Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2359 ggr
SHV-Pysen
0

Äter du hästkött?

Äter du eller skulle du kunna tänka dig äta hästkött?

SHV-Pysen
0

Jag vet inte om jag gjort det, men jag skulle kunna göra det.

Maja
0

Skulle kunna äta utan problem. Men det är ju inte så att jag vaknar upp en morgon och tänker "Mmm, vad gott det skulle vara med en hästbiff!" ;)

[Teddy]
0

Ja gärna, men inte från häst som åkt runt hela europa för att bli slaktad.

bebbe
0

Japp,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Repoort
0

Jag köper inte stora köttbitar av hästkött för att laga till middag men som pålägg till smörgås har jag ätit

bubbelbubbel
0

näpp. tycker dels inte det är gott, och sen känns det fel.

[Jessica90]
0

Jag äter inte det. Tycker inte att det är gott, fast det kan ju bero på att jag vet vad det är. Men det skulle kännas så fel om jag åt det.

Smex
0

Hellre äter jag hästkött som har stått på gården bredvid min istället för att äta hästkött där det står svensk men är slaktad i Italien.

Ledin
0

nääää, men så äter jag inte så mycket kött heller. äter jag kött så är det 2 rätter jag kan äta det e taccos eller mina hemagjorda hamburgare. Men det äter vi inte ofta kött lagar jag givetvis men äta en häst nee. fint kött men aldrig skulle vi köpa det nåns älskade vän äter man på :S

Zaphix
0

Nu äter jag inte kött alls sedan många år tillbaka. Men skulle jag äta kött kunde jag väl äta hästkött lika gärna som annat kött?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Glader
0

ne jag äter inte hästkött

jsca
0

nej, tror inte att jag hade kunnat äta det om jag hade vetat vad det var för slags kött. och om jag hade fått reda på det efteråt, så hade jag nog itne brytt mig så mkt. Har inte varit i situationen, så jag vet inte riktigt hur det kommer att vara.

cordenia
0

nej jag äter inte hästkött, tycker att det känns fel på ngt sätt och så tycker jag itne att det är gott heller, min far lurade i mig det en gång

Alex
0

Jag sitter inte och granskar paketen med t.ex korv eller liknande för att se om det finns hästkött i. Det bryr jag mig inte om. Annars äter jag inte hästkött, helt enkelt för att jag inte tycker det är gott.

Åt det när jag var på Island, och jag kan säga att jag föredrog både får och fisk väldigt mycket mer. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

studs
0

skulle aldrig falla mig in

mazze
0

Jag skulle äta hästkött om det var så att jag gillade det. Har vad jag vet endast provat sånt man har på mackan och det var inget gott.

Lorita
0

slaktat i SV. annars så nej tack, det håller jag inte på annat kött då tycker jag det är bättre att frakta köttet än djuret.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

nej, jag äter inget annat kött än färs.

Maliiin
0

Nej jag äter inte hästkött! Men jag har smakat på mackan..

Maja
0

#18 - Hästfärs? ;)

lisette
0

#20 blandfärs, enbart! ;)

Molla
0

Tycker det kan vara gott på mackan, har bara ätit smala skinkbitar av hästkött. Finns inget annat i sveriges matbutiker va? som biff eller så?

DinJejja
0

jag äter inte hästkött av ren princip.. Känns väldigt fel

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JMax
0

Nej, jag äter inte hästkött, det känns inte rätt för mig.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[chriistina]
0

Nej. När jag var mindre åt jag pålägg och så med hästkött.
Men nu äter jag bara vilt när det kommer till kött, och vilda hästar finns knappast i sverige.

fridak
0

jag kan tänka mig att äta hästkött men det är inte så att jag letar upp det i affären och köper det för att det är häst, men i vissa korvar och salami finns det iaf.

hestellen
0

Aldrig! Skulle bli helt förstörd om nån skulle lura mig o sen säga att det va hästkött!

Dock är det väldigt mycket jag inte äter! xD Inte bara hästkött som är förbjudet i min mage :)

IdaT
0

Jag är så gott som vegetarian, så nej, inget hästkött här, men om jag skulle få i mig det och tycka att det var otroligt gott skulle det nog inte stoppa mig att det var häst.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tezzie
0

Japp, det gör jag. Om det bjuds/serveras så. Köper inte hem själv men det händer att sambon köper det och då tuggar jag i mig det. Känns inte konstigt alls faktiskt.

*** Kärleken övervinner allt ***

Ebba-A
0

Jag har inte ätit det vad jag vet, och det är inte direkt så att om jag satt på en resturang och det stod på menyn typ "hästbiff och potatis" skulle jag ju inte välja det i första hand.

Värd på Choklad iFokus

tezzie
0

Nu serveras faktiskt inte hästkött på resturanger, utan säljs oftast som Hamburgerkött (skivat smörgåspålägg) på affären.

Ebba-A
0

#33 Nej, men det var bara som exempel på att jag inte skulle välja det som förstahandsval :)

Värd på Choklad iFokus

AnnaLundin
0

Jag har ätit vegetariskt sedan 1986, så svaret på frågan är nej.

Men hade jag varit köttätare så hade jag absolut kunnat tänka mig att äta hästkött, förutsatt att jag tyckt om smaken. Jag äter sånt jag tycker smakar gott, helt enkelt.

Men jag håller med, det ska vara svenskslaktat i så fall.

joooossan
0

Nje, det känns fel. Vet att mamma av misstag köpte hem det en gång men jag vägrade äta det. Som sagt, känns fel helt enkelt..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Dilizi
0

Jag är vegeterian, så jag äter ju inget kött alls ;)

/Emilia

PetraS
0

Nej, äter inget kött alls!

J-Parnebo
0

nej, det skulle nog kännas fel, jag mår inte bra när jag äter ngt kött överhuvudtaget riktigt. men måste för mina föräldrar .

AnnaBrandell
0

Självklart! Hästen är ju död så då spelar det väl ingen roll ifall den ligger i disken och ruttnar eller om den faktiskt kommer till användning och någon äter upp den.

Tänk vad knasigt det skulle bli ifall alla bönder blev vegeterianer för att dom inte ville äta upp "sina vänner".

Jag går tredje året på hästskötarinriktningen på gymnasiet ochvi använder bla, döda hästben när vi tränar oss att sko. Vi dissikerar även både ben och annat för att verkligen få se hur det ser ut som.

Det är ju också "våra vänner" men som sagt dom är döda. Dom lider inte av vad vi gör med dom då.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

[Teddy]
0

Jag har absolut inget emot att äta kött, däremot hanteringen av djuren innan dom blir mat. Därför äter jag bara hemslaktat, eller från gårdsbutiker osv.

Salamikorv är gjord av hästar som transporteras levande från hästrika länder tex Polen, och vidare till Italien för att där slaktas och bli korv.
Varför? Jo Italien har hög arbetslöshet, och dom får EUbidrag för att tillverka sina produkter.

Titta på youtube, sök på animal transport, så blir det nog fler som tänker sig för innan de äter kött.

tezzie
0

Jag personligen skulle troligtvis aldrig sitta och söka upp filmer för att kolla hur djuren blir hanterade innan jag får de som mat.
Det kanske är att blunda för verkligheten, men jag tycker att kött är gott och skulle inte kunna tänka mig en kost utan kött!

Köper för det mesta svenskproducerat men ibland slinker det ner mat från både danmark och brasilien, för att inte att tala om alla salami och andra delikatess-skinkor!

Surviver
0

Jag äter inte hästkött, för mig känns det väldigt fel.

Jenca
0

aldrig i hela livet! vet inte varför, men skulle aldrig kunna tänka mig att äta en häst, andra djur äter jag, men aldrig hästar!!!

Jenca
0

aldrig i hela livet! vet inte varför, men skulle aldrig kunna tänka mig att äta en häst, andra djur äter jag, men aldrig hästar!!!

petuina
0

Nääe, blir alldeles fel, skulle inte kunna! Det finns så mycket annat o äta så hålelr mig till det.

[Teddy]
0

#42 Det är därför de här transporterna fortgår,för att folk inte bryr sig.

exitingsvillemo
0

Jag klarar inte att äta hamburgerkött (smörgåspålägget) det känns helt enkelt fel. Men jag går inte och kollar innehållet på allt jag stoppar i mig, mig gör det inget om det är hästkött i. Har inga problem med slakt av häst, det är bara att just när jag VET att det är hästkött som jag inte fixar det.

Skulle kännas lite som att äta upp hunden liksom… Skulle nog kunna äta hundkött med om jag inte visste att det var hundkött.

Det man inte vet, mår man inte dåligt av ;)

#47 Jag tror nog att Tezzie bryr sig, men det känns ju lite som det kvittar. Hur många som än ser dessa filmer och väljer bort slaktproducerad föda, så finns det ALLTID människor kvar som köper det ändå, så jag tvivlar på att det skulle göra ngn skillnad.

tantnett
0

Anser att ett värdigt liv samt ett värdigt slut är det viktigaste för alla levande varelser.

Sen är det bra att kunna ta till vara på så mycket som möjligt vid slakt. Även köttet.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Rebecka]
0

Nej jag klarar inte av att äta det

kaningodis
0

Nej, det skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra! Jag vill ju lixom inte äta "mina kompisar" som jag umgås med på fritiden…

Jag ska bli vegetarian, då jag tycker det är fel att föda upp djur för att sedan döda dem.

Kastanjegårdens Kaniner

Sweelin
0

Jag har aldrig smakat, men skulle nog kunna äta det

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

KallblodsLotten
0

Jag är inte så storm förtjust i det men det går väl ner. Jag skulle aldlrig komma på tanken att köpa det själv.

Alexaandraa
0

Äter inte hästkött och skulle aldrig kunna göra, Skulle kännas helt fel!

tezzie
0

#47 Visst bryr jag mig, vart har jag skrivit att jag inte gör det??
Men eftersom du bryr dig mer än mig så antar/förutsätter jag att du aldrig äter ute på restaurang eller snabbmat, för jag tvivlar på att skinkan på pizzan kommer från grannens gris! Äter du salami/kött från andra länder om det bjuds? För det är väl dubbelmoral isåfall?!

Lorita
0

Jag köper inte korv med hästkött i från andra länder som Italien eftersom Italien nästan inte har några egna hastar utan de djuren importerar dom. Svensk slaktat häst kött skulle jag gärna köpa, då vet jag att djuret inte rest söder ut i tång transport.

Däremot så köper jag kött (fläsk och nöt) från andra länder just för att jag hellre vill transportera kött än djur. En ko blir svensk medborgare på tio dagar, alltså först står den i en transport till sverige sedan ska den vänta tio dagar och sen slaktas. Då tycker jag det är bättre att kossan slaktas direkt på Irland och att köttet sen körs till Sverige

Zaphix
0

#56 Fast är det så? Kommer inte svenskt kött ursprungligen från sverige? Verkar oekonomiskt att låta de stå i tio dagar..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Teddy]
0

#55 Självklart äter jag inte kött som jag  inte vet var det kommer ifrån!! Man kan äta vegetarisk pizza, och äter jag ute äter jag fisk eller vegetariskt.
Jag skulle aldrig komma på tanken över huvud taget att äta salami var den än kom ifrån. HATAR vitlök!!!!!!!!!

För att kött ska kallas svenskt räcker det at det är "behandlat" på något sätt, till ex kassler - rökt, malet kött, kött till korv. Står det ursprungsland måste rätt land anges. Vi importerar tonvis med kött, bl a fläskfilé frpn Danmark där grisarna är fulla av antibiotika och tillväxthormoner som är förbjudna i Sverige. DET kallar jag dubbelmoral!

Lorita
0

#57 jag det förekommer och som sagt från länder med bra djurhålling så köper jag gärna kött.

Sehvrin
0

Jag skulle inte kunna äta hästkött pga sentimentala skäl, eller vad man ska kalla det. Däremot har jag inget emot att andra äter hästkött, så länge det är svenskt (iofs så tycker jag att man bara ska äta svenskt kött oavsett djursort)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kickilu
0

Nej jag äter definitivt inte hästkött. Läser på innehållet av t ex korv för att undvika det. Har förmodligen inte med smaken att göra utan mer att det inte känns ok för mig.

JessikaKleveborn
0

nej. först och främst tycker jag inte att det är gott, och se känns det fel om jag skulle göra det.

[Teddy]
0

#59 HAr Irland bra djurhållning???

WinterPrince
0

Jag skulle kunna äta svenkst häst kött om det bara fanns att tillgå

[randi]
0

Nej, skulle inte kunna äta det, har smakat det en gång när jag var liten och tyckte det smakade avskvärt.

Salo
0

Jag äter hästkött likaväl som jag äter gris, ko, rådjur eller fågel mm. Jag skulle dock inte äta min egen häst eller någon häst jag känner tror jag men annars så. Sen vill jag gärna att köttet är svenskt. Djur är djur så äter man en sort kan man väl lika gärna äta alla sorter?

[Jennniie]
0

Har inte ätit det någon gång, men skulle inte heller vägra ifall jag skulle få tillfälle..
Det är ju ett djur precis som kossan osv.. :)
Även fast hästen kanske står oss hästmänniskor närmare men..