rakt bett med fasta ringar sökes
jag letar efter ett rakt bett med fasta ringar strl 11,5. någon som har ett i gömmorna?
Hua, allergi… varför ett så skarpt bett?

#1 Menar du allvar? Det är väl knappast skarpt med ett rakt bett med fast ringar?
Lisette: Jag har ett 10,5 men det kanske blir för litet
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 Det bettet är inte skarpt.
Finns det inte såna i nån butik i närheten? Eller är du ute efter ett begagnat i första hand?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Fasta ringar är skarpt… Sen om det är rakt eller ej så blir det skarpt och ingen följsamhet alls
#4 Nej det är inte skarpt. På vilket sätt skulle ett bett med lösa ringar bli mer följsamt? Det minimerar ju risken för bettnyp med fasta ringar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5 Förvisso men ett bett med fasta ringar ligger så styvt på nåt vis och får ofta handen att bli hård, svårt förklara… gillar inte bett alls =) Har gärna tredelade bett även om det är skarpare än tvådelat så ligger det bättre i munnen.
#6 På vilket sätt skulle ett tredelat vara skarpare än ett tvådelat? Det som skiljer är ju olika tryckpunkter.
Styvt tycker jag inte att det blir, men å andra sidan sitter jag aldrig och håller hästen i munnen, vilket man inte heller bör. Att man skulle bli hård i handen pga ett visst bett köper jag inte, det beror helt på ryttaren och inte vad hästen har i munnen. Om det inte handlar om att hästen lyssnar dåligt på ett "milt" bett. Men då är det ju ändå hos ryttaren problemet sitter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har ett! Är använt o med lite repor skulle jag tro - ett Globus..
#7 ett tredelat bett är skarpare pga fler punkter… Det kan du läsa om i en bettguide =)
Jag har lärt mej att bettet har stor betydelse för hur handen blir. Säkert beror det på hur hästen reagerar på olika bett. Ett rakt bett med fasta ringar kanske inte är så skarpt men om hästen ej lyder blir det kanske det? Inte vet jag. Fick lära mej detta i skolan, att fasta ringar ger fast hand och det blir skarpt.
Många tror att ett smalt bett är bra men ju tjockare desto mildare.

#9 mja det har kommit nyare forskning på det där nu… dags att uppdatera? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#2 jepp det blir det, synd. =(

#3 ser ingen anledning till att köpa nytt när det finns begagnat. =)
#9 som sagt, så har forskningen kommit frammåt lite.
Raka bett med fasta ringar hör till de snällaste du kan sätta i en hästmun.
Samt att ett tjockare bett är bättre… Myt! De tunna betten är bättre anpassade efter en hästmun, då de tar mindre plats.
Jag har bara fasta ringar på mina bett och använder ALDRIG 2-delat.
Så, till ursprungstråden ;o)
Lisette, jag ska ha ett rakt med fasta ringar i storlek 11,5. Vill du att jag ska kolla i stallet eller har du redan hittat det du söker?
Finns inte sånna bett på Hööks? Tror jag köpte mitt där.

#13 du får gärna kolla och meddela mig ditt pris! =)
#12 Ja okej, då kan inte jag hjälpa dig. ;) Men lycka till. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#13 Du råkar inte ha ett i 9,5 oxå :P