Fundering...
Hur kommer det sig att så många fler tjejer än killar är intresserade av hästar? Finns det någon förklaring? Vad tror ni?

Mvh // Staffan

Jag tror det beror på att i yngre åldern när de flesta flickor intresserar sig för hästar är killar i det stadiet att hästar bara är töntigt. Det finns ju ett fåtal killar som går mot strömmen och står emot grupptrycket och börjar rida och det är nog många av dom som man senare i vuxen ålder får se göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna.
Tittar man på dom som är i topskiktet och tävlar så är det väldigt mycket killar oavsett det är hoppning, dressyr, fälttävlan eller western.
Att det är så mycket killar just i toppen tror jag beror på att dom på nått sett är lite mer målmedvetna med sin ridning, medans många tjejor tröttnar i perioder och intresserar sig för annat (tex killar) och sen tar upp ridningen igen i vuxen ålder.
Det här är min teori 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Håller med mycket i tidigare inlägg. Tror att de beror på att redan när man är liten får man höra att de där är "tjej grejor" och det där är "killgrejor" och hästar hör ju till en sådan "tjej grej". Ganska konstig att det finns sådana stämplar på saker, en tjej kan ju lika gärna hålla på med tex bilar.
Men i toppskiktet är det ju som sagt väldigt många killar. Många killar som väl håller siktar nog ganska högt.
Mvh Matilda

jag tror att det handlar om killars sportintresse och lag idrottare..
-Tittar man svenska ridsportsförbundets alla medlemmar så är det nog mer % män.
Jag har själv slavat för killars ridintresse och ställt upp som obetald hästskötare mot att de fick tävla men vad gjorde man inte för kärleken för hästarna..och killarna..

…men samtidigt vill jag minnas att många av de coolaste förebilderna också var duktiga ryttare. Och så är det väl även fortfarande? I äventyrsböcker och på film. Hjältarna i Sagan om Ringen, Zorro och Viggo Mortenson i Hidalgo. Men, Men. Förmodligen har ni rätt - det var nog grupptrycket som gjorde att man aldrig lärde sig rida.
// staffan

Staffan - Du vet väl att det är aldrig försent att lära sig 
Det finns vuxen grupper på ridskolorna….
Mvh CBA

Du tror inte det? Jag är inte lika säker… :)
Det vore iaf kul att spela in på film…. :)
// staffan

Du är välkommen ut och pröva om du vill, Finn Charlies kompis (du vet) han på bilden för utrustning han kom och red på vår gamla valack varannan helg och han blev jätte duktig kunde följa med ut och galoppera till och med.
-Även några andra kill kompisar har fått pröva och jag tycker det verkar som om manliga nybörjare har lättare för sig att lära sig.
mvh Linda

Staffan & Linda - En tjej i stallet hade sin sambo med sig en gång för att han ville iaf prova, nu 2 år senare är han medryttare på en av hästarna och är jätte duktig…..så det är aldrig försent 
Mvh CBA

Jag tror att vi tjejer håller på med hästar för att vi gillar att skyffla skit och göra slut på pengar och då är detta en passande hobby.
Det är faktiskt så att 80 % av dom som börjar rida slutar inom två år och av dom resterande så har ytterligare 80 % slutat efter fem år. Det betyder att många har provat på att rida men det är inte så många som kan rida. Detta betyder att om du börjar rida nu så har du lika mycket ridning i kroppen efter två år som vad dom flesta har som ridigt i ungdomen. Jag känner många killar som rider men dom kanske inte pratade så högt om det i skolan, typ. Sen så fångas många killar upp av travet.
Min man han körde timmer med häst i skogen på vintrarna när han gick i skolan men jag tror inte att det var något han pratade med andra killar om. Jag hade tänkt lura honom att köra en av mina när dom är färdig inkörda, det är jätte kul att köra häst också.

Jag tror ibland att en man ska känna sig säker för att våga pröva på. Men på en häst blir mannen väldigt osäker därför vågar inte många pröva på. Hästar är ju stora och levande djur inte saker som går på bensin. *ler*
Min gubbe har prövat att rida ut flera ggr mest i skritt. Men att köra häst och vagn tyckte han var roligare att göra.

Jag tror att det ligger mycket könsperspektiv i det hela, små tjejer ska gilla djur, små killar ska gilla motorer och hockey.
Vad som sedan anses som tufft för en kille eller inte följer väldigt mycket med trender och kulturella faktorer. Förut var det ett heders omnämnande att vara en god ryttare för en man. I dag har inte det ett lika högt anseende. Det är inte i vår kultur lika högt skattat att vara en god ryttare i dag som det var tidigare då en god ryttare exempelvis kunde få jobb som kungens kurir etc. Kunskaper som i går värderades högt har i dag blivit utkonkurerade med andra faktorer.
Jag tycker att det ligger mycket i ridsporten själv måste kunna locka pojkar och män till sporten, måste förmedla en positiv bild.
Jag tror också att många framförallt yngre pojkar kan bli skrämda av stalljargonen, ensam kille mot en massa tjejer som kanske gaddar ihop sig för att de för en gång skull har ett övertag. Fast motsatsvis tror jag att många pojkar som kommer till ett stall bli överhopade med tjejer.
Jag vet ett stall där en pojke var som en tupp i hönsgården, hela toaletterna var nedklottrade med dikter i hans ära, kan tänka mig att han aldrig hade/har problem att få en date =)

**#11 (stenis)
**> Förut var det ett heders omnämnande > att vara en god ryttare för en man. Idag > har inte det ett lika högt anseende. Det är > inte i vår kultur lika högt skattat att vara > en god ryttare i dag som det var tidigare då > en god ryttare exempelvis kunde få jobb > som kungens kurir etc.
Du har säkert en poäng med det. Samtidigt vill bara påminna om att vi är många som gärna vill vara någons prins på en vit häst… :)
Kanske kan biltullarna här i Stockholm bidra till att vi plockar fram hästen igen?
// staffan

Hej Staffan
In Australia young boys or young men would be hasseled at school if their friends knew they rode horses, though this is changing…
Guys become I believe more interested when all of a sudden there is a girlfriend… Girlfriend drags them around to all the horsey things ! For example my sister greater Eventer, fantastic rider, met a guy in highschool he didnt have any interest in horses apart from winning money at the races… he began working in the bank , she worked as a track rider… ten years later she is a manager and not working in the horse industry ( for an income) whilst he is working as a forman for a huge race trainer in Melbourne…
Another thing is guys when they are a little older in Australia realize that horse are actually dangerous… ( ie Eventing is rated more dangerous then formular one racing), hence the guys in Australia when say around 18 years old start riding and inparticular competeting in Eventing and Showjumping ! ( The two phases of Eventing and Showjumping require another level of courage… Huge jumps to get those horses over
Jag har en liten hästkille här hemma!! Han är en tuffing som vågar gå mot strömmen, kompisarna rynkar lite på näsan men medger sen att hästar är coola då de är så stoooora:o) Han har idag ryktast den gamla så hon glänser! Måste bara skriva om honom då han är mkt tuffare och står för vad han tycker om på ett helt annat sätt än man själv vågade… Sen har han även upptäckt att det vimlar av söta tjejer!
Mvh Wanilj

#14 Hoppas min lilla pojke fortsätter som din han har faktist redan bättre balans änn stora syster faktist.
mvh Linda

Ha ha värvde min jobbar kompis som 100:ade medlemmen, välkommen Jeanette!
Jag vet inte om det är som med hundar, det väckeer moderskänslor hos tjejer när de är bland hästar. Tjejer har ju ett behov av att tillfredställa och det gör man ju verkligen med en häst..