Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 986 ggr
PimTheGreat
0

kolla psyke

vet nån var man kan kolla psyket på en häst mer noggrant?

Ahnna
0

Hur menar du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

ja som det står¨….om man kan kolla om felet hos hästen ligger i psyket eller på nåt annat… finns det nån man kan vända sig till som kan bedömma det.?

Ahnna
0

Menar du att hästen är aggressiv? Apatisk? Deprimerad? Allmänt underlig? Psyket är ju inte en enda grej utan mycket, mycket mer.

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

underlig o ibland aggressiv. nh tränad ett års tid…bakslag mest hela tiden….vissa dagar går allt kanon

PimTheGreat
0

häst kollad av alt.behand o hästtandläkarn ingen anmärkning nånstans…så smärta borde de inte vara

Marrsson
0

Djurpsykolog kanske?? De finns ju så otroligt många udda yrken inom hästvärlden så de borde väl gå att få tag på. Prova att googla :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Ahnna
0

35 Är den bara behandlad av en alternativbehandlande människa? Inte av en veterinär? Inte röntgad? I så fall kan du inte utesluta fysisk smärta. Det kan mycket väl vara ett snett bäcken, en sned nackkota, kissing spines, lösa benbitar i benen eller dylikt som spökar. Nåt som gör ont ibland, men som inte syns utanpå, alltså. (Bara exempel.)

Det kan också röra sig om en tumör i hjärnan eller liknande, som gör att hästens uppvisar underliga symptom. Magsår ger också vanligen humörsvängningar och det blir inte bättre utan behandling.

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

svårt att komma iväg med honom då han är istort sätt omöjlig att få in i transport

Ahnna
0

#8 Jag skulle hellre jobba med lastträningen och satsa på en ordentlig utredning på klinik än att börja leta alternativa vägar innan jag vet vad som kan vara fel med hästen. Det kan ju vara så att han behöver behandling för nåt väldigt enkelt som är lätt att fixa, som eliminerar alla lynnesproblem när det väl är läkt. Jag hade i alla fall resonerat så att han måste kollas ordentligt utan och innan före en lynnesutredning.

www.stuteriprecious.se

Ledin
0

säger lite som #6 det finns de som verkligen kan detta o jobbar med det, så leta o sök efter nån. Jag har vart med om flera hästar som blivit utdömna pga lynnet ena var längesen hon anföll vetrinären. Den andra var på en klinik o sparka vetrinären o hägg, fast den hade även fel på ena benet (dok inte därför den sparka) men han hade rätt stora fel på lynnet, var vissa bra dagar sen bakslag som du beskriver o trots att ägaren inte var rädd för han så vart han mycket otäck. Även träffat ett sto som lande illa i ett dike (vart liggande ett tag)  i en hage hon fick nån fläpp med, en häst jag inte gick nära kan jag säga. Alla dessa vart utdömnda men innan detta oxå undersökta ordentligt innan. För har en häst ont kan de visa frustration på argrivisetet o utråkad på något sätt visa sin frustration.

PimTheGreat
0

#9 vio har jobbat med just lastträning i över 1 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vkänns ganska meningslöst situation just där