Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 345 ggr
Snuttepuff
0

Hjälp mig med denna foderstaten

Jag får snart en häst som har haft en skada. därför ska hon nu vila i nästan ett år. Har inte hennes exakta foderstat än, men det hon äter är hösilage, havrekross, betfor och mineraler. Men vad ska hon äta nu när hon bara ska gå i hagen? Kan jag ta vanligt hö istället för hösilage? Vår andra häst äter vanligt hö och vi kommer att ge dom hö i hagen och därför skulle det vara bra om båda åt samma. Ska jag ge henne havrekross? Kom gärna med förslag och idéer om vad som är bra att ge en ponny som nu ska gå på vila. Hon är en maxad D-ponny som tidigare varit bra tränad i hoppning.

emsems
0

jag kan ju verkligen ingenting om sånt här.. men om jag var du skulle jag börja med att kapa betforn.. det finns ju ingen anledning att ge henne snabb eergi då hon ska gå i hage.

jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp det om hon ska vila på länge.. men rent instinktivt skulle jag nog säga grovfoder och lite lite korn och lite mineraler typ

Mandysan
0

Det beror helt på höanalysen….

MiaMaria
0

Ofta klarar sig hästar som vilar på enbart grovfoder, men de är helt beroende på vad du har för värden på ditt hö/hösilage.

gejsa
0

Klart du kan byta till vanligt hö. Ge det så mycket som hästen vill ha. Ta bort havren. Har du analys på höet? Lite lättare att säga vad hästen behöver med då.

Snuttepuff
0

Okej. Den andra hästen (en unghäst) äter krafft groov, kan man ge det till denna häst också? Eller är det något som är anpassat just för unghästar? Skulle det isf räcka med att ge hästen krafft groov och hö? Har ingen analys på höet men kan fixa det.

gejsa
0

Ja, kan du ta analys så ser jag inget fel i det. Då vet du ju vad du ger hästarna och så kan du kanske t o m snåla in på grooven ifall höet är bra värden i.

Klart du kan ge groov till konvalecenthästen tillsammans med hö.