!
han va helt galen när jag började pyssla om honom som 9åring, han kudne inte stå i stall eller vara upp bunden eller stå stilla elelrirdas nu funkar allt underbart

Vilken läckerbit, natalie

Har ett 5 årigt sto 159 som heter New Score (skorpan) . Hon är e.Armbro Scorpion u.Franceska Brodda ue.Florida Pro
Fick hastigt och lustigt höra talas om henne (på mitt gamla jobb ,hos proffsträn)då jag fick ta bort min nsv tr.akut.
Skorpan hade precis startat en 4 e gång och blitt så nervös så hon strunta i att springa återigen. PÅ träningarna funkade hon kanon och sprang som bara den. Ägaren trodde mkt på henne och hon var tom över till Irland som föl fram till inkörning, då de anses ha bättre uppfödningsmöjligheter där.
Men hon visade tydligt att hon inte ville springa, slutade äta efter varje start. Och ägaren bestämde att hon skull einte behövas plågas med detta mer. Han hade tänkte sälja henne ,men blev så glad när jag frågade om henne då han kände mig, så jag fick henne gratis. Ville bara att hons kulle få det bra.
Hon var som sagt ruskigt smal när jag hämtade henne i aug.Så från aug till början av jan fick hon abra gå coh ha det bra och äta massa mat. Sen började jag så smått med inridning. Hon tyckte det var mkt läskigt först med ngn på ryggen. Men det släppte fort. Hon är jätte pigg och glad , älskar att blir riden , vad det verkar som och äter som bara den nu. Skönt!
Har tyvär så dåligt på bilder på henne ,återkommer ngn dag. Men det är i alla fall min lilla snutta på min avatarbild.

Min ridtravare heter Vintergatan =)
Jag köpte han hösten 2003.
Det var så att jag skulle egentligen hyra en häst över vintern å pröva på hur det var å ha en egen häst. Så en dag så läste ja på annonserna i tidningen så stod det :
Varmlod 6 år säljes som ridhäst . 3000:- ring: *******
Så jag övertalade morsan å åka å kolla på han å sen var jag fast =) hehe , hade han på prov i tre veckor å allt gick bra så vi köpte han =D
Han hade blivit riden , men bara i skritt så han kunde i stort sätt bara gå framåt å stanna :P
Sen så flöt allt bara på.
Åhh han e så underbar min "lilla" Winter !
Innan när d va 2 1års shettisar i stallet (1 är kvar den andra såldes) så "busade"/lekte han med dom å såg efter dom som att han var doms "mamma" =) Han är sååå snäll mot alla !
hihi d va lite om min , inte så mkt men lite iaf =)
Har ett sto varmblodtravare. hon e 17år, heter Heart Sund. När vi tagit över henne fick hon plötsligt dålit självförtroende och lite inte på männsikor längre, så vi fick börja jobba med henne i hagen, och nu efter nästan 2månader går det nästan jättebra att få in henne =P :D.
Hon har bara blivit riden som promenad häst då hon för de mesta bara skritades och travades & liiite galopp. Så nu håller jag på att öva på galoppfattningar med henne, och de går framåt =D.
Hon va medryttarhäst i nästan ett halv år, då ägaren skulle flytta och frågade om vi ville ta över henne, å de gjorde vi. så nu har vi haft henne i nästan 2månader^^.
Jag har tyvärr inget kort på min dam. Ska se till att ta kort å låna en digitalkamra. (min kamra åkte i baken
) Å alla min kort jag hadde ja dom e väck för datorn krassa så måga kort försvann, ovanlig tur så att säga… Men när jag har kort då ska jag skriva om min lovar jag.
Lyrik är kbltravare, 27 år ung. 158 hög. Nästan kolsvart på sommaren, svartbrun på vintern. Är nu mest skrittpensionär pga artroser i kotlederna bak och strålbenshälta hf, liten ringkota vf. Skrittar eller tömkörs 3-4 gg i veckan ungefär.
Har ägt honom sedan 25 december 1996, så snart 12 år nu. Vi har tävlat 1.2o hoppning och LA dressyr i yngre dagar. Även gymkhana. Lite tornerspel. Är inkörd, så vi har även kört en hel del.

Jag länkar :) http://www.freewebs.com/pilmin/index.htm
Mangis du har en underbar sida :D
Studs 2002 Val
165cm mkh
mörkbrun utan tecken
efter Smokn lanter & fashion
Har ägt honom sedan 04,då han inte hade haft de lätt under sin korta levnads tid, Idag är det min bästa kompis,har ridit in honom själv,och håller på med hans utbildning nu..
så här såg han ut när jag hämtade honom då var han slagen mager och hingst.
Jag har ju min älskade kallblodtravare Silverbläsen. :) 14 år "gammal", 160 cm hög, e. Pilo Pirat u. Bella Mia ue. Skansus. Mörkbrun med genomgående bläs, vit krona v. bak vit kota höger bak. Travtränad dock aldrig startad vad jag vet.
Har varit ägare till denna underbara herre sen 2 augusti 2007 och vi "firar" snart våran 1.års dag :D
Inte tävlad speciellt mycket, bara klubbtävlingar 60-70 cm. Dock hoppat högre på lektion och "träningar". Löshoppad ca. 120-130.
Vete sjutton vad jag mer kan skriva, men för övrigt min första alldeles egna häst och kunde nog inte ha funnits någon mer passande. :)<3
Bild från hopptävlingen 8 juni. :) väntar på att få gå in på banan ;D
Ja då var det väl min tur att presentera min!!
Dominate Crown född 1996 Efter Keystone dominator och Undan Alamanda
Lukas som han kallas till vardags tog jag på foder den 3/2 2007 , men räknades som min egen redan från dess,
3/2 2007 var första gången jag red honom ,
Han var insutten och skrittat under sadel inprinsip
Han föddes i Horred hos annica blom och stog där tills han var ca 1,5 år , efter det flyttade han till en amatörtränare och tränades där tills han var ca 3, men eftersom hans bakben inte funkade för trav ( patella uppkakningar ) så såldes han vidare, 2001 köpte min pappas faster honom och hon tränade honom i trav,
men ha tränades bara lugnt , var typ en gårds häst från 2001 till 2007.
När jag haft lukas ca 1,5 månad så började vi träna bommar, och hinder.
Vilket han tyckte var underbart kul!
Idag så tävlar vi upp till 110, men vi tränar mellan 115 och 120 , enstaka hinder på 130 och ibland 140 ,
Lukas är världens snällaste häst, ( dock gillar han att kliva på mina fötter ) Han gör egentligen inte en fluga förnär ,
Han busar ibland, men det gör alla .
Lukas och jag har haft våra perioder då vi inte alls kommit överräns , men när han gett sig så har vi blivit bästa vänner igen.
Den 24/12 2007 så fick jag lukas i julklapp av min pappas faster!
helt otroligt tyckte jag <3
jag ångrar inte att jag tog honom, världens bästa vän är han<3 jag skulle inte kunna leva en dag utan honom nu .
Det är nästa så jag knappt vill lämna ifrån han till min skötare :)
som är som en lilla syster till mig :)
Det var om lukas det :)
Million Wind, "Lillan", 10 år, sto. Lillan är brun med en vit kota.
Just nu har jag Lillan på foder, men ska köpa henne om ca en månad, när jag ahr pengar. Jag har haft henne i ett par månader nu och trivs underbart bra med henne. Har tränat mycket galopp och bommar och har hoppat enstaka hinder med henne. Hon är löshoppad 120. Själv är hon 172

#57 Tackar! Alltid kul att få beröm…

Jag har ett varmblodssto, Winner, född 1999. Aldrig startad med travtränad. Jag började rida henne regelbundet 2006 och håller fortfarande på i princip varje dag. Vi har väl kommit en bit i inlärningen :) I början vågade hon knappt gå över en bom, nu hoppar vi 90 cm, i TRAV! :P Och det roligaste med att rida in en häst är att få se resultat och det har jag gjort. DEt finns ingenting som gör mig så stolt och så glad som min häst. Hon är väl inte den som är jätte lättlärd, man får lirka med det mesta. Hon är en mycket bestämd dam som vill ha allt på hennes vis. Men vi är lika envisa båda två!
Jag har ingen egen ridtravare, men är halvfodervärd på en sedan ett år tillbaka. Trivs riktigt bra med både honom och hans ägare.
Han rids mest ute i skogen, men vi tränar dressyr en dag i veckan och tränar också hoppning för tränare. Han gillar inte att arbeta alls egentligen, men när man väl övertalat honom är han jättefin! Hade tänkt att ställa upp i lite dressyrtävlingar tids nog, men är en bit kar tills dess. Hittills har vi bara varit med i träningstävlingar i både hoppning och dressyr.
Han är startad för många år sedan och har sprungit in lite pengar, vilket man inte kan tro nu, för han är ganska lat. Men vissa dagar beter han sig som en unghingst.
Han heter Sartorius, men kallas för Storis, Storen, Korven, Storeman eller Vackrast. Underbar häst jag hittat. :)

Oj, såg nu att jag inte presenterat min gumma! *shame on me*
Okej… Maggan (Maggies Nice L.) är ett varmblodssto på 17 år (beter sig som 3) och är ca 153 i mkh.
Har ägt Maggan i drygt 3 år men har snart ridit henne i 4. Tillsammans så erövrar vi skogarna här omkring och det fixar vi mkt väl. ;)
Hon har gått som tävlingshäst i många år, slutade som nioåring tror jag.
Damen är lite komplicerad, hon är en enmanshäst. Vem som helst kan hålla på med henne från marken men inte på ryggen. Hon tycker inte om när andra sätter sig upp på henne. Hon gör väldigt mkt för att få överhanden över tyttar'n.
Men hon är verkligen världens underbaraste häst. Min allra bästa vän och jag älska henne över allt annat på jorden!
Maggan har vart inte allt för långt ifrån slakt hela två ggr.
Första gången när hon var unghäst och sprang in i ett stängsel och skar upp hela bogen/bringan på höger sida.
Och den andra efter att hennes karriär som travhäst och sitt första (och enda) föl kommit till världen. Ägarna hade ju inget att göra med henne då. Tyckte väl antagligen att slakt var det bästa men så kom jag inte i bilden och började ta hand om na. =)
Ja, det de ni får höra. (Husch, så långt det blev…. ) :O
Hehe ^^
Jag har en ridtravare på foder.
Han heter conto och är en underbar individ. Han är 16 år och amerikanskt varmblod. Sprungit V75 men pansionerades vid 5 års ålder, och reds då in och har använts som ride häst där efter. Han är utbildad i dressyr ca Lc-Lb, och hoppat bana 110 .
Han är hur snäll som hällst, en riktig jäntleman . (L) Snäll i all hanterning så som att sko, lasta osv.
Hej! fina hästar hörrni…=)
Här kommer min sötis, som jag nyss köpt(9/7 2008) han heter In Between, kallas "Mellisen".. han är jätte snäll att rida och hantera, helt underbar galopp och sköter sig fin fint här! han är född 2002, har gått premie lopp inget annat, dock trav tränad ett tag!.. Älskar denna varelse!! <3

Jaha, kan väl oxå slänga in en bild här ;)
( har ingen bätte bild på den här datorn :( )
Har har vi min Scotty Boy (Foreign Scotch), eller ja min å min, jag rider honom några ggr/vecka då ägaren inte hinner med, han slutade tävla förra året å nu mera rids han bara, försöka få han ordentlige inriden dock e jag ganska nybörjare på att lära hästen saker, så det går väl lite si å så med träningen, han kan gå på tygel i skritt å trav å kan öka å sänka tempot i traven, dock e han för ojämnt muskelerad så galoppen blir bara sken å massa bocksprång å sen blir det snabb trav. Men bara att jobba på, galoppen kommer nog ;)
Han är personligen värden goaste kille, vill aldrig göra något ont men full av energi å bus. Snäll som ett lam att hantera å ett stabilt å lugnt psyke.
Min pöjk<3
S.G.Prins Winglord vallack på 11år, 153cm. brun & stickelhårig skjuten stjärn med stickelhårig fläck på nosen, oreg. vit kota h-bak med svart fläck i kronranden. vit fläck i främde kronranden v-fram och vit fläck med svart fläck i främre kronranden. Jättego kille, social. Lyder inte så många, men det kommer nog. En rätt cool kille i alla lägen som hoppar fint och går fint i dressyren. Har haft honom sedan den 11mars och jag älskar honom bara mer och mer för varje dag som går!
Här springer han för mig, min snygging<3

Lass Amie, född den 25 januari 1993 så är altså 15 år gammal. Hon är 164 cm i manken. Hon är en "gammal" dam med MYCKET egen vilja och hett temprament, riktigt stoig! Hon kom till mig den 1:a Januari år 2007 och var då riktigt smal och man såg vartenda revben och hade ingen rumpa och hals överhuvudtaget, men med lite träning och bra mat så har hon blivit en riktigt välmående och musklad dam, tycker jag själv iallafall. Hon är snäll i all hantering och lugn och snäll i stallet. I ridningen är hon väldigt lat i paddoken men utomhus är hon pigg och glad. Själv tycker jag att hon är världens bästa och skulle inte byta henne mot allt i världen. <3

en liten uppdatering om min lille foderhäst.
Vi hade en period där han inte reds så mycket pga att sadeln passade inte. det blev bus och lek i paddock, longering, försök till tömkörning och lite barbackaturer då.
Nu har vi hittat en fin sadel som passar utmärkt så ridningen börjar komma igång igen. Så köptes en tömkörningsgjord och tömmar i somras också. lillpojken gillar tömkörningen bättre än longering.
Vi hoppade tillsammans med några andra i stallet och de hade lagt fram cavaletti. Jag har tidigare försökt se om han klarar av att trava över en bom men då har han bara hoppat över, likaså denna gången. Det blev lite gymnastikhoppning för han hoppade studs över de fyra bommarna. två plockades bort men då blev det längdhopp istället. Men efter att ha skrittat lugnt över och sen kommit mot i långsam,långsam trav på gränsen till skrittövergång så kunde han gå över dem rätt. I förrgår tömkörde jag och la ut tre cavalettibommar och han klarade det perfekt!
Vi har lite trubbel med träningsvärk bara, jag antar att det är träningsvärk iaf för han gillar inte att bli borstad annat än på huvudet i ett par dagar efter att han blivit riden. Vi ska se om något kosttillskott som MSM hjälper och så ska vi börja med b-vitamin igen nu när fällningen börjar.
pålle har fått en bästis i hagen, det är sällan man ser dem på varsitt håll, oftast försöker de äta upp samma grässtrå och går sida mot sida. För ett tag sedan kom det in en nygammal häst, som polat med bästisen tidigare men de fungerar bra ihop alla tre, den fjärde pållen i hagen är bossen och håller sig mest för sig själv, men vill då och då ha sällskap av min lille.
Tiffany Crown fux sto född 2003
Kommer att få hem henne på måndag. Hon har varit "ridhäst" sedan december 2007. Har innan det varit i träning hos Petri Puro tillsammans med halvlillebror Commander Crowe.
Var iväg för 3 veckor sedan och provred. Föll pladask! Helt underbart trevlig häst, så sammarbetsvillig och älskar verkligen att arbeta. Har hoppat lite smått med henne och får se vad det blir av henne. Tänker iaf senare i livet ta föl på henne :)

thorsson - blev det någon bilder i den där tidningen på lord?
Jag har ju min kallblodstravare, Silverbläsen (alias. Silver), en go och glad valack på 14 år, född 9 maj 1994. Har haft honom sedan 2 augusti 2007, alltså drygt 1 år. Han är 160 cm hög, mörkbrun, självklart med en bred genomgående bläs som kännetecknar hans namn ^^. Pilo Pirat - Skansus, är släkt med Järvsöfaks ganska långt tillbaka då båda två har Steggbest som farfars farfar. :) Har tagit reda på att Silver har gått en del lopp, däremot har han inte sprungit in några pengar.
Silver är underbar att ha och göra med och vill ha uppmärksamhet av ALLA! Från småbarn upp till äldre människor, det spelar ingen roll bara dom klappar på honom, och han suger åt sig beröm som om han vore självaste Svampbob. <3 Hoppa ÄLSKAR han! Men dom långa galopperna i skogen är det inget som klår! Det känns verkligen som han har hittat hem. :)<3
När han kom till ridskolan i början av sommaren förra året såg han ut som en tunna, han nästan rullade fram. Men på lite magrare bete och med ett gäng hästkompisar så var en del av magen borta. Trots att han var så stor och tjock så sa det *klick*. Jag var helt förälskad. Dom underara bruna ögonen under den yviga pannluggen som lägger sig bakom ena örat när han ruskade på huvudet. Han var helt enkelt perfekt. Jag var först upp när vi provred honom, hittils har det låtit lite som en saga, och det var det också. Tills man skulle svänga första gångerna, det var verkligen som att sitta på en spårvagn. Men jag var överlycklig ändå. Den stelheten som var då är helt bortjobbad nu, han går i en hyffsat stadig form i skritt och trav och galoppfattningarna går framåt. Allt hände på knappt 1 år. Så underbart! Som sagt så älskar ha att hoppa och vi har varit med på två små klubbisar hittills. Bara 60-70 cm men det har kännts riktigt bra!! I senaste petade vi dock sista bommen i omhoppningen men vi hade dagens absolut snabbaste tid! Det borde man fått pris för tycker jag ^^
Eftersom det är långt till stallet från där jag bor i veckorna så går Silver lektioner i veckorna och han trivs jättebra med det. Han är en favorit bland eleverna, främst vuxeneleverna men även dom yngre.
Herregud vad mycket text det blev och jag kan skriva sååå mycket mer. Men det är nog dags att sluta nu, grattis till er som orkade läsa allting. :) Slänger in ett par bilder också.
Bild; Mys i hagen en tidig sommarkväll. :)
#81 är din häst släckt med Netta clown?? tänkte det låter ju så likt:P
Lass Rozzo
brun valack född 1998-07-15
Startade sina 5 lopp men det gick inget vidare. Han har inte sprungit in ett enda öre, trots alla pengar som lagts ner på hans träning och inköpssumman. Han såldes och hamnade såsmåningom hos oss, där han verkar trivas jättebra. :) Han är snäll mot barn, eller ja, mot alla. Han är inte den ultimata ridhästen men det beror mest på att han hittills använts mest till ponnyridning och lättare "lektioner". Jag ska ta tag framförallt i konditionsträningen och sedan lär det bli lite mer allvarlig träning för hans del. Han har ett underbart temperament och mycket sammarbetsvilja, tyvärr "stänger han av" när han blir rädd och vill inte lyssna och det är ju inte så roligt. Men det blir bättre. Han älskar att hoppa och springa, men man måste få honom över hindret ett par gånger innan han fattar att det inte är farligt och sedan blir det bara roligt. :)
Här kommer en (tyvärr) dålig bild på vår förtjusande kille. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Lisette: Ja, en bild. Stort uppslag :) Kommer nu i september om jag förstog attlid rätt :)
guud vilka söta hästar alla har:)
#85 - Nix, inte släkt med Netta Clown. Tiffany är
E. Juliano Star.
U. Caterina Crown.
UE. Sugacane Hanover
Man kan alltid kolla in Travsport.se för stamtavel och registrerad info :)
#88 är han uppfödd på stället Kesebro mellan katrineholm och Flen?
Ska väl ja presentera min lilla stjärna då! Vet inte om ja riktigt kan kalla honom "ridtravare" än eftersom han startar för fullt på travet fortfarande
men iaf.
Last Hood 3/4-00
e. Pythagoras u. Red hammering. Brun valack ca 155 cm och har i dagsläget sprungit in 86 314 kr.
Jag hade som passhäst på jobbet, men när ägaren skulle flytta sina andra hästar till en annan tränare, så fick jag honom! Ägaren tyckte att vi fungerade så bra ihop, ingen annan har fått honom att springa i löpen och det året hade jag ridit in nästan 50 000 på honom. Så han var jättenöjd. Som sagt så startar han fortfarande, men jag försöker rida dressyr på honom iallafall en gång i veckan. Det går väl sådär, men han går hyfsat i form i skritt och trav. Han gör galoppfattningarna 9 av 10 gånger! Har bara haft honom sen feb-mars och han gör framsteg hela tiden.
Hittade ingen bra bild, fick ta en från värmningen till ett montélöp.

Messer Kwik
E: Messerschmitt U: Lisette Kwik
Född: 1990 (18 år)
Färg: Brun med stjärn.
Mkh: 162cm.
Han är en underbar häst, rider tornerspel på honom. Han är lättriden men inte alls tråkig. Han är snabb (älskar att springa fort), kan stegra lite på komando. Är en juvel när vi har barnridning (står still, går försiktigt mm) och känner sin ryttare och anpassar sig efter denna. Han är hög i rang och tycker inte om att vara ensam.
Arvells Vintage
e: piper cub
u: vintage port
född: 1993
Arvell red jag och skötte om i ca 1år, sköter tyvärr inte om honom längre för jag ville komma nånstans i min ridning och han var kanske inte den rätta hästen för det. Jätte mysig att rida ut på. Hopptävlade några gånger på honom, som högst blev det 60cm, men han har hoppat 1m under ryttare :)
(vet att jag har vääldigt korta stigläder på bilden :p)

Min ridtravare heter Rubino Star eller Bobby, han är 8 år och ALDRIG startad. Han är bara inkörd. jag fick honom av min kusin som inte hade tid med honom. Hon "Räddade" honom från en hemsk ägare som inte alls brydde sej om honom. Hon gav inte mat mockade inte till honom osv. Hon var dessutom LIVRÄDD för honom. Så tillslut blev han elak mot henne och bet och sparkades och stegrade och hade sej. Så hon beslöt sej för att gebort honom eller så skulle han gå till slakt. Så min kusin Cassi tog honom och hade han i några månade och sedan beslöt hon sej för att ha honom på sommarbete hos oss. m(in morfar har 6 stycken andra hästar). Så när sommaren började lida mot sitt slut så tänkte Cassi sälja Bobby för hon hade inte riktigt tid med honom mer, men eftersom att jag hade tagit hand om honom hela sommaren ville ju jag inte det så hon gav honom till mej. Jag skulle ändå köpa en ny häst då jag har vuxit ur min ponny, och det var ju pefekt eftersom Bobby är världens bästa häst tycker jag!
han är riden i dressyr och i hoppning. Han hoppar som en gud. Dressyr är väl sådär men han försöker så gott han kan. jag har ägt honom i nån månad nu. och vi trvis jättebra tillsammans!
Rubino Star
e: Ego Play
u: Crystas Speed
Född: 2000
Mkh: ca 167
Ägare: Jag

#96 Vad hög han är (jämfört med de flesta andra travare) =)

Tänkte göra en liten presentation av mina hästar. Den första heter Rowdy Amor, född -97, rödfux m vit bläs och bruten snopp, en vit bakkota. Han är 162 cm. Köpte honom som treåring. Tränad men aldrig startad. Han är nervig av sig men har blivit så mycket bättre med åren. Det har varit en lång resa med honom men nu är han helt underbar. Kommer aldrig bli någon lugn gårdshäst men han är helt ok nu. Han är väldigt kort i ryggen och tar helst galopp. Han har aldrig haft något riktigt travartrav i sig. Inriktningen är dressyr med honom då han är väldigt viktkänslig. Dessutom är han rädd för bommar och jag lyckas inte få bort det. Där emot så hoppar han gärna skogshinder med glädje. Han är efter Snuggles och Perfect Amor.
Sedan har vi nykomlingen, Giddelin, född -03. Han är efter Gidde Palema och La Grande Dame E. Har haft honom sedan tre år också. Han har tränats mer målinriktat och stått hos kändiskusk. Hans problem är att han är lika lycklig sist som först. Har ingen tävling direkt i sig. Han är ung och har mycket att lära. Rider lite dressyr och lite hoppning med honom. Galopp funkar klockrent både från skritt och trav. Kör honom även med sulky mellan varven för att han tycker det är roligt. Allsidig träning tror jag på. Gidde som han kallas till vardags är motsatsen till Rowdy. Han hetsar inte upp sig i onödan vilket gör att han blivit en trygghet för Rowdy. Han är mörkbrun med liten stjärna. Ska försöka få in lite bilder på min sida.

Vilka fina hästar ni har :)
MVH Glader

Jag har ett sto som är född -99, hon kallas Lady.
u: Luriga Lotta
e: Gift Box
ue: V.I.P.
Hon är mörkbrun, med en stjärn i huvudet och ljusbrun mule på vintern. På sommaren är hon ljusare brun, och är inte alls en annan färg vid mulen. Hon är ca 167, så rätt så stor, fast hon känns inte så stor när man rider henne.
Jag köpte henne i mitten av Juni -08 och under sommaren gällde det bara att få upp henne i vikt och behandla alla hennes sår som hon hade, både liggsår och stora ruvor som behandlats fel på bakbenen.. INgen vacker syn direkt.
Använder henne att rida lite dressyr, hoppa lite, och rida ut på långa rundor : ) Hon är världens snällaste i hantering, dock kittlig under magen, så då surar hon till lite.. samma när man spänner sadelgjorden.. Men hon är absolut inte dum..
När jag började rida henne i september, kunde hon ingen högergalopp alls, och var JÄTTEstel i högervarvet.. Nu kan hon båda galoppskänklarna och är jättemjuk och fin i båda varven : )
Hon var aldrig startad på travet, då hon var väldigt bakskygg. Det gick inte att sätta på henne en vagn ens.. de sägs att hon sparkade sönder den totalt. Man kunde inte ens tömköra henne ''för hand'' utan vagn.. MEn det märks inte alls av idag, så man kan gå och tömköra henne utan några problem..
Mitt mål med denna dam är att börja tävla lite smått i sommar, samt sätta föl på henne någon gång. : ) tror att hon är en finfin mamma, hon har haft 1 föl -05,. och de sägs att de har gått finfint.. så det är det jag önskar mig : )
Om ni frågar mig, så ser jag en hel del skillnader på den hästen jag hämtade hem utan att ha sett henne före, och det söta gullet jag har idag = )
SER NI NÅGRA ? (a)

Jackie John "jackie" FÖDD 97-0710, hon är uppfödd i eksjö men hon ville sig inte på travet så hon blev ridhäst :) hon är superduper snäll o väldigt lätt hanterlig (Y) kan grunderna i dressyr o har hoppat 1m hehe vi rider mest skogsturer och hoppar. hon är brun med svart man o svans o världens vackraste ögon (A) ganska lätt för att gå upp i vikt på sommar betet ;)
e: Happy Feeling
u: Jackie Bride
hon har fin travstam men de spela visst ingen roll hon hamna i sadeln ändå =D

101. Verkligen skillnad! Väldigt fin har hon blivit :) Det är SÅ KUL med före och efterbild för man kan verkligen sträcka på ryggen när man ser skillnaden ;) Jag älskar de bilderna mest :)