Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1896 ggr
lisette
0

orkan

nu sitter jag här o tänker en massa, eller rättare sagt jag gjorde i morse i sömnen.

under gudrun stormen, hur reagerade era hästar? hände det något?

nu när hösten har kommit *snyft* så kommer ju säkert stormarna med.

jag får värsta nojjan. vad händer om det blir orkan och ett träd ramlar rakt över stallet? möjligheten finns nämligen då vi har ett stort lövträd mitt i trädgården.

är det bättre att släppa ut hästarna i hagen så de kan stå där och kura än att ha de inne i stallet och risken finns att de dör?

CBA
0

Hugg ner trädet ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

jag FÅR inte! det är jättejättejätte stort! :D

emsems
0

tja, ute kan ju träder lika gärna ramla ner på hästarna eller ner och förstöra hagen och hästarna smiter och blir påkörda eller något.. så rent logiskt så spelar det nog ingen roll..?

lisette
0

hmm jo det är klart. men hagen jag tänker på är sommarhagen o är jättestor o de finns bara träd på ett ställe så är hästarna smarta så ställr de sig mitt i hagen.. :D

men vad gjorde ni som var med om gudrun?

Lorita
0

Hästarna var inne under Gudrund, det jobbigaste för oss var tre dygn utan el = utan vatten, jag har alltid 100 liter vatten i dunkar i stallet men det räcker ju inte så långt till tre hästar. till nödvändig toalettspolning hade jag fyllt badkaret med vatten också hade vi en hink. I huset var värmen nere i 11 grader i köket och det var lite läskigt, ändå hade vi stängt av så att vi bara var i köket med en massa värme ljus mysigt och så lagade vi mat på ett gasolkök. Hästarna mår nog bäst i stallet och trädet kan du ju ta ner redan nu om det är så murket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

trädet är inte murket utan otroligt fint och friskt. det har förmodligen ett stort rotsystem, men allt kan ju hända.

vattnet blir ju jobbigt eftersom det som hos dig går på hydrofor (antar att du har eget vatten lorita). men det funkar ju att dra upp hinkar i brunnen.

jobbigt att vara utan ström så länge, vi bodde inte i vårt hus då utan vi var bara där över helgen. men eftersom vi har vedspis +kamin så hade vi varmt och gott.

lisette
0

lorita, hur reagarade hästarna när det blåste som värst*?

Lorita
0

Dom var ute i stallet och mumsade hö så dom brydde sig inte så mycket märkte inga tecken på att dom varit oroliga. Släppa ut dom det skulle jag inte för risken att dom skulle komma ur hagen är för stor.

Brunnen är djupborrad det betyder att det är en slang ingen gammaldags brunn, nu fick du mig att få dåligt samvete, vi ska nämligen köpa och montera en braskamin men det blir liksom ingen tid över för det, jag ska prata med gubben om att vi faktiskt måste ta i det nu.

steffy
0

vi bodde på förra gård när gudrun kom. jag och pappa var inte hemma men de andra familjemedlämarna var hemme. våra hästar stod inne de brydde sig inte ett dugg (hade 3 hästar). det var tur att hästarna stod inne pga att våra 2 stora granar trillade på vårat hus. granarna vägde hur många ton som helst. pappa fick ett telesamtal om att granarna hade trillat på huset och att hela marken hade skakat. granarna hade även lyft häststaketet  3 meter upp i luften. rotvältan var så stor. vi fick såga granarna i 5 månader efter gudrun. och reparera skadorna på huset. tur att hästarna inte stod ute då gudrun kom.

gejsa
0

Våra stod också inne. Känns som mer fara för hästarna att vara ute. Dom kan ju få panik och rusa igenom staketet och försvinna.

lisette
0

#8 ah det är ju illa om du inte kan hissa upp vatten, jag har väldans tur där faktiskt.

har med tänkt på det där med att släppa ut hästarna, som du skriver. risken är för stor att det händer ngt med staketet. eller att det hamnar ngt på hästarna.

vi har en täljstenskamin som kostade 23' med en fläkt i. jag har lyckats elda upp til 32 grader varmt inne hos oss. blir gott till slut. :D

[slo]
0

#11 Ooh, det var inte dåligt, tropisk värme inomhus :D

m'Lady C
0

Lisette, jag vet nog vilket tträd du menar, är det det där Hugin är begravd vid?

Om det trädet välter så välter stallet också,. för tro säkert att trädet kommer välta bort från hus o stall, det är jag säker på ^^

Då får du plocka ner Brago ur rötterna som hänger 10 m ovan mark ^^

lisette
0

japps det är det trädet och du kan ju intyga att det är enormt! :D

men jag tror faktiskt inte det är risk att det rasar, det är väl större risk att barrträd raser. lövträd har väl inte lika stora rotsystem? det var ju mest barrträd som åkte med gudrun. har jag för mig ivf..

mazze
0

Stormen gudrun är det värsta jag varit med om. Vi bodde då på en gård i kjula där även Bus stod. För det första så svajade hela huset så man inte kunde sova. Det värsta var att det lät som extrem åska ute o det small som sjutton, jo varför? För att taket på stallet for av. Kom närmare huset o bilen o jag var livrädd för hur hästarna reagerade. Så fort det ljusnade gick vi ner till hästarna o såg takplåt överallt men hästarna stod precis som vanligt. Vi var utan ström o vatten i några dagar, jobbigt. Inte nog med det så senare på em kom en av hyresgästerna till stallet o vad höll på att hända då? Jo, då låg elledningen på ett träd o slog gnistor så då blev det brandkåren på det. Men usch så det såg ut träd överallt på marken i skogen. En riktigt h*****tisk natt! Skönt att hästarna tog det så bra.

Sehvrin
0

#14 anledningen till att det var mest granar som välte under Gudrun har jag för mig är för att granar har ett väldigt ytligt rotsystem, särskilt om de står inne i en skog (och sen blev det dominoeffekten på det hela ^^') Jag tror ju att lövträd har minst lika stora rotsysten som granar, bara det att de växer annorlunda, och det är väl bra det: om de hade mindre rotsystem hade det varit mindre som hållt fast dem = fler vältna träd

Våra hästar fick stå inne, och mig veterligen brydde de sig inte nämnvärt om vädret utanför (Vi hade tacksamt nog, nästan inga träd som föll under stormen, kanske max 10 - 20 st i skogen)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[slo]
0

Barrträd har rötter som går längs med marken, lövträdens rötter går oftast neråt… Så enkelt var det ;)

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hoppas vi slipper fler stormar då… :D o inga kullvräkta träd ;)

gejsa
0

Oj, lisette! Det var verkligen ett bigträd. Är det stallet som man ser bredvid?

bubbelbubbel
0

det var något stall ute hos min svärmor som rasade, vet inte var hästarna var, men dom fick flyttas till nån annan snäll granne. dojm flesta här var ju utan el i flera veckor, i forsheda, där min mamma bor, hade alla el, men inga gatlampor funkade. taskigt läge.

Lorita
0

Träd har rötter som ser ut som kronan, granar har en pålrot tall har ett bredare rotsystem

lisette
0

#19 jupp, dörren du ser är den man kan öppna så ser hästen ut. :D

#21 så förhoppningsvis har mitt träd ett rotsystem som kronan, det var lugnande.. *fniss*

Sehvrin
0

#21 Låter vettigt, men jag har för mig att det är tallen som har pålrot… Om man tittar på en rotväta av gran så verkar det ju inte vara så djupa rötter… hm… får väl ta och titta närmare nästa gång jag ser en =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

#23 när du ser en rotvälta så set du dom överta lagren rötter sen smalnar pålen och går av. Det är ju ingen stam innan rötterna börjar utan det är rötter direkt vid jordens början, tall har en mer utbredd rot som knyter fast bättre.