Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2332 ggr
bebbe
0

OT: Plockas levande

I kväll i Kalla Fakta TV4 19.20 visas ett reportage om gäss som plockas på dun medan dom lever….vidrigt.Skrikandes

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Marija
0

Har sett reklamen för det, kan säga att det räckte mer än väl. USCH! :(

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

Ja, DET orkar jag inte titta på tyvärr. Att läsa saker är en sak men se hur dom plågas live sas det orkar jag inte med.

Jenca
0

fan va sjukt rent ut sakt :o

joooossan
0

Säger som föregående, reklamen räcker! Jag klara inte av sådant, jag och mamma fick nästan panik när vi såg det.

Nej, det kommer jag inte titta på!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Sweelin
0

Just jah! Tack får påminnelsen. Det är hemskt att man kan göra så mot en levande varelse!!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Repoort
0

Haar även jag sett reklamen och tror att det räcker för mig. Kommer inte att titta. Är så blödig när det kommer till lidande djur.

Zabbio
0

tittar på det.. uch. Aldrig att jag köper dun produkter igen! Det finns väl konstmaterial som är minst lika bra!

(inte för att jag gjrt det alls på senare tien, tycker mest att dunet brukar läcka ut… men nu har jag en verklig anledning att säga nej!)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Vill tillägga att jag plockat dun (från död fågel) och det siter inte så löst som det ser ut i programmet.. det sitter fruktansvärt hårt! Är väl därför det blir sår.

Det var illa nog att plocka från en död fågel.. hur klarar de av att göra det fån levande? Är samvetet så dövat?

[MartinaPettersson]
0

Men herregud! Men mådde ju illa när man såg hur dom behandlade fåglarna! Det blir ju inte lika mysigt att krypa ner under duntäcket nu när man vet hur det kan gå till! :/

Maja
0

Nu såg jag bara sista 20 minuterna, men i slutet så sydde de i en levande gås - varför? Var det för att de hade plockat så det blev sår?

Nä, usch, tragiskt! :(

Ledin
0

otroligt… sånt vill jag INTE se men klart kommer det fram papper som kräver på skirvet att detta e förbjudet de som gör det sak åka dit så ställer man upp.

joooossan
0

Jag kollade aldrig på programmet, däremot såg jag det på nyheterna! Hur har människor ens hjärtan till det!? Det är sjukt!

Alex
0

Kan ju vara bra för er som köper dunkuddar, duntäcken och allt vad det är… Detta dunet såldes till flera stora svenska butiker. Fast de hade "garanti" på att dunet var plockat från döda fåglar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bebbe
0

Skönt att veta att vi inte har jackor,kuddar eller täcken med dun

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Zabbio
0

#11 men det är förbjudet i hela EU..

pippa__
0

Nä usch va äckligt det var!! Sydde i fåglarna UTAN bedövning för att dom had eryckt bort skinnet på dom!! :O

Nä, prova att riva ut hjärtat på folket som gör så och se om det känns….:/

joooossan
0

Sydde de i fåglarna!? Skrikandes

Alex
0

#17 Japp, där de hade fått sår efter att de ryckt bort fjädrarna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

pippa__
0

Mm förmodligen fick dom me skinnet oxå då, så då fick dom sy tillbaks det…bläää

Sweelin
0

ÅHHH! Har vissa inget samvete, medlidande eller ens förnuft!?!?!Skrikandes

Denna kommentar har tagits bort.
lisette
0

äter ni kyckling? jag blev förfärad när jag fick reda på hur det går till…

gejsa
0

Ja, åt det nyss.

lisette
0

och du tycker det är helt ok hur DE behandlas?

känner en som jobbar på kronfågel och jag tyckte det var hemskt som hon berättade.

Maja
0

#22 - Jag äter kyckling 2-3 dagar i veckan och visst är det obehagligt och hemskt.. Fast å andra sidan, vilken slakt är trevlig och snäll?

tezzie
0

Jag äger duntäcken, dunkuddar och äter kyckling. Gör det mig till en dålig människa?

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#24# Jag vet tyvärr hur dom behandlas. Men vad ska man göra? Jag är storätare av både kyckling och ägg tyvärr. För jag äter ju LCHF kosten. Så jag äter kyckling flera ggr per vecka och ca 2-5 ägg om dagen.

lisette
0

jag ser faktiskt ingen större skillnad på hur de "slaktas" och hur de plockas, för mig är det lika jävligt vilket som.

#25 ingen slakt är trevlig, tycker bara det är intressant att folk förfäras över hur det går tll när dunet plockas och sen äter kyckling när det är minst lika hemskt.

#26 defintivt inte.

gejsa
0

#28# Men jag tycker all slakt är otäck även om man ska äta djuret eller inte. Men att plockas från dun levande  3-4 ggr i ett liv är ju bara för mycket djurplågeri.

Alex
0

#29 Varför inte bara hugga huvudet av dem? :S

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

jadu alex, i don't know. de har säkert någon bra anledning till det. kanske inte humant? :S

Em--ma
0

Jag såg det, dom pratade om det typ 10.00 på morgonen i söndags ;D Gillar inte det, jag vill ha ett duntäcke men inte längre :(

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Alex
0

Känns ju så sjukt när de ändå ska slaktas liksom… Om man ser till dunindustrin så har de ju i alla fall en "anledning" (även om det är idiotiskt), och det är ju att de kan plockas flera gånger.

Men man kan ju inte ha ihjäl en kyckling flera gånger, så varför inte bara ha ihjäl dem först?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sweelin
0

Jag måste ha ett duntäcke, annars fryser vi ihjäl här hemma! Jag har ett tjockt överkast + extra tjock duntäcke för att slippa frysaObestämd

Samma med de andra två i familjen

joooossan
0

Kan inte släppa det, usch!Skrikandes

petuina
0

Ja gud, de är så hemskt :O