OT: På tal om lejon och hästar!
Det står om detta i dag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2732905.ab
Känsliga ska kanske inte ens läsa artikeln.
Fy f*n…
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Usch :/
läste det i morse :( fy skäms,
ska man avliva hästen ska man göra det , utan att ge hästen som mat till lejon! usch ana mejja:O
rå sanning…
jag tycker dock inte att det är något fel med att använda kroppen till djurmat.

Förstår inte varför alla tycker att det är så himla hemskt. Är det bättre att åka till slakthuset och mala ner hästen till hundmat?
Nej kan inte heller förstå varför hästköttet inte kan gå som lejonmat istället? Bättre det nyttjas tycker jag…
Jag tycker inte heller att det är så hemskt att ge hästen till rovdjur som behöver den som föda. Hästen finns ju inte mer. Det är ju bara skalet av hästen dom äter upp… Visst, händelseförloppet när dom sliter i hästen är väl inte så vackert, men lejon måste ju också ha mat!
Jag ska inte påstå att jag själv skulle klara av att ge min döda häst till lejon, men jag tycker inte det är fel att göra så. Om hästen ska avlivas och lejonen är i behov av mat, så… Då gör ju hästen nytta. Det gör den ju inte när man begraver den, eller ja, inte på samma sätt.
#5 Håller med.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag håller till 100% med Attlid! Jag tycker inte det är så hemskt. Rovdjuren måste ju också ha mat. Det skulle hända samma i naturen, så förstår egentligen inte varför det blir sån uppståndelse mot det…? Visst det är, som Attlid sa, inte så mysigt när dom ska äta det.. men så går det till för rovdjuren när dom äter, och för att dom ska må bra så måste dom, har jag hört, få maten ungefär som det blir i det vilda. Hästen är ju redan död. Det här kanske lät lite ohjärtligt eller vad man säger.. men jaa, jag tycker inte det är så farligt. Alla ska få mat!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Men snälla ni! Det var inte detta jag ville läsa igen. Vi har ju redan skrivit om ifall det är äckligt eller inte.
Jag ville bara visa att det är många som gör så här tydligen. Vi har ju nyss diskuterat detta tror t o m att det var i förra veckan.

Jaha, förlåt. Visste inte det. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det visste inte jag heller eftersom jag varken sett eller följt den diskussionen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker det är jättebra att använda köttet och stödja djurparkerna.

#12 instämmer.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Tycker att det är superstark av hästägarna som avlivar sina hästar på en djurpark, de tänker ett steg längre och ser till att trots att deras älskade häst är död så får den ändå göra nytta.
Så att man slipper avliva friska kossor mm.
kom inte jag ihåg 
men tycker det är bra m återvinning…
jag tycker de e bättre att de går till rovdjur än att de går ut till butiker som hund mat eller som mat till oss, hellre se min vän bli uppäten av ett lejon än att veta att nils kalsson sitter o äter min vän med pepparrot :@
Läste den i morrse när vi köpt tidningen. Blev lite diskusion av det här hemma.
Jag tycker det är bra att hästana kommer till nytta och används direkt. De här hemma var av annan åsik…

JÄTTEBRA tycker jag!
och gejsa, även om vi haft diskussionen bara för en vecka sedan så hindrar inte det att man har diskussionen igen. det finns ju (uppenbarligen) de som missat den!
däremot kan jag väl känna lite att bilderna känns lite sensationsartade.

Jag tycker att den som skrev artikeln verkar försöka framställa det som något hemskt och föfärligt, fastän tjejen den handlar om, som lämnar sin häst till avlivning på Kolmården, verkar vara rätt posotiv inställd ändå.
Jag tycker själv, som flera andra har sagt innan, att det är starkt av folk som lämnar in sina hästar till t.ex. Kolmården, där de gör nytta och åtminstone några lejon glada, eftersom att jag inte tror att jag själv skulle klara av att ta det beslutet.

Jag skulle nog inte göra det själv men jag tycker det är helt ok.
Ja det är ju ett alternativ av många. Hästen som död bryr sig ju inte. Men påverkas inte rovdjuren av det lugnande medlet? Bara en undran.
Har också tänkt att dom ska dö hemma, men får kanske tänka om av ekonomiska skäl. Vad som då sker vet jag inte förrän det är dags.
Måste erkänna att när jag först läste rubriken så trodde jag att artiklen skulle handla om en häst som av misstag hade blivit uppkäkad av lejon, det hade varit mer tragiskt. Ganska osannoligt dock, men kändes som en sån sak som aftonbladet hade kunnat skriva om..

Har själv varit med och lämnat döda hästar och kreatur till Orsa björnpark. Kändes helt rätt. Dock var det inte mina egna djur.
Vill inte ägarna ta ansvaret över sina djur efter att dom dött el avlivats så tycker jag att det är helt ok att kadaverna går till djurparkerna.
Det konstiga i denna debatt är att "djurvännerna" hade även rasat om tidningarna hade lagt ut bilder och skrivit artiklar att djuren i våra parker svälter för att dom inte kan få någon mat.
Marsvin 4-ever
.

Kadaver är ett självdött djur eller ett djur vars skött inte är skändligt att äta. Lejonen får ett hästkött från en avlivad häst,
#23 - vad menar du med "Vill inte ägarna ta ansvaret över sina djur efter att dom dött el avlivats" ??
Vaddå inte ta ansvar över djuret sedan det dött eller avlivats? Det är väl DET man gör om man ser till att det blir omhändertaget på ett eller annat sätt!
Sen om omhändertagandet handlar om slakt till livsmedel, foderslakt, destruktion eller gräva ner hemma på gården (kräver tillstånd från länsstyrelsen) har väl inte med saken att göra så länge man ser till att något blir gjort!

#22 Trodde detsamma !
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Usch jag läste det tidigare idag, dt är hemskt :/
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Trodde som #22 och #26 :S Fast sedan när man läser, och ägaren gör det frivilligt, tycker jag det låter helt okej. Som någon sa, det är ju bättre än att friska kossor avlivas och blir lejonmat.. Skulle själv inte kunna göra så, mycket starkt av hästägararna! :)
Mvh Sigrid

första gångerna jag hörde om det vart jag väldigt berörd o tyckte det va hemskt, men nu vet jag inte längre… är väl eg inte mer hemskt än ngt annat.. den är ju död, o det blir för en bra sak…
jag tycker det är bra att möjligheten finns, lejonen ska ju också ha mat, även om jag inte tror att jag själv skulle kunna lämna min häst dit, så har jag full förståelse för dom som gör det.

#24 Kadaver enligt svenska akademiens ordlista= Djurlik.
#23 Vissa av dom som vi ibland fick hämta hos hade inställningen: kom o hämta skiten! det är för dyrt o bökigt att avyttra på annat vis! Det gjorde en upprörd på många vis, men visst när man tänker på det idag så var ju faktiskt det ett visst ansvarstagande.
Marsvin 4-ever
.
Jag reagerade väldigt starkt på det först när jag läste det, men när jag väl tänkte efter så är det något som förekommer varje dag. Ta kor som exempel. Folk reagerar inte mkt på att dom föds upp för att slaktas. Men när samma sak gäller hästar är det fruktansvärt. Det är för att vi värdesätter djuren. Vad gör det för skillnad om hästen blir korv på våra mackor eller mat till lejon? Det är väll endå ganska bra att kroppen tas reda på. Visst låter det hemskt att ens bästa vän ska skäras i bitar och bli djurmat, men är det någon som har funderat på vad som faktist händer med hästen kropp efter slakt?

jag tycker detta är bra. känns bättre att låta ett djur som haft ett liv få komma till nytta även efter döden än att föda upp djur vars syfte är att bli mat direkt…

Jag tycker att det är jättebra att man ger hästarna till rovdjuren!
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag tycker det är jättebra att kunna ge sin häst som föda till rovdjuren på zoo. Någon mat måste de ha och det är väl bättre att utnyttja slaktade sjuka/gamla hästar än att avliva friska djur för att de ska bli mätta?
När hästen är död är den död och känner inget. Jag älskar mina hästar högt och den dagen de ska slaktas kommer jag också lämna dem till kolmården, men kommer självklart aldrig kunna se på när de ges som mat. Jag åker när den är konstaterad död.
tkr med det är bra ,, men tror tyvärr inte jag skulle klara det.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag är emot de. De känns bättre om man har en grav att gå till, så jag skulle begrava min häst.
men det finns häst kremering (stavning?) nu va ? :D det vill jag absolut :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det var väl en smart lösning då det är så svårt att göra sig av med hästkropparna numera!
Man får ju bara kremera ett visst antal hästar i veckan eller nåt sånt…
Och om lejonen får mat dessutom så är det ju toppen!
Men blir inte lejonen dåliga av det lugnande medlet?
#39 - det är förmodligen så att endast mikroskopiska mängder av det lugnande medlet hinner tas upp av kroppen under den korta tid som löper från att de får lugnande sprutan till att hjärtat slutar slå… Och dessa mikroskopiska mängder blir till nära noll utblandat med hästköttet
Jag har alltid resonerat så att om det är något kött man kan äta med gott samvete så är det hästkött (svenskt iaf), då vet man att hästen har haft ett riktigt liv.

#41 det tycker jag är ett väldigt bra resonemang!
Jag tycker det är helt ok. Kanske inte något jag skulle göra själv, men jag har definivt inte något emot dom som gör det.
jag tycker det va bra, på så sätt lever ens häst vidare innom lejonet, den blir en del av det….

usch fy vad hemskt.. Skulle aldrig kunna göra de med min egen häst, iofs har jag aldrig tänkt avliva henne, och hon ska inte dö xD
men absolut inte på ett sådant sätt iaf.. Visste inte att de gjorde så på kolmården.. MEN NU VET JAG (I)
men min åsikt är att , jag bryr mig inte direkt om några andra gör det. det skadar inte mig om hästar blir lejonmat. Visst, när man läste artikeln, så fick man ju typ sig en tankeställare, att det verkligen finns männsikor som gör det. Och jag förstår inte hur dessa tänker.. Jag skulle aldrig kunna göra de !,

Jag tycker det är jättebra, hade det inte varit så långt skulle jag kört dit med våra hästar när det är så dags för dom.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag tycker också att det är en god gärning att lämna sin häst där. Som någon annan sa "bättre till lejonen än att malas ner till hundmat"
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Döden är en naturlig del av livet, och vi är alla del av ett kretslopp där materia cirkulerar. Jag tycker att det är ett utomordentligt bra sätt att ta till vara på hästköttet, och det torde dessutom vara miljövänligt, eftersom det minimerar transportbehovet.
Kremering är något som jag inte alls förstår mig på vare sig för djur eller människor. Kremering bidrar helt i onödan till växthuseffekten. Den sista fest jag bjuder på ska vara nära ett stort antal mikroorganismer med god aptit glufsar i sig mitt lik. Jag försöker leva naturligt och miljövänligt, och då är det naturligt att också låta livet sluta så.
Till sist en reflexion om det eviga kretsloppet. Var har alla atomer i vår kropp varit tidigare? En del av dem nyligen funnits i ett djur. Dessförinnan fanns de i grödan på en åker. Innan dess låg några av dem i en gödselspridare. Så är det med materien; den cirkulerar oavbrutet. Kanske har någon räknat på detta, men jag antar att det just nu i min kropp finns atomer som en gång funnits i en häst och som för länge, länge sedan funnits i en dinosaurie. Dessemellan har de förmodligen också funnits i många olika växter. Andra har funnits i havet.
Att atomerna från en häst förr eller senare kommer att ingå i andra djur och i växter är oundvikligt. Frågan är bara om vi är beredda att acceptera detta eller vill fördröja det, för att vi inte känslomässigt kan hantera döden.
#45 Är det mindre hemskt att lejonen får svälta, eller att, som någon sa, friska kor avlivas för att ge lejonen mat.
Hästen, den känner ingenting, och om du begraver hästen blir den uppäten av likmaskar, är det bättre än att den äts upp av lejon? Eller om man kremerar kroppen, då bränner man upp den, är det i sin tur så mycket bättre?
Du får ursäkta att jag låter lite hård, men jag ser inte hur det kan vara värre att få en lugn avlivning där kroppen tas om hand direkt än att ligga i jorden och ätas upp av maskar, eller att bi uppbränd efter döden.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att lämna iväg Zally till Kolmården om det blev aktuellt, och inte älskar jag henne mindre nu när hon lever för det.
Men om jag skulle ha en egen gård när hon dog skulle jag nog gräva ner henne istället (om jag fick tillstånd), av rent själviska orsaker.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Jag skulle aldrig kunna åka med min då levande häst och lämna den där och veta att den strax avlivas och äts upp av lejon. Däremot har jag inget emot att dom fick köttet när det tex avlivats här hemma.
Det har jag för mycket känslor för min häst för att orka göra själv faktist.

Aldrig i livet, för mig är mina hästar mina bästa vänner o inte i helvete matar ja lejon med dom inte, när dagen då döden står för dörren kmr får dom somna in lugnt här hemma. men visst ja förstår djuren på djurparken måste oxå ha mat men ja skulle inte klara av att göra nåt sånt "/