Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 862 ggr
Tindra
0

Det här med höanalys

Är helt ny på det här med foder. Så vad är egentligen en höanalys? Och hur får man en sån? Vad ska analysen visa för att det ska vara bra? Sen undrar jag också om det finns olika sorts mineraler? Det är en häst som ska äta mineraler, men vilken sort ska man köpa och hur mycket brukar man ge? Dum fråga kanske, men jag har verkligen aldrig hållt på med foder…

CBA
0

Låter som en fråga för *hmmmm* gejsa kanske *fniss*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Luthien89
0

I hö analys så får man veta alla värdena som t.ex torrsubstans, smältbart råprotein, energi, kalcuim, magnesium, kalium m.m.

Om man delar smältbart råprotein med energi så får man fram en kvot t.ex som vårt hö 64 smältbart råprotein och 7.5 energi och det blir 64/7.5=8.5, något hög. Ska ligga runt 6, men över 6 är bra för unghästar som växer, samt äldre hästar som kanske behöver mer för att lägga på sig och sådär.

Det finns många olika miniral sorter. Jag använder mig bara av krattft. www.krafft.nu, där finns ett flertal olika sorter efter vilket behov hästen har.

Det berors på vad du har för häst, och vad du ger för annat foder, inte alltid man behöver ge extra miniraler om du ger ett färdigt krafftfoder..

gejsa
0

He, he finns fler som kan förklara. Bättre än jag gör t o m. Skrattande

Du fick med allt tror jag.